Andra generationen av VW Touareg är en väsentligt lättad och snålare version som erbjuds med fyra motoralternativ – tre V6:or och en V8:a – samtliga med åttastegad automat som standard. Touareg blir också den första europeiska suvmodellen med hybriddrift.
Nejdå, VW Touareg har inte förlorat sitt ursprung – i sin andra generation. KLICKA FÖR ATT SE MER.
Det brukar sägas om Volkswagen att varumärket inte fungerar för stora och dyra bilmodeller. Då brukar de flesta tänka på den nästan onödigt påkostade lyxsedanen Phaeton – som ju mycket riktigt aldrig blev någon storsäljare. Men tänk istället Touareg och där har vi undantaget som bekräftar regeln – Volkswagen kan visst sälja både påkostade och stora bilmodeller med en väl tilltagen prislapp, både med V10-diesel och W12-motorer!
Nyckeln till Touaregs framgångar – totalt såldes nästan en halv miljon av första generationen – är att den uppfattats som en rejäl suvmodell med hyggligt goda terrängegenskaper, en kompetent dragbil för häst- och båtfolk och vad de flesta uppskattat mest: bra framkomlighet på vinterväglag. Inte minst är det möjligheten att låsa differentialerna som gör att Touareg har förmågan att ta sig fram där många andra suvmodeller blir stående med spinnande hjul.
När nu Volkswagen lanserar sin andra generation Touareg sker det inte utan en viss vånda hos de gamla ägarna. Ska VW "softa till" Touareg och göra den till en högbyggd asfaltglidare? Ska den växa på längden och bli sjusitsig? Eller blir Touareg mindre?
Men nu kan alltså oron stillas. VW glömmer inte bort Touaregs ursprung. Längden blir näst intill oförändrad (480 cm, + 4,3 cm), bilen är fortfarande femsitsig men nu med 16 centimeter skjutbart baksäte (även elektriskt fällbart som tillval). Möjligheten att välja till ett extra baksäte, som på BMW X5, finns inte. Lastvolymen är 580 liter och 1.645 med fällt baksäte. Hjulbasen har ökat fyra centimeter och det har framför allt gett bättre benutrymme i baksätet.
Tvärt emot var vi trodde tidigare bli Touareg inte speciellt mycket kortare – tvärtom. Längden på 4,8 meter består.
Terrängegenskaper finns också kvar, men Touaregköparen får nu välja mellan två nivåer, efter behov: 4Motion eller 4XMotion. Med 4Motion används Torsendifferentialen i mitten och fördelar kraften till fram- och bakaxel. De elektroniska hjälpsystemen kan samverka och föraren kan välja ett "Off-Road drive" program som väljer rätt antislir, rätt ABS-bromsnivå och även hjälper till med växlingsprogram för den åttastegade automatlåda. "Hill Descent Assist" ingå också för körning i branta backar. I detta utförande klarar Touareg en stigning på 31 grader, enligt VW.
För den som vill våga sig lite längre ut i snödrivorna eller terränglådan rekommenderas "4XMotion". Då får man ett "Terrain Tech Packet" som innehåller en kraftigare fördelningslåda med lågväxel samt låsningsbar mitt- och bakdifferential. Även här ingår de elektroniska hjälpsystemen för att hjälpa föraren i fyra olika nivåer, ett "On-Road" och tre lägen för "Off-Road". Med 4XMotion ska Touareg klara en stigningsvinkel på 45 grader!
Vid lanseringen erbjuds fyra motoralternativ, tre V6:or och V8 TDI. V6 3,6 FSI (280 hk/360 Nm) och V6 3,0 TDI (240 hk/550 Nm) bildar basen och för de som söker mer än så erbjuds de helt nya alternativen V6 TSI Hybrid (380 hk/580 Nm) och V8 4,2 TDI (340 hk/800 Nm). V10 TDI och W12 erbjuda inte längre. Alla fyra motorerna har åttastegad automatlåda som standard.
VW-ägare känner igen sig, men kanske också de som kört Audi förut.
Mest spektakulär är hybridmodellen TSI Hybrid. Här har Volkswagen slagit ihop Audis kompressormatade 3,0-liters V6:a med en elmotor och gjort det med en lamellkoppling. Elmotor och förbränningsmotor kan alltså användas ihop eller var för sig. Systemet sparar förstås mest bränsle i stadstrafik – TSI Hybrid kan gå helt på eldrift upp till 50 km/h – men fungerar även i landsvägsfart (upp till 160 km/h) då V6:an kan stängas av om man "frirullar" och helt frikopplas från automatlådan.
TSI Hybrid har en kombinerad toppeffekt av 333 hk från V6:an och 47 hk från elmotorn. Vridmomentet blir sammanlagt 580 Nm från de båda motorerna. Vid inbromsning "vänds" elmotorn och regenererar energin tillbaka till nickelmetallhydridbatteriet.
Jämfört med en konventionell suvmodell i samma storlek hävdar VW att Touareg TSI Hybrid drar 25 procent mindre bensin i stadstrafik och i snitt 17 procent mindre. Bensinförbrukningen är enligt EU-cykeln 8,2 l/100 km och CO2-utsläppet 193 g/km. Trots de siffrorna är TSI Hybrid knappast långsam: 0 – 100 km/h går på 6,5 sekunder och toppfarten är 240 km/h. Inte heller dragförmågan har man kompromissat med, Touareg TSI Hybrid kan ta släpvikt upp till 3,5 ton.
Hur fungerar då all den här hybridtekniken i verkligheten? Vi har faktiskt redan kört en Touareg-prototyp med hela drivlinan och den provkörningen kan du läsa på den här länken.
Inredningen är i sina huvuddrag lik det vi brukar se hos Volkswagen, en aning stramt och återhållsamt men i gengäld en god rakt-på-sak ergonomi som är lätt att förstå. Framstolarna är helt nya och VW hävdar att de har mycket god komfort. Sportstolar finns som tillval. KLICKA FÖR STÖRRE
Den åttastegade automatlådan är som sagt standard i Touareg. Namnet "Tiptronic" nämns inte i pressreleasen och det beror sannolikt på att det är japanska Aisin som levererar lådan. Det var även de som byggde den i det närmaste skottsäkra automatlådan till V10 TDI – till skillnad från övriga modeller från VW och Audi som använde (och fortfarande gör i Q7) Tiptronic-automaten.
På tal om standardutrustning så är Touareg en förhållandevis välutrustad vagn, redan från basnivå. Väljer kunden V6 FSI eller V6 TDI har man som standardutrustning infällbara sidobackspeglar, regnsensor, läderklädd ratt med farthållare, armstöd, fyra 12V-uttag, trådlös stängning av fönster, dubbel klimatkontroll, bilstereo med pekskärm, CD-växlare, 17-tums fälgar, regenerativ laddning vid inbromsning och upplysta dörrhandtag. ESP är förstås standard också, liksom dimljus med kurvfunktion, varselljus, automatisk dörrlåsning under färd, med mera.
De två toppmodellerna V8 TDI och TSI Hybrid (på bilden) har en högre utrustningsnivå som standard. Men även V6 FSI och V6 TDI har en relativt hög nivå på sin standardutrustning. KLICKA FÖR STÖRRE
Den som tar klivet upp till TSI Hybrid eller V8 TDI får en ännu högre grad av "standardutrustning". Då ingår exteriöra kromdetaljer, bi-xenon strålkastare som svänger med i kurvorna, komfortljus vid hemkomst och under sidobackspeglar, nyckellöst tändningslås, elservo på bakluckan, 18-tums fälgar, med mera.
För den som vill kryssa i några tillval finns (nästan) hur mycket som helst att tillgå. Ett helt nytt option är något som Volkswagen döpt till "Aera View" vilket består av fyra kameror placerade runt om bilen som pekar åt alla sidor. De ger en bild av vad som händer runt bilen och det kan förstås vara användbart vid parkering, under offroadkörning, eller andra tillfällen då det är svårt att få överblick. Adaptiv farthållare finns också på tillvalslistan och då kan bilen själv bromsa in om den ser ett hinder. Luftfjädring med adaptiv krängningshämmare är ytterligare ett tillval, liksom "vingelvarning" och "döda-vinkel-varning."
På komfort och lyxsidan finns också många tillval och där hittar vi till exempel sportstolar med ventilation, en hel grupp av olika multimedianläggningar, iPod/iPhone-anslutning, navigering, blåtand, mp3-spelare, DAB-radio, CD-växlare, med mera.
Allra mest imponerande är förstås det faktum att VW:s ingenjörer lyckats banta bort 208 kilo på Touareg, trots att den vuxit några centimeter i längd. Karossens vridstyvhet är ungefär densamma (+ fem procent förbättrad). Trots lägre vikt hävdar VW att man behållit ljudisolering och andra komfortdetaljer på minst samma nivå som tidigare. Svenska leveranserna startar i sommar men några priser finns inte ännu.


