Vi har tidigare rapporterat om att USA vann över Mexico i kampen om en ny VW fabrik i Nordamerika. Nu verkar det enligt källor inom VW som att fabriken kommer att drivas tillsammans med Porsche. Och VW-chefen säger att produktionen ska starta redan 2010.
Volkswagen Jetta, som även finns som kombi i USA, är en av de modeller som ska byggas i den nya VW-fabriken.
VW producerade bilar i Pennsylvania, USA, fram till 1987 då fabriken lades ner. I hela världen investerar VW för tillfälligt 14 miljarder dollar i ökad produktionskapacitet. Förra veckan öppnade man exempelvis sin första fabrik i Ryssland.
Den låga dollarkursen är dyr för bilfabrikanter i Europa som exporterar till USA och därför skyndar Volkswagenkoncernen nu på sina planer att etablera en ny fabrik på andra sidan Atlanten.
VW-koncernen beräknas hittills ha förlorat omkring 500 miljoner euro på den låga dollarn och hade man inte försäkrat sig på olika sätt mot en nedgång så hade siffran varit dubbelt så hög i dag.
”Vi kommer att ta upp frågan om USA-fabriken inför styrelsen innan semestrarna i juli”, förklarade vd Martin Winterkorn för tyska tidningen Handelsblatt på tisdagen. Tre delstater kandiderar om platsen för den nya fabriken: Alabama, Tennessee och Michigan. De bilar som kommer att tillverkas blir till en början VW Jetta och en helt ny sedanmodell i storleksordning som Passat.
Enligt andra källor inom Volkswagen är det möjligt att fabriken kommer att drivas tillsammans med Porsche, som är största ägaren i VW.
”I diskussionen om huruvida vi ska bygga (VW) Touareg och (Audi) Q7 i USA, så inkluderar vi även (Porsche) Cayenne”, sade Andreas Meurer, talesman för VW, till Automotive News Europe på tisdagen. De tre suvmodellerna delar samma plattform och byggs i dag till största delen i VW:s fabrik i Bratislava, Slovakien.
Även Audi kommer alltså att kunna producera bilar, exempelvis nya Q5 här, i fabriken som kommer att ha en initial kapacitet på 150 000 bilar om året.
”Vi undersöker möjligheten att producera den kommande generationen av Audis suvar tillsammans med våra egna bilar i USA-fabriken. Det skulle säkerligen vara ett mer kostnadseffektivt alternativ jämfört med en separat Audi-fabrik”, sade Winterkorn.
För övrigt väntas Porsche öka sitt ägande i Volkswagen till över 50 procenrt av bolaget under det kommande halvåret. Idag äger man 31procent av VW.