John Sempill
auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.
Nya Nissan Qashqai strävar framåt
Trotjänaren Nissan Qashqai har precis fått en uppfräschning. Designen har förfinats och tekniken under skalet har fått en rad uppdateringar. Japanskt hantverk är pricken över i.
Per Gessle smyckar ut med Räikkönens F1-bil
Att Per Gessle är förtjust i bilar lär inte ha undgått någon. Nu har hans samling på Hotel Tylösand plötsligt blivit ännu snabbare.
Eldriven bärplansbåt förstärker lokaltrafiken
Det är inte ofta vi skriver om båtar, men emellanåt är det något som flyter vår båt. Stockholm förstärker nu lokaltrafiken med en elektrisk bärplansfärja.
Tusentals anställda får lämna Tesla
Tesla gör sig av med 10 procent av sin arbetsstyrka – något som ”måste göras” när biltillverkaren förbereder sig för att gå in i nästa utvecklingsfas.
Alfa Romeo tvingas byta namn på Milano
Minns du den lilla elbilen Alfa Romeo Milano? Bilen som lanserades i början på april? Den finns inte längre.
Äntligen försäljningsstart: smart #1 och #3
Du som har varit smart nog att vänta på försäljningsstart av smart #1 och smart #3 lär bli klok på att de nu går att beställa. Komplett med priser, dessutom.
Hyundai tävlar i Pikes Peak med två Ioniq 5 N
De ska bli först upp. Hyundai tävlar i Pikes Peak i juni med två Ioniq 5 N. Det enda som byts ut är stolen. I övrigt är det produktionsbilar som ger sig på backtävlingen i Colorado.
Finns världens bästa laddstation i Göteborg?
Som det enda svenska bidraget att ta sig till final är Circle K-stationen Vädermotet i Göteborg med och tävlar om att bli världens bästa elbilshubb.
Polestar i Formel 1 – så skulle bilen se ut
En svensk konstruktör i Formel 1 är en munvattnande tanke. Designhuset Sean Bull Design har slängt på ett Polestar-färgschema på en F1-bil. Vad tror du – får vi se Polestar i F1?
Så har fordonsparken i Sverige påverkats
Sedan pandemin har fordonsparken i Sverige förändrats. Den minskade för första gången sedan 1950-talet och har som följd även blivit äldre.
Intervju: Erik Englund – ”felparkeringsappen”
Appen Scout Park såg ut som ett aprilskämt – men "p-vakt-appen" finns på riktigt, och nu kan man tjäna pengar på felparkerade bilar.
Alfa Romeos första elbil bryter mot lagen?
Under onsdagen presenterades Alfa Romeos första elbil – Milano. Nu har Italiens regering reagerat och hävdar att den kan vara olaglig.
Bryter tystnaden: Alonso förlänger i F1
Det har spekulerats om Fernando Alonsos framtid i Formel 1 efter säsongen 2024. Nu är det klart. ”Jag är här för att stanna.”
Alfa Romeos första elbil får även hybriddrift
Med Alfa Romeo Milano ”omdefinieras skönhetens kanon”, skriver tillverkaren. Det är beskrivande ord. Men vad är den mer än snygg? Den kommer även som hybrid.
Lag om miljömärkning av nya bilar klubbad
Under onsdagen klubbades igenom en ny lag om redovisning av förbrukning samt CO2-utsläpp ur avgasröret – detta vid försäljning och marknadsföring av nya bilar.
Premiär för World of Volvo – bildspecial
Det är endast dagar kvar till premiären av World of Volvo – det nya hemmet för den ikoniska bilsamlingen som annars har huserat på Volvo Museum i Arendel.
Nya Focus erbjuder optimerad bankörning
Nya Ford Focus ST Edition beskrivs som den mest kompletta och banförberedda Focusen någonsin. Ett dokument med körinställningar får du dessutom med på köpet.
Experten varnar: Vänd inte på takboxen!
Elbil och takbox är lite som olja och vatten – en kombination som inte är den mest harmoniska då vinddraget ökar och räckvidden minskar.
Så stark är nya Audi S3
Nya Audi S3 är mer än en produktuppgradering. I alla fall enligt Audis eget pressmaterial. Var det en momentfördelare du saknade tidigare kan vi nu bocka av den.
Fackförbund stoppar Teslas nya Superchargers
Konflikten mellan Tesla och fackförbundet IF Metall går in i nästa skede – kommande laddstationer kopplas eventuellt inte upp till elnätet.