General Motors: Saab är till salu!
Precis som Ford överväger att sälja Volvo har nu General Motors lämnat sitt besked till amerikanska kongressen där man "ser över affärsstrategin" och eventuellt ska sälja varumärket Saab. Pontiac ska minska och även Saturn kan säljas. Samtidigt meddelade GM-chefen Rick Wagoner att han inte tar ut någon bonus för 2008 och 2009 samt sänker sin lön till 1 dollar per år.
I den del av handlingarna som är offentliga redogör General Motors för sina framtidsplaner inför amerikanska kongressen och lägger upp strategin för hur man återigen ska bli ett lönsamt företag. I den nya strategin ingår möjligheten att sälja varumärket Saab, men när det skulle ske och om det finns några köpare meddelas inte.
Saab Automobile AB och GM Powertrain Sweden i Trollhättan är sedan många år så integrerade i "mamma GM" att en skilsmässa förmodligen blir svår att genomföra, samtidigt som den inte ger några snabba fördelar - snarare många nackdelar. Saab är redo att lansera 9-3X (skogsmulleversionen) samt de två helt nya 9-5 och 9-4X, vilket sannolikt ger ett snabbt lyft för försäljningen under 2010 då finanskrisen förhoppningsvis bedarrat något.
Men General Motors är pressade att visa handlingskraft och måste lansera en "amerikansk" plan som kongresspolitikerna och skattebetalarna kan acceptera. Varför GM till exempel inte alls nämner Opel/Vauxhall som ett lämpligt märke att sälja är besynnerligt. En stor del av de amerikanska Saturn-modellerna är "gratis" då de i praktiken är USA-modifierade Opel-modeller. Ska man ta bort Saturn kan man lika gärna låta Opel gå upp på salulistan också.
Läget för General Motors är akut. Enligt operative chefen Fritz Hendersson måste GM ha tillgång till ett lån på fyra miljarder dollar redan i december, annars börjar verksamheten halta. Ytterligare fyra miljarder behövs i januari. "Det finns ingen Plan B" som Hendersson drastiskt uttryckte det. Sammanlagt behöver GM ett lån på 18 miljarder dollar, cirka 150 miljarder svenska kronor. Lånet ska betalas tillbaka senast 2012.
För att kapa kostnader och återgå till lönsamhet ska ytterligare 30.000 bilarbetare sägas upp, nio fabriker ska stängas, lönevillkoren ska omförhandlas med fackförbundet UAW och sammanlagt tre varumärken ska bort (Hummer, Saab och möjligen Saturn). 1.750 GM-handlare i USA ska läggas ner - en fjärdedel - och det är nödvändigt för att möta en bilförsäljning som per capita är den lägsta någonsin i USA sedan perioden efter andra världskriget.
För att visa sin goda vilja och göra en symbolhandling har även GM-chefen Rick Wagoner meddelat att han tar ut en årslön på 1 dollar (Ford-chefen Alan Mulally meddelade samma sak i måndags). Ingen bonus för 2008 eller 2009 ska utbetalas till Wagoner. Redan under 2006 och 2007 har Wagoner och de ledande cheferna frivilligt reducerat sin "normala" lön till hälften. Samtliga styrelseledamöter i GM har accepterat ett årligt arvode på 1 dollar. De fyra högsta cheferna under Wagoner - "vicepresidents" - reducerar sin lön till hälften. Ytterligare en symbolhandling är att sälja samtliga privatjet (sju stycken) som använts av ledningen.
Idag har GM cirka 96.000 anställda i USA och målet är att komma ner i mellan 65.000-75.000 till 2012.
De offentliga kongressförhören ska ske på torsdag och under nästa vecka samlas kongressen för att rösta om förslagen.
Den som vill läsa hela GM:s framtidsplan, 37 sidor lång, kan klicka här och ladda hem den som pdf-fil. Noterbart är att Saab bara nämns en enda gång.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve
-
Volkswagen Golf GTI tappar taket
-
GM ser rött – Opel måste ge vinst
-
Alfa Romeos misslyckade ishockeyfilm
-
De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
-
Mercedes Citan – första roliga skåpbilen?
-
F1: Dagens man - M. Schumacher
-
Vi bevakar F1-testerna i Jerez
-
Max vindrufs: Ford Shelby GT500 Convertible
-
Ny Volkswagen GTI för bara 675 kronor
-
Klart för Svenska Rallyt i tv!







#1 Re: General Motors: Saab är till salu!
T Postat: 2008-12-03 07:07
Kallas det "symbolhandling" att sälja av den samling privatjet ledningen använt? Nån med insikt som kan svara på vad årsräkningen för att underhålla och driva sju privatjet är? Garanterat är det en sanslös siffra!
Fast i förhållande till deras normala bonusar är det kanske växelpengar förstås.
REDAKTIONEN: Det finns säkert någon kunnig därute, men råkar minnas en diskussion vid en resa till en billansering där en liten "affärsjet" användes. Det var förvånansvärt billigt i sammanhanget, man behöver inte vara så många i kabinen förrän du är nere på ungefär samma snittkostnad som en affärsbiljett.
#2 Re: General Motors: Saab är till salu!
tommy Postat: 2008-12-03 07:15
Väldigt flott att avstå sin bonus för 2008 och 2009 (utan tvekan mycket pengar). Dock kan man fråga sig varför de över huvud taget är berättigade till bonus när bolaget är på väg rakt åt helvete! Min bonus är avhängig att jag faktiskt producerar bra resultat, men såna petitesser gäller förstås inte när man når rätt nivå på stegen.
#3 Re: General Motors: Saab är till salu!
Christjan Postat: 2008-12-03 09:09
Om en försäljning blir aktuell, se då till att få lite kapital i ryggen och bygg den där 9-5:an vi sett lovande bilder på. Kan inte se stora skillnader i design, image och framtoning gentemot Jaguar XF eller dito och det är väl inte fy skam. Så kanske denna anrika aeroplanfabrik kan generera lite egen veckopeng! Lycka till...
#4 Re: General Motors: Saab är till salu!
morty Postat: 2008-12-03 09:17
Hej då, var kul så länge de vara, men nu kommer du gå i graven. Det finns nog ingen som vill köpa ett bilföretag som har två modeller egentligen, varav den ena baseras på en 20 år gammal bil
Hej och gonatt SAAB. Förr var ni kul.
#5 Re: General Motors: Saab är till salu!
Fredrik Postat: 2008-12-03 10:17
Precis som Pär skriver så nämns inte Opel överhuvudtaget vilket är märkligt. Både Saab och Saturns modeller är versioner av Opelmodeller. Även Opel påverkas därför av beslut rörande de båda.
Tror också det blir svårt att sälja Saab enbart. Lite som att försöka lägga ut villans takstolar till försäljning på blocket och hävda att huset inte är till salu...
#6 Re: General Motors: Saab är till salu!
Benny Baude Postat: 2008-12-03 10:44
Troligtvis kommer nog Opel/Vauxhall att säljas, kanske till tyska intressen. Kanske kommer de att erbjudas att få med varumärkena SAAB och Saturn (som ju till största del byggs av Opel) på köpet? Om de ej är intresserade av dessa så är det nog nedläggning som gäller för SAAB och Saturn. Hade vi däremot haft en S-regering i dagsläget, så hade nog Svenska staten köpt liket.
#7 Re: General Motors: Saab är till salu!
Charles Postat: 2008-12-03 10:48
Saab kommer nog att läggas ned.
Tråkigt för alla som blir arbetslösa och statskassan, men faktum är ju att det tillverkas för mycket bilar i världen idag, vissa fabriker måste helt enkelt bort.
De som har bäst förutsättningar blir kvar, de andra försvinner. Biltillverkningens Darwinism helt enkelt.
#8 Re: General Motors: Saab är till salu!
Lasse Postat: 2008-12-03 12:26
Svenska staten bör förhandla med tyska staten om att göra ett paketköp av både SAAB och Opel. Jag vet inte vad förhållandet bör vara 30/70?
#9 Re: General Motors: Saab är till salu!
tobbe Postat: 2008-12-03 13:55
Svenska märken har under amerikansk ledning tappat sina kärnvärden. Dessutom har USA-filosofin med volymbaserat resultat raderat ut kvalitetstänkandet hos alla företag som jobbar med amerikaner. Nämn ett kvalitetsföretag från USA! Nej, Saab måste bli ännu mera udda och bli mer som Porsche att kunna ta betalt för en tekniskt avancerad bil. I framtiden kommer vi inte ha råd att byta bil lika ofta och då måste bilarna hålla som de gjorde förr i tiden. Saab nischa er mer, sänk produktionen och höj avansen. Kvalitet är allt!
#10 Re: General Motors: Saab är till salu!
maki Postat: 2008-12-03 14:24
vet inte värför ni undrar om opel är inte till salu, skule ni sälja något som gör vinst, däremot saab gör förlust hella tiden
#11 Re: General Motors: Saab är till salu!
P Postat: 2008-12-03 14:34
I rapporten ligger varken Saab eller Saturn på till salu listan, däremot Hummer. Däremot skall en strategisk översyn göras, vilket kan betyda vad som helst. Opel nämns visst i rapporten, däremot går det inte att söka i rapporten, den måste läsas.
#12 Re: General Motors: Saab är till salu!
Martin Postat: 2008-12-03 14:36
Det är ju konstigt med allt snack om att svenska staten inte kan äga biltillverkare, varför inte säger jag, iallafall i en övergångs period tills dom kan stå på egna ben. Sedan så verkar det ju inte så svårt för staten att går in och äga många av våra banker, så vad är skillnaden på banker eller andra företag?? Bankerna har redan räddats en gång i början på 90-talet så är det någon man inte skall stöta idag så är det väl dom. Nä stöta SAAB NU.
#13 Re: General Motors: Saab är till salu!
Hans H Postat: 2008-12-03 14:37
Man kan ju se på den märkliga klassresa som Cadillac gjort genom åren för att se hur GM förvaltar varumärken.
Cadillac var den FÖRSTA kvalitetsbilen. De hade en berömd show som gick ut på att plocka isär ett flertal Cadillac, blanda delarna och sedan sätta ihop dem igen till fungerande bilar. Det här var på den tiden (före T-Forden) när bilar var mer eller mindre handbyggda.
Cadillac var FÖRST med det som vi idag ser som standard, pedalerna i rätt ordning, elstart, defroster (tillsammans med Saab, faktiskt).
På tjugo- och trettiotalet var Cadillac ett absolut toppmärke, och så sent som på sextiotalet var det en seriös lyxbil.
Men vad hände sedan?
I USA har de sålt Opel Ascona som Cadillac. Inte den fina bakhjulsdrivna Asconan utan det där framhjuldrivna härket. SOM EN CADILLAC !!
Då är det ju ett fall framåt att även den sista Omegan såldes som Cadillac i USA. Den var ju hyfsat välbyggd jämfört med Asconan.
Men om de kan göra SÅ med sitt mestvärdefulla varumärke, då kan de göra vadsomhelst med Saab, Pontiac, Saturn (varför finns de?), Opel, Holden...
Det är bara Chevrolet som tillåts existera tydligen.
(Är inte utvecklingen av Corvette stoppad nu när den inte heter Chevrolet längre...)
Här är några exempel på GM:s underbara filosofi:
http://www.popularmechanics.com/automotive/
Hans H
#14 Re: General Motors: Saab är till salu!
Johan Postat: 2008-12-03 15:26
Även om jag inte gillar Opel (tråkiga bilar) så skulle det vara befängt att sälja dom nu..Opel är väl ändå på frammarsch till skillnad från Saab..Opel Insignia vann ju årets bil oxå ..Även om jag gillar Saab som märke så inser jag att dom gör skräpbilar som ingen förutom tjänstebilsförare i Sverige vill ha och en och annan pensionär med extra på fickan.
#15 Re: General Motors: Saab är till salu!
Roffe Postat: 2008-12-03 15:43
Och alla andra givetvis, Låt mig hälla lite vatten på din kvarn! En underbar länk:

http://www.popularmechanics.com/automotive/reader
_rides/4293188.html?page=10
Läs, skratta eller gråt beroende på humör...
Opel Astra säljs f.ö. som Saturn i staterna, tror detsamma gäller Opels SUV, vad den nu heter?
#16 Re: General Motors: Saab är till salu!
Wim Postat: 2008-12-03 20:50
Jag förstår inte alla er som tycker att staten ska gå in som ägare i SAAB och/eller Volvo, i så fall måste rimligen staten i konsekvensens namn gå in som ägare i alla svenska konkurs- och eller försäljningshotade bolag. Och om man nu bara ska gå in i några enstaka bolag uppstår genast frågan varför man väljer ut just dessa eller lägger gränsen på just den specifika nivån av berörda anställda.
Jag hörde någon igår uttala sig angående detta att det ska vara ett sätt att förhindra marknadskrafterna att påverka svensk bilindustri. "Underbart", tänkte jag. I och med det kan vi ingå pakt med Nordkorea, införa planekonomi och isolera oss från marknadsekonomins villkor. Det skrämmande var att det inte var en "vanlig svensson" som kläckte denna briljanta idé utan en facklig företrädare som alltså inte förstått att det är marknadskrafterna som har lett till amerikanskt ägande och dålig ekonomi till följd av oförmåga att erbjuda marknaden det som marknadskrafterna efterfrågar.
#17 Re: General Motors: Saab är till salu!
Andy Postat: 2008-12-03 21:20
Saab Automobiles VD bekräftar att utländska intressenter hört av sig.Hyundai som har sitt Europeiska utvecklingscenter i Opelstaden Russelsheim,är enligt uppgift intresserad.De har som bekant en målsättning att bli större än Toyota.Då skulle det lämpa sig väl att i dagsläget passa på att köpa både Opel och Saab.Enligt vad jag hört skulle då Hyundai positioneras mot Tyota,Opel mot VW,Saab mot Audi och KIA mot Honda.Hyundai har idag ett otroligt självfrtroende efter att ha startat som licenstillverkare av Mitsubishi,och efterhand konstruerat egna bilar.Köpt konkursmässiga KIA och utvecklat det framgångsrikt.Nästa steg skulle vara att köpa upp Europeiska tillverkare,och utveckla dessa i önskad riktning.
#18 Re: General Motors: Saab är till salu!
Matte Postat: 2008-12-04 09:25
Jag funderar på vad jag ska köpa för bil när saab inte finns. Det skulle bli svårt att få en bil med liga mycket hjärta och kvalitet till så bra pris. Johan skriver att saab gör skräpbilar. Är du 11 år? Lyssnat på din pappa Audiägaren? Saab gör en av de bästa personbilar i världen, den saken är klar.
#19 Re: General Motors: Saab är till salu!
Mille Postat: 2008-12-04 10:47
Du kan väl inte mena allvar?
Saab 9-5 var bra 1998 när den kom.
Nu snart 2009 är konkurrenterna ljusår bättre.
Att försöka sälja en 11 år gammal modell som "ny" till överpris är dömt att misslyckas. Det har kunderna genomskådat (tydligen med vissa undantag).
Men det är klart, det kanske är dags för lite nya kromlister och smeta på lite kjolar så vips!! har vi en ny modell!
Tyvärr är det nog kört för Saabs förlustverksamhet om ingenting drastiskt änder snarast.
#20 Re: General Motors: Saab är till salu!
Diplomat V8 Postat: 2008-12-04 11:45
Du måste skoja!
En bil som Saab med så mycket fel kan inte vara en av världens bästa bilar. Jag väljer att inte skriva alla dessa fel som Saab är drabbad av men du känner väl till Turbohaverier, rasslande kamkedjor, oilsludge, displayer som lägger av, mm. Kallar du sånt som världens bästa?
#21 Re: General Motors: Saab är till salu!
Sture i Peking Postat: 2008-12-04 12:05
På 19-hundratalet betydde SAAB,:sälj aset annars byt.
Nu verkar det rätt relevant?
Eller???
#22 Re: General Motors: Saab är till salu!
TT Postat: 2008-12-04 12:48
Grabbar växupp.
#23 Re: General Motors: Saab är till salu!
mm Postat: 2008-12-04 13:26
Saab är ingen skitbil som många här verkar påstå. Det är sant att de haft mycket problem med DI, Oilsludge och bland annat SID som tappar pixlar. Nämn nått av dessa som inte SAAB åtgärdat på garanti eller goodwill om man har en service-bok som man inte stämplat i själv? Har man inte fått problemen åtgärdade så har man inte följt serviceboken. Min far har en 9-5 och har aldrig haft nått problem med att få sakerna åtgärdade. Sen tycker jag att man kan diskutera hur gammal en 11år gammal modell är. Jag håller med om att den inte hänger med, för det gör den inte. Men ta tex v70 som är samma modell precis lika länge? Eller hur räknar man? Ska man räkna med Saab 9000 och Volvo 855 oxå? Sen att det är i allmänhet mer fel på en Saab stämmer definitivt inte. Kolla bilprovningens statistik. Volvo v70, bmw och MB ligger långt över snittet. Det gör inte tex 9-5.
#24 Re: General Motors: Saab är till salu!
Mille Postat: 2008-12-04 15:22
V70N kom 2000 alltså två år EFTER! nuvarande 9-5 och är sedan länge ersatt av V70 II. Redan V70N var alltså modernare och bättre än nuvarande 9-5.
(V70N vann det flesta testerna mot den då två år gamla 9-5)
Saab 9-5 borde heta Saab Facelift Senior edition....
#25 Re: General Motors: Saab är till salu!
Danne Postat: 2008-12-04 15:31
... och vad läser man..? -En massa sk*t från förståsigpåare och pappas pojkar som lever i tron om att "vårt" bilmärke är det bästa som någonsin gjorts och just vår bil har aaaaldrig gått sönder....
Lite fakta då för alla som säger att Saab är skräp:
Toyota (världens mest felfria bil har ju endel låtit sig luras till att tro):
Yaris 1999-2005 Samtliga återkallas pga rost...
Prius: 2004-2005 Samtliga återkallas pga att motorn stannar...
Avensis, Corolla & Prius:
1 miljon bilar återkallas för att bilen kan bli ostyrbar...
Corolla 2005: 1,3 miljoner bilar återkallas pga fel i strålkastarsystemen...
HiLux, LandCruiser: 900.000 bilar återkallas pga av fel i framvagnen...
Corolla 2007: Återkallas pga fel i sensor till passagerarairbagen vilket kan utlösa densamma...
BMW:
3-5- och X3: 2008 åtterkallas pga av fel i passagerarairbagen...
7-serien: Återkallas pga programvarufel vilket kan leda till bränslestopp...
Audi:
A8, A6: 2004 en knapp miljon bilar återkallas pga fel på damasker i framvagn...
VW skall vi inte prata om...
Så den som påstår att Saab är ren skit på bilmarknaden får fundera lite till. ALLA bilar går sönder. Frågan är ju hur tillverkarna tar hand om sina kunder och problemen...
#26 Re: General Motors: Saab är till salu!
Tompa Postat: 2008-12-04 21:02
Lätt att dra slutsatser när Volvo ska säljas och en av GM´s chefer i en intervju sa att EN MÖJLIGHET är att sälja Saab. Men det är klart.. Tidningarna och nätupplagorna säljer ju mer då..
Tycker att både AMS (Ni har nog inte hunnit skriva ännu antar jag) och tvivlare ska gå in på trollhattansaab.net och läsa vad som VERKLIGEN försigår på Saab. En intervju med en av Saabs toppar från vår goa Swade.
Tjip
#27 Re: General Motors: Saab är till salu!
Jan L Postat: 2008-12-04 21:08
Instämmer med föregående. Det är tråkigt att vi fått media som mer ägnar sig att att manipulera läsare, likt media i totalitära länder, än att faktiskt beskriva fakta och ge synpunkter.
#28 Re: General Motors: Saab är till salu!
Markus L Postat: 2008-12-05 12:56
Gm måste berätta amerikanerna att de kanske måste sälja Saab m.m för att få stöd pengar. Alla vet att det hjälper inget, för branderna är inte så värdefulla, och pengarna skulle inte skulle räcka till ändå. Det här allt är bara för att få pengar..billigt.
Gm kommer aldrig att sälja dessa..på riktigt
#29 Re: General Motors: Saab är till salu!
Schuckert Postat: 2008-12-05 14:32
(Markus L) "Gm kommer aldrig att sälja dessa..på riktigt"
Det kan nog stämma. Konkursförvaltaren för GM kanske gör det istället. Om det nu finns konkursförvaltare i USA. Vet inte hur det funkar där riktigt.
Hur som helst hänger man desperat fast vid "american lifestyle" till den milda grad att man totalt missar det faktum att ingen egentligen vill ha nuvarande amerikanska biltyper.
Läste en artikel på autoblog.com om när Ford funderade på att introducera den Ka på USA-marknaden. Även om kommentarerna respresenterar en något snedvriden bråkdel av den allmänna, kan man sammafatta det som:
- Ta inte hit dessa små skitbilar. De passar inte in. Du kommer att dö i den när min F250 kommer på besök.
#30 Re: General Motors: Saab är till salu!
m.a Postat: 2008-12-05 21:22
Så sant,så sant....dock tycker jag att märkesgnabbet bilälskare emellan är en del av tjusningen med att gilla bilar. så jag hoppas och tror att SAAB och Volvo ägare kan få fortsätta gnabbas även iframtiden
#31 Re: General Motors: Saab är till salu!
Markus Postat: 2008-12-08 07:08
Gm kommer aldrig att gå i konkurs, det är billigare att låna pengar för dem en att låta en biljätte falla. Det är inte fråga om lång tid så är de tillbaka. Dessutom lovar bil jättarna att betala tillbaka allt på några år..
GM har en massa intressanta bilar på gång.
Du prata även om Ford som om de inte skulle förstå marknaden gällande små bilar. Du visste väl att Ford Focus säljer bra i amerika..