Hoppa till innehåll

Audi räcker lång näsa åt BMW och Mercedes

Det har hängt i luften länge, men i förra månaden hände det: Audi blev störst i premiumligan. BMW kunde inte hänga med i Audis snabba ökning och får verkligen hålla koll i backspegeln då Mercedes ökar mest av alla de tre varumärkena.

Ingen av de tre tunga varumärkena i premiumligan skulle erkänna att det pågår en tävling. Men alla inblandade vet att det ligger en otrolig prestigevinst i att vara störst, och att ”leda utvecklingen”.

Kampen om ledartröjan har blivit så hård att branschbedömare oroligt undrat om det verkligen är så hälsosamt i längden att trycka ut bilar på marknaden med frikostiga rabatter. Det finns också farhågor för att ett allt för brett modellutbud leder till att varumärket urholkas, som till exempel BMW:s 2-serie Active Tourer med framhjulsdrift och design snubblande nära Kia Carens (därmed inget ont sagt om Carens).

Historiskt sett är det Mercedes som burit kungakronan i premiumligan. Men både BMW och Audi har varit skickliga när det gäller att bredda sitt modellutbud och erbjuda attraktiva bilar i de storsäljande segmenten (A4/3-serie och A6/5-serie). För tio år sedan förbättrade BMW sin försäljning så mycket att man för första gången passerade Mercedes. Sedan dess har BMW kunnat behålla ledartröjan i premiumligan.

Parallellt med BMW:s uppgång och Mercedes fall nedåt ökade Audi. Under 2011 passerade Audi den tidigare ohotade ledaren Mercedes, som plötsligt fick finna sig i att vara ”sist”. En position som Mercedes förstås inte var nöjda med och det ledde till nya generationer framgångsrika A-klass, B-klass och C-klassmodeller.

Under 2014 kunde Audi öka så mycket att man på allvar hotade BMW:s ledning. Ett nytt, bestående ledarskifte har hängt i luften sedan dess och under april ser det ut som om Audi till slut har segat sig förbi BMW. Audi sålde i april 152.850 bilar globalt (en ökning med 2,5 procent), BMW levererade 148.896 bilar till sina kunder (+5,6 procent) och Mercedes försäljning blev 148.072 bilar (+11 procent). Slår vi samman årets första fyra månader är det dock fortfarande BMW i topp (600.473 bilar, +5,5 procent), Audi är tvåa med 591.050 bilar (+5,2 procent) och Mercedes är trea med 577.674 bukar (+14 procent).

Audi kan alltså glädja sig åt att vara störst men tittar vi på procentsiffrorna är det tveksamt om den glädjen blir speciellt långvarig. Mercedes ökar i dubbel takt jämfört med BMW och Audi, vilket innebär att vi snart kan ha tillbaka ”gamlingen” i topp igen efter tio långa år som tvåa och trea.

Om inget oväntat händer i världen pekar allt mot att de tre tyska varumärkena går mot sitt bästa år någonsin i historien. Oavsett vem som blir ny ledare i premiumligan är 2015 redan på väg in i historieböckerna som ett osedvanligt guldkantat år. (Källa: Bloomberg News).

 

Missa inte denna läsning:

Mercedes bästa månad och kvartal någonsin – upp 16 %

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.