Nya Saab 9-3 blir halvkombi

Saab återvänder till sina rötter i Spykers affärsplan för märket. 9-3 blir viktigaste modellen och kommer i fem varianter, bland annat med halvkombilucka som på gamla 900. I planen ingår också en 9-5X och en Saab 9-1 i Golfklassen.

Bild 373520

Nästa Saab 9-3 kommer även som halvkombi, precis som 900-modellen var ända fram till 1998, det framgår i Saab Spykers affärsplan. Historien upprepar sig: både Audi och BMW har tagit upp den praktiska karosstypen som Saab etablerade redan på 70-talet.


Den 12 februari håller holländska Spyker bolagsstämma för aktieägarna. I förhandsinformationen redogör Spykers ledning för affärsplanen som ska få igång Saabs verksamhet så att den ger vinst inom ett par år.

De viktigaste punkterna i affärsplanen är följande:

# Saab ska återetableras som en oberoende biltillverkare inriktad på högpresterande modeller med branschens ledande miljöstrategi. Saabs DNA är unikt och starkt knutet till det flygtekniska arvet och det svenska ursprunget. Spyker stödjer helt och hållet den affärsplan som Saabledningen utarbetat under de senaste tio månaderna och som i hög grad värnar dessa värden. Planen har analyserats av Spyker tillsammans med sina rådgivare, Booz & Co och KPMG Transaction Services. Den har också analyserats och godkänts av ett flertal rådgivare till den svenska regeringen och Europeiska investeringsbanken EIB.

Bild 373521

Saab behöver en modell även i Golfklassen, och mycket förarbete gjordes när man byggde konceptbilen 9-X BioHybrid till Genèvesalongen 2008. Bland annat hade den en 1,4-liters etanoloptimerad motor som gav 200 hästkrafter, med en E85-förbrukning på 6,4 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 105 gram per kilometer.


# Spyker föreslår på stämman att det egna bolagsnamnet ändras till Saab Spyker Automobiles NV. Det nya bolaget ska äga och driva Spyker och Saab som helt skilda bolag, vart och ett inriktat på sina respektive bilmodeller och marknader.

Saabs befintliga affärsplan ska genomföras, men den ska vässas på flera punkter. För de närmaste två tre åren ska följande gälla: Saab ska vara en oberoende nischtillverkare med tre till fyra modellserier:

# Nya 9-3, som är helt och hållet utvecklad av Saab, ska produceras som fyradörrars sedan, femdörrars halvkombi, som helkombi, fyrhjulsdriven kombi X samt cabriolet. Den första modellvarianten ska lanseras 2012.
# Nya 9-5 sedan, som börjar säljas till sommaren, nya 9-5 kombi (klar i höst) samt en fyrhjulsdriven X-version även av 9-5 kombi.
# Saab 9-4X, en kompakt suvmodell som byggs i Mexiko, börjar säljas i USA och Europa 2011.
# Saab undersöker förutsättningarna för en fjärde modellserie med arbetsnamnet 9-1, positionerad i C-segmentet ("Golfklasen"). 9-1 ingår inte i finansieringen enligt affärsplanen, varför ytterligare finansiering krävs om ledningen ger klartecken för utvecklingen. Någon tidsplan för den modellserien anges inte, men före modellåret 2014 lär den knappast kunna lanseras.

# Saab ska sikta på att positionera sig som ett premiummärke, mot märken som Audi (A4/A6) och BMW (3-serien och 5-serien), i kraft av sitt starka och unika varumärke.

Bild 373522

Fyrhjulsdrivna 9-3X är en uppskattad variant av 9-3. Den är inplanerad även i nya 9-3-generationen, men den får också en storebror: även 9-5 Sportcombi ska göras i fyrhjulsdriven X-version.


# Saabs tekniska utvecklingscenter i Trollhättan har full kapacitet för att utveckla kompletta bilmodeller och ska också göra det i fortsättningen. När det gäller säkerhet, miljö, köregenskaper, praktikalitet, turboteknik och många andra innovationer ligger Saab i den absoluta frontlinjen.

# Trollhättan är en av de mest effektiva medelstora bilfabrikerna i Europa och enligt affärsplanen ska Saabs årliga produktion ökas upp till sina tidigare nivåer på mellan 100.000 och 125.000 bilar (inklusive 9-4X som byggs i Mexiko).

# På lite längre sikt räknar Saab Spykers ledning med att de båda varumärkena kan dra nytta av varandra främst på marknadsföringssidan.

# Affärsplanen förutsätter ett totalt kapitaltillskott på cirka en miljard USA-dollar för att verksamheten ska ge ett plusresultat under 2012.

Skriv kommentar

Det finns 69 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    MH Postat: 2010-02-04 07:20

    Jag håller med om att Saab ligger långt fram inom säkerhet, miljö, köregenskaper, praktikalitet och turboteknik. Jag ser dock ett par områden där det kommer att bli speciellt tufft:

    1. Kan Saab konkurrera med VAG:s tekniskt ledande, downsizade drivlinor med DSG, samt BMW:s efficient dynamics?

    2. Klarar Saab att bygga bilar som känns riktigt lyxiga och väl ihopskruvade?

    Jag älskade min 9-3, men lyxig var den inte. Numera kör jag fullutrustad Lexus.

  • #2 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Mattias Postat: 2010-02-04 08:02

    Det är ju 9-X BioHybrid som är halvkombin, det har ju pratas om att det var en variant av nya 9-3an redan när den visades. 9-1 blir en mindre modell i samma storlek som Polo och Corsa.

  • #3 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Börje Postat: 2010-02-04 08:13

    Den mycket omtalade "Affärsplanen", visar sig nu vara "business as usual".

    Det är inget fel, tvärtom, det är bra - men inte revolutionerande.

    SAAB hakar dessutom på lyx-combicoupe-trenden, och försöker - äntligen - ta tillbaka den biltyp man "ägde" under en period.

