• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Polisen beställer 50 stycken...

Polisen beställer 50 stycken VW Passat

Volkswagen flyttar fram sina positioner som leverantör till polisen. ”VW Passat Polis” är specialanpassad för polisens arbete och kan levereras med flera olika motorer samt fyrhjulsdrift.

VW Passat Polis

VW Polis Passat är utformad efter polisernas önskemål när det gäller utrustning och placering av verktygen. Bensin, diesel eller gas är valbara motoralternativ, från 150-300 hk. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Ingen kan väl ha undgått det faktum att svenska polisväsendet är ganska "hemmakära" när det gäller valet av arbetsverktyg. Polisen har också en lång erfarenhet av att samarbeta med de svenska biltillverkarna för att ta fram precis rätt egenskaper och utrustning till sina polisbilar.

Men Saab har inte levererat några bilar sedan april och därför har Volkswagen kunnat flytta fram sina positioner som leverantör till polisen. "Volkswagen Passat Polis" har nylanserats och nyligen fick man en order på 50 polisbilar, byggda efter Rikspolisstyrelsens kravspecifikation.

"Eftersom bilen är en av polisens viktigaste arbetsverktyg är det mycket värdefullt att de själva får vara med och bestämma hur bilen ska se ut och utformas. Det märks tydligt att polisen längtat efter något nytt att arbeta med," säger Peter Norrman, projektledare på Volkswagen Group Sverige AB.

VW Passat Polis kan levereras med flera motoralternativ från 150 till 300 hk och polisdistrikten kan välja vilket drivmedel som anses bäst (bensin, diesel eller gas). Samtliga bilar har dubbelkopplingslådan DSG som standard och Volkswagens fyrhjulsdrift "4Motion" (från Haldex) finns med som ett valbart alternativ.

Jag blir hellre jagad av en Polis-Passat än en Polis-Saab.
304
717

Skriv kommentar

Det finns 95 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Fredde Postat: 2011-10-19 12:17

    Skandal...

  • #2 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Per S Postat: 2011-10-19 12:29

    Skandal på vilket sätt? Att Polisen väljer en leverantör de kan lita på? Ja det är verkligen hemskt.

  • #3 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    den Postat: 2011-10-19 12:42

    Om de ska ha en leveratör att lita på, varför då inte köpa fler Volvo? V70 eller XC70 måste ju vara ett mycket bättre val för dem.
    Samt slå ett slag för svenska jobbtillfällen.

  • #4 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Zeb Postat: 2011-10-19 12:49

    Måste vara drömscenario att jaga någon som kör för fort med en xc70 en blåsig vinterdag...EEhh nej passaten är både fetare och ligger säkerligen bättre på vägen än en höjd vanlig passagerarkombi. På tiden att de börjar inse att det finns bättre bilar. Vill man ha kunder får man hänga med i utvecklingen, finns ingen anledning att stödja något bara för det är svenskt om dte är sämre.

  • #5 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Bo Postat: 2011-10-19 12:59

    självklart, Volkswagen group har väl större marknadsandel i Sverige en någon annan tillverkare. Duger den åt majoriteten Svenssons, så duger det säkert hos Polisen också.

  • #6 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Fredde Postat: 2011-10-19 12:59

    Trist för de poliser som tvingas köra gas-Passat när vissa kollegor får köra Mercedes E350 CDI 4Matic.

  • #7 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Finn Postat: 2011-10-19 13:00

    Se på Norge her blir du jaget av V.A.G biler
    Vi har Passat nå og har valgt Passat for framtidig leveranse..
    Volvo valgte vi bort for 3-4 år siden
    Saab noen sivile biler igjen.

  • #8 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Chrille Postat: 2011-10-19 13:04

    Zeb: Det är därför polisen ska fortsätta köra Vingel70´s! ;-) Men det är bra att polisen kör volvo, det ska inte trissas upp vid biljakter, bättre de släpper. Ofrivilligt. ;-)

  • #9 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Uffe Postat: 2011-10-19 13:08

    Dyrt för oss skattebetalare i tanke på alla reparationer. Ska man ha något som håller så finns det bara två alternativ och det känns konstigt att man inte sneglar på ambulanssjukvården och taxibolagen! Nr.1 Mercedes Nr.2 Volvo, punk.

  • #10 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Fredrik Postat: 2011-10-19 13:09

    Jag bor i Norge och har läst en del om detta här. Det handlar om slutpris till den norska polisen som var överlägset lägst. Polisen i Norge hade en kravlista och VW kom undan billigast. Säkert samma sak i Sverige

  • #11 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    PR Postat: 2011-10-19 13:15

    Jag jobbar som polis och kör XC70/V70 samt Passat varje vecka. Passeten anno -07 alt. -08 vill få kollegor köra eftersom Passaterna levererades med sportstolar med följd att man inte får plats i stolarna med all utrustning. INTE så skönt för ryggen. Flera verkstadsbesök i början kopplat till polisutrustningen samt seg DSG-låda (nyare DSG bättre). Volvon ligger stadigare och Volvos förarmiljö är bättre. Bagageutrymmet är dålig disponerat (smalt). MEN jag hoppas Volkswagen har tagit kritiken tills sig och förbättrat polisvarianten (INGA sportstolar!). Jag gillar trots allt konkurrensen

  • #12 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Vaz is 4ever Postat: 2011-10-19 13:29

    Jag har tvingats köra VW i tjänsten. Det var HEMSKT! Hade jag varit amris hade jag stämt min arbetgivare. ORDENTLIGT! Polisen förtjänar bättre!

  • #13 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Kalle Postat: 2011-10-19 13:49

    Haha!
    Då såg jag inte i syne när jag såg en polismålad Passat för några veckor sen i trafik.

  • #14 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    boris Postat: 2011-10-19 14:03

    Visst, det är bra med konkurrens, men jag tycker faktiskt att den SVENSKA polisen ska köra SVENSKA (nåja, kanske inte riktigt) bilar. Alltså Volvo - i alla fall när det finns jämförbara alternativ. Jag är således lite ledsen över detta.

    Tycker att det handlar om image och lojalitet.

  • #15 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Vaz is 4ever Postat: 2011-10-19 14:25

    @ boris
    Detta är inte platsen att odla storsvenskhet. Polisen förtjänar bättre.

  • #16 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Danni Postat: 2011-10-19 14:35

    Jag förstår inte alla som är så upprörda över att polisen köper utländska bilar. Polisen ska väl köpa det som är mest ändamålsenligt och kostnadseffektivt? Resonerar ni likadant när ni själva köper bil, att ni har en plikt att stödja svenska bilföretag? Troligen inte - som vanligt har folk helt andra standarder när det gäller att spendera andras pengar än sina egna.

    Angående sportstolarna så tyckte jag förra Passatens sportstolar var jättebra. Hade inga problem att köra fem timmar i sträck i dem, och jag är ändå en stabil bredaxlad grabb på 90 pannor. Jag har mycket större problem med de plufsiga stolarna i V70 där man får för lite stöd och liksom halkar runt ovanpå lädret. Sportstolarna i nya Passat är dessutom lite bredare och riktigt förjävla bra, i min mening.

    Fredde: trist för de som får köra dieseltraktor från Mercedes när deras kollegor får köra VW:s fantastiska 3,6:a med DSG, 4motion och magnetdämpare ;)

  • #17 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    ZR1 Postat: 2011-10-19 14:50

    Jag sägre bara en sak..........äsch........det var inget...jag vill inte såra några saab-kännslor idag....

  • #18 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Brainar Postat: 2011-10-19 14:50

    Ja hoppas inga poliser är över 190cm då , själv valde jag bort Passaten pga(för kort sittdel) och jätte handtaget på insidan av dörren som man fastnar med benet under, när jag bar arbetskläder. Då är i mitt tycke Fordens stolar i Mondeon"business" bättre om man skulle valt "utländskt" bilmärke, bättre lastutrymme.

  • #19 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Thomas Postat: 2011-10-19 14:50

    Kan tillägga att alla Volvobilarna har ett styvare chassi och hårdare sättning för att klara av mer påfrestande körning. Såg för övrigt en mercedes E-kombi som polisbil i höjd med Danderyd vid E18. De finns tydligen sen Augusti månad tillgängliga för beställning

  • #20 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Danni Postat: 2011-10-19 14:54

    Thomas: Citerar från en annan stor svensk biltidnings artikel om polis-Passaten:

    "Volkswagen Passat Polis, som den specialutvecklade versionen benämns, är framtagen tillsammans med Rikspolisstyrelsen och deras hårda krav på hur en polisbil ska fungera och agera i olika situationer.

