
Är VW på väg att
bygga en tuff ”crossovercoupé”, liknande Range Rover Evoque? Ja, ryktena surrar
i Tokyo där bilsalongen nyss slagit upp sina portar och Volkswagen presenterat
konceptbilen ”Cross Coupé”.
Vad som står helt
klart efter presentationen på Tokyo Motor Show är att VW Cross Coupé är en
mycket tydlig indikation på hur framtidens suvmodeller ska se ut hos
Volkswagen. Chefsdesigner Klaus Bischoff säger att ”Detta är framtidens ansikte
för alla VW-suvmodeller” och tydligare än så kan det inte bli.
VW Cross Coupé är
baserad på nya MQB-plattformen, på tyska ”Modularer QuerBaukasten”, vilket
ungefär betyder ”modulbygglåda för tvärmotorer”. VW:s nya arkitektur
är extremt flexibel och kan utnyttjas för ett stort antal modellvarianter
oberoende av storlek, för alla märken inom koncernen. Först ut som MQB-bygge är
nya Audi A3, som vi sannolikt får se premiärvisas på Genèvesalongen nästa vår.

Konceptbilen VW
Cross Coupé är 4.345 millimeter lång, 1.868 bred och 1.523 mm hög. Det innebär
att den är drygt decimetern kortare, sex centimeter bredare och betydligt lägre
– nästan två decimeter – än nuvarande Tiguan. VW:s representanter utesluter
inte möjligheten till en framtida ”suvcoupé” som konceptbilen Cross Coupé men
huvudsyftet är att visa den nya design som startar med nästa generation VW
Tiguan, färdig för lansering runt 2014.
Tekniskt är VW
Cross Coupé intressant och det räcker att vi börjar med att titta på siffrorna,
vad sägs om sammanlagt 265 hk (195 kW), en förbrukning på endast 2,7 l/100 km
och 0-100 km/h på sju sekunder? Koldioxidutsläppet anges enligt den cykel som
gäller för laddhybrider till 62 g/km.
Drivlinan består
av VW:s beprövade 1,4-liters TSI-bensinfyra som ger 150 hk (110 kW) och 210 Nm.
I serie med förbränningsmotorn fram sitter en elmotor som ger 54 hk (40 kW) och
180 Nm. Någon kardanaxel finns inte utan fyrhjulsdriften skapas genom nästa
elmotor som sitter vid bakhjulen och ger 116 hk (85 kW) och 270 Nm. Transmissionen
för förbränningsmotorn är en sjustegad DSG-låda.

Batteripaketet av
litiumjontyp är 9,8 kWh stort och sitter centralt monterat i golvet, där vi
normalt skulle hitta kardanaxeln. Batteripaketet i VW Cross Coupé laddas via
vägguttag eller så genereras bromsenergin under färd. Eftersom det finns
elmotorer på både fram- och bakaxeln kan fyrhjulsdriften åstadkommas utan hjälp
av TSI-motorn och körsträckan på el anges till 45 kilometer – ingen jättelång
sträcka men elmotorerna i Cross Coupé är tillräckligt kraftiga för ”vanlig”
körning och räcker för mångas dagliga pendling (om man kan återladda dagtid vid
sin arbetsplats).
Accelerationen
anges till ”sju sekunder” och vid full gas arbetar alla tre motorerna.
Toppfarten med de två elmotorerna är reglerad till 120 km/h och med
förbränningsmotorn kan man nå 201 km/h.
Med batteripaketet
och all elteknik inkluderad väger konceptbilen VW Cross Coupé 1.750 kilo, drygt
100 kilo mer än den tyngsta versionen av nuvarande Tiguan.
Tekniken är
intressant men egentligen vill alltså VW testa en ny designinriktning med Cross
Coupé. Så vi lämnar avgörandet till er läsare – är det här rätt väg att gå för
Volkswagen?
Och glöm inte att
kika in på Facebook där auto motor & sports Alrik Söderlind och Gustaf
Sjöholm rapporterar febrilt.