Filmen där två personer blir överkörda av en Volvo XC60 – som ska demonstrera autobromssystemet ”City Safety” – är riktigt otäck. Vi vet väldigt lite om bakgrunden till demonstrationen men den verkar vara gjord i Dominikanska republiken, ett grannland till Haiti i Västindien.
På YouTube anger man som förklaring till olyckan att föraren haft City Safety urkopplat. Det ger bild av att man sannolikt inte förstått hur systemet arbetar och man har dessutom haft det dåliga omdömet att demonstrera med människor som ”försökskaniner”. Att stänga av City Safety är nämligen inte helt lätt och det återgår alltid till aktivt läge efter att man slagit på tändningen.
Vi bad Volvo Cars att kommentera filmen och Bjarne Darwall, chef för PR och kommunikation, ger företagets syn på det vi ser på filmen. Kommentaren finns oavkortad och i oredigerat skick i rutan nedtill på sidan.
Både vi inom media och bilindustrin står inför en stor, pedagogisk utmaning när det gäller att förklara hur autobroms fungerar. Autobroms har och kommer framför allt att undvika många olyckor när det blir mer allmänt spritt. På det viset är autobroms väldigt bra. Men filmen visar också att autobromsfunktionen kan missförstås och det finns stora skillnader mellan de olika system som biltillverkarna använder.
I det aktuella fallet på filmen utgår Volvo Cars från att det inte finns något fotgängarskydd (”Pedestrian Detection”) på bilen, eftersom det säljs i ett separat paket. Men även om detta system funnits skulle det inte gått igång då bilföraren medvetet kör mot ”målet”, systemet utgår alltså från att detta är en aktiv och medveten handling från föraren (= broms ska inte användas). Den slutsats vi kan dra är att man aldrig fullt ut kan utgå från att hjälpsystemen alltid aktiveras. Och man ska aldrig, aldrig köra mot människor. Som det brukar heta i amerikanska tv-program: Prova inte detta hemma!
Missa inte denna läsning:
Ska demonstrera City Safety hos Volvo XC60 – allt går helt fel
Volvo Cars kommentar till filmen med XC60
Angående filmen tidigare idag:
Volvo XC60 har City Safety som standard, men det inkluderar inte fotgängarskyddet – Pedestrian Detection. På filmen ser det ut som att bilen i fråga inte har Pedestrian Detection, som säljs i ett separat paket kallat Driver Support. Pedestrian Detection är noga testat och funktionaliteten kvalitetssäkrad.
Men på det sätt som bilen i filmen accelererar kraftigt mot fotgängarna hade systemet ändå sannolikt blivit inaktiverat, vilket är fallet då man genom att köra aktivt talar om för bilen att man själv vill ha kontroll.
Volvo rekommenderar inte att tester genomförs på människor.
City Safety-systemet i Volvo XC60 bidrar till säkrare körning, särskilt i rusningstrafik, genom att kollisioner kan förhindras eller mildras i hastigheter upp till 50 km/h.