    Passatens chassi och bromsar har anpassats för att klara av den tuffa miljö som polisens bilar ofta befinner sig i. Den polisiära utrustningen samt bilens ergonomi, säkerhet och placering har noggrant utformats och kvalitetssäkrats av polisens fordonsansvariga."

  • #21 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Magnus Postat: 2011-10-19 14:57

    Jo det är nog rätt mycket jobb med att anpassa en vanlig bil till att bli polisbil. Mycket utrustning som ska in och drivlina/chassi som klarar detta. Intressant att se vilka motorer som är aktuella.

  • #22 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    quattron Postat: 2011-10-19 14:59

    Det PR skriver om sportstolarna kanske stämmer med tanke på batonger o pistoler men verkstadsbesök är inget typiskt för VW, med viss insyn vågar jag nog påstå att V70 inte är specielllt förskonad från det heller, t.ex. dieselmotorer som inte håller. Sen är troligen VW-bilarna betydligt billigare för en ansträngd budget, gissningsvis 50000/bil? Sen hoppas jag innerligt att Volvo får fortsätta sälja polisbilar men konkurrensen hårdnar nog betydligt med VW istället för SAAB.

  • #23 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    1944 Postat: 2011-10-19 15:06

    Polisen är precis som många andra myndigheter något som ska spegla Sveriges idéer och grunder. Att köra miljövänlig VW kanske passar bättre den bilden polisen vill ha idag. Även fast jag själv tycker att det hade varit coolare, om dem hade kört turboladdade Saab, och haft baskrar istället för båtmössor.

  • #24 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    1944 Postat: 2011-10-19 15:06

    Polisen är precis som många andra myndigheter något som ska spegla Sveriges idéer och grunder. Att köra miljövänlig VW kanske passar bättre den bilden polisen vill ha idag. Även fast jag själv tycker att det hade varit coolare, om dem hade kört turboladdade Saab, och haft baskrar istället för båtmössor.

  • #25 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    PR Postat: 2011-10-19 15:11

    Danni, sportstolarna är bra utan polisutrustning... Men du har nog inte kört Passat i flera timmar med radio. vapen m.m. runt midjan... De flesta får dåligt med plats. Körställning och bra stolar är A och O om man jobbar i bilen. Skålade sportstolar går bort i polisbilar.

  • #26 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Brink Postat: 2011-10-19 15:14

    Hellskotta! Då måste man hålla reda på ytterligare en bilmodell i kampen mot att bli jagad :D När de börjar köra civila Passater, då blir det ett problem...

  • #27 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Robin Johansson Postat: 2011-10-19 15:33

    För de som undrar finns minst en målad (pre-facelift) Passat 3.2 4M Variant i Västerås.
    Min favorit-polisbil är dock V70 2,5T 97-00, det ska ju Höras när en polisbil kommer:)

  • #28 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Axel Postat: 2011-10-19 15:52

    haha okej. Det är bara sjukt att passat ska köpas in? Största sosse bilen!

  • #29 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Det är FANIMEJ skandal! Postat: 2011-10-19 15:52

    Du kommer aldrig hitta en icke-fransk polisbil i frankrike. En icke-tysk polisbil i tyskland, etc.. Alla länder som producerar egna bilar köper eget. Förutom pucko-Sverige. Det är mina jädrans skattepengar. Jag vill att de ska gå till SVENSKA arbetare. Vi har iaf EN biltillverkare kvar. Tills de också har gått under borde det vara förbjudet för statliga/kommunala etc bolag/organisationer att köpa något annat än svenskt.

  • #30 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    StefanH STHLM Postat: 2011-10-19 15:54

    Skandal +1

  • #31 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    D.Ahler Postat: 2011-10-19 16:01

    Skandal +1

  • #32 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Vaz is 4ever Postat: 2011-10-19 16:34

    @ "Det är FANIMEJ skandal!"
    Det tillverkas bara en relevant bilmodell för offentligt bruk i Sverige nu. Volvo V70. Om man undantar SÄPOs regeringsbilar... Det är viktigt för stora organisationer att ha tillgång till mer än en leverantör. Polisen förtjänar dock bättre än Passat eller Dacia.

  • #33 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Svensk Postat: 2011-10-19 16:45

    Ni tyskälskare är för roliga.
    tyska bilar är bäst oavsett hur mycket motbjudna egenskaper bilen besitter.
    Att XC-70II skulle vara en dålig vingelbil i jämförelse med en sketen Passat, kan bara komma från en Golfägare.

    Att Passaten blir polisbil har till största del med EKONOMI att göra. En XC-70II är att betrakta som en exklusiv lyxkryssare om man jämför med en fotriktig Passat. Men var och en är salig på sin egen (tyska) tro.

    En sak är säker, service och reparationer kommer bli på en annan nivå än man är van vid från Volvobilarna. Och det blir INTE billigare.
    Polisvolvosarna har kört över VAG-koncernens bilar förr, och det lär väl inte vara sista gången...

    http://www.fotosidan.se/cldoc/joen-jarl-fangade-p
    olisdrama-pa-bild.htm

  • #34 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Khaled Farhad Postat: 2011-10-19 16:57

    DRA TILLBAKA BESTÄLLNINGEN PÅ PASSAT NU!
    SKÄMS PÅ ER, POLISEN!

  • #35 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Peter Postat: 2011-10-19 17:06

    Volvo är väl kinesiskt sedan nåt år...sedan att kineserna har en sammansättningsfabrik här spelar väl mindre roll...
    Polisen har väl en kravlista som de ställer upp, VW har byggt en Passat som uppfyller dessa krav...vad är det som är så konstigt med det???

  • #36 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    wimhall Postat: 2011-10-19 17:38

    Till alla som tycker att polisen SKA köra svenskt måste man väl påpeka - i all stillsamhet - att den svenska tillverkare som först fick beställningen inte kunde leverera då produktionen stått stilla i ett drygt halvår. Och Koenigsegg hade tydligen ingen bil som motsvarade polisens krav. Så i den fria konkurrensens namn - utan att behöva fundera på nationalistiska krav/önskemål - bemödade man sig med att undersöka det bästa alternativet.

  • #37 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Edis Postat: 2011-10-19 17:45

    Polisen måste precis som alla myndigheter följa lagen om offentlig upphandling.

  • #38 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Sonny Postat: 2011-10-19 17:57

    Har inte taxi-branschen haft stora problem med DSG-lådorna på sina Passater? Har hört om åkerier som byter växellådor som andra byter underkläder. Dessutom har passaten rätt låg markfri gång. Det ska bli kul att se hur den klarar av att köra upp på trotoarer och liknande i lite högre farter. V70'n ska ha högre markfri gång.

  • #39 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    z Postat: 2011-10-19 18:03

    RE: Edis

    Precis, och den brukar följas till punkt och pricka.

  • #40 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Chrille Postat: 2011-10-19 18:17

    Shit, vilken het potatis. Tänker ni likadant nä rni köper mobil? Ericsson istället för Samsung? Tänkte väl det... Sportstolar har inga dedikerade patrullbilar. Har aldrig hört liknande. Jag har själv köpt in en danska polis-mondeo med cosworthbearbetad duratecmotor, går undan när man vill så in i h-vete och dricker bra mycket mindre än V70 bensinvarianten. Och nej, den har ej heller sportstolar. Kul video ang. Amerikanarna som verkligen går in för sina Interceptors: http://www.youtube.com/watch?v=Bx8-QZfPwwc&feature
    =related


    Konstigt att folk reagerar så på detta, på alla andra områden är svenskar så otroligt anti-svenskt som möjligt men just bilar så blir det ramaskri.

  • #41 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    oscar Postat: 2011-10-19 18:29

    Synd, kommer säkert bli mindre Volvopolisbilar nu. XC70 tycker jag är fräck som polisbil, ser både lyxig och bruksig ut!

  • #42 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Volvo kille Postat: 2011-10-19 18:41

    Nu blir det lätt att åka ifrån polisen med min s60R ;=)

  • #43 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Danne Postat: 2011-10-19 19:23

    Jag gillar passat men den är faktiskt lite mesig som polisbil måste jag erkänna och det är ju inte helt OK att importera bilar när vi redan har problem med svensk biltillverkning och arbetslöshet. Nej volvo gör lite mer maskulina bilar (speciellt XC70) och de passar som polisbilar.

