Hastigheten med hur snabbt tekniken utvecklas ökar och Xpeng har visat upp sin nästa elbilsplattform som kommer i den nya mellanklassuven G6 – som är ett stort steg framåt jämfört med den nyligen visade suven G9.
Megagjutning, det vill säga att tillverka fram- och bakvagn i ett stycke, är den nya trenden inom bilindustrin, vilket gör tillverkningen billigare och snabbare, samt bilarna styvare med potential för bättre vägegenskaper. Tesla var först ut och bland andra Xpeng, Nio och Volvo följer efter.

Bilarnas datorkraft ökar, det kommer att påskynda självkörningssystemen som mer kommer att förlita sig på visuell in formation. Man kommer att använda sig av AI-GTP-tekniken för att snabba upp processerna – med en mycket snabb centraldator – och användningen av den dyra lidartekniken blir inte lika viktig framöver.
Effektivare tillverkning sänker kostnaden för bilarnas drivlinor – motorer och battericeller blir 25 procent lägre och självkörningssystem blir 15 procent billigare.

”Bilarna blir billigare”

När vi frågar Xpengs vd Brian Gu på mässgolvet i Shanghai om hur Teslas prissänkningar har påverkat bilmarknaden blir svaret tvådelat och väldigt intressant:
“Det sätter en väldigt stor press på oss att få ner kostnaderna och exempelvis har våra utvecklingskostnader minskat med runt 50 procent. Bilarna blir billigare och konkurrensen mycket hårdare. Men det är svårt att konkurrera med Teslas priser eftersom de bara har två modeller på marknaden, vilket ger väldigt låga kostnader. Vi måste ha runt nio olika modeller för att täcka de flesta kundernas önskemål. Vi är inte Tesla, som har en unik position på marknaden. Det här betyder att vi måste utveckla unika egenskaper, erbjuda något annorlunda. Ska man överleva måste man alltså vara mera kreativa. Resultatet blir lägre priser och nya spännande funktioner. Teslas prissänkningar har varit bra för industrin, även om det är mycket utmanande”, berättar Brian Gu.