    Den kritiska tiden är fram tom 2012, då man har "halvbra" produktmix :"icke helt konkurrensmässiga" 9-3,något för stora/tunga 9-5 och tveksam biltyp:9-4x.

  • #4 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Fredrik Postat: 2010-02-04 09:21

    Vad menar du med att 9-4x är en "tveksam biltyp"?
    Segmentet exploderar ju fullkomligen och är det närmaste amerikanerna kommer småbilar än på många år. Fråga Volvo hur XC60 säljer...

  • #5 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Daniel Postat: 2010-02-04 09:22

    Att göra en halvkombi tror jag kan bli riktigt bra. När jag ser äldre modeller av 9-3 (01-02)som är i halvkombiutförande känner jag något slags sjukt vill-ha-behov. Trots att modellen är gammal och kanske t.o.m lite trist, så är den trots allt ljuvlig. Min första bil var en 900 halvkombi och så fort jag ser en likadan idag så minns jag den ljuva tiden!
    Hoppas det är fler än jag som känner så....annars lär det bli svårt att sälja den modellen:)

  • #6 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Markus Postat: 2010-02-04 09:46

    ...är de ständiga jämförelserna med Audi och BMW. Jag tror det är ett stort misstag från Saabs sida.
    Inte beroende på att Saab är en sämre bil men det är en annan bil. En person som kört Audi i många år som sätter sig i en Saab och tror sig uppleva samma sak kommer att bli besviken.
    Samma sak med en BMW.
    Saab är unika och måste våga stå för det! Saab erbjuder något alldeles extra, men den ser inte ut som en Audi eller BMW och känns inte som dessa heller (detta sagt i positiv bemärkelse när det kommer från mig).

    Det jag ser som problemet med affärsplanen är också alla varianter av 9-3. Är det klassisk spiskokning kan det förstås bli bra, men minskar inte lönsamheten med så många modellvarianter.

    Sedan undrar jag om man undersökt möjligheten att helt enkelt hugga av bakdelen på 9-3 SS och korta av fronten litet: Resultat Saab 9-2!
    Kan någon som kan sådant bättre än jag reda ut för och nackdelar med ett sådant tillvägagångssätt.

  • #7 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    nisso Postat: 2010-02-04 09:50

    Visst vore det kul med en 9-1 med lite Saab 96-gener men hur realistiskt är det att slå sig in Golfsegmentet? Jag menar, Saab måste ju ta mer betalt per bil för att gå runt med sin lilla volym och småbilar förutsätter liten marginal och stor tillverkningsvolym. Hellre då satsa på högprestandaprofil på bilarna och helst börja tillverka det snygga corvetteliknande konceptet AeroX. Den skulle lyfta Saabs sportiga image avsevärt! Jag skulle gärna köpa en (om den inte kommer med non fjollig fyrcylindig turbomotor;))! Tyvärr känns inte Muller speciellt stabil så vi får väl se..Det kanske blir en Moskowitch Aero till slut;)

  • #8 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    aa Postat: 2010-02-04 09:54

    9-X är så ruskigt snygg. Bygg!

  • #9 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Börje Postat: 2010-02-04 10:00

    Jag förtydligar:
    -9-4x är en SUV, det är crossover som gäller i Europa, och i allt högre grad i USA.

    -XC60 kan, med lite god vilja, betraktas som en crossover.

    - 9-4x är utvecklad av GM, och tillverkas i Mexico - det är inte positivt för "det nya SAAB" - och heller inte bra för kostnaden i Europa - GM avgör ensidigt avräkningspris.

    Som sagt - tveksam - inte nödvändigtvis dålig.

  • #10 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    nisso Postat: 2010-02-04 10:14

    Håller helt med Markus om att Saab måste tordas stå för - och ytterligare utveckla - sin egen profil. Ingen vill köpa en BMW- eller Audi-wannabe utan hellre en ÄKTA Saab med de värden det innebär. Sportighet och innovation tex. Och helst MER prestanda än förväntat. Och mindre präktighet. Den nischen kan Volvo få stå för.

  • #11 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Kvaltetsfantasten Postat: 2010-02-04 10:26

    Premiumbilar kräver bakhjulsdrift...

  • #12 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Fredrik Postat: 2010-02-04 10:27

    Har du över huvudtaget sett en 9-4x? Bilen är i samma segment som XC60. För amerikaner är det små SUV bägge två.
    Vad skulle det vara, rent tekniskt, som skiljer dem åt?

  • #13 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Beppo Postat: 2010-02-04 10:47

    Först, TACK för en informativ, framåtblickande artikel som pekar på de möjligheter som finns. Är sanslöst trött på alla svartmålande, "det går aldrig"-artiklarna som har florerat den sista tiden i media.
    Markus:
    Jag håller med att man inte ska vara BMW och AUDI-wannabies, men däremot sikta mot detta segment med ett alternativ för de som vågar vara lite annorlunda. Man kommer aldrig att bli klassledare i detta segment, och behöver inte heller bli det för att uppfylla affärsplanen.
    Samma wannabie-fara tycker jag för övrigt även föreligger för Volvo S80 som iofs är en mycket bra bil, men där jag inte tycker Volvo har tagit ut svängarna tillräckligt och vågat visa eget DNA.
    Våga som sagt vara annorlunda och erbjud en produkt för alla oss som inte hela tiden vill göra som majoriteten.
    Jag är övertygad att vi är tillräckligt många. (jmfr Apple/Windows)
    Jag vet åtminstone vilka bilar mina ögon skulle falla på på en parkering med 50 Audi, 50 BMW, 1 Volvo och 1 SAAB.

  • #14 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Bossalainen Postat: 2010-02-04 10:52

    Kvaltetsfantasten wrote:
    "Premium!
    Premiumbilar kräver bakhjulsdrift..."
    Nisso wrote:
    ". . inte non fjollig fyrcylindig turbomotor"

    Tror att det kan vara helt rätt med farmhjulsdriven turbo 4 om man inte vill vara någon BMW-wannabie.
    Behöver man drivning bak finns Halldex.
    jmfr Audi

  • #15 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Undergången Postat: 2010-02-04 10:53

    94X är väl en sminkad Rappelklac SRX?
    En konservativ GM produkt rakt igenom alltså.

    Hur som helst biltypen är efterfrågad och passar bra i Sverige så varför inte?
    9-3X ska ju vara den bästa Saaben någonsin!

    Själv tycker jag de känns en smula omodern och passé men den kan ju vara bra för det.

    9-4X går nog också att sälja om den kommer ut någon gång och inte känns hopplöst gammal när den når konsumenterna.

    9-5:an tror jag blir en trögsåld flopp som marknaden inte alls vill ha.
    Övriga 9-3:or tror jag också är på stadig nedgång i statistiken.
    Marknaden kör inte gammal skåpmat i C-segmentet.

    Man måste har fram en ny 9-3:a som inte plattas till och elmineras av nya S60! Och den måste fram NU!!!!
    och inte om två år..

    Om två år kanske köparna vill ha något helt annat..

  • #16 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    MDG Postat: 2010-02-04 11:02

    Kommentar till bildtexten: Halvkombi är ju en karosstyp som Renault etablerade med sin R16 redan 1965, följd av modellerna R30 och R20. Simca (om någon minns det märket) kom med sin modell 1100 också redan på 60-talet. BMW lanserade sin touringvariant av 02-serien 1970. Förvisso brukar historien upprepa sig, men den ska inte förfalskas. Saab var varken först med halvkombikarossen eller turbon.

  • #17 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    nisso Postat: 2010-02-04 11:04

    "Tror att det kan vara helt rätt med farmhjulsdriven turbo 4 om man inte vill vara någon BMW-wannabie."
    Ja, för en 9-3 och 9-5 med relativt modesta motorer är det säkert helt ok. Men med fler hk krävs 4wd och en eventuell AeroX kräver en motor som matchar utseendet. En 4-cylindrig Corvette är ju inte så sexigt. Däremot gärna en modern hybrid-V6 eller mer.

  • #18 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Undergången Postat: 2010-02-04 11:15

    Passat hade halvkombi 1973!
    Jänkarna körde väl med turbo i personbilar i början på sextiotalet
    Oldsmobile Jetfire samt Corvair Monza.

    Det är mer riktigt att säga att General Motors var först med personbilsturbo!
    Sedan hade BMW också turbomotorer tidigt.

    Så Saab har varken varit först med turbomotorer eller halvkombin.

    Däremot vet jag ingen annan tillverkare som har startnyckeln på golvet, eller så sexig mugghållare i instrumentpanelen!

    Så startnyckel på golvet och mugghållaren borde användas flitigare än turbo och halvkombi i Saabs marknadsföring.

  • #19 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Ma.t.s. Postat: 2010-02-04 11:18

    Till MDG: Halvkobin är mer än 50 år gammal. T.o.m. Jaguar E-type har haft det. Och bilar med 4 hjul har funnits ännu längre.
    Men frågan var väl mer vad som är typiskt för ett märke, vad kunderna ser. Volvo har varit en kombibil, i decennier. Saab var länge en halvkombibil. Tillhör personligheten på något sett.

  • #20 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    KL Postat: 2010-02-04 11:30

    Klockrent. Bara att tuta och köra!

  • #21 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Kalle Postat: 2010-02-04 11:46

    Kommer inga överraskningar i produkt eller försäljningsmodell är det troligtvis tack och godnatt.

  • #22 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    PS Postat: 2010-02-04 11:47

    Att "premium kräver bakhjulsdrift" är nog det fånigaste argument jag har hört.

    Men för all del, det finns fortfarande amerikanare som anser att en "riktig" bil skall ha stötstångs-V8, stel bakaxel och bladfjädring.

    Var och en är salig i sin tro. :D

  • #23 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Emil Sjöqvist Postat: 2010-02-04 11:51

    Äntligen lite framåtanda! Man blir ju så trött på att höra allt negativt hela tiden. Jag som tror på Sverige som industrination hoppas verkligen att detta lyckas.
    Får man bara ordning på allt skit som likvidatorerna ställt till med och får igång produktionen igen så är de på rätt väg.

  • #24 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Bossalainen Postat: 2010-02-04 11:53

    Skulle just skriva och säga att det var skönt att äntligen få föra en konstuktiv diskussion om olika möjligheter.
    Då behöver vi inte köra igång på nytt med "tack och gonatt" osv.
    Hur skulle det vara med
    "Jag tror absolut inte på xxxxx .."
    "I stället tycker jag man skulle göra yyyyy"
    negativa tankar

  • #25 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Flux Postat: 2010-02-04 11:54

    Äntligen en presentation av affärsplanen. Spännande och helt rätt! Överraskningar lär nog dyka upp i olika former men det viktiga är att bygga ett basutbud som fungerar rent försäljningsmässigt. Det finns det nu alla förutsättningar att lyckas med. Nu gäller det att finansiärerna inte är några snålpellar utan att de kan sjuta till det kapital som behövs för att nå målen. Når Saab bara sina delmål är man snart på banan igen. Äntligen en ägare som vill ta tillvara Saabs ursprung och bygga modernt avseende miljö, säkerhet och kvalité. Detta bådar gott, EUREKA !!!

  • #26 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Martin Postat: 2010-02-04 12:05

    Nej saab var inte först med turbo men dom var defenitivt det märke som fick detta att fungera i en person bil det lyckades ingen av dom andra märkena med, så därför kan man säga att saab var först

  • #27 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Patchman Postat: 2010-02-04 12:05

    Håll i er snart kommer en iSaab. Med framgångar som följd..

  • #28 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Undergången Postat: 2010-02-04 12:47

    Fungerade inte Oldsmobile och Corvair?

  • #29 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Mattias Postat: 2010-02-04 13:23

    Ne Saab var inte först men det var Saab som gjorde turbon känd.

  • #30 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Scrooge Postat: 2010-02-04 13:29

    Både Monza och Corvair med turbo lades ner just pga att de hade problem med funktionaliteten på turbon.
    De första produktionsbilarna som hade turbo som verkligen fungerade var BMW 2002 (1972) samt Porsche 911 (1975). Saab var dock först med en turbo med monterad wastegateventil.
    Turbon i sig uppfanns dock redan runt 1900.

    Halvkombi var Citroen först med under tidigt 50-tal och då fanns även Aston Martin DB2/4.

    Så nu har ni fått de riktiga uppgifterna och slipper tjattra. Det är ändå jag som har rätt.

  • #31 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    azknom Postat: 2010-02-04 13:58

    Hur mycket överraskning blir det om man går ut i föreväg och talar om vad som komemr? Vad är det som säger att det inte komemr att komma överraskningar framöver?

  • #32 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    MisterK Postat: 2010-02-04 14:10

    Stackars nästan alla som kommenterar här :( Det kan inte vara lätt att vara så negativt inställd till allt. Varför anstränga sig så för att bevisa att vårt svenska Saab inte var först med något? Det är på grund av personer som ER som vi lider av ekonomisk kris. Jag hoppas innerligt att ingen av er sitter på ledande positioner i samhället. Usch, hemska tanke. HEJA SAAB!

  • #33 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    nisso Postat: 2010-02-04 14:17

    "...ändå jag som har rätt"". Nja, inte precis. BMW 2002 turbo fanns endast som årsmodell 1974-1975. Produktionsstart hösten 1973.

  • #34 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Johan Postat: 2010-02-04 14:28

    Känns skrämmande att läsa att ledningen tror att SABB har ett startk och unikt varumärke....tyvärr har saab märket aldrig varit starkt och unikt, knappast . Har ledningen följande bild av sitt varumärke då kan det bara bli skit av allting. Man kan inte sälja någonting som unikt om det inte är det. och då kan man inte ta dessa priser som krävs och då flaler intäckssidan vilket i sin tur ger röda siffror i bokföringen. Saab 9-5 är en omgjord opel, 9-4 x en sminkad cadillac och 9 3 skall visst vara ett hoppplock av 95 och 93 chassin. var är det unika och exklusiva, en exklusiv bil är lamborgine ferrari och rolls royce. saab är tyvärr i samma träsk som opel peoget mm, inte alls i nivå med bmw audi och mercedes....

  • #35 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Johan Postat: 2010-02-04 14:42

    Så skall en Saab vara, sportig och praktisk på samma gång!

  • #36 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Johan Postat: 2010-02-04 15:02

    Har man inte lärt sig något utav historien!

  • #37 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Undergången Postat: 2010-02-04 15:05

    Lite oroväckande är det att den allmänna uppfattningen på företaget verkar vara att allting är bra som det är?

    Ingenting behöver förbättras.
    Affärsidén bygger i stort bara på att höja priserna på bilarna och bli "premium"?

    Bevisligen fungerar inte Bagdad:s mantra "Business as Usual" utan något måste göras för att få igång lönsamheten.

    Att bara höja priserna utan att tillföra något annat än varumärkespladder, tröjor och dekaler gör ingen glad.

    Och NEJ varumärket är ingalunda så starkt att det säljer sig självt. Snarare behöver man bygga upp det efter alla sorgliga historier runt märket.

    Kom igen med prishöjningarna när marknaden springer benen av sig bara för att få köpa en kaffebryggare i borstad aluminium för 5000kr bara för att Saab:s logotype pryder kannan!

    Ni som köpt en Porschebryggare kanske känner igen er??

  • #38 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Hans H Postat: 2010-02-04 15:07

    Det är tvärtom. Saab har gjort mycket av den bilen.

    Samma sak med Saab 9-4x och Cadillacen. Det är Cadillacen som fått hjälp av Saab. Inte tvärtom.

    Att Opel Insignia kom först ut på marknaden bevisar egentligen bara att Opel kanske skulle ha gjort mera tester på den.

  • #39 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    azknom Postat: 2010-02-04 15:24

    Vart någonstans står det att Saab bara ska höja priset och fortsätta som vanligt? JAg kanske är dålig på att läsa men det står väl att inriktningen är att sikta på att bli premium? I den målsättningen kan väl mycket väl ingå att höja kvalitetskänslan, stärka varumärket etc. etc. Jag fattar inte hur man kan dra så mycket slutsatser som en del gör här av den sådan här nyhet.

    Att sedan säga att Saabs varumärke aldrig varit starkt är ju en ren lögn. Saab 900 turbo är ju ett begrepp som de flesta med minsta lilla motorintresse känner till. Karlsson på taket känner säkert en del till också. Han hade rallyframgångar med Saab. Att sedan Saab har pressats in i en GM-kostym under sde senaste åren är itne direkt positivt för varumärket så idag är det itne särskillt starkt. Men kan de utnyttja allt ståhej som varit omkring den här affären nu och köra stenhårt på en bra marknadsföring så finns väl alla möjligheter att bygga upp varumärket igen.

    Så vitt jag komemr ihåg så såg det en gång i tiden väldigt kärvt ut för Audi. Vi vet alla hur det är med den saken idag. Självklart går det att vända en dålig trend. Det handlar om att ha visioner och kunna genomföra dem. Vi kan väl hoppas att det finns i det här fallet.

  • #40 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Undergången Postat: 2010-02-04 15:31

    Fråga en tysk, fransman eller varför inte en amerikan vad "900 turbo och Karlsson på taket" står för, och denne lär se ut som en tom fågelholk i ansiktet.

    "900 turbo och Karlsson på taket" känner nog många till norr om Norrtälje, men ställ samma fråga här i Helsingborg och du lär få en hel del olika svar...

  • #41 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    alfa romeo Postat: 2010-02-04 16:01

    i Trollhättan. Jodå, så är det.

    Att några ppm protesterar i vissa länder säger egentligen ingenting.

    Man kan lätt få hybris.

  • #42 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Beppo Postat: 2010-02-04 16:01

    Re: Undergången
    Saabsunited.com visade just statistiken för januari månad där man hade 1,9 miljoner sidvisningar för 166000 unika användare. Dessa personer kommer från absolut hela världen och man är fullständigt medvetna om vad en SAAB 900 turbo är och man känner dessutom till Karlson på taket som dessutom var med på engelska versionen av SAAB-konvojerna (1 av över 50 konvojer över hela världen)

  • #43 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Kvalitetsfantasten Postat: 2010-02-04 16:22

    Jodå, tveklöst är det så att premiumbilar kräver bakhjulsdrift. Fast i ärlighetens namn så har premiumbegreppet allt oftare bytts ut mot prestigebil.

    De etablerade premiumvagnarna är samtliga bakhjulsdrivna.

    Jaguar XJ
    Mercedes
    BMW
    Porsche
    Infinity
    Lexus
    Hela hopen av sportvagnar...

    Visst har någon dribblat med framhjulsdrift tex fanns det ju en Lotus, en Cadillac och så Lexus ES 300.

    ES 300 var väldigt intressant för det var den enda framhjulsdrivna där momentstyrningan nästan var omärklig. I övrigt rycker det och drar i ratten. Att styra och överföra kraft har ingen lyckats med. Det går att lura geometrier men inte krafterna. De riktigt billiga konstruktionerna har ju olika långa drivaxlar. Då blir det ännu värre. Att sen framhjulsdrift har många väldigt goda tekniska egenskaper uppväger inte det som ställs på premium.

    Framhjulsdrift i snösträngen var läne nåt att längta efter, men med dagens elektronik för tex stabiliseringssystem så är det inte så.

    Men premium börjar kanske redan i kundmottagningen hos återförsäljaren, eller rent av på parkeringen utanför...

  • #44 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Hans H Postat: 2010-02-04 16:42

    Jag tror att kvalitetsfantasten har blandat ihop begreppen. Det går visst att vara premium med framhjulsdrift, det är bara så att BMW och Mercedes inte vågar. :-)

    Nä, saken är väl den att det är i sportbilar det är viktigt med bakhjulsdrift. Det är väl den insikten som sinkar Audi TT något. Den måste nu vara fyrhjulsdriven = 200 kg tyngre.

    Jag tror att premiumkänslan inte handlar om en sådan mekanisk detalj som var drivhjulen sitter. Bara man färdas mjukt, smidigt och skönt.

    Men i en sportbil, då spelar det roll...

  • #45 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Börje Postat: 2010-02-04 17:15

    Så många "först-sig-på:are" - och så lite kunskap som vissa verkar besitta...och illa ställt är det också med läskunskaperna hos många..
    Ge nu SAAB en chans att bevisa att de kan överleva och lansera några nyheter innan ni dömmer ut saker och ting! Och tänk efter - vilka har haft rätt hittills - media eller SAABs ledning? Ingen skulle köpa SAAB enligt media, rekonstruktionen skulle aldrig gå att genomföra, sedan var affärsplanen från Koenigsegg ifrågasatt, efter deras avhopp skulle ingen ny köpare träda fram, nedlägningen var solklar, affären med Spyker skulle aldrig gå att genomföra, GM ville inte sälja osv osv...
    MEDIA har haft FEL, FEL, FEL - hela tiden!! Och ändå tror svensson att det som står i dagens negativa artiklar skulle vara mer rätt? Varför tror man det? Vad säger att medias spekulativa artiklar om finansieringen skulle vara mera rätt än alla fel man haft under senaste året? Kanske dags att inse att de bara vill sälja lösnummer - och börja tänka lite själva?

  • #46 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Lägerleffe Postat: 2010-02-04 17:16

    Till: Undergången, som skriver: "Fråga en tysk, fransman eller varför inte en amerikan vad "900 turbo och Karlsson på taket" står för, och denne lär se ut som en tom fågelholk i ansiktet"

    Varför inte fråga en Bellman också när du ändå är i farten? Verkar ju vara din hemmaplan.

    PÄR BRANDT: Leffe, du närmar dig gränsen för personangrepp ... Hittills har du förstått skillnaden mellan att vara rolig och elak, så jag förväntar mig det i fortsättningen också.

  • #47 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Lägerleffe Postat: 2010-02-04 18:35

    Om alla pessimister, stollar och dödgrävare kryper tillbaka ner i hålorna igen är både Saab och landet att gratulera.

    Planen är ett bra och konkret siktverktyg att tänka och jobba efter. Kloka och vettiga mål sammanfattade på några få rader, som naturligtvis både bör och kommer att utvecklas vidare.

    Säkra, smarta, svenska Saab är bilen med tydlig profil, egenart och skandinavisk design. Bilen man köper och kör för att man vill just det och för att det sänder ut vissa positivt laddade signaler till både brukare och omvärld.

    Den som anser sig behöva en bakhjulsdriven svart BMW för sin framfart med att kompensera sina tillkortakommanden i livet ska inte fundera på en Saab. Det blir bara fel, för alla parter. Dels för att det är två skilda bilar som inte är utbytbara mot varandra (annat än som transportmedel mellan A och B) dels för att Saaaben är profilmässigt annorlunda och intellektuellt överlägsen.

    FAKTAUPPGIFTER: Advokaten och författaren Jens Lapidus (Snabba cash bl.a.) sammanfattar i tv (Skavlan) att bratsen runt Stureplan strävar efter de tre B:na - Bränna (av sol, gärna från S:t Tropez), Brudar och Bmw), som därmed med rätta kan betrakta sig som helstekt som varumärke - vem vill skylta i en brats- och kokainkur eller gangstersläde?

    Saab är däremot varumärket och bilen som får folk att demonstrera sin kärlek jorden runt.

  • #48 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Eggmond Postat: 2010-02-04 18:36

    Om svensken i gemen fick säga sitt så skulle aldrig den här affären få något EIB-lån med svensk säkerhet.
    Mycket sorgligt att Maud inte fattat detta, men allt handlar om valet 2010.

  • #49 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Henrik Postat: 2010-02-04 18:39

    Porsche gör 750.000 kr i ren vinst på varje bil. Det gör man för att märket är premium och kunderna är beredda att betala för det. Premium handlar inte om bättre kvalitet eller ens om bättre prestanda. Det handlar om image och vad ägandet av bilen ger kunden för känsla. Här har Saab en enorm utmaning om man ska få över kunder som idag kör BMW och MB. Audi har nog inte lika fanatiska kunder, ännu.

  • #50 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Eggmond Postat: 2010-02-04 18:47

    visa var Porsche gått med dessa vinster. Faktum är att bildelen inte gått sådär överdrivit super bra. Det man tjänade pengar på var kapitalförvaltning. Handlade mest om försök till köp av VW-koncernen (nu till slut verkar det bli tvärtom) och dessa aktier steg sedan väldigt mycket. Nästan all vinst handlade om detta och ej biltillverkningen.
    Mycket utgjordes förövrigt av lånade pengar.

  • #51 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Börje Postat: 2010-02-04 19:38

    Produkt-delen av affärsplanen har - mer eller mindre insiktsfullt - debatterats under dagen - nu till den riktigt svåra frågan - hur mycket pengar behövs?

    Den delen av affärsplanen har omsorgsfullt hållits hemlig.

    EIB kräver motsvarande summa av SAAB (4 milj.)- för att utveckla energisnåla lösningar enbart.

    Marknadsintroduktion av 9-5 och utveckling av 9-3 kräver dessutom minst 5 milj.

    Täcka förluster innan man nått "break-even" på c:a 100.000 bilar/år kräver minst 5 milj.

    Dvs Muller behöver skrapa ihop c:a SEK 14 miljarder, förutom de 175 miljoner dollar han hittills inte fått fram.

  • #52 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Scrooge Postat: 2010-02-05 12:30

    Tyvär - 2002 Turbo tillverkades i 7 ex 1972 och dessa såldes även som årsmodell 1972 direkt efter presentationen på 1973 års Frankfurtsalong.
    På den tiden byggde man färdigt bilarna och testade dem innan de premiärvisades.
    Återigen har jag rätt.

  • #53 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Kvalitetsfantasten Postat: 2010-02-05 20:35

    Den dagen Maybach, Bentley eller Rolls bygge framhjulsdrift kan man ju börja fundera på premium begreppet.


    De utrymmeskrävande hjulhusen har aldrig medgett benutrymme

    På Saabarna sitter ju inte ens färgen kvar på emblemen. men låt oss gemensamt lyckönska deras drömmar om premium i en framtida match med konkurrenterna.

    Personligen tror jag att det blir Skoda som de kommer att få kämpa emot

  • #54 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Virgata Postat: 2010-02-06 09:52

    Det verkar som om det är pessimister som styr världen numer, ni vet och kan allt utan att ens ha läst på, ni famlar i mörker och samlar er i led hand i hand, men bara för att ni inte ser i mörkret. Ni lystrar till den ni tror leder er rätt, frontfiguren har alltid rätt och denne följer ni blint med era mantran om jordens undergång eller saab´s. saab skulle inte överleva våren 2009, till semestern 2009, skulle man slå igen, koenigsegg skulle inte klara av att få fram en hållbar affärsplan, koenigsegg fattar inget om bilproduktion i storskala, likas så inte spykers Müller. Men näringsminsiter Maud håller ni bakom ryggen, som bevisligen inte klarar av att driva företag, hur kan hon sätta sig in i en så stor affär som saab? Har hon kunskap att uttala sig om det överhuvudtaget? Men det ifrågastätter ni inte.

    Ni slänger ur er saker som att folk springer benen av sig för att köpa en kaffebryggare med porschemärke för 5kkr, och att det skulle vara något att sträva efter. Nej det ligger inte i premium att köpa sådana märkesprylar som dessutom säljs i en mkt begränsad upplaga. Och det var väll mest porschefolk som sprang benen av sig för att få en bryggare, fick alla porscheägare tag i en? jag vet inte, men har svårt att tro det. Vart står den bryggaren nu? för den är väll omodern idag med alla andra varianter på hippa innebryggare man skall ha numer om man "är något" = LÄS B R A T S!!!

    Nej undergången för saab kanske är här, men om den inte får stöd från svenska folket så kommer det bli tuffare att övertyga. Nu är Volvo sålt till Kineserna om allt går i lås, vilket det inte verkar göra som det ser ut idag. Men om vad händer då med de svenska volvojobben om 10-15 år?
    Ni som kan något om handelsbalans bör oroa er kraftig över detta och istället börja fundera på hur vi får svenskarna att handla mer svenskt, att vara patriotisk är inte att vara rasist som många antirasister vill få det till. För drar man det hårdare så får man inte vara stolt över det eget byggda staketet heller för då lär man vara rasist också snart, eftersom man inte underavlönande en polsk snickare som var här utan arbetstillstånd "barnflicka+ reinfeldt"

    Så ni i mörkrets led bratsen som tror ni kan allt men inte ser skillnad på en höger eller vänstergängad skruv, men vet hur man snortar kokain det gör ni. Hur ska vi få en hållbar handelsbalans?
    Tjänstejobb eller? Där kan jag uttala mig om att de tjänster kommer vi inte långt på. För när såg ni sist en svensk konkurrera ut utländska städfirmor, snickare, barnskötare, programmerare, osv osv.? Nej inom data o programmering är vi numer utskåpade av Indiska firmor som börjar förstå västerlandets handelskultur, samma med kineserna, de är mkt välutbildade, och arbetar till tiondelar av våra löner. Så de kan kasta in 100 programmerare och trots att indierna inte riktigt är med på snabba affärer inom branschen så kommer de utskåpa oss i alla fall.

    Och det är just därför ni har så fel om allt annat också, ni har inte en aning om det, och fäller tokigare kommentarer än vad 3åringar gör.

    Jag tror på att herr Müller kan reda ut det här, jag hoppas att det händer lite annat runt saab och spyker som kan vara riktigt possitivt. Men om ni nu är så duktiga som ni slår er för bröstet om att vara, varför inte dela med av er kunskap ni är ju många som kan och vet, ge en tiondel till herr Müller av er tid och kunskap så fixar ni det på en kafferast. För ni vet ju redan hur man ska göra och att de inte kan eller vet hur man gör något rätt på saab och spyker. Tyvärr så tror jag att ni har fel igen. Och bara en sådan sak som att det kostar pengar att utveckal något som redan är utvecklat, det få rmig att hissna över er okunskpa om saab. Har ni ens sett vad de testkör redan? har ni sett vilka verktyg som är färdiga och står redo för produktion?
    Skulle inte tro det. Och just därför så tycker jag att ni som kan så mkt antingen kniper käft med er okunskap eller så står ni upp och bevisar vad ni kan, för med den kunskap som ni påstår ni har så karvar ni ihop ett nytt premiumbilmärker på ett år. Så upp till bevis nu! BRATS!

  • #55 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Virgata Postat: 2010-02-06 10:06

    Kvalitetsfantast. Jaha när blev framhjulsrdivna bilar mer utrymmeskrävande i hjulhusen? vad är det som tar mer plats för benutrymmet? Har inte BMW vändradie eller kör de bara rakt fram? Du är verkligen ute och cyklar lille vän, för benutrymmet beror inte på bak eller framhjulsdrift. Det beror på andra saker. Ju bättre vändradie desto mer benutrymme tar man av, ju bredare däck man har desto mer benutrymme knaprar det på, tex BMW som inte har en bil snart med smalare däck än 205. De nya större fälgarna gör att hela hjulet blir större och tar benutrymme. En större fälg på en gammal volvo 240 tar inte mer plats, men man får mindre gummi utanpå fälgen. Så du som är så kvalitetsfantast, säg mig varför rostar BMW mer än saab fram till 1990? därefter är det sorgliga variationer på båda märkena, merca rostar värre än en sardinburk i saltvatten på 90-talet, men ingen säger att de bilarna inte är eller var premium. Audi börjar få en match av systermodelllen Skoda, VW har redan tappat över till Skoda, vinsten är ingen för VW i de fall kunderna rör sig inom koncernen. Skoda har i många detaljer bättre kvalitet än vad Audi har på många delar och detaljer, eller så har de bara samma kvalitet. En Audiåkare tror ofta att tex. hans bromskivor är så mkt bättre för att de kostar några hundralappar mer/skiva, men det sorgliga är att det i många fall är samma skiva som sitter på en Skoda och kostar betydligt mkt mindre. Detta vet man på verkstäderna, men kunden vet ju inte om man satt dit en skoda, VW eller Audi-skiva. LOL mao. ni är lurade, förda bakom ljuset.

    Ja jag tror nog på samma sak kvalitetsfantast, att saab får tampas med Skoda, för Skoda är mkt bra bilar idag. Men det är steg 1, vad kan man på saab som man inte kan på skoda? där kommer steg 2, och leder sedan till steg 3 när man skall återta nivån i undre delen på toppskiktet.

    Jag hoppas att allt skriveri om denna affär kan ta en ny vändning och ge lite possitiva signaler. och dessutom om vi kastar 4 miljarder till svenska arbetare under 1-2 år, eller om vi får slänga ut det i akasserersättningar under 3-6 månader istället, då är valet enkelt för mig. men ni svartmålar allt som har med saab att göra, men ni vet inget av vet ni talar i eller om.

  • #56 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    A Postat: 2010-02-06 12:30

    Många svenskar har en konstig självbild, vi tror att ingen i resten av världen bryr sig om Saab (eller ens vet vad det är), vi tror att folk blandar ihop Sverige och Schweiz, vi tror att vi är "landet lagom", etc.

    Allt sådant snack är fel. Saab (och Volvo) är kända över hela världen, Saabs öde har engagerat många runt om i världen. Sverige är dessutom ett känt land, att många skulle förväxla Sverige och Schweiz är fullständigt galet. Vidare är Sverige inget "landet lagom", utan ett av världens mest moderna samhällen med värderingar som ligger långt utanför något slags genomsnitt (jfr TV-serien "Världens modernaste land").

  • #57 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    nisso Postat: 2010-02-06 20:53

    Haha, det är viktigt för dig att vara bäst va? För gemene man är den officiella presentationen vid IAA sept 1973, dvs modellår 1974, startskottet. Hade de sju förserieexemplar du nämner också 1974 års nya fyrkantiga bakljus eller runda som -72-73?

  • #58 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Kvalitetsentusiasten Postat: 2010-02-07 17:10

    De enda framhjulsdrivna bilar som jag har kört som kan börja närma sig premium är Acura och Lexus.

    Vi får hålla tummarna för att det kan bli konkurrens på den fronten!

    Saab var ju på god väg eftersom gånjärnen på bakluckan var stämplade med Audis logotyp på den numera utgångna 9-5 an...

  • #59 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Johan Postat: 2010-02-07 20:00

    Har jag aldrig hört talas om men ag ser fram emot en ny 9-3 halvkombi.

  • #60 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    DB Postat: 2010-02-08 10:11

    Till kvalitetsfantasten.

    Körde min 10-år gamla Ford Focus Kombi med lagom sletna vinterdäck förra onsdagen när det snöade och låg en sisådär 5-10 cm snömodd på vägen.
    Körde mellan Laxå och Örebro på E20 och höll väl moderata 90km/h.
    Körde om mååååånga BMW och Mercedes årsmodell MYCKET nyare än min gamla Focus som låg och puttrade i 60-70 knyck och de kostade väl 4-5 ggr mer än mitt nybyggda garage.
    Då, just prcis då kändes det väääldigt Premium att åka gammal FRAMHJULSDRIVEN Ford Focus med 17000 mil på mätaren.
    Premium.... Vad är det egentligen..?

  • #61 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Hans H Postat: 2010-02-08 10:24

    Premium är väl att åka framhjulsdriven lexus... ;-)

    De finns de som sätter gränsen för "premium" vid BMW/Mercedes/Audi och enligt den dogmen så finns det bara dessa. Inga andra.
    Om nu nya Saab 9-5 (eller Volvo S80) skulle hålla lika hög kvalitet eller vara lika snabb eller kännas lika bra, så är den ÄNDÅ inte "premium" eftersom den inte är en Audi/BMW/Mercedes.

    Tyska bilar som Opel och Ford är heller inte "premium", hur bra de än skulle vara.

    Och hur mycket Audi/BMW/Mercedes än krånglar så är de alltid "premium". Trots A-klasse, X6, Bangle-butt, Q7 och andra konstigheter.

    Vilket visar vilket nys detta ord är.

  • #62 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Danne B Postat: 2010-02-08 10:29

    Saab, gör er själva en tjänst.

    Bygg 9-X BHD och Air med lite smart hybridteknik så kommer de sälja som smör.
    Så jäkla fina:
    http://www.automotorsport.se/tv/?m=14406

  • #63 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    svempa Postat: 2010-02-08 10:59

    Hans, du har förstått detta. HELT rätt. det finns Premium som ingen annan kommer dit, kanske efter många år (Audi lyckades till slut) Oavsett hur bra Volvo/ Saab än är platsar de inte. Deras möjlighet är att ha liknande kvalitet/ teknik, men till lägre priser. Kan man välja mellan BMW/ Volvo/ Saab bestämmer de flesta sig för BMW. Man kan bara ändra på detta att ha en bil som är lika eller nästan lika såp bra, men billigare. Så är det bara.

  • #64 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Nuutti Postat: 2010-02-08 14:22

    Varför inte än? Räcker det att börja sälja nya modeller 2011-2012?

    Nya 9-5 är ingen "technical marvel".. Stora motor + automat + XWD drar som en V8???

  • #65 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Pär G Postat: 2010-02-08 20:01

    det är ingen brist på bilmärken därute. Dessutom finns det de som gjort allt rätt under de senaste 30 åren. Detta är kokurenterna. Saab är chanslösa och dödskampen går ut på att
    tigga pengar, men det tar slut även om det kommer kosta massor av statliga pengar innan dess. Samma sak varje gång, satsa statliga pengar för dom är ingens...läs på lite tex på övergivna platser, sök på saabs öde under tex packard.

  • #66 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Danne B Postat: 2010-02-09 12:19

    Drar som en V8????

    Nya 9-5 kommer bla med en 2,0 liters diesel som drar 0,53 blandad körning och släpper ut 139g/km. Och för det får man 160hk.
    Vilken 5 meter lång Audi eller BMW gör det?!?!?!?

  • #67 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Kvalitetsfantasten Postat: 2010-02-09 12:33

    lexus ES 300 är en framhjulsdriven historia som inte säljs i europa, åtminstonde var det så förr.

    Den såldes i USA och har fantastiska egenskaper!

    Men jag delar Hans H:s uppfattning i mycket.

    Premiumbegreppet håller på att oftare ersättas av den gamla benämningen prestigebil. Och det kanske innebär något annat...

  • #68 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    AWD Postat: 2010-02-10 14:54

    Inte kan ni väl på allvar påstår att en tvåhjulsdriven bil är premium år 2010?! Oavsett om den driver på fram- eller bakhjulen så känns det väldigt budget att bara driva på två hjul idag. Vad det gäller SAAB tillhandahåller de bakhjulsdrift, men bara i kombination med framhjulsdrift. Vill man ha max prestanda så är det ju bara det som gäller.

    Tycker mycket om de tyska bilarna, de är jättefina. Men det verkar finnas de som tror att man kan köpa en sådan för under 500000 och tro att det är en premiumbil. Ska man åka tyskt ska man åka M3, M5, RS4 eller RS6, det är premium. Instegmodellerna är och förblir ett skämt...

  • #69 Re: Nya Saab 9-3 blir halvkombi
    Wiily Postat: 2011-03-27 14:14

    Jag blev omkörd av just en Ford Focus i vintras som sen fick släpp i framvagen och började åla över hela vägen framför oss, kan säga att han sänkte farten duktikt sen, tror inte han tyckte det kändes premium ha ha. Finns många som överskattar sina bilar vintertid och kanske överskattar folk med FWD sina bilar ännu mer vintertid då de verkar tro det är det bästa man kan ha på vintern. 4wd är väll det ultimata vintertid men även där överskattar föraren bilens gränser ibland..Precis som RWD har FWD och Även 4wd sina begränsningar, skillnaden är nog hur långt ut i diket man hamnar. Bra däck oavsett drivning är ju A och O, Åkt BMW i 14 år sommar som vinter och RWD i dag med dcs som jag har i min nuvarande BMW 525 så är det en förbluffande stabil vinterbil. Många skulle nog bli snopna som tror inte BMW är en bra vinterbil om dom fick byta en vecka.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter