Kinesiska Xiaomi, mest känt för sina mobiltelefoner, har växt explosionsartat på hemmamarknaden sedan elbilsdebuten 2023.
Nu bekräftar bolaget att de första modellerna ska börja säljas i Europa år 2027, enligt AutoCar.
Det innebär att svenska kunder inom några år kan få ännu en ny kinesisk elbilsutmanare att välja på.
President William Lu berättade i en resultatpresentation att företaget redan påbörjat förberedelserna för en europeisk lansering.
På sociala medier har han bland annat visat en SU7 med tyska registreringsskyltar.
Läs också: Supersnabb elbil: Xiaomi SU7 Ultra – slår Porsche – hotar Rimac
Snabb expansion i Kina
Xiaomi Auto har på kort tid blivit en av Kinas mest snabbväxande biltillverkare.
Bara under senaste kvartalet levererade bolaget över 80 000 bilar, en ökning med nästan 200 procent jämfört med året innan.
Flaggskeppet SU7, en fem meter lång sedan, är riktad mot konkurrenter som Porsche Taycan och Tesla Model S, med upp till 664 hästkrafter och nästan 80 mils räckvidd enligt kinesisk körcykel.
Syskonmodellen YU7 är en SUV med liknande prestanda och räckvidd.
På sikt planeras även en större modell, YU9, men den väntas inte komma till Europa.

Läs också: Fords VD hyllar kinesisk elbil – nu har du chansen att köpa en
Utmaningar innan Europa
Trots framgångarna dras Xiaomi med stora leveransproblem.
Väntetiden för SU7 är nu över 40 veckor och YU7 har beställningsköer på mer än ett år.
Vid lanseringen tog Xiaomi emot omkring 240 000 beställningar på YU7 inom 18 timmar, till ett pris motsvarande cirka 370 000 kronor, vilket skapade en massiv produktionsbacklogg.
Xiaomis grundare Lei Jun uppmanade till och med missnöjda kunder att överväga alternativ som Xpeng, Li Auto eller Tesla Model Y.
Vad betyder detta för Sverige?
Xiaomis intåg i Europa är en del av en större våg av kinesiska elbilstillverkare som etablerar sig här.
Redan i dag finns märken som BYD, Nio och Xpeng på den svenska marknaden.
Om Xiaomi lyckas ta med sig samma prisnivåer som i Kina kan konkurrensen på svenska marknaden för elbilar i premium- och mellanklassen bli ännu hårdare från 2027.