Hoppa till innehåll
Recharge

Bildextra: Höjdpunkterna från bilmässan i Stockholm

Utbudet av nya elbilar exploderar. Vi kollar in de hetaste nyheterna – från småbilar till ellastbilar för fjärrtransport.

Snart finns det en elbil för varje behov. Allt från stora sjusitsiga suvar till småbilar och pickups. Och det börjar komma fler och fler bilar för vanligt folk.

Renault 4 och 5 är två sådana bilar. Tre Renault 5 i gult, grönt respektive blått dominerar intrycket när man stiger in i Hall C på Stockholmsmässan. Bakom står den mer anonyma, men mer praktiska Renault 4 som visas upp för första gången för svensk publik.

Men vi börjar i Hall B där lastbilar och tunga maskiner visas upp.

Elektrisk hjullastare från Volvo

Volvo visade bland annat upp en elektrisk hjullastare och en grävmaskin.

Volvo ellastbil FM
Hugad spekulant på en eldriven Volvo-lastbil?
Mercedes-Benz eActros 600
Mercedes ellastbil för fjärrtransporter, eActros 600, lockade mycket folk. Den kan ladda upp till 600 kW och garanterar 400 kW kontinuerligt.
Renault 4 E-tech
Renault 4 E-tech är inspirerade av ikoniska Renault 4L och är en mer praktisk version av Renault 5 E-tech.
Renault 4 E-tech
Visst känns en del drag igen från Renault 4L, som den bakre sidorutan och baklampornas form.
Renault 4 E-tech
Renault 4 E-tech sväljer förvånadsvärt mycket och har låg lasttröskel.
Renault 4 E-tech
Förarmiljön är samma som i Renault 5.
Nio EL8
Sjusitsiga elbilar har varit en bristvara, men är det inte längre. Nio EL8 är ett svar på Kia EV9 med flera.
Nio EL8
Även med två bakre passagerarrader finns en del lastutrymme kvar baktill.
Tesla Model 3
Om denna Tesla Model 3 är förbättrad eller försämrad låter vi vara osagt. Men det är tydligt att bilbyggare börjat ta sig an elbilar.
Thule tälttak
Tälttak är på modet och Thule visade upp en lyxig variant.
Thule tältvagn
Att ha tältet bakom bilen kan vara ett bra alternativ till taktält om man har små barn.
Eldriven Volkwsagen Karmann Ghia
Sir M visar upp flera snygga elkonverterade klassiker, som denna Volkswagen Karmann Ghia.
Historiska elbilar
Elbilsnostalgikerna (finns det sådana) kan bland annat njuta av små elbilar från 70- och 90-talet.
Tesla Cybertruck
Tesla är inte rädda för att visa upp sig. Cybertruck drar mycket uppmärksamhet.
Lynk & Co 02
Lynk & Co är för många synonymt med laddhybrider som man hyr. Här visar de upp sin första elbil 02. Den går att köpa.
Lynk & Co 02
Lynk & Co 02 har inte det största av bagageutrymmen, men det är praktiskt lådformat.
Lynk & Co 02
Stram stil på inredningen i Lynk & Co 02.
Smart #5
Smart #5 är en av nyheterna på mässan. En fullstor familjesuv på 4,7 meter och mysig inredning. Snart släpps en snabbare Brabus-version av femman.
En bil visas upp på en bilmesse. (AI text)
Geely står för mycket av tekniken i Smart #5 och Mercedes står för formen.
Smart #5
Tanken är att Smart #5 ska klara en normal familjs alla behov.
Smart #5
Mercedes har utformat inredningen som är både modern och välkomnande.
Smart #5
Tänk att man kan åka kungligt i en Smart! Här sitter vår webbredaktör och F1-expert Christoffer Lindén.
Zeekr 7X
En annan ”stor” nyhet från Geely är Zeekr 7X. Även detta en fullstor familjesuv.
Zeekr 7X
Zeekr 7X rymmer fem personer.
Zeekr 7X
Inredningen är mer stram och minimalistisk än i koncernkusinen Smart #5,
Zeekr 7X
Innerutrymmena är rejäla.
Zeekr 7X
Och Zeekr 7X lastar också bra.
En bil visas upp på en bilsalong. (AI text)
Det är inte många som associerar Suzuki med elbilar. I november 2025 lanserade de sin första elbil Suzuki e-Vitara.
Volkswagen ID. GTI
Konceptbilen Volkswagen ID. GTI är en av mässans snyggaste bilar och är mycket lik ID. 2 som kommer i slutet av året. Sen dröjer det inte lång tid tills det kommer en GTI-version av ID. 2.
Volkswagen ID. GTI
Ta mina pengar Volkswagen!
Mazda 6e
Mazda 6e konkurrerar om titeln ”Mässans snyggaste bil”.
Mazda 6e
Den röda färgen har visat sig mycket populär bland Mazda-kunderna.
Mazda 6e
Mazda 6e har litet bagageutrymma på pappret, men inte i verkligheten. En del av förklaringen är att Mazda inte räknar med utrymmet under golvet och har satt in högtalare i sidorna.
Mazda 6e
Inredningen i Mazda 6e känns lyxig.
Hyundai Inster Cross
Nej, Hyundai Inster Cross är inte med och tävlar om att vara snyggast. Det är i stället en liten elbil som är ovanligt praktisk. Läs vår provkörning inom kort.
Hyundai Inster Cross
Det får att köra en valig inster också utan plastkjolar och takkorg.
Hyundai Ioniq 9
En annan grön bil, Hyundai Ioniq 9, är rejält stor med sju sittplatser. Precis som kusinen Kia EV9.
Hyundai Ioniq 9
Hyundai Ioniq 9 lastar en hel del.
Hyundai Ioniq 9
Inredningen känns igen från nya Hyundai Santa Fe.
Skoda Enyaq
Den nya fronten på Skoda Enyaq gör att bilen känns slankare – och spar el. Läs provkörningen här.
Polestar 3 Artic Circle
Polestar visade upp sina tre Artic Circle-bilar som är en slags officiella ”Skunk work” med rallyhjul, rallyfälgar från OZ, 40 mm högre fjädring med hjälp av Öhlins och ett chassi som är anpassat hög tynkpunkt och 100 kilos last på taket. Vi har provkört denna version av Polestar 3 i senaste numret.
Polestar Artic Circle
Att göra en mekanisk handbroms visade sig vara både klurigt och lärorikt. En elektrisk kontakt kopplar ur den bakre elmotorn och sedan sköter en extra uppsättning bromsok handbromsandet.
Cadillac Optiq
Sverige är ett av sex europeiska länder där Cadillac satsar hårt för att etablera sig. Optiq kompletterar Lyriq och är lite mindre och billigare.
Optiq
Cadillac satsar på de övre tjänstebildsegmentet, det som ibland kallas vd-bilar.
Cadillac Optiq
Cadillac Optiq
Cadillac satsar mycket på komfort och inredning. Aktiv brusreducering gör kupén tystare.
Toyota Proace Electric
Toyota visar inte upp några vanliga personbilder.
Volkwagen e-Transporter
Volkwagen har premiärvisning för e-Transporter som byggs av Ford.
Volkwagen e-Transporter
Volkwagen e-Transporter rymmer nästan en stående ams-reporter.
Audi EQ Concept på Shanghai-motorshow (AI text)
Säg mig vem som snyggast på mässan är! Audi A6 e-tron får min röst.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto:: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.