
När vi såg Volkswagen Cross Coupé på Tokyosalongen hade den en 1,4-liters TSI-bensinfyra på 150 hk. Tillsammans med elmotorn vid bakhjulen hade föraren 265 hk (195 kW) att förfoga över och det räckte för en 0-100 tid på runt sju sekunder. Förbrukningen angavs till 2,7 l/100 km för den VW Cross Coupé som visades i Tokyo.
Nu är det dags att stifta bekantskap med VW Cross Coupé igen och på Genèvesalongen ska vi se konceptbilen utrustad med en 2,0-liters TDI-dieselmotor. Den här gången finns en sammanlagd toppeffekt på 306 hk (225 kW) och trots att bilen med sina litiumjonbatterier på 9,8 kWh väger in på 1.858 kilo så toppar den 220 km/h och gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder.
I sitt nya utförande med dieselmotor har VW Cross Coupé en elmotor fram och ytterligare en som jobbar via bakhjulen. Batteripaketet räcker för en renodlad eldrift på som mest 45 kilometer i hastigheter upp till 120 km/h. Tillsammans ger de två energikällorna en körsträcka på upp till 130 mil innan det är dags att tanka och ladda upp batteripaketet.
Utan att göra speciellt mycket väsen om det har Volkswagen valt Cross Coupé som debutmodell för den helt nya dieselfamiljen ”EA288”. Den nya, fyrcylindriga motorfamiljen ska finnas i storlekar från 1,6-2,0 liter, effekt från 90-190 hk, och har byggts för att möta de strängare avgaskrav som väntar (Euro 6, hösten 2014). EA288 har en kamrem som inte behöver bytas under motorns livslängd och är byggd för att snabbare nå arbetstemperatur och även snabbt värma upp kupéluften, något som många norrlänningar klagat över hos moderna dieselmodeller. Dubbla balansaxlar minskar vibrationerna och speciell vikt har lagts vid att minska den interna friktionen.

Laddhybrider har en speciell körcykel för att mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Enligt denna körcykel blir förbrukningen endast 1,8 l/100 km och CO2-utsläppet anges till 46 g/km. Precis som för den vanliga NEDC-körcykeln är mätmetoden ett sätt att jämföra olika bilmodeller, i verkligheten kan siffrorna bli helt annorlunda. Som jämförelse kan vi ta en annan laddhybrid med dieselmotor, nämligen Volvo V60 Hybrid som har ett angiven CO2-utsläpp på 49 g/km och en förbrukning på 1,9 l/100 km.
Den praktiska förbrukningen varierar givetvis med körsträcka och typ av körning. De som kör mestadels i stadstrafik och gör kortare turer kan utnyttja elmotorerna och kanske ha en mycket begränsad dieselförbrukning, medan batterierna givetvis inte räcker långt om man ska göra en långfärd.
Även om VW Cross Coupé ”bara” är ett koncept är den intressant ur flera aspekter. Dels för att chefsdesigner Klaus Bischoff redan i Tokyo deklarerade att ”detta är framtidens ansikte för alla VW:s suvmodeller”. Men också för att konceptbilen bygger på VW Groups nya MQB-plattform och om man tekniskt kan packa in prestanda och bränslesnålhet i den här bilen så går det att upprepa även i andra modeller.