OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Under tisdagsmorgonen kom det officiella beskedet från General Motors att man säljer Saab Automobile till Koenigsegg Group. GM fortsätter som intressent i Saab och förhoppningen är att man får ett lån från EIB. Men frågetecken om saknade miljarder kvarstår.
Christian von Koenigsegg, till vänster, har kommit ytterligare ett steg med köpet av Saab Automobile. Men många delmål är kvar innan affären är i hamn. Saab Automobils vd Jan-Åke Jonsson till höger.
Avtalet mellan General Motors och Koenigsegg Group är nu undertecknat och därmed fortsätter processen med att Saab Automobile övergår till sina nya ägare. GM behåller en position som "intressent" hos Saab och satsar nästan tre miljarder kronor i preferensaktier, som ger GM rätt till aktieutdelning i framtiden. Förhoppningen är att Saab ska kunna avsluta sin rekonstruktion på torsdag och övergå till "normal" drift. Men det innebär inte att alla frågetecken försvinner.
I det officiella pressmeddelandet säger GM att man säljer 100 procent av aktierna i Saab Automobile till Koenigsegg Group. Förhoppningen är att rekonstruktionen kan avslutas "snart" och Saabs framtid ska därmed vara tryggad. Även fortsättningsvis ska GM och Saab dela teknologi, men det beskrivs som en övergångsperiod som regleras av avtal.
Enligt Carl-Peter Forster, chef för GM Europe, är det ett viktigt steg som företagen nu tar:
"Kontraktet är ett viktig steg på vägen mot ett helt färdigt avtal," säger Forster. "Saab bygger fantastiska bilar med unik design, hög säkerhet och högt tekniskt innhåll - samtidigt som det är ett starkt varumärke som kommer att gynnas av Koenigseggs entreprenörskap. Vi kommer att fortsätta jobba med alla berörda parter för att färdigställa avtalet, vilket kan ta några månader. Kontraktet är viktigt för att Saab ska få lånet från EIB, och lånegarantier av svenska regeringen."
Även Christian von Koenigsegg, vd för Koenigsegg Group, instämmer:
"Vi har nu tagit ännu ett kliv för att utveckla den fantastiska potentialen hos Saab," sa Christian von Koenigsegg. "Vår plan är att fortsätta transformera Saab till ett oberoende företag och göra det uthålligt genom att göra det vinstgivande. Vi ska vårda Saabs historik och fortsätta på den inslagna vägen med hög säkerhet, unik design och bilar som är roliga att köra."
Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile är förstås också nöjd med avtalet:
"Det här är goda nyheter för alla som på något sätt är berörda av Saab, jorden runt. Kontraktet är viktigt för att trygga jobben på lång sikt i Sverige. På kort sikt innebär kontraktet att vi kan öka takten och nu starta produktionen av nya 9-3X."
I ett uttalande till Dagens Industri, DI, säger styrelseordföranden i Koenigsegg Group - amerikanen Augie K Fabela - att man hoppas få godkänt på sin ansökan hos Europeiska investeringsbanken för ett lån på 4,3 miljarder kronor. Pengarna ska användas för forskning på bland annat bränslebesparande teknik. Europeiska investeringsbanken, EIB, fattar sitt beslut den 22 september och enligt Augie K Fabela har man fått ett preliminärt stöd från regeringen att säkra lånet med statliga lånegarantier.
I intervjun som Augie K Fabela ger i DI berättar han att Koenigsegg Group ska investera 720 miljoner kronor. Både Christian von Koenigsegg och delägaren Bård Eker ska satsa pengar, liksom Fabela själv - exakt hur mycket uppger han dock inte. Trots detta saknas det dock fortfarande cirka tre miljarder kronor för att slutföra köpet. Innan bankkrisen hade det varit enkelt att finansiera, men nu råder det omvända förhållandet. Var pengarna ska hittas ger Fabela inga besked på i DI-intervjun.
Om Saab Automobile kan avsluta sin rekonstruktion i Vänersborgs tingsrätt på torsdag, 20 augusti, kommer man ur den olyckliga situation som råder just nu där man inte kan "handla på krita". Nuvarande produktion ligger på 100 bilar per dygn och mer kan man inte tillverka, trots att efterfrågan är större, eftersom Saab måste betala alla underleverantörer kontant. Det har bland annat inneburit att produktionsstarten av nya 9-3X försenats.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve
-
Volkswagen Golf GTI tappar taket
-
GM ser rött – Opel måste ge vinst
-
Alfa Romeos misslyckade ishockeyfilm
-
De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
-
Mercedes Citan – första roliga skåpbilen?
-
Vi bevakar F1-testerna i Jerez
-
Max vindrufs: Ford Shelby GT500 Convertible
-
Ny Volkswagen GTI för bara 675 kronor
-
Klart för Svenska Rallyt i tv!
-
Här är årets bästa bilar – enligt Folksam







#1 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Magnus Postat: 2009-08-18 10:32
Lycka till SAAB.
Med lite tur lyckas SAAB lagom till världsekonomins vänding få ut en ny 95 och den kanske ännu viktigare 94an samtidigt som Koenigsegg skänker välbehövlig glans över varumärket. Ingår dessutom licensen till en ny 93 i GM-dealen så ser det bra ut.
#2 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Jack Daniel Postat: 2009-08-18 10:35
Imponerande av GM att driva på processen som ska ge dem 4-5 miljarder ur svenska statens kassakista - denna affär är långt ifrån klar, och även om Europeiska investeringsbanken ger klartecken kommer inte pengarna att räcka särskilt länge tyvärr. Spelet som pågår just nu är drivet från GM som vill ha sina 25% från ackordet samt betalt för verktygen till nya 9-5:an, och genom att teckna avtalet klart sätter de ytterligare press på svenska regeringen att borga för lånet från EIB, som ändå inte kommer att räcka särskilt länge. Det börjar bli dags för personerna bakom Koenigsegg-konsortiet att visa upp lite stålar - Maud Olofsson bör säga SHOW ME THE MONEY!
#3 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Kreuger Postat: 2009-08-18 11:19
Exakt, man skulle kunna tro att det är Joachim Posener som är hjärnan bakom det här upplägget.
#4 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Eggers Postat: 2009-08-18 12:59
Intressant artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5656887.
ab
#5 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Argus Postat: 2009-08-18 14:33
Elden?
Tror inte ett smack på en leksakstillverkare som ägare av Saab. Hade varit bättre om Alhgrensbilar köpt dem.
#6 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Haze Postat: 2009-08-18 14:36
liv när det kommer till Saab och lånegarantier. Att regeringen däremot pumpar in miljard efter miljard i kontanta pengar i statliga SAS gång efter annan verkar inte beröra någon. Dom har en bra affärsplan enligt Maud. Hmm.. Hade dom det förra gången det pumpades in miljarder också? Sluta med det löjliga media påhittet Show me the money. Ska man tycka till om saker man inte har en aning om kan man läsa Kalle Anka istället.
#7 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Steve Postat: 2009-08-18 14:37
Herr Collin har inte gjort annat än gnällt sen det blev klart att Koenigsegg vill köpa Saab. Surkart! SJÄLVKLART går de(Koenigsegg group) inte in i en affär med GM om de inte har de pengar som krävs för att slutföra affären. Vem tror på allvar att de kan snyta åt sig pengar från staten om de inte ens har pengar att genomföra affären? Bakom gruppen finns de pengar som krävs. Att sen Collin påstår att de kostar tio miljarder till att utveckla nya 9-3 är ju rent skitsnack. De har ju hållit på med utvecklingsarbetet ett bra tag redan. Nej han ska hålla sig till att provköra Cittror och Volvo kombis. Det är det enda han klarar av.
Go Saab!
#8 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
H Postat: 2009-08-18 15:11
Vad menar Jonsson med öka takten och starta produktionen av 9-3X? Vad jag vet så har 9-3Xproduktionen varit igång ett tag, trots rekonstruktionen.
Visserligen borde väl Jonsson veta bättre än jag, men jag tycker ändå att det låter konstigt...
#9 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
#1 Tysken Postat: 2009-08-18 15:54
Att jämföra SAAB med SAS är nog lite fel, SAS ägs av tre stater Sverige, Norge och Danmark, SAAB är fortfarande ett USA ägt företag.
Om nu Svenska staten gör en dålig affär med ett statligt ägt företag så kan man inte göra ändå sämre affär men något som man inte ens äger.
Låt riskkapitalisterna satsa sina pengar, men låt bli att spela med skattemedel.
#10 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Dino Postat: 2009-08-18 15:59
Ska inte regeringen ge klartecket till att de(Vi Staten) garanterar lånet till affären)? Inget är väl klart innan dess?
#11 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
cc Postat: 2009-08-18 16:54
Det kommer att bli mycket bra med en ägare med HJÄRTA, Hjärna & Pengar (Kinderägg)
Jag & många av mina kolegor har slutat köpa Afonbladet även läsa det på nätet för Robban är så in i h-vete mutad av Andra bilmärke de har han varet i många år, ett ex:SAAB lanserade nya 9-3 fick en massa kretik av Robban för många knappar på på instumentbrädan mm,mm månaden efter tesade han en Tyota då var det mycket bra med många knappar på instumentbrädan kommer alldrig mer att ta i ett Aftonblad
#12 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Lägerleffe Postat: 2009-08-18 17:27
Vilken kombination! Nu ska här byggas varumärke!
Stridspiloter med riktigt råd köper JAS-plan. Massor med pengar och markbunden tar en Königsegg. Mer jordnära, men ändå beredd att betala en slant för sin image, väljer en Saab.
Nu alltså. Dags att positionera varumärket tydligt. Tar väl 3-10 år.
Till sist en blomma till Jan-Åke. Nej förresten, en hel rabatt!
#13 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Roy Postat: 2009-08-18 17:34
Sen finns de ju alltid de som med illvillig glädje tar alla chanser att hoppa på Saab...
#14 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
750gt Postat: 2009-08-18 17:47
Kan någon förklara varför EIB måste blandas in?
Är vi inte längre en självständig nation? Svar: Tydligen inte, utan vi måste nu först be de fd. kolonialmakterna Tyskland och Frankrike om lov...
#15 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Lägerleffe Postat: 2009-08-18 17:53
Sååå skönt att de avgörande besluten flyttats från Detroit till Ängelholm.
Med denna konstruktion kan Saab köpa hjälp från GM när man vill ha den, men annars slippa.
#16 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Frank Postat: 2009-08-18 19:49
"Fjanteriet" med EIB behöver Saab för att varken de eller Koenigsegg har pengarna som krävs för att utveckla all den teknik som krävs för att göra Saab konkurrenskraftig.
Vilken lättnad att äntligen se ljus i tunneln över att låta Saab leva upp till sin fulla potential. Förutsatt att staten garanterar lånet från EIB.
#17 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Jack Daniel Postat: 2009-08-19 09:32
Intressant att läsa tex SvD Näringsliv idag, nu börjar det klarna för alltfler vilken omöjlig ekvation Saab och Koenigsegg är. Signatur Haze, du som visste allt, du får nog ta med dig Kalle Anka in i din fina Saab och fortsätta fantisera.
#18 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Roland Postat: 2009-08-19 12:23
Studerar man hur ägarstrukturen ser ut i det bolag som nu sägs överta Saab:s aktier så har Königsegg privat en stor andel och kan t.o.m. få en majoritet- detta utan synligt kapital? Förvånansvärt.
Privat är de också delägare i
det ventilteknikföretag där det säkert kommer pumpas in många miljoner på utveckling och patenträttigheter. Man kommer naturligtvis vilja ha in den tekniken i Saab bilarna.
Koenigsegg fabriken har satt sprätt på ett antal 100 miljoner under sin verksamhet och ingen investerare har fått tillbaka något - Saab har gått med förlust i 10 år eller i princip hela sin verksamhetstid.
Matematiskt kan minus och minus bli plus men knappast i detta fallet.
Risken är att svenska regeringen kan gå på en rejäl ekonomisk blåsning och vi skattebetalare får betala i slutänden som med alla andra vidlyftiga affärsspekulationer.
#19 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Der Alte Schwede Postat: 2009-08-19 13:29
till att Robert Collin,Jan-Erik Bergren och Håkan Matsson är motorjournalister på tidningar istället för finansexperter i regeringen eller controllers på stora företag. Låt de som har kunskap och kompetens bedöma affären istället för några amatörmässiga bilkritiker. Kritisera verkar vara det enda som de kan...
Go Saab!
#20 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Nattsvart Postat: 2009-08-19 13:37
..när någon annan (läs.staten dvs NI!) står för risken.
Men om vi struntar i influensavaccinet, hälften av alla 40-åringar får gå tandlösa och så avvecklar vi Karolinska sjukhuset och Akademiska i Uppsala.
Så kanske Saab kan räddas och Christian och Bård kan smörja kråset och skåla nere i S:t Tropez!!!
Har vi en deal, vad säger ni!??
#21 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Eggers Postat: 2009-08-19 13:39
Intressant att läsa fler och fler artiklar om hur suspekt hela affären är. Frågan är om inte Von K tagit sig vatten över huvudet. Verkar vara en desperat massmedial attack just nu för att skrapa ihop pengar då riskkapitalisterna dragit öronen åt sig.
Tom Christer Gardell skakar på huvudet. Här slås det upp stora rubriker om att affärén är i hamn men så saknas det betydande kapital.
Hur i all världen står det till egentligen? Verkar definitivt vara en fnurra på tråden mellan regeringen och affärsinnehavarna när det gäller trovärdigt underlag för lånegarantier. Och det är väl en attans tur att Maud & co håller i slantarna innan denna affär får en stabil grund att stå på.
Tycker hela affären är helknepig, med allt hemlighetsmakeri och motstridiga uppgifter hela tiden. Särskilt som sveriges medborgares skattemedel skall ligga till grund för genomförandet.
Hoppas jag har fel och SAAB kommer igen med arbetstillfällen för många.
#22 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Anders Postat: 2009-08-19 15:18
Nej, SAAB är kört. Ingen vill ha bilarna de tillverkar och det är hela problemet. Att tro att förlustföretaget SAAB skulle gå bättre av att styras av förlustföretaget Koenigsegg med anonyma investerare i bakgrunden... tror någon verkligen det? Gå i så fall ut och köp en ny SAAB genast.
#23 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Haze Postat: 2009-08-20 09:34
Pinsamt att läsa alla kommentarer om skattepengar hit och show me the money. Tror ni dom har suttit och pratat om vädret och ätit bullar under sina möten mellan GM och Koenigsegg Group? Regeringen själva pratade om att hjälpa företag under krisen och då i synnerhet fordonsindustrin och leverantörer med brygglån och pratade om 28 miljarder. Låtsaspengar visade det sig. Att staten trycker in miljard efter miljard i CASH i SAS verkar ni skita i. Dit vill inte JAG att MINA skattepengar ska gå. Jag vill heller inte att 50 miljarder i skattepengar ska gå till att se till att stockholmarna kan komma in och ut ur sin förbannade stad. Stora delar av svenska folket har visat sig dummare än vad som borde vara möjligt.
#24 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Haze Postat: 2009-08-20 09:46
Det är ju precis det jag säger. Ni läser artiklar i tidningen och tror på allt ni läser. Experter har uttalat sig under hela resan och dom har haft fel hela tiden. Motorjournalister som borde provköra bilar har helt plötsligt blivit fenor på både företagsekonomi och företagsköp. Tydligen också insyn i hela affären som ingen annan har. Det blir smått patetiskt att sverige inte ens ska ställa upp som borgenär när dom flesta andra länder går in med miljarder i både stödlån, skrotbilspremier m.m. Men det är klart att om man baserar sina "faktabaserade" åsikter på rapport, Lasse Swärd (alltid hatat Saab) och Robert Collin och övriga medier så förstår jag att man får en snedvriden bild.
#25 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Jack Daniel Postat: 2009-08-20 14:56
Bäste Haze,
när våra främsta experter på bilindustri som professor Christer Karlsson eller Martin Sköld på Handels, går ut och bekräftar precis vad vi "domedagsprofeter" påtalat hela tiden, att det krävs så oerhört mycket mer pengar än de som nu diskuteras för att Saab ska kunna ha en överlevnadschans på sikt, så blir dina utfall ganska tomma. Hacka gärna på motorjournalister, men även de har säkert suttit och skaffat sig källfakta innan de uttalar sig - de kan inte kosta på sig att vara på läktaren.
En snabb konkurs för Saab, där GM går lottlös ur det hela och krafter och ev staliga pengar kan gå till Trollhättan och nya satsningar för framtiden, är den enda vettiga lösningen ur ett såväl nationellt som företagsekonomsikt perspektiv. Visst, bilmärket och bilfabriken Saab försvinner, men dess dagar har varit räknade väldigt länge nu - och utan hela det gigantiska statsunderstöd som hela etanol-historien utgör (där har du redan massa inpumpade pengar som tillåtits snedvrida konkurrensen på arbetstillfällenas altare under en lång följd av år, och som vi alla redan lider av med mack-död och annat) så hade Saab varit borta redan för ett par år sedan.
Detta är ingen illvilja, men jag anser faktiskt att både svenska staten OCH GM har gjort allt som kan förväntas av dem i form av tålamod och insatser för att rädda Saab, men nu måste det få ett slut för allt har misslyckats och Saab blir aldrig bättre. RIP.
#26 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
AL Postat: 2009-08-20 18:22
"En snabb konkurs för Saab (...) är den enda vettiga lösningen ur ett såväl nationellt som företagsekonomsikt perspektiv" skriver signatur Jack Daniel. Vad det gäller det företagsekonomiska perspektivet kan jag hålla med om slutsatsen, i alla fall så länge regeringen inte ställer upp med kapital på motsvarande sätt som andra länder. Men i fallet nationalekonomiskt netto är det en slutsats som helt saknar vetenskapligt stöd.
SAAB tillhör fordonsklustret och är således en av våra största huvudnäringar. Detta gäller såväl export-, bytesbalans- som investeringsmässigt. Därtill har SAAB:s verksamhet positiva spridningseffekter på Volvo - en annan samhällsekonomiskt viktig aktör. Så en konkurs för SAAB kommer bli dyr för alla parter oavsett vi talar aktieägare, statsfinansiellt saldo eller samhällets totala ekonomi, därom råder inga tvivel.
Det stora problemet är heller inte att SAAB bygger dåliga produkter. Det stora problemet ligger i att SAAB inte har samma konkurrenssituation som alla andra bilfabriker. Marknaden fungerar alltså inte, på grund av subventioner, och undanträngningseffekterna slår snabbt ut små aktörer som SAAB. För att förstå detta bättre kan man exempelvis studera Porters så kallade femkraftsmodell - som torde gå att hitta på internet.
Avslutningsvis skall man inte heller glömma att det alltid finns en alternativkostnad. Om det nu är lika dyrt att avveckla SAAB som att skjuta till nödvändigt kapital, varför då inte fortsätta?
MVH AL
#27 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Orkar inte... Postat: 2009-08-21 08:29
Åhhhh vad jag är trött på Haze nu, mister "knows it all"
Att du orkar...
Försök iaf att ta åt dig lite för allt som alla andra säger kan ju näppeligen vara osant eller en konspiration, men icke, med en papegojas ihärdighet fortsätter du...GÄSP...
#28 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Jack Daniel Postat: 2009-08-21 11:28
Hur skulle det kunna bli en dyr konkurs när det redan finns ett accepterat ackord på 75%? Smällen har ju alla de näringar och underleverantörer du beskriver, "fordonsklustret", redan fått bära till tre fjärdedelar.
Och även om jag aldrig talade om nationalekonomi utan om nationella intressen så räcker det med att titta på historien med Svenska Varv för att fundera om inte det är bättre att låta vunna erfarenheter ha företräde fram aldrig så eleganta ekonomiska modeller.
#29 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Haze Postat: 2009-08-21 11:34
Nej men att du med flera orkar upprepa vad du läser i Metro som någon sanning är ju ännu mer skrattretande. Om dom expertanalytiker som satt i TV och sa att det inte finns några som vill köpa Saab i början av rekonstruktionen gick på Handels låter jag vara osagt men att man lyssnar på vissa personer pga av deras titlar är ju löjligt. Det finns troligen ngn annan på Handels som har en annan åsikt.
#30 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
Jack Daniel Postat: 2009-08-21 13:48
Intervjuerna med Christer Karlsson och Martin Sköld publicerades i DN i veckan, inte i Metro, och inte vid rekonstruktionens start.
Jag beundrar din entusiasm och förtröstan under galgen.
#31 Re: OFFICIELLT: Koenigsegg köper Saab av GM
AL Postat: 2009-08-23 16:38
Nej Jack Daniel. Det är inte de svenska underleverantörerna som tagit den största ekonomiska smällen utan GM (och de amerikanska skattebetalarna). Vad det gäller varvsindustrin blev den utkonkurrerad på grund av dålig produktivitet och låg investeringsgrad. Detta senare gäller knappast SAAB som dels har en toppmodern produktionsanläggning, ett (till delar) nyutvecklat produktsortiment samt hög teknisk kompetens.
MVH AL