Toyota Prius: Ägarnas elskling

Prius kan betraktas som Toyotas mest avancerade modell, med tanke på hybridtekniken. Trots detta har ägarna i stort sett inget negativt att säga om sina bilar. Köpläge?

Bild 374114

Ägarna gillar sina bilar, men ger den medelmåttiga betyg - troligen för att den är lika eggande som en skatteblankett... (Notera att detta test publicerades första gången i auto motor & sport nummer 21.)


Vissa modeller kräver mer av sina tillverkare än andra. Ett exempel är förra generationen Volkswagen Passat som blev en sådan braksuccé att hela affären höll på att gå i stöpet på grund av långa verkstadsköer och en underdimensionerad serviceorganisation.
Samma problem hade kunnat drabba Toyota med andra generationens Prius, som även den blev en (oväntad?) försäljningssuccé. Dessutom var (och är) bilen fullpackad med ny teknik som kräver specialkunskaper hos varenda person inom företaget, allt från kundmottagare till plåtslagare.
Toyota hade dock vidtagit alla nödvändiga mått och steg, och trots att Prius kräver en hel del "specialbehandling" verkar majoriteten av ägarna inte alls ha märkt av detta faktum. Det finns dock undantag, ska sägas.

Bild 374115

En helt ok bil som inte är riktigt dålig på något, säger Andreas Rosengren, om sin Prius -08.


Varför köper man en Prius?
Statistiken talar sitt tydliga språk: Det är ekonomin som styr. Nästan 90 procent av Prius-ägarna i vår databas anger ekonomi som det huvudsakliga köpskälet. Jämför detta med 50 procent, som är andelen ägare som köpt bilen med miljön i bakhuvudet.
Många ägare har även haft en Prius tidigare, vilket kan bero på den höga delen tjänstebilar. Generation två av Prius har ju funnits sedan 2003, så vissa kan vara inne på sin andra i rad. Och ersättaren har just börjat levereras...
Huvuddelen av de som kör Prius idag kommer från två märken: Volvo och Citroën. Det sistnämnda känns självklart med avancerad teknik som gemensam nämnare, men Volvo? De har ju av tradition varit lättmekade. Försök hitta delar till en Prius på OKQ8 - det lär inte bli lätt...
Återigen kan ekonomin vara förklaringen. Enda sättet att åka billigare än med sin gamla Volvo är kanske en ny Prius som tjänstebil.

Bild 374116

Bilnörden i mig gråter, men teknik-nörden mår bra, säger Mathias Gustavsson, som har en Prius -06.


De mest avancerade bitarna är självklart hybridpaketet, och på detta lämnar Toyota 8 år eller 15.000 mils garanti oberoende av hur många ägare bilen har haft. I Europa finns dock inte ett enda rapporterat fall där en Prius haft något större problem med hybriddrivlinan eller batteripaketet, så även om du funderar på en begagnad bil kan du vara lugn.
Driftsäkerheten i övrigt då?
Jo, Toyota har ett minst sagt gott rykte när det gäller detta, och faktum är att Prius är en av märkets mest driftsäkra modeller. Förvånande, men sant.

• Klicka här för att komma till vår stora testdatabas!

Skriv kommentar

Det finns 43 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Kalle Postat: 2009-12-16 15:10

    Hur bra är batteriet efter 10 000 mil?

  • #2 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    iocke Postat: 2009-12-16 15:28

    De allra flesta priusar av första årsmodellen 1997 har sina originalbatterier kvar som tydligen fungerar utmärkt. Batterilivslängden var det man lade väldigt mkt tid på när man utvecklade prius.

  • #3 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Prius... Postat: 2009-12-16 16:17

    Jag vet inte om Anna Andersson har varit på en OKQ8 mack under dom senaste åren för där finner du knappast några delar till bilar oavsett märke numera.
    För övrigt så är det knappast någon bilägare som mekar med sina moderna bilar själva längre, och allra minst behöver man nog meka med en Prius som har få fel som behöver åtgärdas.
    Batteriet håller bilens hela livslängd så det lär inte bli något problem för ägarna.

  • #4 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Conny Karlsson Postat: 2009-12-16 17:05

    där kommer det att presenteras hur första generationen Toyota Prius klarat 20000milstest.

  • #5 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Henrik Postat: 2009-12-16 17:15

    Say no more:
    http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

  • #6 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    elak Postat: 2009-12-16 17:50

    Bara riktigt bra bilar (map ekonomi, pålitlighet, bekvämlighet) blir populära bland taxibolag. Prius är exceptionellt populär hos taxi runt hela klotet.

  • #7 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Lobbe Postat: 2009-12-16 18:45

    Dessutom vet man inget om batteriets status på en gammal Prius. Kostar säkert 40-80000 att byta.

  • #8 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Daniel Granqvist Postat: 2009-12-16 19:08

    Säkert jättefin och bra byggd bil... MEN FYFAN VA TRÅKIG! Och speciellt miljövänlig är den inte häller... köp en tysk småbil med en effektiv dieselspis istället! Då får man både en bra och relativt rolig bil som samtidigt är miljövänlig och bra för plånboken!

  • #9 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Mythbuster Postat: 2009-12-16 19:53

    Anledningen till att taxi (i Stockholm) har bilen är för att den får 16000 rabatt av staten per år. En diesel med motsvarande emissioner får 0 kr/år. Men nu försvinner den rabatten 31/12-11. Dessutom kommer de före i arlandakön. Där finns argumenten i första hand. Annars är Prius en förliten bil i många taxiavseenden.

  • #10 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    elak Postat: 2009-12-16 20:43

    Tja, förmåner för miljöbil är ju inte begränsad till Prius. Dessutom är det inte bara i Sverige den är en succé. Om ekonomin, livslängden, storleken eller något annat var otillfredställande så skulle den inte vara populär som taxi. Bilen har funnits i 12 år och har bevisat sig som en utmärkt taxi från generation 1. Googla lite på "taxi" och "prius" så inser du den saken...

  • #11 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Per Karlsson Postat: 2009-12-16 21:28

    Prius är på många sätt en imponerande bil. Att en så avancerad konstruktion kan fungera så felfritt är en bedrift. Hybridtekniken är en stor fördel vid stadskörning, då man får låg förbrukning och hög komfort (låg ljudnivå och steglös växling). Det enda som saknas på Prius är en kombiversion och möjlighet att sätta på dragkrok.

  • #12 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Faiken Postat: 2009-12-16 21:55

    Har en Prius -04, Den hade bara gått 7700mil när båda drivknutarna gav sig. Ringde toyota, dom sa att "om bilen hade varit 1 år nyare hade dom fixat det gratis". Men jag förstår inte vad tiden har att göra med att drivknutarna har gett sig. Va hade det spelat om den hade varit 1 år nyare, vad jag vet så spelar tiden inte någon roll för metallens hållbarhet. Dessutom är det inga billiga delar, närmare 14 000kr vill de ha bara för delarna. Bilen är fullservad hos märkesverkstad och det var inga som helst fel på damaskerna.
    Pga av detta bemötande kan det bli sista toyotan efter 14 år och 4 bilar senare.
    Nån som har kontakt med Toyota som kan hjälpa mig får gärna höra av sig.
    Besviken 14 årig toyota ägare:-(

  • #13 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Alex Postat: 2009-12-16 21:59

    Jag har hört att pirus må ha miljövänlig drift men att tillverka bilen är mycker mer omiljövänligt att tillverka då batterierna kräver mycket utsläpp för att tillverka. Stämmer detta?

  • #14 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Erik Postat: 2009-12-16 22:01

    Nu har jag åkt prius i 4år, bästa bilen jag haft (har haft 40olika bilar).
    Bilen behöver inga specialkunskaper hos verkstaden som det skrivs. Bara oljebyte och vanliga visuella inspektioner, rör inte röda kablarna bara :-) Batteri o elmotor är underhållsfria. Släpper inte ut massa partiklar som dieselbilar gör (även dom med partikelfiler), i usa är dieselbilar närmast förbjudna pga detta. Ovärderligt att kunna smyga iväg ljudlöst från hemmet. Både snygg och rolig att köra tvärtemot vad många förståsigpåare tycker. Kör jag lugnt(fartbegränsningarna, max 100km/t) går den på 0,4 sommartid och 0,5 vintertid. Noll fel på 4år 8500mil.

  • #15 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    elak Postat: 2009-12-16 22:38

    Visst är Prius bra i stad, men mycket kan vinnas redan med start/stop och regenerativ broms. Men hybridentekniken glänser också i jämn hastighet kring 70-90km/h. Lilla Atkinson motorn jobbar med optimal effektivitet, och elmotorn ger nödvändigt drag vid accelerationer. Icke-hybrider tuggar i det intervallet med låg last och låg effektivitet, bara för att ha marginal för accelerationer i sin enda drivkälla.

  • #16 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Marcus L Postat: 2009-12-17 08:03

    Att skriva om Prius i en tidning som Auto Motor und Sport är lite pinsamt. Detta är ju ingen bil, det är ett stort hån mot alla som uppskattar bilar och bilglädjen. Titta exempelvis på designen, förmodligen hade de gjort den bättre i Sovjet? Att köra bilen är fruktansvärt, plågsamt...

    Välj hellre Audi A4 2,0 TDIe, BMW 320D ED, Volvo V50 1,6D, VW Passat Blue Motion.

    Vettiga bilar som är snåla på riktigt.

  • #17 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Stefan Postat: 2009-12-17 11:43

    Märkligt att flertalet negativa yttringar kommer från folk som inte ens kört bilen...

    Kör ca. 3000 mil tjänstebil om året o har fler än 15 bilar bakom mig. Kör nu en Prius sen 1,5 år tillbaka o enda negativa erfarenheterna jag noterar är att den är bullrig med dubbdäck på under landsvägskörning och att sätesdynan är ngt kort för oss långväxta.

    Efter provkörning (100 mil) av nya Priusen -09 under november, så finner jag att detta åtgärdats.

    Bilval är alltid en smaksak men när det gäller ekonomi o komfort så ler jag varje gång inför service & när jag tankar.

  • #18 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Simon Postat: 2009-12-17 11:43

    Varför skulle det vara pinsamt att AMS skriver om en bil med supermodern teknik...?

    Som förslag tycker du att de ska skriva om gammal traktorteknik från hedenhöstiden....

    Nej det gäller att hänga med och inte fastna i det gamla...:)

    Det är ingen slump att även tyskarna nu kommer med hybrider....

    /Simon

  • #19 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Anders Stensmo Postat: 2009-12-17 12:27

    1. Varför flytta växelväljaren till mittkonsolen? Den satt perfekt förut under ratten.
    2. Måste ta av handsken om jag ska låsa bilen utan att använda fjärrkontrollen. Snöar det aldrig i Japan???
    3. Den funkar perfekt i dagens vinterföre?
    4. Bränsleförbrukningen kan inte tjäna in det höga inköpspriset. I varje fall inte med dagens "låga" bensinpris!

  • #20 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    nMitsu Postat: 2009-12-17 13:15

    Markus L: jag hör dig inte, det knattrar för mycket...
    vissa kanske väljer bort diesel av någon anledning

  • #21 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Påläst Postat: 2009-12-17 14:01

    Insänd av: Lobbe
    Måste vara en av världens fulaste bilar.
    Dessutom vet man inget om batteriets status på en gammal Prius. Kostar säkert 40-80000 att byta.

    Det till att prata om något men inte absolut ingen aning om. Varför yttre sig när man gissar sig fram
    Batteriet kostar c:a 21000:-, och det är ingen än som har behövt byta batterier, finns bilar som har gått 25000mil där ute.

  • #22 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    mm Postat: 2009-12-17 15:09

    Marcus L bör ignoreras han vet absolut ingenting om Prius. Han är kär i sin VW-Golf för den är så vacker.

  • #23 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Hanzzon Postat: 2009-12-17 20:58

    Den älsta Priusen vi servar på jobbet är snart 10år gammal och har fortfarande hybridsystemet helt orört.
    Jag pratade även med en taxichafför som hade kört sin Prius 40.000mil och på dessa mil förutom normal service endast bytt framhjulslagren, en drivknutsdamask och vattenpumpen, det var allt på dessa 40.000mil! Inte en elkomponent, eller en del i hybridsystemet hade bytts och bilen drog fortfarande i genomsnitt 0,5L/mil i taxitrafik för honom som den gjort hela tiden sedan den var ny vilket ju indikerar att hybrid-systemet och batterierna fortfarande fungerar lika bra som när bilen var ny, det är oerhört imponerande trots så ny och avancerad teknik.
    Det är en väldigt stor skillnad jämfört med Europeiska biltillverkare, där man som biltekniker faktiskt bara kan drömma mardrömmar om hur det hade varit om Europeérna hade varit först med nått så avancerat som hybridtekniken.
    Chaffören sa att det var den bästa och mest ekonomiska taxibilen han haft och han hade beställt en ny prius 3 nu.
    För att slippa fler vilda gissningar om hur svindyrt ett hybridbatteri är till en Prius tog jag mig rätten att kontrollera detta och hela hybridbatteriet komplett går i dag nytt på 14300kr+moms, även om man förmodligen som sagt inte lär behöva oroa sig för att byta det.

  • #24 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Fredrik J Postat: 2009-12-17 21:16

    Försäljningen av Prius är ju helt beroende av de förmåner en tjänstebilsförare får. Som begagnat privatköp är det inte lika intressant om man inte är desperat efter en miljöbilsimage bland de som inte är insatta i hur en Prius fungerar. Den får ju stryk av V50 DrivE i varje test, även i miljöronden. All den avancerade tekniken och inte lägre förbrukning än konventionella bilar duger inte.

    En sökning på bytbil.se visar att det just nu finns 355 begagnade Prius till salu i sverige. Prutläge skulle jag säga.

  • #25 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    elak Postat: 2009-12-17 21:52

    Du har rätt i att den är en utmärkt tjänstebil, och taxi, och företagsbil, etc. Att V50 vinner över Prius baserar du på vad? I AMS vinner Volvo på subjektiva "körglädje". I miljö får V50 pisk, inte bara på CO2, utan framförallt på de riktigt giftiga sakerna NOx och partiklar. Du må ogilla Prius, men den är revolutionerande och i ett slag gjorde den alla bilar på marknaden till veteranbilar. Konkurrenterna försöker frenetiskt komma ikapp. Inom 10 år kommer icke-hybrider bara leva kvar som nischbilar.

  • #26 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Fredrik Postat: 2009-12-18 09:53

    Re: Fredrik
    Du har rätt i att den är en utmärkt tjänstebil, och taxi, och företagsbil, etc. Att V50 vinner över Prius baserar du på vad? I AMS vinner Volvo på subjektiva "körglädje". I miljö får V50 pisk, inte bara på CO2, utan framförallt på de riktigt giftiga sakerna NOx och partiklar. Du må ogilla Prius, men den är revolutionerande och i ett slag gjorde den alla bilar på marknaden till veteranbilar. Konkurrenterna försöker frenetiskt komma ikapp. Inom 10 år kommer icke-hybrider bara leva kvar som nischbilar.

    Jag baserar det på att Toyotas helt nyutvecklade hybridbil, på vilken man lagt ner miljarder med prio 1 att sänka förbrukningen av fossila bränslen, drar nästan lika lite som Volvos miljötrimmade konventionella bil. Det är decimaler det handlar om och försvarar inte all hokuspokus teknik. Hade Priusen dragit 0.3, gått att köra på valfritt bensin/etanol/diesel samt gått att ladda hem hade det varit annorlunda.
    Det duger inte.
    Ska man köpa Prius enbart för sänkta nivåer på NOx och partiklar?

    Revolutionerande? Prius har funnits på marknaden i snart 10 i tre utföranden och aldrig orkat klättra upp på top 20 i försäljningsstatistiken och utan massiva subventioner från myndigheterna skulle det knappt sålts några alls. Konkurrenterna satsar på att förfina den konventionella bilen vilket tilltalar kunderna mer.
    Kan det vara så att den målgrupp som Prius vänder sig till i sverige inte har bil över huvud taget?
    Konkurrenterna hoppar över det steg som Prius utgör och inser att kunderna har högre krav.
    En stor nackdel med Prius är att den inte går att utrusta med dragkrok. Man kan alltså inte köra skräp till återvinningsstationen eller hämta ett lass jord. Konstigt då just släpkärra är ett utmärkt sätt att klara sig med en lite mindre bil än vad transportbehovet säger.

  • #27 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Erik Postat: 2009-12-18 10:41

    för ett bra inlägg i debatten!
    Prius får inte stryk av v50. Det volvon vinner på är subjektiv "körglädje" Jag finner inget nöje att sitta o rycka i en spak mellan stolarna och juffla med vänsterfoten i köer. Har man en gång kört och förstått sig på en prius så blir det väldigt svårt att gå tillbaka och sätta sig i tex en v50. Men är man noll teknik intresserad och inte bryr sig om partikelutsläpp så kan man lika gärna köpa en v50. Jag tycker Prius är absolut bästa bilen av dessa 2. Vad tar en v50 i bensinutförande? snacka om frånåkta tekniskt sett.

  • #28 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    elak Postat: 2009-12-18 11:04

    Du vet säkert att man inte kan jämföra literförbrukning mellan bensin och diesel. Prius är snålare, och visst kan man uppnå 0.3l/mil om man kör försiktigt. Malmö-Lund tor har jag själv kört på 0.33. Att andra tillverkare satsat på förfinig har nog mer att göra med att detta är de snabbaste vinsterna. Men titta gärna på vad de utvecklar. Vilken tillverkare säger att de _inte_ utvecklar hybridlösningar? Prius är modell T med ofantlig potential för framtiden. Givetvis finns det förbättringar, tex drag som du påpekar.

  • #29 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Bebis Postat: 2009-12-18 11:22

    Och min pappa är mycket starkare än din.

  • #30 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Fredrik Postat: 2009-12-18 11:36

    Vad man kan jämföra är mängden växthusgaser som släpps ut som ju blivit i fokus. Prius är ursprungligen inte utvecklad för låg förbrukning utan för att kunna köra på eldrift i utsatta miljöer.
    Man kan säkert få en bil att gå snålt om man optimerar förutsättningarna. Det AMS gjorde var att testa i en körcykel. Det beror ju på vilket transportbehov man har. Lund_Malmö låter som en "snäll" väg ur förbrukningssynpunkt.
    Konkurrenterna utvecklar hybridlösningar men hoppar som sagt över "barnstadiet" där Prius befinner sig. Att det efter 10 år inte finns så värst många konkurrenter till Prius som använder liknande teknik beror inte på att man inte kan utan på att marknaden inte efterfrågar bilarna. Hur ska man annars tolka försäljningsstatistiken?

    Som sagt, när hybridbilarna kompletteras med möjligheten att själv för stunden välja bränsle (inklusive ladda hemma över natten) blir det eventuellt ändring och det är den typen av hybridbilar vi kommer att få se från andra inom en 5års period.

    Priset på tekniken måste också ned så man har råd att utrusta bilen med andra egenskaper som kunderna idag är vana vid.
    Ärligt talat så tror jag Toyota skulle lyckas bättre om man flyttade över Priustekniken till en vanlig Avensis. Men då skulle den väl kosta 500000...

  • #31 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    elak Postat: 2009-12-18 12:47

    V50 släpper ut >31% mer CO2 än Prius i AMS test. Är det marginellt? Prius kan snålköras till 0,21l/mil. För att få lika små CO2 utsläpp i V50 ska du köra under 0.18l/mil i V50. Lycka till! Vad är din källa till att Prius skapades bara för att köra på el korta sträckor? Prius drivlina är mycket genomtänkt för lägsta förbrukning. Jag vet inte var du får dina ideer om att Prius inte säljer bra från. Priusproduktionen ligger ständigt i taket, och en ny fabrik öppnas i USA. I Kalifornien har begagnatpriserna flera gånger varit högre än nypriserna. Dessutom får du gärna redovisa vilka subventioner Prius har som inte alla andra miljöbilar har (från VW, Saab, Volvo etc)

  • #32 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Pelle Postat: 2009-12-18 13:19

    Prius har hyfsat låg bränsleförbrukning och därmed hyfsat låga utsläpp av utandningsluft. Där slutar de goda egenskaperna. Allt annat med den bilen är rejält sämre jämfört med en riktig bil för samma pengar, försök inte ens påstå något annat. Alltså köps den bara av extrema muppar och extrema snåljåpar som inte kan räkna på totalkostnader.

  • #33 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Fredrik Postat: 2009-12-18 13:29

    Som sagt, kanske det är så att målgruppen i större utsträckning kör bil i USA än i Sverige. Kanske borde man exportera några av alla de begagnade Prius som står i sverige dit.
    Är Prius harvande på 20-30 plats i den svenska statistiken beroende på att tilldelningen är för liten? Söker man på bytbil.se ser man att det står fabriksnya bilar och väntar hos handlarna. Bilen har ju uppenbarligen floppat i sverige.
    Miljöbilar från VW, Saab och Volvo har sålt även utan subventionerna men Prius hade förmodligen närmat sig 0 utan.
    Vad tror du själv är orsaken till att Prius har en så blygsam % av marknaden i sitt segment?
    Prius är ursprungligen utvecklad för den japanska marknaden där man har ett mycket speciellt trafikmönster med mycket krypkörning.

  • #34 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Magnus Postat: 2009-12-18 13:30

    Pelle är patetisk!

  • #35 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    johnny Postat: 2009-12-18 13:36

    Fredrik:
    Orsaken är att folk inte har råd att köpa den och att folk inte förstår vilken utmärkt bil det är. Usa är mer öppna för nya bra idéer trots att den inte är tillverkad där. Här i Sverige ska man vara så patriotrisk å köpa svenskt men sjunger man nationalsångel är man rasist. Fatta att det är fel på Sverige (och mycket av befolkningen)

  • #36 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    elak Postat: 2009-12-18 13:37

    Större lastvolym, större kupé, bättre vägegenskaper, kortare bromssträcka, snabbare 0-100 än V50. Det är väl ytterligare vinnaregenskaper, eller hur?

    Så är taxiförare av Prius muppar eller extrema snåljåpar? Eller är det så att de valt sin dagliga arbetsmiljö med omsorg, istället för med fördomar?

  • #37 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Fredrik Postat: 2009-12-18 13:57

    Tvärt om är svenskar det folk i världen som snabbast tar till sig ny teknik och ändrar sina vanor. Som ett offtopic-exempel kan vi ta postväsendet som på bara några år totalförändrats i sverige. Något helt otänkbart i andra delar av världen. Amerikaner sysslar t.ex. fortfarande med checkar. Uråldrigt i sverige.
    Däremot har vi en förmåga att se bortom prestige och image. Vi ser rationellt på ganska mycket. Vårt sekulära synsätt är ytterligare ett exempel.

    Det du räknar upp som "vinnaregenskaper" räcker inte när bilar ska handlas, det är ju uppenbart.

    Hur många procent av landets taxichafförer väljer sitt bilmärke själv tror du? Taxichafför är ju ett låglöneyrke där chaffören ofta inte bryr sig om bilmärket.
    Får de taxibolag som kör Prius fler körningar?

    Till vilken bil är Prius ett realistiskt alternativ?
    Pengar finns ju när bil ska handlas och en stor del av den svenska personbilsförsäljningen utgörs av fordon som kostar mer än Prius.

  • #38 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Pelle Postat: 2009-12-18 14:21

    Elak, först vill jag säga att det inte är jag som har kommenterat nedan. Detta är den Pelle som diskuterade Toyota med dig i en annan tråd. Får nog kalla mig Pelle B i fortsättningen.

    Har bara en kommentar om din Malmö-Lund resa. Vad är sträckan, 2 mil? Tankade du fullt i Malmö, körde till Lund och tankade fullt igen, eller gick du på (den erkänt dåliga) uppskattningen från Prius färddator? Även om du mätte vid pupen så tror jag felmarginalen vid tankningen (skumbildning etc som kan få pumpen att slå av tidigare/senare etc vid olika tanktillfällen) på en sträcka av 2 mil är långt ifrån försumbar i sammanhanget. Eller tankade du så att du såg bensinnivån i röret?

    Mvh
    Pelle B. (numera)

  • #39 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    elak Postat: 2009-12-18 14:37

    Hej Pelle B,
    Resan är 3 mil (gamla Lundavägen och genom stan). Jag gick på tripmätaren, så visst finns det felmarginal. Något större systematiskt fel har den inte, eftersom jag håller koll på tankningar (gammal vana från en törstigare RX8;). Den hårda kärnan av hypermilers som klarar 100-110mpg är dock nogrannare i sina mätningar.

  • #40 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Patrik Postat: 2009-12-18 17:30

    Och håller på med personangrepp även på TV, även Vibilagares kommentarsfunktion. Med angrepp på sådana som förespråkar Toyota. Kan man inte ta till sig att Toyota bygger bra bilar idag så är det nog något fel på en eller att man har en dold agenda.
    Lägg av med personangrepp och annat.

  • #41 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Pelle B. Postat: 2009-12-21 08:38

    Patrik, menar du mig så får du hemskt gärna visa var jag har sysslat med personangrepp.

    Jag gillar inte Toyotas bilar. Det är baserat på den erfarenheten jag har eftar att ha kört många mil i dessa bilar. Är det ett problem för dig? Alla kan väl inte gilla samma saker här i världen.

  • #42 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Bengt Postat: 2009-12-22 09:18

    Största nackdelen med Prius är tyvärr att den är riktigt ful.

  • #43 Re: Toyota Prius: Ägarnas elskling
    Tommy J Postat: 2009-12-23 14:32

    Har den modernaste och snyggaste designen idag. Även prius II är riktigt snygg

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter