Det är våra finska vänner på Worldcarfans.com som publicerar den här färska spionfilmen på VW XL1, tagen någonstans i norra Sverige. Den visar en till synes helt omaskerad, produktionsfärdig XL1 som är väldigt lik det ”koncept” som premiärvisades på Qatar Motor Show i januari 2011.
Varför väljer då VW att inte kamouflera XL1? Kanske för att bilen redan visats i ett närapå seriemässigt skick och då finns det inte mycket att dölja. Den XL1 som VW visade upp för ett drygt år sedan i Qatar hade en 800 cc stor, tvåcylindrig dieselmotor på 48 hk och 120 Nm som fick draghjälp av en elmotor på 27 hk (20 kW) och 100 Nm. Körsträckan på enbart el angavs till 35 kilometer och förbrukningen enligt EU-cykeln skulle vara 0,9 l/100 km – med ett CO2-utsläpp på endast 24 g/km.
Volkswagen Formula XL1 är strikt tvåsitsig med en bredd på 1.665 millimeter och en längd på 3.888 millimeter. Det innebär att XL1 i praktiken tar upp lika stor plats som en femsitsig VW Polo och blir inte mycket enklare att hantera eller parkera i stadstrafik. VW XL1 har en totalvikt på endast 795 kilo, varav chassit/kaross och alla yttre karossdelar (inklusive glasrutor) står för endast 230 kilo. Mängden dyrbart kolfiber gör att VW sannolikt måste sätta en rätt häftig prislapp på XL1 och blir det en serieproduktion kan vi anta att det endast blir en begränsad sådan.
