ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
UPPDATERAD MED RÖRLIGA BILDER.
I lördags läckte de första bilderna på Volvo XC60 ut på internet. Men i onsdags blev bilen äntligen "officiell" och vi kan visa alla bilderna i stora, högupplösta versioner. XC60 är en väldigt viktig modell och Volvo-chefen Fredrik Arp är mycket nöjd: "Det här är inte bara den säkraste Volvon någonsin - jag tycker också att det är den snyggaste!"
Volvo XC60 kör iväg mot solnedgången. Kanske bär det iväg till nya kategorier köpare som tidigare inte kunnat tänka sig Volvo. Sådan är i alla fall förhoppningen! KLICKA FÖR MYCKET STÖRRE
Som vanligtläckte bilderna ut i förväg och vid det här laget är Volvo XC60 ingen hemlighet - trots att det är först idag onsdag som den visas upp officiellt. Volvo släpper iväg ett digert bildmaterial men är ännu så länge ganska vaga när det gäller de tekniska detaljerna. Mer får vi veta i Genéve, den fjärde mars, där auto motor & sport givetvis är på plats.
Volvo XC60 är första modellen där designern Steve Mattin kunnat vara med och styra direkt från början. Ett nytt formspråk, som kanske tar en tid att vänja sig vid för en del. KLICKA FÖR STÖRRE
De som "befarade" att bilderna från i lördags inte var äkta lär bli besvikna. Bildmaterialet var som syns Volvos eget och inga bilder var manipulerade. En del av kommentarerna här nedan varit väldigt positiva och ungefär lika många har varit väldigt negativa. Kanske är det bra att XC60 berör - motsatsen hade varit mycket värre!
Nya XC60 bygger på samma plattform som nya Land Rover Freelander II och kommande Ford Cougar/Kuga. Den interna projektkoden är Y413. Vi har sett spionbilder från norra Sverige tidigare i vinter, där XC60 nu genomgår den sista vinterns tester, men nu kan vi alltså studera modellen i detalj med de högupplösta bilderna vi lagt ut.
Inte riktigt lika vild som konceptbilen, men XC60 verkar ändå ha kvar det mesta av karaktären från Detroit förra året. KLICKA FÖR ATT LÄNKA
Under huven på nya XC60 kommer det till en början att finnas tre motoralternativ, en bensin och två diesel, som tas direkt från dagens program utan att miljöoptimeras på något speciellt sätt. Rak sexcylindrig turbomotor på 3,2 liter som ger 285 hk, samt Volvos femcylindriga dieselmotor som ger antingen 163 eller 185 hk. Senare kan vi räkna med att det blir en "sportdiesel" med dubbla turbos men hybridtekniken dröjer nog ytterligare några år.
Vi hade hoppats på en del "miljöbilsalternativ" men de motorerna väntar i kulissen och måste testas ytterligare en tid. Kanske kan vi även, om några år, hoppas på en hybridmodell? KLICKA FÖR STÖRRE
Volvo XC60 är designer Steve Mattins första, egna modell där han kunnat vara med från början och bilen är därför en viktig startpunkt för ett i stora delar nytt formspråk.
- Den här bilen är laddad med mer känsla och mer energi än någon annan Volvo, säger Volvo personvagnars designdirektör Steve Mattin. Vi lyfter vårt design-DNA till en helt ny nivå genom att helt enkelt skruva upp den visuella volymen.
- Om du säger att du kan känna igen en Volvo på hundra meters avstånd i dag, så vågar jag påstå att XC60 utstrålar en tydlig Volvo-närvaro från minst det dubbla avståndet.
"Vi har skruvat upp den visuella volymen" berättar designern Steve Mattin och man kan inte annat än hålla med. Men vinner man på att skrika högt? Skriv gärna vad du själv tycker i kommentatorfältet nedan! KLICKA FÖR HÖGRE - FÖRLÅT, STÖRRE BILD
Ett urval intelligenta säkerhetssystem är en annan viktig del av XC60-modellens speciella karaktär. Den stora nyheten är City Safety - ett unikt system som kan hjälpa föraren att undvika eller minska effekterna av den typ av kollisioner i låg hastighet som är vanliga i stadstrafik och trafikköer. Om bilen är på väg att köra in i framförvarande bil och föraren inte reagerar bromsar bilen själv.
- Vi är den första tillverkaren i världen som erbjuder den här funktionen som standard. Med City Safety är nya XC60 helt klart den säkraste bil Volvo någonsin har tillverkat. Bilen är fullmatad med våra samlade kunskaper och tekniska lösningar inom säkerhet, både när det gäller att förebygga olyckor och att skydda samtliga åkande i en kollision, säger Fredrik Arp.
Försäljningsmålet för nya XC60 är 67.000 bilar per år. De fem största marknaderna under toppåret 2010 kommer att vara USA, Tyskland, Storbritannien, Ryssland och Kina. KLICKA FÖR STÖRRE
XC60-projektet är inriktat på en målgrupp som ställer stora krav på design, varumärkesintegritet och high-tech när de väljer livsstilsprodukter.
- Man skulle kunna säga att detta är C30-ägarnas nästa bil. Den är lika sportig och spännande, men med betydligt större resurser. Med XC60 breddar vi vårt modellurval för att dra till oss ännu fler kunder med en aktiv, sofistikerad livsstil, förklarar Fredrik Arp.
Miljöerna Volvo valt är hämtade från städer i USA, inte helt utan orsak förstås. Nordamerika är den klart viktigaste marknaden. Väldigt mycket photoshop-känsla, vilket är lite synd. KLICKA FÖR STÖRRE
Konceptbilen av XC60 visades i Detroit 2007 och den hade då den raka sexcylindriga motorn, i en etanolversion (eller så sa man åtminstone att det var). Effekten uppgavs till 265 hk och förbrukningen till 12,3 l/100 km. Kanske är det en indikation på att det blir fler etanolmotorer?
Däremot blir det redan 2009 en "snålmodell", avslöjar Fredrik Arp:
- Vi ska erbjuda en framhjulsdriven modell av XC60 som har en 2,4-lites dieselmotor som uppfyller Euro 5 och inte avger mer än cirka 170 g/km i koldioxidutsläpp, säger Arp.
Volvo XC60 kommer att byggas i Volvo Personvagnars fabrik i Gent i Belgien. Bilen börjar säljas i Europa under andra halvåret 2008, medan försäljningen i Nordamerika startar i början av 2009.
Se de första rörliga bilderna på XC60 här!(Obs, inget ljud i filmen ännu)
När de första bilderna läckte ut i lördags trodde många att det inte var rätt interiörbilder - men så här ser det ut! Grunden i layouten på interiören känner vi igen från S80 och V70/XC70. Stora andel ljusa ytor och träslag. KLICKA FÖR ATT LÄNKA
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Latvala går in som ledare sista dagen
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff







#1 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Jonas Postat: 2008-02-16 20:16
Vad jag har hört så bygger Ford Kuga på C-platformen medans Land Rover Freelander II och Volvo XC60 måste bygga på CD-plattformen liksom Volvo S80/V70/XC70. Den mindre C-plattformen som S40 och V50 bygger på rymmer nämligen vad jag hört inte de 6-cylindriga motorerna på tvären.
Frågan är därmed om informationen om att Ford Kuga bygger på C-plattformen är fel.
#2 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Kluster Postat: 2008-02-16 20:44
Det jag direkt tänkte på när jag såg bilderna - hmm, ligger det centrala bromsljuset ovanpå/ovanför takspoilern?!
#3 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Robban Postat: 2008-02-16 20:48
Den som placerade bromsljuset där ska nog lägga av med svamparna ett tag
Annars en xc90 med höjda dörrsidor och nya framlampor, och ett mindre bagage så kan man väl sammanfatta det eller hur...
#4 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
BJE Postat: 2008-02-16 21:06
Nej, designen håller inte. Fords liggande baugette på dörrarnas ovansida, plastlisten under bakluckan, hela fronten med den otymplig grillen och Volvomärket andas allt annat än den skandinaviska sparsmakade designen man gärna talar om. Inte heller inredningen ger mersmak. Byt åtminstone ut den vita ratten. Ljusa rattar blir ju så hiskiligt fula med åren.
#5 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Niklas Postat: 2008-02-16 21:40
Det är ingen bildläcka ingen bil tillverkare råkar "lägga" ut bilder. Sluta förf... och skriva det när det är reklam. I övrigt hoppas jag att dessa bilder inte stämmer, för varför släppa en förminskad XC90 från början på 2000? Då kan dom lika gärna lägga ner i göteborg om det där är deras nya SUV...Då förtjänar inte VOLVO att leva som biltillverkare
#6 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Detektiven Postat: 2008-02-17 06:15
Knappar man in reg nummret på vägverkets sida och klickar på tilläggsinformation får man reda på en hel del om bränsleförbrukning och liknande.
Men jag är ändå osäker på om reg plåtarna verkligen tillhör bilarna på bilderna. Dom kan ha suttit på någon tidigare testbil, bilderna ser nämligen ut att vara något manipulerade. Bromsljuset ser ju ut som det sitter på taket och inredningen ser ut som den är manipulerad, mittkonsolen verkar påklistrad och förarsätet ser ut att vara onormalt trångt. Kanske bilden bara är något avsmalnad, men jag gillar mina teorier
#7 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Andy Postat: 2008-02-17 09:42
Bilen på den tecknade eller photoshoppade bilden ser lika mesig ut som gamla Hyundai Santa Fe,kolla baken.Annars är bilen ganska lik ben smygtagna bilden som cirkulerat i pressen (sned bild tagen med mobiltelefon).
#8 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Mia S Postat: 2008-02-17 09:51
Överdesignad front, ett mittparti som inte signalerar Volvo utan snarast en äldre generation av sydkoreanska SUV:ar. Mittkonsolen är förfärlig. Den "flytande" panelen i skandinavisk design tappar allt eventuellt existensberättigande när man klär den i aluminium. Men vänta, har jag inte sett den för? Jo visst ja, de fällbara borden på tåg och bussar brukar ha trämönster med aluminiumkant. Fick man månde över en inredningsdesigner från bussdivisionen när Ford köpte Volvo PV? Det smärtar mig att säga, men är detta verkligen den riktiga XC60 har nog Saab lyckats bättre med sin 9-4X.
#9 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Sixten Postat: 2008-02-17 10:24
Snyggt jobbat Volvo.
Som vanligt vaknar bara gnällspikarna (var stolta över att vi har en biltillverkare i världsklass i Sverige).
Undrar vad medelåldern är på er gnällspikar...troligtvis äger ni en Nissan Micra (med stereo med jättebas i bakluckan) och drömmer om en Skyline.
Andy - detta är garanterade INTE tecknade bilder.
#10 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Sixten Postat: 2008-02-17 10:26
Reg. skyltarna som visas på bilderna tillhör för övrigt en C30 (med ang. bränsleförbrukning) och en ospecad provbil.
#11 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Markus S Postat: 2008-02-17 11:10
Om detta är riktiga bilder tycker jag den e ful som stryk! Santa Fe lång väg och det är inte ett plus...
Men jag tror inte bilderna är riktiga så det finns hopp. Framförallt är det interiörbilden som är skum. Titta närmare på proportionerna mellan sitsen och dörrsidan.. En normallång person verkar kunna stötta hakan på dörrkarmen för att se ut...
#12 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
BJE Postat: 2008-02-17 11:31
Jag har en v70 -05:a och jag har kört Volvo sedan mitten av 70-talet. Jag kommenterade artikeln just för att jag vill värna svensk bilindusti och själv kunna välja Volvo som nästa bil. Saab ska nästan fördubbla sin produktion genom att bredda sitt modellutbud. Volvo har redan breddat sitt, men står ändock och stampar på drygt 400 000 bilar per år. Det lär tyvärr inte bli så värst mycket mer med XC60:an, men den som väntar får se. Mittpanelen i trä och al-lister för för övrigt tankarna till grannens gamla 80-tals cheva. Nä Sixten, vill du värna svensk bilindusti så måste du våga vara lite kritisk när det är befogat.
#13 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
philip pettersson Postat: 2008-02-17 11:55
ganska tråkig front
#14 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Anders Postat: 2008-02-17 12:23
Snyggt Volvo! Fräckaste fronten hittills. Den här bilen vill jag ha!
#15 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Olof Postat: 2008-02-17 13:25
Den här ungerska sajten hade uppe bilderna redan i fredags kl 16.37 (enligt egen utsago):
http://automenedzser.hu/4x4/20080215_XC60.aspx
De skriver för övrigt att de tre motoralternativ om kommer är T6, D5 och 2,4D. Två dieslar och en bensinare alltså, inte tvärtom som AMS hävdar.
För övrigt tycker jag att bilen är asläcker! Alla som gnäller om att detta inte är gamla hederliga Volvo kan ju köpa en 245. Det kallas utveckling, hur nya XC60 ser ut. Uppenberligen går det inte hem i stugorna.
#16 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Lundgren Postat: 2008-02-17 13:34
Det är ju inte snyggt detta. Från b-stpolpen och bakåt ser den bara konstig ut sedd snett framifrån. Förarmiljön, som påminner om en moderniserad variant av den i Saab 9000, är dock riktigt snygg.
#17 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Tysken Postat: 2008-02-17 14:07
Varför kunde man inte behållt konceptbilen.
Nu blev det lite högbyggd Ford Focus Max.
Synd på ett bra försök!!
#18 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
ViMa Postat: 2008-02-17 14:38
Hela konceptet med SUV:ar känns helt off.
#19 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Leffe. Postat: 2008-02-17 15:26
Är detta Volvos nya formspråk, smaken är som baken, men i detta fall ser bakpartiet fördelaktigt ut, till skillnad mot "nya" V 70! Kanske verklighetsintrycket ser betydligt mer inbjudande ut mot dessa puplicerade bilder?
#20 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Tomas Postat: 2008-02-17 15:27
hade förväntat mig mer!
#21 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Olle Postat: 2008-02-17 15:29
ser riktigt elegant ut måste ja säga. volv kan verkligen inte göra fel just nu för tiden! tror den kommer sälja best i klassen precis som xc90 gjorde.
#22 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
asko Postat: 2008-02-17 15:30
AUDI Q7 e bättre,
#23 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
roger Postat: 2008-02-17 15:53
Snygg inredning. Resten är bara blaffigt, uppblåst och lika fult som alla andra små hoptryckta suvar med för hög midjelinje. Enorma mängder plåt ovanför hjulhusen kan aldrig ge en elegant bil.
#24 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Anders Postat: 2008-02-17 16:00
Bilen på dessa bilder är ju väldigt lik XC60 konceptet, så vad har du att klaga över?
Ni övriga som inte gillar inredningen eller den "vita" ratten kan ju på normalt Volvo-manér bara ta och välja en annan interiörfärg och ett annat material på mittkonsolen. Sluta sedan att klaga på detaljer när ni inte har sett dem i verkligheten!
Bromsljuset som är placerat ovanpå bakspoilern må vara en lite korkad idé, men den syns likväl bakifrån så länge den inte är täckt med snö och just det... konceptbilen hade precis denna design.
Min åsikt är att detta är en jävligt snygg bil som på inget sätt är lik gamla bjässen XC90.
Alla konceptbilar som sätts i produktion tenderar att bli lite slätstrukna när det väl är dags för produktion. Många detaljer på en konceptbil är nämligen inte möjliga att producera till rimliga kostnader och vissa designdrag anses för extrema.
Konceptbilen Saab 9-4X må alltså ha varit snyggare liksom XC60 Concept, men tänk efter. Hur troligt är det att någon tillverkare ett år före produktion visar upp en bil som ser precis likadan ut som produktionsversionen? Om man gör det så finns ju inget skäl att kamoflera testbilarna och alla spionfotografer kan slänga in handduken.
Till de flesta måste jag säga, Sluta klaga!
Gillar ni inte en bil så skall ni veta att detta bara är din åsikt och inte tillför andra något.
Smaken är som baken och ni kommer aldrig att omvända någon för att ni gör er åsikt hörd baserat på bilder som sällan gör en bil rättvisa.
Jag önskar att kommentarerna var lite mer kvalitativa.
#25 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Konsta Postat: 2008-02-17 16:11
Interiör ser snyggt ut men på utsidan - ful som något annat. Proportioner ser helt enkelt fel ut.
#26 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
thompo Postat: 2008-02-17 16:28
haha vad klantiga dom är som släpper bilder i förväg men det är ju jätte jätte kul för oss andra för då får vi ju se hehe
#27 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Anders Postat: 2008-02-17 16:46
Du har aldrig hört talas om pressläggningstid?
För att alla medier samtidigt skall kunna presentera de bilder som Volvo släpper så måste till exempel papperstidningar ha dessa bilder tillgängliga kanske en månad före det tänkta datumet för släpp. Allt bygger alltså på att medierna håller sitt löfte om att inte släppa bilderna i förtid.
Alltså, Volvo har inte klantat till det utan någon mediakanal har valt att bryta sitt avtal.
#28 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Nick S Postat: 2008-02-17 16:46
mycket fin tycker jag,
inredningen måste jag se i verkligheten innan jag riktigt kan uttala mig men snygg iaf!
#29 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Chi Postat: 2008-02-17 17:02
snygg som bara den bakifrån, o inredningen ä läcker, men resten va bilen ä väl sådär..lite för runda former i fronten..
#30 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Tysken Postat: 2008-02-17 17:16
Så vi som tycker att XC 60 blev lite slätstruken har fel och du har rätt.
Enligt dej så är dina åsiket de rätta...grattis till din roll som överdomare för tyckandet
#31 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Anders Postat: 2008-02-17 18:12
Kära tysken, jag menar bara att ingen borde förvänta sig att produktionsbilen skulle se ut precis som konceptet, men också att bilen på bilderna i stort är lik konceptet.
Jag menar också att det är förhastat att utifrån dessa få och små bilder ur vissa perspektiv bedöma bilens design i sin helhet och skönhet.
Visst tycker jag designen är lite slätstruken, men som sagt var konceptet för häftigt för att bestå. Och ur ett större perspektiv så tycker jag produktionsversionen är snygg medans konceptet var sjukt snyggt.
#32 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johansson Postat: 2008-02-17 18:15
Det är inte ofta jag säjer dessa ord men fan va snygg bilen va bakifrån! resten av bilen tycker i alla fall jag är lyckad. Kanske att fronten och framlamporna kunde gjorts lite smäckrare, men baklamporna är klart bland bilvärldens nu 10 snyggaste!
#33 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Hans H Postat: 2008-02-17 21:39
Hm, märkligt!
Det är samma sorta gnäll här som det är på sidan om Saab 9-1.
Är det roligt att gnälla på just Saab och Volvo, eller är det så att dessa bilar berör...?
Hans H
#34 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Daniel Postat: 2008-02-18 07:40
Det är synd och skam att Volvo inte fått medel av ägaren Ford att ta fram DI-motorer och en ny dieselmotor i tid. Man utvecklar nya sexcylindriga bensinmotorer och presenterar dem sent 2006, men med gammal mulitpoint injection.. Läste att man tydligen arbetar på att få in DI nu, men vilket merarbete man skapat sig. För att dra nytta av DI så bör de även höja kompressionen, vilket innebär att de inte bara behöver ge sig på bränslesystemet utan även grundmotorn. I dagsläget är det bara gamla D5 som är ett godkänt motoralternativ till denna bil.
#35 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
leif Postat: 2008-02-18 08:34
Conceptbilen ser mycket bättre ut. Denna blev mesig tyvärr.
#36 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Jaguar Postat: 2008-02-18 09:34
Oj vad fel det blev! Från ett lovande koncept till en hög kobent koreansk kossa...
Massor av plåt över hjulhusen, blir högre och smalare utseendemässigt baköver, ostrukturerad front...nej nej nej...
Sen blev inredningen ingen höjdare heller, men det ser ut som perspektivet i alla fall är lite skevt vilket kanske gör att det upplevs mindre skevt i verkligheten. Men inredningen ser ut som nåt Renault kräkts ur sig, in´gen nordisk känsla här inte.
T o m fulare än Ford Kuga!
Hoppas Volvo snart hamnar i rätta händer och inte i Fords kostnadsminimerade ekonomnypor, märket blir mer och mer diffust och en "svensk Mercury", dvs en emblemtrimmad Ford.
#37 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Calle Postat: 2008-02-18 10:57
Jag gillarn! Bättre än konceptet då jag tyckte konceptet var alldeles för hypad... Men inredningen, what is up with that?! Kanske ser bättre ut i verkligheten. :S
#38 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Paul Postat: 2008-02-18 12:04
....vilken vagn...mmmmm...supersnygg och döläcker.
#39 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Gustaf Postat: 2008-02-18 12:26
Det vart en XC90 i mini format. Verkligen spännande...
#40 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Andre Postat: 2008-02-18 12:35
En till lyckad bil bortsätt från interiören. Den liknar som någon korsning av en plastig audi och renault. men annars en riktigt snygg bil...
#41 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Pelle Postat: 2008-02-18 14:36
Det karaktärsfulla, eleganta Volvo-DNA som så framgångsrikt inympades av Peter Horbury (de mycket vackra OCH tydliga S60, S40/V50, gamla V70) är nu helt som bortblåst. Det här kunde vara vilken korean som helst. Och varför så extremt hög midjelinje och så små fönster? Volvo är ute och cyklar på djupt vatten... Kasta ut Mattin, han kan starta eget ihop med Chris Bangle!
#42 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Hååkon Postat: 2008-02-18 14:48
Pelle du har helt rätt. Jag är ingen förespråkare av dagens traktorer (läs Volvo) men gamla V70 hade ju riktigt bra proportioner men denna Korea-wannabeen blir bara fel. Visst måste Volvo tänka i lite nya banor och förändra sitt koncept men Saab lyckades betydligt bättre med sin renare designade 9-4X. Gör om, gör rätt.
#43 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Rikard Postat: 2008-02-18 15:01
Det är svårt att uttala sig enbart baserat på bilder så en definitiv dom över designen väntar jag med, dock så är ju bromljuset på OVANSIDAN av bakspoilern effektsökeri av sällan skådat slag och så långt bort från Volvos kärnvärden så man undrar vad de tänkte på när de godkände den idén!?!?!
Ser inte bilderna i stadsmiljö ovanligt artificiella ut? Där ser bilen tyvärr helt för jävlig ut och framkallar lätt illamående...
#44 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Peter Postat: 2008-02-18 16:28
Tycker att det är pinsamt av Volvo som ändå har ordet Miljö som ett av sina värdegrundande ledord som bas i sitt varumärke att inte klara av bättre motoralternativ än dessa. Volvo är mycket för att släppa fräcka konceptbilar med frän teknik som de sedan aldrig gör verklighet av. Redan 2001 hade volvo en S80 med ISG-teknik vilket motsvarar den start-stopp teknik som BMW idag använder. Vad hände med den... ingenting. När ska Volvo förstå att om de vill slåss i premiumskiktet så måste de anstränga sig på alla fronter inte bara säkerhetsbiten. Köper du en stadsjeep för 300'-400' vill du inte behöva skämmas för den ur ett miljöhänseende utan stolt kunna säga att den är proppad med dagens senaste miljöteknik.
#45 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Traktor Postat: 2008-02-18 17:04
Peter, jag tror folk har trottnat pa miljon nu. Miljo aret var 2007, nu ar det 2008 och vi har gett upp hoppet. Volvo maste bygga det som kunderna vill ha, spelar ingen roll om sveriges bilister bryr sig om miljon, for det gor inte resten av varlden. Volvo maste erbjuda den har typen av motorer annars koper folk nat annat marke. Sanningen ar ju den att svag motor = trakig bil.
Angaende uteseendet maste jag saga att bilen blir snyggare ju langre man studerar bilderna. Storre baklampor om jag fatt valja men fronten ar lyckad. inredningen ar lite si sadar men den fungerar.
Jag kan tanka mig att XC60 kommer ata V70 kopare som bara den. Folk gillar att sitta hogt men XC90 var bade for dyr och torstig. XC60 ar den perfekta bilen for en familj.
#46 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Ronny Renskav Postat: 2008-02-18 17:09
Hur jävla snugg den är, , sjukligt mycket bättre än konceptet.
#47 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
William Postat: 2008-02-18 17:59
vad kan man säga snyggare kan inte bilen bli. Bra jobbat igen volvo forsätt så
#48 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Andy Postat: 2008-02-18 18:19
Den bild snett framifrån som först visades,är den absolut sämsta.Det blev mycket bättre att se den ur andra vinklar.Men som sagt,snett framifrån ser den ut som en Hyundai SUV.
#49 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Ben Postat: 2008-02-18 18:30
Tog skapar lusten slut när det var dax att utforma inredningen?
Bilen är snygg på utsidan, men insidan är slätstruken.
Som tur är verkar det som Volvo slängt ut den gamla Luxor ABC80 datorn som ritat den fyrkantiga inredningen till nya S80/V70.
Avskeda chef designern och låt någon ta över som slutför hela projektet.
Jag skulle vilja få reda på hur folk tänker när de går in i bilhallen och funderar på att köpa S80/V70:n?
Ser de inte att panelen inne i bilen är fyrkantig som i en gammal 740?
Kan inte någon ägare till nya S80/V70:n berätta varför han/hon inte reagerar på den fyrkantiga 740 panelen. Typ "jag tycker den är ful, men jag behövde en ny tjänstebil".
#50 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Erland Postat: 2008-02-18 18:40
Studerar man bilderna noga där bilen kommer åkande i staden och fokuserar alldeles till höger om nummerskylten på kofångaren, så tycker åtminstone jag att det ser ut som en reflektion ifrån en helt annan plats...och varför är bilen så högglansig!?...den ser inklippt ut vad än ams påstår. Tycker dock att den är ganska lyckad, den behöver bara pimpas till en aning.
#51 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Anders Postat: 2008-02-18 18:44
Anledningen till det lite skumma utseendet är nog att bilen inte är fotad på samma plats som bakgrunden. Hade den varit det hade vi nog sett betydligt fler spionbilder ute i media.
Mobilspionbilden som tog i höstas var ju från en filminspelning, inte en fotografering.
#52 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Rickard W Postat: 2008-02-18 19:22
Snygg bil...men bakgrunden är renderingar..bra jobbat Volvo. Väcker ha-begär....
#53 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johansson Postat: 2008-02-18 19:56
Jag känner en person som köpt en ny V70 och provsatt, kände och tittade på den ett tag och inredningen måste jag säja är riktigt snygg i nya V70/S80, men alla är vi olika
denna bilen har volvo lyckats alldeles förträffligt med utom lite tam front.
#54 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
A Postat: 2008-02-18 21:14
Med de nya bilderna så kommer formerna fram lite bättre. MEN varför presentera den i bajsbrunt. En bil i silver hade säkert gjort bilen mkt snyggare titta bara på nya V70 som blir en helt annan bil i Silver.
#55 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
kean Postat: 2008-02-18 21:46
volvo och saab suger!!!! MERCEDES RULES!!!!
#56 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johan S Postat: 2008-02-19 10:17
Hur svårt skall de egentligen behöva vara att printa ner något vettigt när man gör ett inlägg. Jag menar citat som "Volvo suger" och "Instrumentpanelen på Nya V70/S80 ser ut som på en 740"
Är detta bara tomma ord från avundsjuka personer som har stjärnor och andra märken inpräntade i pannbenet eller finns de någon substans bakom?
Man kan ju undra om personerna bakom dessa uttryck har snöat in sig totalt på sitt "eget" märke.
Jag skulle jo dock vilja konstatera att det finns oerhört mycket bra bilar idag. Och vi i lilla Sverige borde vara väldigt glada att det finns två så starka biltillverkare i vårat land. Ta vara på det och känn lite stolthet över det, i stället för att häva ur er en massa med dynga om något som ni uppenbarligen inte verkar ha någon aning om...
#57 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
johnny Postat: 2008-02-19 10:35
Konceptbilen var grym, och produktionsbilen(ja åtminstonde bilderna på den) verkar inte mycke sämre. Jag lägger in en beställning så fort det går. Bra jobbat Volvo!!!
#58 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Peter Postat: 2008-02-19 11:25
Traktor, Jag hoppad verkligen att du är ironisk i din kommentar för annars har du inte hängt med i tidens anda. Miljö och ansträngningarna för att hitta bättre och renare samt bränslesnålare teknik är inte en fluga för år 2007 som kommer att gå över för att sedan ersättas av ännu större och starkare motorer. Kimatpåverkan är verklig och det borde inte krävas något större geni för att inse detta. Tror du verkligen att BMW skulle lägga all den tid, forskning samt pengar på att utveckla deras clean tech annars? Eller varför inte nämna mercedes som satsar hårt på Bluetech eller kanske den mest uppenbara Toyota och deras hybridsatsning!! Nej, skärpning Traktor även om du gillar starka motorer måste även du inse, att om en biltillverkare ska överleva den hårda konkurrens som råder inom bilvärlden så måste den tillverka bilar som inte bara håller måttet inom kvalitet, säkerhet, komfort, körglädje osv, utan även ligger långt fram vad gäller bränslesnål och miljövänlig teknik. Klarar biltillverkaren inte av detta förtjänar den inte att nämnas i premium genren. Volvo är pinsamt dåliga på detta och har halkat långt efter sina konkurrenter vad gäller miljö och det är långt fler än de svenska kunderna som efterfrågar miljövänliga bilar.
#59 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
oscar Postat: 2008-02-19 11:40
Ni som tjatar på Volvo ang miljö! Läs på lite!! Dels är Volvo inte sämre de flesta bilar va det gäller motorer. Dom erbjuder ju t.ex nästan alla modeller med etanolmotorer. Jag ser inte etanol som en jättebra lösning, förmodligen inte Volvo heller, man dom måste ju erbjuda det som kunden vill ha! Sen om vi tänker på allt annat som Volvo gör för miljön! Världens renaste lack-anläggningar, en av världens renaste fabriker! Bilarna i sig har t.ex bara godkända textilier, skinn, filter osv osv. Nya skrotningspreimer mm. Ni skulle bara veta hur mycket Volvo har lagt ner på miljö! nu ang. XC60. Den är superläcker!
#60 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Michael Åhman Postat: 2008-02-19 12:51
Tror du, seriöst, att vi sitter och klipper in Volvo-bilder i miljöer vi råkade ha i bildarkivet? Nej, det är nog som Anders (2008-02-18 18.44) och Rickard W (2008-02-18 19.22) konstaterar.<br>
Michael Åhman, auto motor & sport
#61 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Jens Postat: 2008-02-19 19:23
Det rätt kul att se den gallup som är på Tyska AMS hemsida som ni länkat till.
Frågan är vilken som kommer bli XC60 största konkurrent.
Audi Q5 får mest röster med 36% BMW X3 kommer tvåa med 32% sedan kommer VW Tiguan med 18%. Det verkar som om de Tyska läsarna har högre tankar än vad vi svenska läsare har om nya XC60.
Svenskarna hade säkert svarat Ford Kuga, VW Tiguan och Honda CR-V medans Tyskarna ser Volvo som en aktör att räkna med bland prestigemärkena i lilla SUV-klassen...intressant.
#62 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Jonas Postat: 2008-02-19 20:21
Förstår mig inte på en del Svenskar. Ni ska vara stolta över våra bilmärken. Sluta gnäll och jämför med utlänska bilar. Volvo och SAAB bygger snygga, säkra och komfortabla bilar! Jag säger som i den amerikanska Chevy silverado reklamen, This is OUR truck! (Men nu syftar jag på Sverige och nya XC60)
Till Peter om Volvo och miljö. Vad jag har förstått så är det volvos starkare motorer som säljer bäst på global nivå och Volvo gör nog därför bäst i att fortsätta utveckla de motorer kunderna efterfrågar. Jag tror knappast Volvo förlorar kunder med dessa motorer, men de skulle säkert attrahera fler med en hybrid.
Men allt handlar inte om miljö grabbar, ni har fått miljön på hjärnan. Sluta ta på er så mycket miljöansvar. Res runt lite och se vad resten av världen kör och hur mycket. När ni sen kommer hem igen kommer ni fråga er var alla bilar är och hur folk tar sig runt. Vi har seriöst extremt lite trafik i Sverige.
#63 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Ben Postat: 2008-02-19 20:56
Till Johan S:
Verkar som du bara skriver en massa, men inget blir sagt.
Avundsjuk? Eftersom Volvon var så ful inuti tog jag en annan tjänstebil, så avundsjuk var jag. Du verkar vara en sån där Jante-lags svensk.
Jag vill ha kvar Saab och Volvo i Sverige. De flesta begriper inte hur beroende vi är av industrin. Hur skulle vi annars avlöna alla kommun och landstings anställda, som kostar pengar.
Så det är därför jag önskar att Volvo skulle kunna sälja ännu mer bilar, och alla arbetare på golvet förtjänar en designer som är bättre än den nuvarande.
Men med honom bakom designer rodret är skutan på väg i kvav.
Eller ska vi säga Shack-Matt(in).
#64 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Roy Postat: 2008-02-20 11:25
Riktigt kul att läsa alla inläggen! Allt ifrån uppkräkta spyor till lyriska euforismer.
I stort sett tycker jag nog att bilen är lyckad. Om nu Volvo ska haka på trenden med Joker-flin, så har de i alla fall, tack och lov, misslyckats, men lite större har allt grillen blivit. Borde dragits neråt en aning.
Bakdelen är riktigt bra till skillnad mot nya V-70:s tillknycklade baklucka. Att placera mittbromsljuset på bilens högsta punkt är nog bra tänkt - om det inte skyms för låga bilar, förstås.
Bilderna ser definitivt artificiella ut, utom interiörbilden faktiskt, som i vanlig ordning, för att få med mer och för att få bilen att se rymligare ut, är plåtad med en vidvinkel.
Intrycket i verkligheten lär nog skilja sig en hel del från det man får av bilderna.
#65 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Ola Postat: 2008-02-20 12:17
XC60 ser ut til å være en pen bil som nok blir populær rundt om i verden. Husk, det må være en balansegang mellom futuristisk utseende og den vanlge oppfatningen av en bil, for å kunne tiltale kunder over lang tid. Se bare på Chrysler PT Cruiser, nytenkende og ulikt alt annet når den kom, ikke særlig populær kort tid etter lansering...
#66 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Niklas Postat: 2008-02-20 14:11
En sån i Svart vore snyggt.
#67 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Patrik Postat: 2008-02-20 14:30
Konstig stor Peugoet grillkopia grill, oharmoniska sidor men snygg bak, tror personligen mer på saab 9-4x utseendemässigt.
#68 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Vilgot Postat: 2008-02-20 15:07
Vad hände? Volvo har inte direkt varit mitt favoritmärke gällande design men herregud att man kunde sjunka så här lågt, herregud. WTF Volvo Glocalnet tittar ned på er
#69 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
AD Postat: 2008-02-20 15:17
Volvo har alltid varit och kommer alltid att vara en trist gubbil, likaså denna.
#70 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Per W Postat: 2008-02-20 15:28
Personligen gillar jag att mittkonsolen är vinklad mot föraren, men jag minns fortfarande Vi-reklamen.
Volvo kanske släpper den kampanjen och försöker hitta nya värderingsord.
#71 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Matte Postat: 2008-02-20 15:29
@Jonas
Resten av Europa kör diesel till skillnad från svenskarna vilket innebär lägre koldioxidutsläpp. Sverige ligger ganska risigt till vad gäller bilar och miljö så en miljösatsning från Volvo och Saab är ytterst viktigt då de i princip "äger" den svenska marknaden. Titta på VWs dieslar och förbrukningen så förstår du vad jag menar.
#72 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Per-Erik Postat: 2008-02-20 15:41
Hellre en Saab 9-4x eller den läckra A4 avanten som nyss visats. A4:an skapar ett habegär som Volvo bara kan drömma om.
#73 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
vh Postat: 2008-02-20 15:59
Det har redan ramlat ut två videoklipp på nya xc60 och jag måste säga att bilderna inte gör bilen rättvis. På filmerna framgår designen mkt bättre och jag måste säga att det verkligen är en riktigt snygg bil. Se länk nedan för intervjuen med Steve Mattin där han beskriver förädlingen av Volvos design-dna i form av xc60.
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SIBSOhKoACc&am
p;rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SIBSOhKoACc&
rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
#74 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
a.man Postat: 2008-02-20 16:00
gud trodde volvo skulle göra något snyggt för en gångs skull. vilken besvikelse när man såg dessa bilder.
#75 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
FredrikS Postat: 2008-02-20 16:04
Ser bra ut, helt klart volvo! Interiören känns som i en klass för sig - jättesnyggsnygg och ser väldingt lättanvänd ut. På videon ser den dessutom ganska nätt ut, och Mr. Mattin är väl inte direkt storvuxen?
#76 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johan Postat: 2008-02-20 16:27
På bilderna att dömma så tycker jag att dens er riktigt lyckad ut
Väldigt frächt, lätt och elegant. Bara Volvo fått upp kvaliten på bilen så kan det inte bli något annat än en storsäljare.
#77 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Peter Postat: 2008-02-20 16:33
Väldigt lik Honda CR-V från sidan!
#78 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johansson 91 Postat: 2008-02-20 17:02
Jag tycker inte volvo är gubbigt längre, gubbigheten försvann från märket när nya S80 och C30 introducerades, XC60 är riktigt pen med en stark personlighet som främst de bakre lamporna skapar, gillar också att XC60 har de 2 små lamporna innanför huvudstrålkastarna, sätta donm på varenda volvo! Det blir då ett lika starkt signum som Audis LED-lampor. Gubbigheten från volvo är bortblåst och de närmar sej att blir riktiga premiumbilar med stormsteg
#79 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Jonas Postat: 2008-02-20 17:29
Matte,
Världen är INTE Europa, Sverige jämfrs altid med Europa. Think bigger, glöm inte hela Amerikanska kontinenten, Australien, Asien, Ryssland, Mellanöstern och Indien. Europa är litet och vi svenskar är mycket mer beroende av bilen än vad man är i länder som exempelvis Holland och Frankrike. Kompakt tät bebyggelse och utvecklat tågnät gör bilen ganska onödig nere på kontinenten. Nu skakar alla stockholmare på huvudet och tänker: Det har ju vi också. Ni som gör det kan ju ta er utanför Stockholms gränser, där kommer ni förstå varför bilen behövs, varför 12 kr är för mycket för en liter bensin och varför en Toyota Aygo inte fungerar när man spenderar 2 timmar per dag i bilen. Vi behöver bekväma bilar som Volvo XC60!
#80 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Nojjan Postat: 2008-02-20 17:57
Formen är först och främst intetsägande, härmat Dodge på utsidan och Saab på insidan, lite färger döljer inte sådant. Sedan blir man rätt kräkfärdig av att lyssna på deras designer prata om hur genomtänkt allt är, hoppas ingen tror på detta. C30 var första steget mot att förstöra en fint märke, XC60 är nästa...undrar hur länge de orkar?
#81 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Koffe Postat: 2008-02-20 18:01
Kolla in filmen av XC60 här på AMS så får ni se bilen med silverfärgade "hasplåtar". Baktill ger det ett lyft, men framtill har Steve Mattin gjort bort sig totalt. Den främre "hasplåten" sitter rakt över nosen på bilen. Ge Mattin sparken!!
#82 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Chi Postat: 2008-02-20 18:58
den ser ju bara fulare o fulare ut efter varje ny bild som kommer..bättre kan ni, Volvo!
#83 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Andy. Postat: 2008-02-20 19:24
Lägg märke till att på bilden rakt bakifrån,har bilen en svart inramning av nummerplåten,och svart ovansida på "stötfångaren".Detta finns inte på andra bilder,eller på filmen.
#84 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Ben Postat: 2008-02-20 19:36
Volvos chefsdeigner fortsätter förstöra Volvos varumärke, kan han inte rita en snygg inredning.
Avgå, vi behöver ha kvar Volvo i Sverige.
Svar till Johansson 91.
======================
Har du sett någon under 55+ i den nya S80:n? Jag har bara sett personer av den äldre generationen.
#85 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johansson 91 Postat: 2008-02-20 19:45
Var bor du ben? själv bor jag på västkusten och ser dagligen folk i 30-35 års åldern sitta i den nya modellen av S80. Men vad jag tänkte på när jag sa att gubbigheten va borta så tänkte ja mer på designen än på människorna som köper den, det finns säkert många 55+ och till och med pensionärer som köper en ny C30 men ingen kan väl påstå att C30:s eller S80:s design är gubbig?
#86 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
en tyckare Postat: 2008-02-20 21:24
den ser gammal ut framifrån
#87 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Calle Postat: 2008-02-21 08:04
Volvo vill vara premium men har långt kvar till de tre premiumtyskarna.
#88 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Tom Engblom Postat: 2008-02-21 10:05
Med tanke på intresset så har ju Volvo XC60 hittat helt rätt i alla fall! Eller så är det alltid samma visa när det största bilmärket i Sverige gör något, alla kan ju inte ha fel....
#89 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Oscar (den första) Postat: 2008-02-21 10:07
Seriöst, damer och herrar. Det är ingen här inne som har sett den i verkligheten, eller ännu mindre kört den ännu. Så snacket om "inte premium", "gammal", "tråkig" har ni inte en aning om. Dom som säger att den ser gammal och tråkig ut på utsidan/insidan (av det man ser på bilderna) förstår jag mig inte alls på. Den fräckaste och mest vågade Volvon någonsin! Det skiljer inte mycket från konceptbilen. Det känns som att folk känner sig tvingade att skiva en massa skit bara för att det är en Volvo. Samma fenomen kan man se när det har skrivits om Saab.
#90 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
ingela Postat: 2008-02-21 10:15
Varför ser den nya Volvon ut som en Subaru? Den vanliga herrgårdsvagnen och nu även denna. Hitt'på nåt eget. I o f s är ingen "stadsjeep"-modell speciellt snygg, bara klumpiga att se på. BMW, Merca, Volvo mfl.
#91 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Hans Postat: 2008-02-21 10:28
Bilen är fin,inget snack om det,men den är inte "wow"!
Volvo har stora problem med tänkandet,alla sedander S40/60/80 är i stort sätt baserade på S60,bantade till S40,och anabola S60 blev,ja S80,me små ändringar i fronten,samma sak är XC60/90!
Problemet är att en som inte äger Volvo tycker det är trist,och inte väljer märket för det!
Funkar säkert för fantasilösa kunder,men på sikt är det inte bra,det är en svaghet av Volvo och inte variera mera!
#92 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johan Postat: 2008-02-21 10:36
Vi kommer skratta åt dom fula crossover bilarna om tio år..Fy f.n jag har alltid tyckt Volvo var gubbigt men detta tar priset..Riktigt ful och omodern redan innan den släppts..Säkert en bra bil dock men men.
#93 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
T Postat: 2008-02-21 15:22
Självklart så går åsikterna isär. Smaken är ju bekant som baken...
Jag har fått chansen att se bilen i verkligheten för ett tag sedan och är faktiskt imponerad. Bilderna är givetvis överdrivna och ska vara säljande. Tyvärr gör som inte designen rättvisa. Fronten tycker jag är en av de mest lyckade delarna i designen med ljusspalten på var sin sida om grillen. kilformen från sidan som ger den ett "hungrigt" stans. Bakpartien är i min åsikt bäst rakt bakifrån.
Inredningen är en stor överaskning. Jag har alltid föredragit en mer intim förarplats såsom t.ex BMW eller Audi och inte varit riktigt överens med Volvos rymdkänsla.. Men på XC60 så har man fått till det med en mycket bra kompromiss. Jag väljer XC60 över X3 vilken dag i veckan som helst. Och då ska det vara en diesel.
För övrigt så var jag faktiskt spekulant på en S80 som tjänstebil senast. Och jag är ju "bara" 33 så jag borde ju inte gilla den.. Eller?
Slutsats; Grymt bra jobbat av Volvo tycker jag. Föryngringen av Torslandatraktorn har tagit fart. Nu väntar vi bara på S60 (tro mig, den är snygg!)
#94 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Roy Postat: 2008-02-21 17:10
Det är bara att än en gång konstatera att smaken är som baken - mest skit.
BMW hade rena, harmoniska linjer i flera generationer, tills de med ens blev en udda kombination av konkavt och konvext. Det syntes minsann att det var en ny BMW. Fast nu har de sansat sig lite.
Peugeot byggde också bilar med rena linjer tills de fick för sig att det skulle vara ett stort glufsande gap i nosen. Fungerar förmodligen bra på en futuristisk snöslunga. Linjerna i övrigt är klart godkända och nu har de minskat lite på glufsgapet (men får gärna minska det ännu mer).
Renault och Citroën har varierat sig en hel del.
Opel med, men har behållit sina breda skuldror (som Volvo ansåg vara ett av deras kännetecken).
Saab har försökt att hitta vad som är typiskt för Saab och tydligen kommit fram till den tredelade grillen (som blivit alltför mycket av en flinande Joker), den välvda vindrutan och svängen vid C-stolpen. I övrigt har de utvecklar linjerna långt.
Men vad gör då Volvo?
Väldigt små förändringar egentligen. För den som inte är speciellt bilintresserad är bilarna till förväxling lika varandra.
#95 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Gustaf Postat: 2008-02-21 21:21
dåligt gjorda dessutom. premiumkänsla?
#96 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Marcus Postat: 2008-02-22 07:59
Och som vanligt en massa fommar som bara sprider massa skitsnack så fort det handlar om en svensk bil!
#97 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johan Postat: 2008-02-22 09:43
Tråkigt
Crossover bilarna börjar gå mig på nerverna..Den här var nog den fulaste hittills iaf.
Det är väl Amerikanerna och Japanerna som kan göra coola 4x4 bilar Cadillac och Jeep är ju klassiker för att inte nämna självaste Chevrolet.Nu kommer alla franska skit märken och ska haka på och nu sist Sverige. SAAB hoppas jag dock på för den ser faktiskt snygg ut men jag tror jag kommer bli besviken i slutändan där också
#98 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
kalle - 22/12 Postat: 2008-02-22 14:28
Jag tycker att volvo är den finnaste bilen i hela världen, besökte fabriken i Gbg denna veckan v.8 det var grymt ,hoppas att jag får se en sån bil snart här i Göteborg.
/K.
#99 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Olle Postat: 2008-02-22 15:14
Håller med någon annans kommentar här; om 10 år kan denna typ av bil att användas som bojsten....
Stor, tung, törstig och ful...
Fram för kompakta, rymliga, säkra och bränslesnåla bilar, som min egen Citroen C4....
#100 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Andre Postat: 2008-02-22 17:59
vörför kan det inte komma något vettigt miljöalternativ... bilen kommer sälja dubbelt upp då ... (!)
#101 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
jeep Postat: 2008-02-22 19:20
Jeep Patriot eller Honda Accord jag är kluven.Jeep med diesel ska bara dra o,6 liter så det verkar bra..Men min sambo tycker Jeepar är apfula jag själv gillar Amerikanska Jeepar men Volvo får ta och skärpa sig..Dom kan göra bra kombi bilar så nischa in på det i stället.
#102 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Jowa Postat: 2008-02-26 16:19
uselt Volvo! Presentera en ny modell 2008 utan miljömotorer.
#103 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
JT Postat: 2008-02-26 19:24
Vad hände med V30 den skulle ju komma i år..??
#104 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
bengan Postat: 2008-03-01 18:04
Läcker bil men skall Volvo hänga med måste de snabbt komma ut med hybrid modeller för både E85 och diesel.
#105 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Robban Postat: 2008-03-05 10:26
En av de snyggaste bilar som Volvo kommit med...vill ha nu!!
#106 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Calle Gustafsson Postat: 2008-03-07 10:10
Vart tog 6an vägen, den med etanolmotor och strax över litern i förbrukning? Skulle köpa den med en gång om den fanns!
#107 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Ramund Postat: 2008-03-07 14:39
Artikeln innehåller inte riktigt allt om XC60-som AMS utlovat. Vad blir priset? Enl. TV-TV 365 tusen för lilla dieseln. Någon som hört ngt??
#108 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Kalle Postat: 2008-03-14 20:30
Den kommer att kosta ca 370 000 för att inte slå ut köpare av volvo xc70.
#109 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Uffe Postat: 2008-05-09 09:00
Kan inte nån sparka den/de som på volvo som sätter ihop den makalöst fula klädselkombon? i åratal har vi fått stå ut med äckliga kombiationer av tyg/skinn/plast som både i materialkrock såväl som färger får mig att skälva. Köper man volvo måste man alltid beställa en annan klädsel alt skinn om man inte skall få araben varje gång man sätter sig i bilen. Usch, detta är 2008 och man håller fortfarande på? fast man kan ju om man vill, t.ex. executive skinnet i gamla v90/960 var super, även exklusivläderklädseln i förra V70 bla var urläcker?!! varför volvo? alla andra kan ju göra sobra inredningar?
#110 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
infotainment Postat: 2008-05-16 19:52
Jag fattar inte varför de skulle vara så mesiga o fega ur med interiören? Den som var i koncept bilen var ju As-grym! men detta...
#111 Re: ÄNTLIGEN: Nu är Volvo XC60 officiell!
Johan Postat: 2008-09-19 09:28
Om man vill ha en 1,8 ton supertörstig bil kan man väl få en Hummer för 100.000:- mindre? De rear ju ut dem nu för att ingen vill ha en tung, törstig bil. Volvo går mot sin undergång, tydligen.