Bob Lutz tveksam om Saabs framtid

Även om GM:s vice vd Bob Lutz inte är direkt inblandad i Saab-försäljningen är han tveksam till att företaget går att rädda. Om Saab läggs ner blir det heller ingen serieproduktion av nya 9-5, inte ens i Kina som vissa rykten gjort gällande.

I sin tidigare roll som produktchef på General Motors har Bob Lutz aldrig varit rädd för att säga precis som han tänker. Under pågående Detroit-salong har nyhetsbyrån TT fått tillfälle att sticka in mikrofonen under näsan på Lutz och som vanligt uttrycker han sig drastiskt om Saabs framtid.

Bild 373857

Trots en ålder på snart 78 år är Bob Lutz fortfarande aktiv, nu som vice vd och rådgivare åt koncernchefen Ed Whitacre.

"Vi har tryckt på avvecklingsknappen och nu tänker vi avveckla bolaget," sa Bob Lutz till TT och fortsatte: "Hellre ett slut med terror än terror utan slut."

Bob Lutz betonar att han inte har någon direkt insyn i de bud som har kommit in men konstaterar krasst att GM visst kan sälja Saab, om villkoren är de rätta:
"Om det kommer ett riktigt bra erbjudande på vägen så är det klart att vi tar det. Allt handlar om att vi måste få mer tillbaka än det kostar att lägga ner", säger Bob Lutz till TT.

I helgen gjordes det gällande att verktygen till nya Saab 9-5 skulle vara på väg till Kina, för att där bilda grunden till en ny Buick-modell. Ett något märkligt rykte då det redan tillverkas två Buick-modeller i Kina med samma plattform som Opel Insignia och Saab 9-5. Bob Lutz bekräftar också för TT att ryktet är felaktigt. Läggs Saab ner blir 9-5 inte serietillverkad alls:
"Det kan helt enkelt bli så sorgligt att den aldrig ser dagens ljus trots att det är en fantastisk bil," säger Lutz till TT.

De närmaste dygnen lär bli avgörande för Saab. De bud som lämnades in i förra veckan granskas nu av GM:s ledning. Under fredagens styrelsemöte hos Saab i Trollhättan meddelade ägaren GM att man ska tillsätta en "likvidator", det vill säga en person som tar över ledningen av företaget under avvecklingen. De fackliga representanterna protesterade mot detta, vilket går att läsa mer om på den här länken.

Skriv kommentar

Det finns 12 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Börje Postat: 2010-01-11 11:29

    En köpare behöver vara beredd att satsa minst SEK 10 miljarder under de kommande tre åren.
    Dels för att täcka förluster (nollresultat vid c:a 100.000 bilar/år), dels för att utveckla nya bilar.

    EIB-lån tillkommer.

    Har man inte det, riskerar GM att få sätta till pengar eller köpa tillbaka.

    Det är, hittills, ingen som sagt att man är beredd att satsa dom pengarna.

  • #2 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    JW Postat: 2010-01-11 11:36

    Med tanke på att Bob Lutz tyckte det var en bra ide att bygga Saabaru 9-2x, Saabuick 9-7x och Saabillac BLS, så...

  • #3 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Tor Postat: 2010-01-11 12:03

    "Allt handlar om att vi måste få mer tillbaka än det kostar att lägga ner", säger Bob. Intäkterna från försäljningen ska alltså täcka kostnaderna vid nedläggning? Men om de säljer slipper de ju kostnaderna för nedläggning. Är det jag eller Bob som är snurrig?

  • #4 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    JARL Postat: 2010-01-11 12:09

    Nya 9-5 är säkert en bra bil, men knappast en SAAB. GM gör därför helt rätt i att lägga ner SAAB helt.

  • #5 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Johan Postat: 2010-01-11 12:36

    Man behöver inte vara styrelseledamot i GM för att fatta att det är nästan omöjligt för Saab att överleva.Märket Saab kan helt klart leva vidare men inte som det ser ut idag..Kanske bli en underleverantör eller små volymer av elbilar kanske.

  • #6 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    roger Postat: 2010-01-11 13:21

    Tor skriver:

    >>>Vad menar han?
    "Allt handlar om att vi måste få mer tillbaka än det kostar att lägga ner", säger Bob. Intäkterna från försäljningen ska alltså täcka kostnaderna vid nedläggning? Men om de säljer slipper de ju kostnaderna för nedläggning. Är det jag eller Bob som är snurrig?>>>

    Precis min reaktion när jag läste citatet. Jag begriper det inte. Är det en översättningsmiss? Om det kostar 15 miljarder att lägga ner Saab så måste alltså GM få mer än 15 miljarder av köparen för att inte lägga ner företaget??? Resonemanget är ju helt obegripligt. Lägger dom inte ner så slipper dom ju utgiften på 15 miljarder vilket innebär att dom teoretiskt sett skulle kunna sälja Saab för 1 kr och ändå göra en vinst jämfört med om dom lägger ner.

  • #7 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Matt Postat: 2010-01-11 13:23

    "Allt handlar om att vi måste få mer tillbaka än det kostar att lägga ner"

    Nej, jag tror inte det är du Tor som är snurrig utan det är Bob... Är man 77 år och precis har varit delaktig i att konka världens största bilföretag kan det nog vara lite svårt att hålla koll på plus och minus. Då får man jobba som rådgivare hos Ed, som kanske har ännu svårare med matten?!

    Eller så är översättningen olycklig... :-)

  • #8 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Henrik Postat: 2010-01-11 14:33

    Det är klart att Bob inte tror att det går att knyta ihop den säcken, enligt hans sätt att räkna, utveckla tre nästa generationens 9-3, lägg ner 2, smacka SAAB-märken på någon cheva och någon Subaru, samt någon till Cadillac. Det är utvecklingskostnader för 6 bilar, men bara intäkter på en, det går aldrig ihop!
    Noterar att Lutz är jämnårig med Ecclestone, tror dock den senare har bättre koll på affärer.

  • #9 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Svensk-amerikan Postat: 2010-01-11 14:34

    Mannens engelska är primitiv och bristfällig. Såväl grammatik som syntax lämnar en hel del i övrigt att önska. Ginge han på ett svenskt högstadium så kunde han knappast tillgodoräkna sig ett godkänt betyg.

    Kanske har en han invandrarbakgrund vilken skulle kunna förklara hans tillkortakommanden.

    De matematiska färdigheterna blir mer svårbedömda, men får han sin lön från GM kanske även dessa inte är vad de borde.

    I allmänhet ger GMs ledarskap ett mycket torftigt språkligt intryck, vilket knappast harmonierar med dessa chefers positioner och arvoden. Man kan dock lugnt konstatera att de passar väl in i GMs löjeväckande affärsmässiga handlingsmönster.

  • #10 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Erik Postat: 2010-01-11 15:04

    Finns det nån normalt smart inom det dinosaurie företaget.
    Har dom gjort nån bra affär senaste decenniet?

  • #11 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Markus Postat: 2010-01-11 17:12

    Ett tillägg till Henriks inlägg. Jag räknade lite grand på några av GMs värsta tabbar (förseningen av 9-3 SC, förseningen av 9-3x och förseningen av 9-5) och har fått det till att Saab antagligen förlorat så där 25 miljarder (jag är inte ekonom, så vi pratar ett väldigt ungefärligt överslag). Det är mer än Saabs samlade förlust sedan 2000!

    Henrik tog dock fel, det är tre 9-5 som GM utvecklat, de kanske inte får ut pengarna från någon av dem!

    Börje: Samtliga bud jag läst om handlar om summor över 10 miljarder SEK. Koenigsegg group som varit de fattigaste spekulanterna lyckades till slut skaka fram 10 miljarder SEK. Osäker på om inte Spyker är över 20 numera...

    För visst har du rätt i att det kommer att kosta pengar att få fart på Saab. Hur mycket beror ju bland annat på hur det blir med 9-5.

    Detta förutsatt att det blir någon affär förstås. Jag börjar helt ärligt undra om GM vill sälja, och vad som är anledningen till att dra på sig avvecklingskostnaderna frivilligt när de kan slippa...

  • #12 Re: Bob Lutz tveksam om Saabs framtid
    Kjell Eriksson Postat: 2010-01-11 18:02

    Jo, det som GM har gjort bra (räknar inte Cadillac 59 etc.) det är Corvette och Australiska Holden. Dessutom mästervärket Opel.

    Vågar du åka med mig en ordentlig runda i vinterväglaget i Uppsala om jag mot förmodan är litet friskare någon dag? I torrt vägval är det inte lönt. Bilen är bergfast i över 200 km/h. Ingen vinglande BMW inte. Opel Omega 2,5 V6 1996:a med ABS och antispinn, 170 hp med en vikt bortåt 1800 kg med oss båda i...? Inget ESP eller annat men tvåzons klimatanläggning och en dröse annan utrustning. Äkta 15-tumshjul. 4 på gränsen till 5 (saknade sidokrockkuddar, kom strax efter) i NCAP. Den var med som exempel på gammal bil men var bättre än de flesta nya. Den är ju byggd för Holdens Corvette-V8:or för fan. Jag har dubbade Nokian NRe på den.

    Äkta fattigmansmercedes som tyskarna kallar den, tyskarna som begriper.

    Du kanske vill sitta med en tur i sidovagnen till min Ducati från 1977?

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter