• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saabs nya chefsdesigner...

Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina

Amerikanen Jason Castriota, som arbetat åt flera italienska designhus, blir Saab Automobiles nya chefsdesigner. Castriota har redan påbörjat arbetet med nästa 9-3 och ser stora möjligheter, nu när Saab är självständiga.

Bild 372083

Den Ferrari-baserade Pininfarina P4/5 var en av de många projekt som Jason Castriota arbetade med under sin tid hos Pininfarina. Sämre arbetsprov har man ju sett.


Jason Castriota är född och uppvuxen i New York men de italienska rötterna har alltid gjort sig påminda. Enligt honom själv började Castriota rita Ferrari-modeller redan som femåring och det var i Italien som designkarriären tog fart efter utbildningen. 2001 fick Castriota jobb hos Pininfarina, jobbade åt Bertone 2008 och under ett drygt halvår har han drivit en egen designstudio.

Bild 372084

Jason Castriota kastar sig rakt in i arbetet med nästa generation Saab 9-3.

Men nu är alltså den 36-årige amerikanen anställd som chefsdesigner hos Saab Automobile, där han redan är i full gång med nya generationen 9-3. Till finanssajten Bloomberg News (läs mer här) säger Castriota att aerodynamik måste stå i fokus:
"Det absolut nödvändigt att vi får den här modellen rätt," säger Jason Castriota. "Nu ska Saab tillbaka till sina rötter och behöver inte längre ta hänsyn till att man är en del av ett mycket större företag som GM."

Enligt Bloomberg News, som även intervjuat Spyker-chefen Victor Muller, blir nya 9-3 mycket sportig och dynamisk:
"Den nya 9-3 är i princip färdigritad av Castriota," säger Victor Muller, "och den blir klar inom några veckor. Det är en flyginspirerad och svenskt sparsmakad design."

En av de första bilmodeller som Jason Castriota blev inblandad i hos Pininfarina var Ferrari 599 GTB Fiorano och Maserati GranTurismo. Maserati Birdcage var ett annat projekt där Castriota deltog och som chefsdesigner för "Special Projects" fick han ett större ansvar hos Pininfarina och tog fram den Ferrari-baserade Pininfarina P4/5 och Rolls Royce-baserade Hyperion.

Efter den korta tiden hos Bertone arbetade Jason Castriota på uppdrag åt bland annat Shelby Supercars där han skulle rita nästa generation Ultimate Aero. Saabs pressrelease går att läsa i sin helhet som pdf-fil genom att klicka här.

Vilken supervärvning - Jason Castriota blir perfekt! (= gasa). Sa du Cast... Cass... Castjota? (= bromsa).
659
31

Det finns 28 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    B21 Postat: 2010-06-18 17:01

    Jason är säkert en bra designer men jag tror inte att han vet hur en SAAB ska se ut. SAAB Borde anställa den fd designern Björn Envall. Han visste hur en SAAB skulle se ut.

  • #2 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Stefan Postat: 2010-06-18 17:32

    Han inte tar med flyget i saabs bildesign.
    Och att 9-3 får en helt annan design änn nya Grisfula 9-5 Så man kan vara stolt över saab. Och man kanske går och tittar på en / köper.
    Men aldrig som den ser ut idag.

  • #3 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    GW Postat: 2010-06-18 17:55

    Mycket klokt att våga anställa en ung och hungrig designer. Hoppas bara att nya 9-3 över huvudtaget får se dagens ljus... dvs att Saab överlever till den dagen. Gör man det och den nya modellen blir lyckad finns det goda chanser för Saab att överleva och växa på sikt.

  • #4 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    jh Postat: 2010-06-18 18:17

    Jag håller med "B21" att Björn Envall borde komma tillbaka till Saab. Han har designat några av de snyggaste bilarna jag vet, nämligen Saab 99, 900 och 9000.

    Jason Castriota kanske kan rita snygga Saabar han också, men det vet vi inte ännu.

  • #5 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Allsmäktig Postat: 2010-06-18 18:44

    Insänd av: JH
    Björn Envall
    Jag håller med "B21" att Björn Envall borde komma tillbaka till Saab. Han har designat några av de snyggaste bilarna jag vet, nämligen Saab 99, 900 och 9000.

    Jag hoppas du skojar med mig?!? Kan du ärligt säga att dessa är bland de snyggaste bilarna du vet?? Allvarligt, släpp sargen och kom in i matchen.. Tomte!

  • #6 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Edison Postat: 2010-06-18 18:48

    Håller med, inget ont om Saab men tycker man att Saab 9000 är bland de snyggaste bilar man vet är det dags att vidga sina vyer en aning. Björn var säkert bra men allt har sin tid.

  • #7 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Sören Postat: 2010-06-18 18:55

    Har han satt nått "riktigt" avtryck i bilvärlden?

    If not, så är det ungefär så som Saabs budget ser ut - att man får ta de icke etablerade, de som det sitter 14 per dussin på ute hos formgivningsföretagen som ritar backspeglar eller bakljus å promota som Design Chef.

    Slutet är nära då...

  • #8 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    NP Postat: 2010-06-18 19:10

    Var tog Simon Padian vägen?

    Fö. jag hoppas nya 9-3 får lite "muskler över axlarna" har alltid tyckt att sidorna är alledes för okonturerade och släta runt hjulhusen.
    Antagligen värdelöst ur aspekten luftmotstånd. men skapar en atletisk och sportig karaktär.
    Kia är slät som ett bollplank på sidorna, Porsche och Ferrari är som ett vackra friformslandskap.
    Vad lockar köpare?

    Mer Ferrariformer till Saab :)

  • #9 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Fredrik Larssib Postat: 2010-06-18 19:17

    Jag håller med "Allsmäktig"! Så himla sant! Ska SAAB gå vidare och ragga de yngre kunderna, ja då lär man inte ha 9000 och 900 som måttstock.

    De var de värsta.

    NG 9-3 blir nog ännu mer lik AERO X än nya 9-5an. Kanske till och med vassare, och det med fördel..

  • #10 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Markus N Postat: 2010-06-18 20:03

    Vi kanske ska vänta med att önsketitta i backspegeln tills vi får se nya 9-3 a la Castriota?

    Gubbakeps kommer i alla fall inte att hjälpa Saab leva vidare...

    Hälsar och tror en 76:a ;-)

  • #11 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    B21 Postat: 2010-06-18 20:27

    SAAB 900 och 9000 är dom snyggaste modellerna som SAAB gjort. Jason är säkert en jätteduktig designer men Björn Envall var bättre.

  • #12 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    jh Postat: 2010-06-18 21:22

    Jag kräver inte att alla håller med mig, men det här är en av de snyggaste bilar jag vet och den är designad av Björn Envall:
    http://bit.ly/d7MyRP

  • #13 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    En annan Castriota från Sverige Postat: 2010-06-18 21:42

    Jag längtar tills den nya SAAB 9-3 kommer. Då ska jag bytta min BMW direkt.
    För de som inte har hört om Jason Castriota så föreslår jag att googla hans namn!

    Jason Castriota kommer från Kruja(Albanien)- hans familj emigrerade till Italien 1468 och sedan till USA.

    Såg förresten den nya SAAB 9-5:an idag och den var jättefin :)

  • #14 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Henrik Postat: 2010-06-18 22:02

    Är en av de snyggaste bilar jag vet jämte första Renault Alpin och BMW 3,0 CS och jag håller med om Enwall, det hade kunnat bli hur galet bra som helst. Dock imponerar Castriotas historik hos både Pinin Farina och Bertone, bättre CV är nog svårt att ha i den branschen. Undrar vad som händer med Simon Padian, han har ju verkligen lyckats med nya 9-5an.

  • #15 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Albanen Postat: 2010-06-18 23:58

    ..utan albanska rötter från Italien. Det hör vem som helst som kan lite historia på hans efternamn.

    Kul för Saab och intressant att se hur kommande modeller kommer att se ut, om dom klarar sig tills dess!

  • #16 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Chuck Postat: 2010-06-19 01:18

    När Jason jobbade hos Bertone var han ansvarig för den här.
    jalopnik.com/.../stile-bertone-mantide-part-corvette-zr1-part-italian-model
    Ha en spyhink redo...
    Undrar om han hade med den i Cv´t?

  • #17 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Smithy Postat: 2010-06-19 02:24

    Man kan säga att designen av 99, 900 och 9000 var konkurrenskraftiga under de åren. Inte fan var 740 roligare...

    Saab har även konkurrenskraftig design idag som kanske borde bli lite mer speciell.

    Ska iallafall titta in och se om de fått in 9-5an imorrn..

  • #18 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Börje Postat: 2010-06-19 08:58

    Om SAAB kan få till konkurrensmässiga funktioner/prestanda på den nuvarande plattformen, står man eller faller med formgivningen på 9-3.

    Historien visar att formgivning är stor del i framgången hos en bilmodell.

    Uppenbarligen är SAAB:s ledning överens med mig: formgivningen på 9-5 är "dålig": svulstig och oharmonisk, med en överarbetad bakdel.

    Eftersom man (på allvar) börjar med formgivningen nu, kan 9-3 komma som MY 2013

    Sixten Sason var formgivare till SAAB 99 och Giorgio Giugiaro (Italdesign)till SAAB 9000

  • #19 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Markus Postat: 2010-06-19 09:44

    ...pratade Göteborgs starka man (som jag tappat namnet på). Jag tror att det är ett typexempel på hur Saab INTE ska göra.

    Man ska alltså inte stirra sig blind på Sixten Sasons Saab 99, eller Björn Enwalls Saab 900/9000 utan blicka frammåt. Ett designelement från 99 som Castriota gärna får ta upp är dock framhjulen i mitten av fronten. Det är nog det jag tycker bäst om med 99an. Annars gillar jag 92/93 bättre :P

    Om man nu ska titta bakåt alltså!

    Nu ska jag stänga ned datorn och gå och titta på nya 9-5! I verkligheten, får se om intrycket står sig.

  • #20 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Logi Postat: 2010-06-19 11:04

    Allt detta skitsnack från SAAB och Volvo om skandinavisk och svensk design. Det skall väl ändå vara en svensk som designar för att man skall kunna omnämna det på så vis. Tycker inte om sättet att använda orden skandinavisk och svensk, det för tankarna till att det skulle vara svenskar bakom.

  • #21 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    GungurSabFan Postat: 2010-06-20 10:35

    Kan någon bekräfta ryktena om att denna killen är omjlig att samarbeta med? Kul! :-)

  • #22 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Lars A Postat: 2010-06-20 23:25

    Formgivare på Saab? Lär vara ett ganska fridfullt arbete. När han väl är klar med 9-3:an kan han nog vara ledig i sisådär tio år. Sedan kanske Saab ringer om de har någon ny modell pågång.

  • #23 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Carl Postat: 2010-06-21 09:31

    SAAB är i gott sällskap av porsche, RR och bentley i fallet med nya produkter.. Eller har varit. Vi kommer troligen att få se BMW cykler framgent. 6-8år sedan ny modell. Om man vill vara waldorf designer får man vända sig till asien och rita nya permobiler till tåjåta (bilen som accar utan att kunna bromsa) eller någon annan könlös biltillverkare som riktas mot människor som inte gillar bilar och bilkörning!

  • #24 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    tvj Postat: 2010-06-22 12:51

    Saab behöver all hjälp med design man kan få tag på. Tacksamt jobb han får förresten, att rita något som är snyggare än hittills förekommande saabmodeller. Det går knappast att misslyckas.

  • #25 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    oscar Postat: 2010-06-22 16:12

    Saab är förmodligen nerlagt innan en ny modell hinner lanseras...

  • #26 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    jh Postat: 2010-06-22 22:09

    Börje skrev:
    "Sixten Sason var formgivare till SAAB 99 och Giorgio Giugiaro (Italdesign)till SAAB 9000"

    Svar:
    Sixten Sason designade Saab 99 tillsammans med Björn Envall. Sixten Sason avled innan 99:an lanserades. Grunddesignen till Saab 9000/Alfa Romeo 164/Fiat Croma/Lancia Thema gjordes av Giugiaro, men "Saabifierades" av Björn Envall.

  • #27 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Lägerleffe Postat: 2010-06-23 15:38

    Tre man med samma ambitioner kan inte bli annat än rätt: Victor, Jan-Åke och nu även Jason. Det är ingen tvekan om att det dagas för Saab, och som svensk och bilälskare lyfter jag på hatten. Nu är det inte bara läge att hoppas att det går vägen - nu är läge att vara säker på att det gör så.
    Sedan kan alla navelskådande och häcklande dysterkvistar antingen fara till varmare trakter, eller bara dra täcket över och hålla käften.

  • #28 Re: Saabs nya chefsdesigner kommer från Pininfarina
    Hjalmar Postat: 2010-06-27 23:52

    Om han stannar längre än mästaren i branschen Michael Maurer så kanske han hinner få till nåt innan det är kris igen. Maurer hann ju med några spoilerkit om man får tro massmedia.