C-klass Coupé närmar sig
Nästa år är det 125-årsjubileum för världens äldsta bilmärke, Merceds-Benz. Det firas med flera nya modeller, bland dem en C-klass Coupé: Här testas den inför publikpremiären på nästa Genevesalong.
Mercedes nya vapen mot Audi och BMW: en coupeversion baserad på C-klass facelift 2011. Den blir lika stor som C-klass och är därmed ett halvnummer större än den CLC som den ersätter.
Den 29 januari 1886 lämnade tysken Karl Benz in en patentansökan på det som skulle bli världens första bil med förbränningsmotor. Den var bensindriven och hade tre stora hjul med träekrar. Det betyder att det 2011 är 125-årsjubileum för bilmärket som bär uppfinnarens namn, och det ska givetvis firas. Året kommer att bjuda på en rad modellnyheter.
En nyhet är C-klass i coupéversion. Den väntas få premiär på Genèvesalongen 2011, tillsammans med en ordentlig ansiktslyftning av nuvarande C-klass sedan och kombi. C-klass Coupé ersätter modellen CLC, som man nu slutat tillverka i Brasilien.
Nya C-klass Coupé har samma grundmått som C-klass sedan: axelavstånd 276 och karosslängd 458 centimeter.
CLC var en mindre bil än C-klass, en efterträdare till gamla C-klass SportCoupé. Båda hade stor öppningsbar halvkombilucka bak och jämfört med dagens C-klass var karossen 15 cm kortare, med 5 cm mindre axelavstånd.
Den coupé som vår fotograf fångat under test här har officiellt bekräftats av Mercedes. Den baseras helt på samma plattform som sedanen, och framifrån är de så lika att det är svårt att skilja modellerna åt. Även bakljusen tycks vara i stort sett lika. Axelavståndet är detsamma, och troligen skiljer mycket lite på totallängden.
C-klass Coupé är större än föregångaren CLC men behåller det öppningsbara bakpartiet, vilket lär underlätt packning av exempelvis golfbagar.
Vi kan också utgå från att C-klass Coupé får samma motorprogram som sedanen och kombin efter facelift, vilket bland annat betyder att version 350 CGI får samma nya direktinsprutade bensin-V6:a som S-klass och nya CLS erbjuds med redan i höst. Den är 14 hk starkare och 20 procent snålare än föregångaren. Till det bidrar bland annat start/stoppsystem och den sjustegade automatlådan 7G-tronic - som 2011 ersätter den femstegade lådan även i fyrcylindriga C-klass.
Invändigt bjuder uppdaterade C-klass på en fräschare instrumentpanel, vilken även återfinns i C-klass Coupé. Samtliga versioner av C-klass får dessutom samma elektroniska assistanssystem som antingen är standard eller tillval i E-klass: avståndshållaren kan själv bromsa till stopp i ett nödläge, vingelvarnaren ser till att man håller spåret och trötthetsövervakaren larmar om föraren hotar att somna. Dessutom läser en kamera vägmärken som man själv kanske missar.
Av spionbilderna att döma får nya C-klass Coupé, i likhet med CLC, en halvkombilucka som omfattar hela bakfönstret och som därmed i hög grad underlättar lastning av större bagage, exempelvis ett par golfbagar.
Premiärdatum har inte avslöjats, men trovärdiga uppgifter säger att C-klass facelift presenteras redan före Genèvesalongen. Ska vi gissa på 125-årsdagen, den 29 januari?
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: C-klass Coupé närmar sig
Jonas Postat: 2010-07-11 17:26
Hmm...
Om illustrationen stämmer så är fanimej bilen med maskering på snyggare!
#2 Re: C-klass Coupé närmar sig
tommy Postat: 2010-07-11 18:03
Alla andra är kopior. Kunde inte Volvo, SAAB, Audi, BMW, Toyota osv kommit på något annat än att härma Mercedes och tillverka bilar?
C-kupén skulle funnits för länge sedan. Den har varit saknad. Den ser ut att bli snygg. Men jag är lite skeptisk till halvkombilucka.
Helt rätt om den 5-växlade lådan försvinner och ersätts av 7G lådan i samtliga. Det har jag väntat på. Lika så på en snyggare instrumentbräda. Dagens gör sig inte i en C-klass. Den utstrålar ingen lyx. Den ser mest ut som en stor svart klump. Hade passat bättre i en billigare modell. C-klassen är bara 35.000 kr billigare än motsvarande E-klass.
Jag tror att även den 6-cylindriga dieseln som fått högre effekt och lägre förbrukning i S-klass kommer till C-klassen.
#3 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-11 18:30
Så nu skall det finnas 2 c-klass coupeer då såkallade e-klass coupe är en c-klass!
#4 Re: C-klass Coupé närmar sig
nisso Postat: 2010-07-11 18:38
Ser lovande ut! Hoppas C-stolpen blir kraftig och inte så mesigt smal och utdragen som på E-klasse coupen. Hoppas det kan bli en hyfsat värdig efterträdare till den vackra 124-coupen. Men Schultes illustration ser inte så kul ut!
#5 Re: C-klass Coupé närmar sig
bimmmer Postat: 2010-07-11 19:27
Är det verkligen öppningsbar baklucka/fönster? Ser ut att vara för tvär vinkel mellan bakruta och baklucka för kombikupelucka. Och dessutom ser bakrutan ut att vara limmad som vanliga bakrutor. Och inte mig emot. Kombikupe tar bort lite av coupekänslan/-exklusiviteten
#6 Re: C-klass Coupé närmar sig
MrDouglas.se Postat: 2010-07-12 00:25
Jag läste att det var någon som skrev att nuvarande E-klass coupé egentligen är en C-klass coupé, vilket inte är sant. Den bygger till över 60% på E-klass. Sedan så är både inredning och exteriör helt och hållet från E-klass. Med andra ord, E-klass coupé är en riktig E-klass.
#7 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-12 08:07
E-klass coupe är en c-klass som fått design och inredning som en E. Blir aldrig en E
#8 Re: C-klass Coupé närmar sig
MrDouglas.se Postat: 2010-07-12 10:09
Till dig som bestämt hävdar att E-klass coupé inte är en E-klass, har du personligen testat den eller är du en sådan som dömer utan att själv veta?
#9 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-12 11:09
och vet du att du vet något!
#10 Re: C-klass Coupé närmar sig
Thomas Postat: 2010-07-12 12:15
ORIGINALET
en gång till...
ORIGINALET
#11 Re: C-klass Coupé närmar sig
Robert Postat: 2010-07-12 12:48
Kommer den nya elektriska V8:an på 3,8l till denna tror ni? Häftigt med en el-V8 tycker jag.
#12 Re: C-klass Coupé närmar sig
Magnus Postat: 2010-07-12 13:37
Om nu E-klass coupé inte "egentligen" är en C-klass med E-klass inredning och exteriör kosmetika, hur kommer det sig då att den har på millimetern samma axelavstånd som C-klass och är lika bred?
#13 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-12 13:47
Du har helt rätt och dessutom har Mercedes bekräftat det officiellt men vissa förstår inte det!
#14 Re: C-klass Coupé närmar sig
Kalle Postat: 2010-07-12 13:47
Mercedes har numera så många "klasser" att endast de verkliga entusiasterna kan hålla reda på dem, och att C-klass coupe är egentligen en E-klass eller tvärtom, och att sifferbeteckningen inte längre har med cylindervolymen att göra osv. ökar förvirringen. Smart av Mercedes, en förvirrad kund är förmodligen en bra kund.
#15 Re: C-klass Coupé närmar sig
MB CLK Postat: 2010-07-12 21:34
Varför kallar ni bilen C Coupe??
Det är ju en ny? CLK. med klara drag från nuvarande modell.
#16 Re: C-klass Coupé närmar sig
Uffe Postat: 2010-07-12 23:24
E-klass coupe och cab är en c-klass i chassi mm. Bara så enkelt att 500:an inte kan utrustas med Airmatic säger en hel del...
#17 Re: C-klass Coupé närmar sig
MrDouglas.se Postat: 2010-07-14 07:34
Ja, chassit på E-klass coupé är från C-klassen. Men, en bil är ju lite mer än enbart chassit. Som jag skrev, över 60% är baserat på E-klass.
#18 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-14 15:06
bara chassit? Vad blir mer kvar när också drivlinan är samma!
#19 Re: C-klass Coupé närmar sig
Grudge Postat: 2010-07-14 18:56
Mitt mellan C och E finns E-klass Coupe, eller EC. För 40 år sedan hette den CE eller compact coupe einspritz. Compact är vad vi idag kallar E-klass, men E:t är troligen lånat från Einspritz. C är dock inte lånat från compact, för C är en mindre bil än Compact, en sk compakt-compakt. E-klass coupe skulle alltså kunna vara en compact-compact-coupe, eller CCC. Men eftersom den även har Eispritz blir det lättare med E -Coupe.
#20 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-15 09:24
för 40 års sedan så var en C eller CE en E-klass coupe och det var dem fram till 1995.
E=insprutning
C=coupe
S=Sedan
L=lång eller lätt som i SL
K=kort bl.a. i SLK och CLK
G=terräng
A och B= ingenting, bara mindre än C som betyder ingenting utan en lämplig tecken före E.
#21 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-15 09:25
glömde t=touring
#22 Re: C-klass Coupé närmar sig
Grudge Postat: 2010-07-15 09:30
S = Sedan?
SL skulle alltså vara en lång sedan?
#23 Re: C-klass Coupé närmar sig
Grudge Postat: 2010-07-15 10:01
Dagens E Coupe är det som tidigare kallades CLK, dvs en E klass Coupe men delvis byggd C delar. Därför är också bilen relativt billig. Vill du du ha mer finns CL.
Förvirra dig inte och tro att C i CLK betyder C-klass, det betyder coupe, L betyder ingenting och K betyder kort.
L i CL, ML, CLK, CLS, CLC, GL och vart dom nu lagt in det betyder inget. Det var bara något MB lade till på sin M-klass när BMW hävdade att dom använde M för sina sportigare modeller.
I SL står L för lätt, vilket är en lögn, och i S600L står det för lång.
#24 Re: C-klass Coupé närmar sig
Grudge Postat: 2010-07-15 10:09
Sonder (inte sedan)
#25 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-15 10:25
S=sedan det andra är efterhandkonstruktion.
clk var en c-klass coupe och inget annat.
SL=sedan leicht=lätt sedan.
SEL=sedan einspritz lang.
D=diesel
M= vet ej riktigt kan stå för multi
#26 Re: C-klass Coupé närmar sig
Grudge Postat: 2010-07-15 10:35
Vart har du fått Sedan ifrån?
S betyder Sonder
#27 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-15 10:49
S=sedan, sonder en efterhandskonstruktion då de flesta bilar är sedan, men s=sedan.
Om du ni vill vara Merca freak så får du jobba på lite. Jga kunne mer vid 12 års ålder än vad du kan nu.
#28 Re: C-klass Coupé närmar sig
Grudge Postat: 2010-07-15 10:56
Byggd på C-klass delar, vilket betyder att dom sparat in max 22000 kr. Vilket är riktigt dumsnålt, men dom har kankse tänkt "varför lägga ner tid på att korta E-klass när man kan använda C-klass "plattan"?"
Löjligt små prisskillnader mellan C och E:
C350 469900 kr
E350 Coupe 485900 kr
E350 491900 kr
#29 Re: C-klass Coupé närmar sig
Grudge Postat: 2010-07-15 11:05
Du får ge något exempel när S:et i S-klass skulle betyda sedan.
Det skulle kunna betyda Super, men när betydde det Sedan?
#30 Re: C-klass Coupé närmar sig
CZ Postat: 2010-07-15 13:07
S=sedan ursprungligen. Sedan får dem säga vad dem vill.
SE=sedan einspritz
SEL= sedan einspritz lang
SEC= sedan einspritz coupe
SLC= sedan leicht coupe
vilket var de fetaste bokstavskombinationerna för en tid sedan.
#31 Re: C-klass Coupé närmar sig
Grudge Postat: 2010-07-15 19:05
Är det någon av dessa modeller du sett det hänvisats till sedan som betydelse för S i modellnamnet?
W136
w180
w128
Eller är det ännu äldre modeller?
Du får skriva w-modellnummer och årtal och helst någon källa där S har betytt sedan.
Jag vet inte ens om MB använt sedan som modelltypsnamn, dom använder limousine för sedan-bilar (och Pullman för lååånga limousiner).
Du kan titta lite här om du är osäker på w-modellnummer:
http://et.mercedes-benz-clubs.com/mediawiki/index
.php/Hauptseite
#32 Re: C-klass Coupé närmar sig
nisso Postat: 2010-07-15 22:16
S:et i S-klasse står för Sonderklasse precis som Grudge skriver.
SL= Sport Leicht
SLC (sent 70-tal) var en förlängd SL med fast tak således en SL Coupe, inte nån jäkla "Sedan Leicht Coupe", haha!
Shape up!
#33 Re: C-klass Coupé närmar sig
Thord Postat: 2010-07-16 04:48
S:et i SL står knappast för sedan va... Sport-lätt ska det va ! Och S som i S-klasse står för Sonderklasse.
#34 Re: C-klass Coupé närmar sig
MrDouglas.se Postat: 2010-07-16 20:51
Oj, här har det kommenterats vilt sedan min sista kommentar.
Jag läser att det är en viss person här som skriver att s:et i S-klass står för sedan. Det är helt felaktigt. S-klass betyder helt enkelt "die Sonderklasse", det vill säga specialklassen. Man använder inte ens uttrycket sedan i Tyskland. Substantivet die Limousine betyder däremot "sedan".
Det låter som att det är någon annan här som kommer med efterhandskonstruktioner.
#35 Re: C-klass Coupé närmar sig
bimmer Postat: 2010-07-17 19:43
Ja, CZ får nog omvärdera sina kunskaper "sedan 12-årsåldern". Nånstans på vägen blev du desinformerad! En ödmjukare inställning och en liten reality check på nätet kan snabbt avhjälpa dina små kunskapsluckor. Och en liten tyskakurs kanske. Grüss Gott!