Söderlind: Äntligen - Saab!

Saabaffären verkar vara i hamn - min första analys är extremt positiv. Jag har svårt att se ett bättre upplägg för Saab och dess anställda.

Kina är ett fantastiskt land, som också skrämmer. Det politiska systemet ryggar vi för och kulturen är nästan omöjlig att förstå sig på för en svensk trygghetstillbedjare.
Men: Kinesiska företag som ägare till svensk bilindustri är dagens trend. I fallet Volvo-Geely är jag fortfarande mycket tveksam. Grundaren Li Shufu är visserligen en extremt slipad entreprenör - men är det detsamma som rätt ägare till Volvo? Vad jag hört från olika håll är Geely-folket som besökt Sverige inte helt lätta att förstå sig på. Och att ha ett kinesiskt företag som huvudägare till Volvo. Nja.
Däremot får, vad jag förstår, BAIC ett antal röster i Koenigsegg Group, men inte någon majoritetsroll. Det betyder att Saab kommer att "styras" från Sverige.
I fallet Saab kan jag inte se en bättre partner - även om jag verkligen inte är en kännare av BAIC.
(Startade ett samarbetsprojekt med AMC 1983 och har numera samarbeten med Mercedes Benz, Hyundai och ett 20-tal komponenttillverkare och förväntas bygga drygt 1,1 miljoner bilar i år. Det är inget litet företag).
Den kinesiska marknaden växer extremt snabbt, Saab måste givetvis dit, och har man en delägare som kan sätta fart och producera nya Saab 9-5 är det perfekt.
Nya 9-5 har för övrigt rätt baksätesdimensioner för att passa kineser - man behöver inte bygga en förlängd version.
BAIC är givetvis också i stort behov av skickliga utvecklingsingenjörer, alla kinesiska biltillverkare vill "ikapp" de västerländska. Alltså är det inte långsökt att tänka sig att Saabingenjörer kan få massvis med utvecklingsjobb. Det betyder att Saab kan hålla sig med en stor välutbildad utvecklingsorganisation - vilket givetvis kommer att gangna kommande Saab-bilar.
Däremot tror jag inte att det finns någon anledning att skära ner på biltillverkningen i Sverige, Trollhättefabriken är

Bild 357569

Läs unik intervju med Christian von Koenigsegg i nummer 19, finns i butik nu.

effektiv och ligger nära den europeiska marknaden.
Med det nya upplägget har Saab alltså fabriker i Europa, i Mexiko (Saab 9-4) och inom några år Kina. Det betyder kapitalsäkring.
En kinesisk delägare ger också en stark framtidssäkring, den kinesiska regeringen gör allt den kan för att hjälpa kinesiska företag på bekostnad av de utländska Joint Venture-tillverkarna.
Alltså: Grattis Saab!
Och till alla skeptiker som det senaste året krävt att Saab ska läggas ner: ("kasta inte goda pengar efter dåliga", och "Saab har aldrig gått med vinst och kommer aldrig att göra det") kan jag bara säga: hur känns det nu?
Visst, framtiden kommer att bli extremt tuff och ingen kan veta om Saab verkligen överlever på lång sikt.
Men pessimister bygger inte den framtid jag vill leva i.
Nu känns det bra.

Läs unik intervju med Christian von Koenigsegg
Missa inte den exklusiva intervjun med Christian von Koenigsegg som finns i senaste numret. Där talar han för första gången ut om bilarna han vill bygga och Saabs framtid.

• Köp i butik eller som digitaltidning, klicka här!

Skriv kommentar

Det finns 41 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Magnus Postat: 2009-09-09 15:34

    En positiv och optimistisk krönika. Har man lite insyn inom bilindustrin så förstår man snabbt att detta kan bli precis hur bra som helst.
    Hoppas nu att alla pessimister i ämnet Saab, istället funderar på om man kan göra något positivt/konstruktivt med all den energin som man tidigare lagt på att klanka ner på Saab.
    Ha en bra dag.

  • #2 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Johan Wejedal Postat: 2009-09-09 15:55

    Håller med Magnus! Och eftersom jag jobbat på GM Europes designavdelning och då sett flera kommande Saabmodeller (9-5:an m fl) har jag aldrig tvivlat på om Saab skulle klara sig eller inte. GO SAAB!

  • #3 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Haze Postat: 2009-09-09 16:28

    Efter denna pajkastningen ifrån media och där expert efter expert dömt ut istort sett varenda steg Saab har tagit i denna processen, kan någon äntligen förstå att inte lyssna och tro på allt ni hör i media!! För två veckor sen sa alla med gemensam stämma att nu blir det konkurs. Det borde gå att stämma media för uttalanden som dessa då det borde liknas vid förtal. Efter AMS var och besökte fabriken så kändes det som om ni också fick upp ögonen och att det inte stod ett garage någonstans i västsverige med några tjänstemän och mekonomen tekniker. Gunnar haltade lite och var tvungen att skriva en negativ krönika med förutom detta så är ni en av få som hållt er på mattan. Vår fordonsindustri gagnar ALLA i Sverige och jag förstår inte att det är så svårt att ta till sig. Man behöver inte gilla Saabs eller Volvos produkter för att förstå värdet av dessa företag.

  • #4 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Marcus L Postat: 2009-09-09 16:51

    Hur många gånger ska ni utbrista "äntligen", "nu är affären i hamn", "nu är allt klart", "Saab är räddat" osv....??? Kom igen när saker och ting är på riktigt och VR. Det är alltid "nu fattas bara..." och "ska bara"...suck. Vilken såpa! Skriv om något annat istället så länge. Orka läsa om den här lilla konstiga biltillverkaren uppe i norra hörnet av Europa.

    När får vi läsa samma textmassor om biltillverkare som gör något på riktigt? Har det blivit för enkelt att kopiera pressmeddelanden och vidarebefordra de senaste myterna och det senaste skvallret? Ge oss ett reportage om motorverkstaden nere i Turin (eller var den nu kan tänkas hålla till) eller om andra liknande av betydelse.

  • #5 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    azknom Postat: 2009-09-09 17:25

    Det kan vara så att fler påverkas av Saabs öde och fler vill läsa om det. Har du tänkt i de banorna?

  • #6 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Johan Postat: 2009-09-09 17:31

    Du har lyckats hålla ams utanför sandlådan under hela saab-affären. Dock har gunnar försökt krypa ner i sandlådan några gånger, men du har lyckats hålla tillbaka! Bra jobbat och tack!

    Så, har du frågat gunnar hur det känns nu?

  • #7 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Martin Postat: 2009-09-09 17:46

    vad otroligt roligt det är att läsa texten från en motorjournalist i sverige som inte klankar ner på saab, tack så mycket för det Alrik, jag har inget tvivel om att saab kommer att överleva och utvecklas till det de en gång var inna opel och gm.
    HURRA HURRA FÖR SAAB LYCKA TILL NY CHRISTIAN.

  • #8 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Mattias Postat: 2009-09-09 18:18

    Nämner inga namn men varför läser du/ni artieln om den är så jobbigt,fi finns jättemånga bra artiklar som inte handlar om Saab. Men med tanke på hur många som läser artiklarna om Saab så är intresset stort. Kom igen du istället den dag Saabfabriken stänger.. annars var vänlig att håll tyst. Jag ser enbart detta som positivt, nu har dom en ägare som gillar Saab och har känsla för bilar.

  • #9 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    classe Postat: 2009-09-09 18:23

    Hade Saab levt på egna meriter så hade dem gått i konkurs ca 100 ggr vid det här laget. Men så fort det konkurs-krisar så kommer det in nya naiva pengar.

    Och det är alltid någon annans fel att det gått med 50 mdr i förlust över tid. Snart är det väl kundernas fel...

    Saab har haft en otrolig tur att det hela tiden är någon som slänger in cash i det svarta hålet.

    Lägg fram "avancerade" affärsplaner bara så är det biff.

    Nu kör vi i 60 år till...

  • #10 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Pontus Postat: 2009-09-09 18:40

    Braa skrivet alrik !
    Saab kommer bygga fantastiska bilar!
    Alltid trot på Saab

  • #11 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    martin S Postat: 2009-09-09 19:37

    "Pessimister bygger inte den värld jag vill leva i". Är det ok om jag börjar använda det uttrycket själv? :)

    Vill för övrigt passa på att nominera CvK till titeln Årets Svensk.

  • #12 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Wag the dog Postat: 2009-09-09 20:04

    Underbart skrivet. "Men pessimister bygger inte den värld jag vill leva i."

    In your face!

  • #13 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    m nehls Postat: 2009-09-09 20:13

    Att drömma är en sak men skall man driva vinstgivande företag måste man vara realist. SAAB påstod för ett par månader sedan att man sålde så bra att man skulle öka produktionen efter semestern vad blev det av det? Lyssnar man på drömmare så låter det som att allt redan är fixat och att SAAB redan innom nån månad kommer att börja sälja massor av bilar..
    Sanningen är att det enda som hänt är att ytterligare en EVENTUELL partner säger att man är intresserad av att köpa in sig i Koenigsegg group
    Det är långt kvar tills denna affär har gått i lås och ännu längre tills man kan se OM det blir något bra av alltihop..

  • #14 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    AL Postat: 2009-09-09 20:15

    Javisst känns det bra om SAAB kan räddas kvar. Det tycker man både som svensk medborgare och SAAB-anhängare. Bra för vår industriella kompetens och för vårt välstånd men också positivt för alla dem som kämpat för SAAB:s överlevnad i tider som dessa.

    Det enda som känns tråkigt är regeringens mist sagt underliga inställning i frågan. Men med tanke på de belackaråsikter som ofta kommer till uttryck i debatterna kanske femtekolonnarna i Rosenbad tänkt rätt?

    Nu ser jag fram emot en rejäl provkörning av nya 9-5. Skall verkligen bli kul att följa.

    MVH AL

  • #15 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Stefan Postat: 2009-09-09 21:27

    AMS Sveriges mesta PRO-SAAB tidning just nu! Tar man en rövare och hoppas att det går vägen så man kan säga "Vad va det vi sa?".

    Eller är man så naiva??

  • #16 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Aero Postat: 2009-09-10 08:29

    "Och till alla skeptiker som det senaste året krävt att Saab ska läggas ner: ("kasta inte goda pengar efter dåliga", och "Saab har aldrig gått med vinst och kommer aldrig att göra det") kan jag bara säga: hur känns det nu?"

    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv Alrik.

  • #17 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Argus (d.ä.) Postat: 2009-09-10 08:39

    "Och till alla skeptiker som det senaste året krävt att Saab ska läggas ner: .. kan jag bara säga: hur känns det nu?"

    Alrik, har du råd att såga så stora delar av dina läsare?

    Du har vunnit lite billiga poänger bland Saabälskarna - men minns att de är en liten högljudd skara.

  • #18 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Melvin Bobbo Slacke Postat: 2009-09-10 08:51

    Det går aldrig ! När det blåser storm så bygger pessimisten vindskydd och blir kvar på samma ställe! Optimisten sätter segel (revat och stormfock så klart) och seglar vidare mot nya mål och platser. Tänk om alla vore vindskyddsbyggare då hade vi fortfarande suttit i våra stenhålor runt lägerelden och varit så lyckliga - ingen finanskris eller för höga skatter. Man vinner inga matcher på avbytarbänken även om fotbollslandslaget försökte med det igår. Kör på Saab visa att ni inte ger er utan fajt. Titta på hur det gick med Rover som vek ner sig. Vem trodde på BMW eller Porsche på -70 talet ? Porsche försöken med 924 & 928 på 70-talet var ju inga starka grepp det var ju först när man gick tillbaka till sina rötter som det började rulla på.

  • #19 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    azknom (saabfanatikern) Postat: 2009-09-10 09:10

    Det är märkligt att de som skriker högst och använder hårdast ord kallar de som hoppas och tror att saab ska gå bra för SAABfanatiker. Finns det ingen självinsikt alls? Ni skriker om att lägg ner skiten, de kan aldrig gå med vinst etc. etc. Allt är spekulationer och egna antaganden som man skanderar ut som om de vore fakta och sedan anklagar man de som hoppas och tror att det kan bli bra för att vara en liten högljudd skara. Hur går det ihop?

    Jag ska vara liten och högljudd nu så ni som stör er kan sluta läsa nu.

    Jag tror att det här kan bli bra om det går i hamn. Det finns många hinder än men kan man få in en fot i världens största bilmarknad (kina) och ta en pytteliten andel av den så kan man tredubbla sin försäljning. Kan man dessutom som herr König sade igår jobba med motorutveckling och konsultande åt andra företag så tror jag helt klart att Saab kan vända en förlusttrend till något riktigt bra.

    Men till skillnad från alla Saabhatare så tror jag mig inte veta att det är såhär det komemr bli. Jag ser möjligheten och hoppas det blir bra.

  • #20 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Jan L Postat: 2009-09-10 09:14

    Du tycks inte vara särskilt uppdaterad när det gäller försäljningen av bilar. Produktionen i Trollhättan är maximerad till ungefär 100 bilar om dagen på grund av kassaflödet. Hur förklarar du förresten uppgifterna på tre, fyra månaders leveranstid på en ny Saab? Kanske Jan-Åke Jonsson hade rätt även på denna punkt?

    Saabs VD är väl egentligen en få personer i denna nio månaders cirkus som levererat resultat. Dagstidningarna är väl egentligen de stora förlornarna (och SVT)?

  • #21 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    azknom Postat: 2009-09-10 09:16

    Som tur är så tror jag att vindskyddsbyggarna är relativt få. De väsnas dock något kopiöst så de tror själva att de är en majoritet. Så det finns nog tillräckligt många optimister i det här landet för att vi ska kunna driva det vidare.

    Det är väl inte så konstigt att sådana människor känner sig hotade av en person som kan skapa ett företag, designa en bil som lyckas tränga sig in bland giganter som ferrari etc. på så kort tid som herr König har gjort.

  • #22 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Invandrare Postat: 2009-09-10 09:24

    Made in Sweden skylten framför Made in China, även om jag får betala lite mer

  • #23 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Invandrare Postat: 2009-09-10 09:27

    det är där SAAB och Volvo kommer att tillverkas om några år, vi kommer att leverera aluminiumprofilen till bagageutrymme och SAAB/Volvo emblem.

  • #24 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    MrY Postat: 2009-09-10 10:56

    Klaga på AMS som är i mina ögon kanske är den enda tidningen som haft en avvaktande hållning kring affären Saab, får skit från en del av er här!
    Skulle snarare vilja påstå att AMS har avvaktat att uttala sej för negativt eller positivt innan man haft mer fakta på bordet till skillnad från mången andra media håll.

    Näe stå på er AMS en stor eloge till er, för en återhållsam atityd i denna fråga. Visst har den varit lite posistiv men det har också behövt som motvikt mot alla andra förstå sej påare!

    Mry

  • #25 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Krille Postat: 2009-09-10 11:01

    Äntligen börjar det klarna! Det ser onekligen intressant och lovande ut det här. Jag håller med Er alla som hoppas att det blir ett slut på allt gnällande nu. Och jag bor i Örebro! Det är ju Svensk industri det handlar om, och Svenska arbetstillfällen! Man behöver inte gilla Saabs produkter för att vilja ha denna industri kvar i landet. Sedan får vi väl se hur det utvecklar sig. Jag tycker att det har mindre betydelse vad som "tillverkas" i Trollhättan framöver, bilar, vindkraftverk, motorstyrning, bara arbetstillfällena blir kvar i landet. Fast visst vore det kul om Saab kunde bli ett Svenskt BMW på sikt. Jag kör en Saab 9-3 -08 idag som jag är mycket nöjd med, men min nästa bil kan bli av vilket fabrikat som helst, så någon fanatiker är jag inte. Go Saab, och lycka till i framtiden!

  • #26 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Argus (d.ä.) Postat: 2009-09-10 11:07

    Alrik (och vissa andra här) skriver så det låter som om Saab redan är räddat, att man redan har alla pengarna i pungen, att man ligger på 100 tusen plus i årligtillverkning..

    Då är Fröberg på SVD mer realistisk:

    "Är Saabs framtid räddad nu?

    – Nej inte än. Det är bara en avsiktsförklaring och innan ett färdigt kontrakt är skrivet finns inga garantier. Och frågan är om en avsiktsförklaring räcker för Europeiska investeringsbanken och Riksgälden för att få det livsviktiga lånet hos EIB. Det vet vi ännu inte. "

    Läs mer: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3494
    057.svd

  • #27 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Paul W Postat: 2009-09-10 11:49

    "Det finns många hinder än men kan man få in en fot i världens största bilmarknad (kina)..."

    Vadå "få in en fot"? Saab finns ju redan i Kina! Men man är så små att man knappt märks. Det är ju inte lätt att hitta köpare med ett märke som inte står för någonting alls.

    Förvånansvärt många som är helt övertygad om att kineser kommer att kasta sig över 9-5. Konkurrensen är ju betydligt hårdare där än här! Finns massvis med modeller i premiumsegmentet som vi aldrig ser här hemma i ankdammen.

  • #28 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Henke Postat: 2009-09-10 21:18

    Tack Alrik för fin intervju med CvK, en journalist som intresserar sig för teknik och entreprenörer. Köpte bladet direkt. Lite kineser är säkert bra, men nu måste Alliansen stänga affären så att Saab-folket får börja jobba. Det är brådis, slut med långbänkar. Kör hårt!

  • #29 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Wilhelm Postat: 2009-09-10 21:46

    Intressant att läsa din analys.
    Argumentet med skickliga ingenjörer kan köpa. Det förefaller emellertid som en eufori att svensk tillverkningsindustri skall kunna fortsätta som den gjort. Varför tillverka något här i Sverige när kinerserna gör det 18 resor effektivare till en bråkdel av summan. Tillverkningen av Saab och Volvo kommer inom en tioårsperiod helt försvunnit till Kina. Att utvecklingsarbete kommer fortsätta i Europa är ju ingen vidare skarpsinnig slutsats eftersom vi har olika konsumtionsmönster i de olika världsdelarna och efterfrågar olika kärnvärden.
    Framtidssäkring säger du....För vem?
    Och grattis Saab...till vad? Att de får jobba ytterliger 5 år innan fabriken läggs ner? Jag måste hålla med om att din analys är otroligt positiv...färgad och tämligen kortsiktig.

  • #30 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Martin Postat: 2009-09-11 06:32

    okej att det är bra för sverige att saab överlever men tycker att sveriges bästa (kanske inte längre) biltidning ska vara opartisk i sina tester och krönikor. känns som att det har varit hyllningar och ren reklam sen ni var på fabriken. inte ett ont ord sen dess. jag kan ju se in i framtiden och räkna ut med r-ven att ni kommer att ge 9-5 toppbetyg oavsett hur bra eller dålig den är. och då har väl meningen med att läsa tidningen försvunnit. kan ju lika bra hämta en broschyr hos saab istället. ja ja tack för ordet. grymt besviken.

    PÄR BRANDT: Syftet med krönikor är att de ska ge en personlig betraktelse på något aktuellt - eller historiskt. Därmed löper du alltid risken att hitta en eller flera åsikter som du inte själv delar - men är det så farligt?

    När det sedan gäller våra tester har vi genom alla år fått tonvis med kritik för att vi inte är tillräckligt ”snälla”. Många läsare hävdar till exempel att det är en journalistisk plikt att hylla de inhemska bilmodellerna. Vilket vi inte gjort, aldrig kommer att göra.
    Du kan vara förvissad om att vi även fortsättningsvis är brutalt uppriktiga med allt i våra tester - oavsett tillverkare.

  • #31 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Stefan Postat: 2009-09-11 10:13

    Nu är det ju inte bara AMS som provkört nya 9-5 och därefter lovordat den. Det har ju även domedagsprofeterna på Aftonbladet, Expressen och teknikens värld gjort. Alla som provkört har gillat den. Är du avundsjuk på att den får bra betyg?

    En sak till.
    Ni som påstår att inget är klart än och så vidare.
    Saab producerar bilar idag. Fabriken är inte nedlagd! Det är inte så att den är nedlagd och skall starta, om affären går i lås. Tvärtom! Den producerar men risken finns så klart att det vänder och att de får stoppa men just nu är allt positivt. Ni som inte kan acceptera ett positivt synsätt kan väl starta en klubb. Kalla den "KNG". "Klubben för oss som är Negativa & Gnälliga".

  • #32 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Calle Postat: 2009-09-11 12:11

    Det är ju jättebra om affären är i hamn utan att skattemedel används, och det är säkert så att produktionen är igång (oavsett vad volymen är) - men det som ger intäkter är försäljning. När ökar försäljningsvolymerna? När börjar den nya Saaben att säljas och levereras? När leveranserna rullar ut och pengarna rullar in - då kan man ropa hej. Jag hoppas att det blir snart, jag gillar Saab, har haft 4 st men bytte märke när Saab slutqade utvecklas (när 9000 kom ungefär). Kan kanske bli en igen ,den nya verkar intressant

  • #33 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Kent J Postat: 2009-09-11 12:36

    Säger bara en sak: Minns Rover!


    Mvh

    Kent J

  • #34 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Beppe Postat: 2009-09-11 14:57

    Förutom Rover kan vi ju minnas Pontiac, Oldsmobile, Plymouth, Trabant, Gaylord, DeLorean, Datsun, NSU, Hudson, LaSalle, Edsel, DeSoto, Nash, Eagle, Humber, Armstrong-Siddley, Allard, Frazer-Nash, Jensen, Lagonda, Singer, Standard, Sunbeam, Triumph, Morris, Riley, Stutz och så vidare i oändlighet...

  • #35 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Tomas Eneroth Postat: 2009-09-12 11:03

    Bra artikel och utmärkt att någon vågar peka på de möjligheter som finns inom svensk fordonsindustri, såväl för SAAB som för Volvo. När Volvos V50 slår världsrekord i snålförbrukning och utses till bästa miljöbil fortsätter Maud Olofsson beskriva svensk fordonsindustri som "törstiga bensinslukare". Heder åt anställda och ledning i Trollhättan som kämpar vidare trots allt motstånd.

  • #36 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Ola Holgersson Postat: 2009-09-12 19:00

    Visst är det bra med optimism. Och med framtidstro. Men kanske det vore ännu bättre om den blandades med stenhård kritiskt granskande journalistik, eftersom det skulle öka trovärdigheten Uppblåsta lovsånger torde snarare skada Saab mer än det gör nytta. Om nu nya Saab 9-5 verkligen är så bra som det sägs, finns ju ingen anledning till oro. På en fri marknad där konsumenten gör välinformerade val kommer försäljningen att gå utmärkt och Saabs kassakistor snart vara härligt välfyllda. Om inte..., tja, då finns ingen anledning att snyfta över ett märke som inte kan leverera. Att exempelvis Kia säljer mer till privatpersoner i Sverige än Saab gör beror kanske inte på att deras bilar är bättre, men att de åtminstone erbjuder mer i förhållande till priset. Kanske något för Saab att fundera på?

    Ola H.

  • #37 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Paul W Postat: 2009-09-13 22:06

    Eneroth och andra bör hålla i minnet att Volvo kör med dubbla standarder, bland annat för att framstå som bättre i mindre uppmärksamma politikers ögon.

    På de stora marknaderna erbjuder Volvo inte några små motorer (i USA finns C30 med bara ett motoralternativ - den största), med motorer som skulle vara politiskt självmord att försöka sälja i Sverige (XC60 T6, som är en katastrof sett till effekt kontra förbrukning), och större och tyngre bilar (S80L i Kina).

    Det är helt förståeligt - Volvo erbjuder de modeller de gissar kommer att sälja bra på respektive marknad. Dock bör man se till HELA bilden innan man får för sig att Volvo som företag skulle vara "grönare" eller "snällare mot miljön" än något annat, för det är de inte.

    Lyckligtvis krävdes det mer än en snåltrimmad dieselkombi för att lura Maud Olofsson, och det är svenska folket överlag väldigt glada för.

    Dessutom kan det vara svårt för politiker att förstå att folk inte köpa bilar baserat deras (politikernas) uttalanden. Vi litar till och med mer på bilförsäljare än på er. Folk som som anser att Volvo tillverkar bra bilar köper Volvo oavsett vad Maud Olofsson har för åsikt om märket ifråga, och jag kommer köra V8:a så länge jag kan, hur mycket MP än skriker.

  • #38 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    AL Postat: 2009-09-14 09:52

    Ola Holgersson menar att det är bilkonsumenterna som avgör vilket bilmärke som är bäst. Han poängterar också att det förutsätter en fri marknad. Så är dock inte fallet inom transportindustrin. Det som kännetecknar en (neoklassisk) fri marknad är, förutom den fullständiga information som Ola själv omnämner, att alla produktionsfaktorer är fullständigt rörliga och att det saknas hinder för nyetableringar eller svårigheter för existerande företag att lämna den, det finns inga överenskommelser mellan aktörer - dvs de kan inte bilda karteller, att köparna är neutralt inställda till olika säljare (dvs bilmärken!), att transportkostnaderna är lika för alla och att ingen enskild köpare kan påverka priset mer än någon annan.

    Som Ola ser gäller detta knappast bilindustrin där mer eller mindre statsstödda tillverkare i Kina nu planerar att köpa upp externa producenter (Volvo). Att ens som utländsk tillverkare få komma in på den kinesiska eller för den del, vid tidigare tillfällen, japanska marknaden var också lättare sagt än gjort. Glöm heller inte de subventioner som i stort sett samtliga tillverkare erhållit från inhemskt håll.

    Så nej, marknaden bestämmer inte vilken produkt som är bäst. Snarare är det tvärtom.

    MVH AL

  • #39 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    A A N Postat: 2009-09-14 12:12

    Vissa verkar mena att det är medias skyldighet att skriva reklamannonser som hyllar Saab/Volvo, men är det inte det reklambyråer är till för? Motorjournalister ska väl vara "märkesopartiska" och kritiskt granskande, tycker i alla fall jag. Annars brukar det kallas kundtidning. Och man KAN faktiskt vara tveksam eller kritisk till Saab/Volvos framtid utan att för den skull HOPPAS att det ska gå åt skogen för dem!

  • #40 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    John Postat: 2009-09-14 20:23

    Vet inte var ni varit senaste året men om det är något bilföretag i världshistorien som blivit utsatt för "kritisk" granskning och genomnegativa tongångar så är det Saab.

    En oberoende granskning behöver ju inte per automatik leda till negativ kritik för då har vi inte yttrandefrihet i det här landet.

    Skönt att det skrivs något om möjligheter i stället för problem.

  • #41 Re: Söderlind: Äntligen - Saab!
    Neo Postat: 2010-01-13 09:09

    "Marknaden styr" uppger vissa.

    Tror ni på det själva?

    GM i sig överlever inte tack vare sina egna meriter utan USAS skattebetalare

    Tysk automotive industri är historiskt kantad av statlig/delstatligt hel/del ägande, feta fringlisar etc.

    Fransk automotive industri ska vi inte prata om...

    Så där fortgår det land efter land.

    Men i Sverige har vi fri marknad - tror vi..

    Wake up!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter