"Tingvall förstod nog inte vad jag skrev"
Det var inte väntat att kritiken av Nollvisionen skulle falla Claes Tingvall i smaken, så jag tar hans åsikt att min artikel bygger på "tokigheter" med jämnmod. Hans genmäle gör mig däremot betryckt av andra orsaker, skriver Lars-Otto Frick.
Jag misstänker att han, till skillnad från många andra läsare inte riktigt har förstått eller läst vad jag skrev. Åsikterna är för övrigt mina egna, jag skriver som privatperson.
Tingvall envisas med att kalla vägtransportssystemet för det värsta system vi haft. Han ser bara till det absoluta antalet skadade utan hänsyn till det gigantiska antalet konflikter dvs potentiella kollisionssituationer som hanteras i det individuella bilåkandets system. Visst är det ett folkhälsoproblem, men orsaken är i första hand just massbilismen, inte trafiksäkerhetsnivån.
Det verkligt oroande är att landets högste ansvarige tjänsteman för trafiksäkerhetsfrågor har denna uppfattning. Om alla var nyktra, använde bilbälte och anpassade hastigheten någorlunda efter omständigheterna skulle få allvarliga olyckor ske. Är inte det snarare ett gott betyg?
Ingen, inte heller den riksdag som antog Nollvisionen, förnekar det delade ansvaret för trafiksäkerheten. Trafikanterna har alltså ett ansvar att följa trafikreglerna som ju är ett slags bruksanvisning till systemet. De som inte gör det är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken. Tingvalls curlingfilosofi att man ska få göra misstag (läs: fel) utan att riskera att skada sig svårt i vägtrafiken är förödande för kravet på trafikantansvar.
Tveklöst visar haveriutredningar att någon form av vårdslöst beteende ligger bakom de flesta svåra trafikolyckor även om de kan drabba helt oskyldiga. Vårdslöshet i bemärkelsen att man inte följt rimliga krav på omdömesgillt beteende. Det spelar då liten roll vad som står på hastighetsskylten vid vägkanten när dimman ligger tät, frostrosorna glimmar på vägbanan, viltet är på språng, ett barn dyker upp bakom en parkerad bil, regnet öser ner eller John blund knackar på dörren. Alla de skiftande förhållanden som fordonsföraren har ansvaret att anpassa sig efter.
Tingvall vill inte kännas vid att Vägverket under hans ledning har fokuserat på krockvåldet vid redan inträffade olyckor och kravet på de låga hastigheter som följer därav, på bekostnad av att också arbeta för att reducera antalet trafikolyckor genom att ställa rimliga krav på trafikanterna.
Det är ju allmänt känt att Vägverkets resurser nästan helt koncentrerats på skadereducerande åtgärder på vägarna och låga hastigheter. Vid en krockhastighet mellan bil och människa på cirka 20 km/h närmar sig sannolikheten för dödlig utgång noll. Det medför att varje potentiell konfliktpunkt, till exempel övergångsställen, måste hastighetssäkras till denna extremt låga hastighet för att ingen ska avlida där.
Är det rimligt att anpassa systemet efter detta när säkerhetsnivån dvs risken för svåra olyckor är så låg som den är, förutsatt ett omdömesgillt beteende? Denna höga ambitionsnivå på krocksäkerhet har ett pris som andra samhällsnyttigheter får betala i form av kraftigt förlängda restider för alla, utan att man för den skull får bukt med orsaken till olyckorna.
Trots den allvarliga kritiken av mina "tokigheter" föreslår Tingvall just de åtgärder jag efterlyser som till exempel att få kontroll på onykterheten. Det ska dock inte ske genom ökad övervakning utan med teknik. Han silar mygg och sväljer kameler med sina fartkameror. Polisens kontroller skulle alltså inte hjälpa och han tycks mena att Sverige har den mest omfattande trafikövervakningen i världen.
Tingvall är nog ganska ensam om denna uppfattning att döma av vittnesmål om hur ofta folk hamnar i en poliskontroll. Att 0,2 procent av förarna, de berusade, står för 25 procent av dödsolyckorna visar ju också att beteendet oftast är avgörande för olycksrisken.
Massbilismen kan ifrågasättas utifrån miljöaspekter och annat, men att trafiksäkerhetsnivån är hög i vägtransportsystemet är ställt utom allt tvivel. Just därför är det så svårt att förbättra den.
Slutligen: Var han får det till att jag skulle vara emot mötesfria vägar förstår jag inte, han kan inte ha läst hela artikeln. Även arbetet med krocksäkra bilar är förstås lovvärt.
Att döma av alla kommentarer kring min artikel verkar det vara dags att ta nya grepp för att nå färre trafikskadade. En uppmaning till ansvariga politiker är att ett från Vägverket oberoende Trafiksäkerhetsverk borde inrättas snarast där alla aspekter på trafiksäkerhet beaktas och samhällsresurser omfördelas till andra säkerhetshöjande åtgärder än Vägverkets som t ex en trafikantövervakning värd namnet, och att det delade ansvaret poängteras till skillnad från idag.
Lars-Otto Frick
Trafikingenjör
Läs Claes Tingalls debattartikel: "Artikeln bygger på grundläggande tokigheter"
Läs Lars-Otto Fricks debattartikel: "Vilseledande analys bakom Nollvisionens resultat"
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: "Tingvall förstod nog inte vad jag skrev"
Jens Ejvinsson Postat: 2008-11-11 15:51
Jag håller helt med Lars-Otto Frick.
Läste dessutom att statistiken visar på runt 39% av de förolyckade hade inte bilbälte, att tänka på tillsammans med informationen om antalet onyktra förolyckade. Det finns säkerligen ett större överlapp där, med trafikanter som är både obältade och onyktra.
Ansvaret måste falla på oss bilister.
Använd bälte och kör nykter, och följ gällande regler. Glöm inte att hastigheten skall anpassas efter omständigheterna, skyltarna är enbart en maxhastighet.
Vakna upp Tingvall.
#2 Re: "Tingvall förstod nog inte vad jag skrev"
Billy Elliot Postat: 2008-11-12 10:03
Det är ett mysterium att Claes Tingvall kan sitta kvar på sin post. Han är uppenbart inkompetent och lider av lättare hybris. Det som behövs är en person med analytisk förmåga med kapacitet att tänka i okonventionella banor.
Jag håller förövrigt också med Lars-Otto!
#3 Re: "Tingvall förstod nog inte vad jag skrev"
Tompa Postat: 2008-11-12 10:58
Bra att lars otto säger det som alla tycker, vad hjälper det med kameror om en rattfull gör vansinnesomkörningar, fram för riktiga poliser och låt oss andra hålla rimlig hastighet.
#4 Re: "Tingvall förstod nog inte vad jag skrev"
Roy Postat: 2008-11-12 11:36
Där förekom några konstigheter - bland annat en märklig jämörelse med flyget.
Den här artikeln är bara att instämma i.
Dock har ju även Tingvall rätt (även om man kan diskutera metoderna).
Visst kan man tycka att alla trafikanter har ett eget ansvar att följa de regler som ju faktiskt finns och borde ha omdöme nog att förstå varför de finns - att de inte är till "bara för att polisen ska ha något att göra". Ett barnsligt argument som man dessvärre kan träffa på. Jag är inte så lite trött på dem som ondgör sig över alla de där andra som kör som idioter och nämner exempel - exempel som stämmer väl in på deras eget sätt att köra, men det ser de inte. En märklig blindhet.
För en tid sen blev en släkting till mig av med sin sambo och ett par barn av med sin mor på Nynäsvägen då en annan, mötande bil kom över på fel vägbana och krockade med hennes. De mycket bristfälliga vägmarkeringarna åtgärdades efteråt. Visst, den andra föraren körde som en idiot, över sin förmåga, men man bör nog ändå försöka att bygga säkrare vägar.
Som jag skrivit tidigare, så måste trafikskolorna - ja, hela samhället - arbeta mer med attityder. Attityder som bygger på insikt.
#5 Re: "Tingvall förstod nog inte vad jag skrev"
Lasse Postat: 2008-11-12 11:54
Jag håller med alla föregående talare! Vad behöver vi göra föra att se till att Tingvall blir avsatt? Det är skandal att han får fortsätta med sitt angreppsätt. Han har målat in sig i ett hörn och slås nu för att inte tappa ansiktet. Vi har inte som bilister råd med en sån person som ska ombesörja och prioritera resurser för att förbättra trafiksäkerheten. Privat hade han fått sparken pga vårdslös hantering av sanningen..... Vad gör vi? Tingvall har kört i diket. Ska vi starta en namninsamling för att få bort Tingvall? /Lasse
#6 Re: "Tingvall förstod nog inte vad jag skrev"
Torbjörn von Braun Postat: 2008-11-12 12:57
Förstår inte varför vi lägger så mycket pengar och kraft på att minska trafikolyckor med dödlig utgång. Tycker vi har för mycket bevakning och förmynderi redan. Vi har tio gånger så många som tar sitt eget liv varje år i Sverige. Då är inte alla dem som siktar mot fronten av en lastbil medräknade trots att det är en av de vanligaste och enklaste sätten att ta sitt liv. Om det sanna intresset är att vi vill "rädda" liv, borde vi ta alla pengar som avsätts till fartkameror och annat fjolleri och lägga på psykiatrin och medmänskliga aktiviteter istället. Kan hända att det är bedrövligt att ta ett glas vin till middagen tillsammans med kamrater och sedan sätta sig i bilen och köra bil. Det är säkert bättre vi sitter hemma i ensamhet och dricker ordentligt. Sedan kan vi piska på kärringen ordentligt och slutligen hänga oss djupt deprimerade i takstolen. Det är väl det vi kallar "den svenska modellen av tryggt folkhem"? Nej, sätt ordentliga krav på förare, dvs kunskap att hantera en bil. Det är den stora skillnaden i förarkvalitet som skapar farliga trafiksituationer.
#7 Re: "Tingvall förstod nog inte vad jag skrev"
JHS Postat: 2008-11-14 10:04
Det bästa Tingvall kan göra för trafiksäkerheten är att avgå.