Det har gått fem år sedan senaste generationen Volkswagen Sharan presenterades och i sommar är det dags för en uppgradering, eller ansiktslyft som vi brukar benämna det. På utsidan krävs det en kännare för att se skillnad men bland annat sitter det bakljus med LED-teknik, nya fälgmodeller har tillkommit och även två nya kulörer: ”Hudson Bay Blue Metallic” och ”Crimson Red Metallic”.
Desto mer har hänt under ytan där Volkswagen förnyat alla motorerna för att uppfylla de strängare avgasreglerna i Euro 6. Förbrukningen har sänkts med som bäst 15 procent jämfört med föregående motorer. Flera motorer får även höjd toppeffekt, de två bensinmotorerna är nu på 150 respektive 220 hk. I Sverige tillkommer två dieselalternativ med 150 (+ tio hk) respektive 184 hk (+ sju hk), båda kan kombineras med sexstegad DSG-automat. TDI-motorn med 150 hk kan även beställas med 4Motion, fyrhjulsdrift, som tillval.
De tillgängliga säkerhetssystemen som ska assistera föraren har nu blivit fler. Som standard har Sharan den så kallade multikollisionsbromsen som gör att bromsarna automatiskt aktiveras vid en kollision, då minskar risken för att flera bilar ska stöta samman vid en olycka.
GT-versionen av Sharan har Front Assist och City Emergency Brake som möjligt tillval, då får man en automatisk inbromsning om avståndet till framförvarande bil blir för litet, samtidigt som systemet i hastigheter under 30 km/h kan bromsa ned bilen helt på egen hand. Adaptiv farthållare, ACC, är också ett nytt tillval. Den elektriska handbromsen har nu som standard en ”Auto Hold-funktion” som förhindrar bilen att rulla iväg eller rulla baklänges vid start i backe.
Utvecklingen inom radio- och navigationssystemen går som bekant snabbt och Volkswagen har många nyheter på inom detta område. Som en av de första bilarna från Volkswagen får ansiktslyfta Sharan möjlighet att utrustas med ”App Connect”. Det innebär att en smartphone kan anslutas via MirrorLink och då fungerar telefonens appar i bilens infotainmentsystem. Android Auto (Google) och CarPlay (Apple) kan också integreras i systemen. Flera olika storlekar av bildskärm finns att tillgå.
Volkswagen Sharan säljs i Sverige som antingen sjusits eller sexsitsig (på vissa marknader finns den även som femsitsig modell). De bakre stolarna kan fällas ner i golvet och som mest kan lastvolymen växa till 2.430 liter. Insteget är enkelt då båda sidorna har skjutdörr (alla föräldrar vet hur skönt det är).
De svenska priserna för ansiktslyfta Volkswagen Sharan är inte färdigförhandlade, försäljningen startar i maj. I sitt MPV-segment är Sharan marknadsledande i Sverige med en andel på hela 40 procent, cirka 15.000 VW Sharan har sålts i Sverige.
Missa inte denna läsning:
Seat Alhambra: Som Sharan men billigare!