    Har heller aldrig förstått varför svenska polisen envisas med att köra kombi när poliser i resten av världen klarar sig bra med sedaner? Polisen ska ju inte köra runt med familjen - det ska ju bara sitta en buse där bak =D

  • #44 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    K.N. Postat: 2011-10-19 19:25

    Apropå offentlig upphandling.... Vad kommer det sig att Polisen inte köpt annat än Saab och Volvo tidigare då? Gällde inte offentlig upphandling då kanske? Det bör ju ha funnits billigare alternativ till både Saab och Volvo innan Saabs leveranser uteblev?
    Jag tycker det är dåligt att man nu när Saab inte kan leverera plötsligt köper in större mängder utländska bilar. Varför har man inte gjort det tidigare i så fall? Varför kan man inte köpa in enbart Volvo tills Saab kommer på fötter igen?

    En annan fråga som man är lite nyfiken på är varför SÄPO envisas med att köpa in BMW och andra tyskbilar (minst hälften av flottan verkar utgöras av sådana bilar, iaf de man ser i kungliga och politiska sammanhang?
    Vad är det för fel på Saab 9-5 och Volvo S80 samt XC90 ist för BMW X5? Gäller inte offentlig upphandling inom SÄPO, kanske? Vågar gissa att både Saab och Volvo är billigare än BMW och Audi.

    Det skulle vara kul om någon hågad journalist ville nysta i det hela. Är det något fel på våra svensktillverkade bilar kanske? Varför duger de inte åt Säpo?
    Och jag har inget emot att polisen köper in Passat, men frågan är varför man väntade tills Saab inte kunde konkurera? Det hade väl varit bra med mer konkurens för Volvo redan innan? Så varför ska man nu plötsligt frångå sin princip att alltid köpa svenskt?

  • #45 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Jocke Postat: 2011-10-19 19:26

    Bra, det finns väl lagar som styr offentlig upphandling. Har aldrig förstått att de kastat pengar i sjön o köpt v70 o saab. Det här blir garanterat billigare. Kanske vore än smartare om de även satsat på skoda som tex vattenfall gjort.
    Det är trots allt våra pengar de gör av med på bilar.
    Nu återstår för hemtjänsten i min hemkommun att sluta med dumheterna att köra v70. Varför skall ensamma hemtjänstpersonal sitta o karva runt i v70, allt annat än billigt.

  • #46 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Nic Postat: 2011-10-19 19:53

    Konstigt, för det är ingen hemlighet att testerna av Passat inom polisen gått sådär. Åtminstone om man ska lyssna till poliserna som faktiskt kör bilarna. Sämre utrymmen, för lågt chassi för utryckningskörning (säkert bra på motorvägen, men slår i överallt annars) och för klen motor med dieselspis under huven. 170 hk räcker inte helt enkelt med all extravikt. Men som vanligt är det plånboken som bestämmer i vissa fall. I andra fall beställer man MB E350 CDI 4Matic som man gjort i flera distrikt, bla flera till Sthlm!

  • #47 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Jimmy Postat: 2011-10-19 19:56

    K.N

    Att köpa en polisbil är inte som att köpa vilken firmabil som helst. Utrustningen ska passa, elsystem som kan driva utrustningen, förstärkt chassi för att bilen ska fungera i hög fart med tyngre last osv. Det kostar pengar att anpassa en bil till kraven. Det är kanske inte helt orimligt att tex VW för femton år sedan inte var så lockade av att ta kostnaden för att kanske få sälja nån polisbil? Nu är det lite annat läge när den ena leverantören fallit bort då ingen vill göra sig beroende av en enda leverantör.

    En orsak till tyskarnas överepresentation kan väl kanske vara att de erbjuder bilar med pansarglas och dylik säkerhetsutrustning. Frågan är om Volvo och SAAB gör det?

  • #48 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Thomas Postat: 2011-10-19 19:59

    @Danni

    Det var mer allmän information angående tidigare och kommande kommentarer. Läste också att Passat har fixats till innan leverens, om annat vore Polisen korkade!

  • #49 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    S(n)aab(ben) Postat: 2011-10-19 20:01

    Perfekt! Då kan jag med lätthet köra ifrån snutarna med min Saab Turbo (om det mot förmodan skulle behövas)! ;)

  • #50 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    CC -09 Postat: 2011-10-19 20:01

    Men om nu sportstolarna är så hemska så välj Komfortstolarna istället. Standard på vissa, ingår annars i Masters-paketet. Sportstolar är option beroende på modell och paket, att någon osmart inköpare valde trängre stolar kan ju knappast VW lastas för.

    För övrigt, om man jämför en (otrimmad) S60R mot en Passat Sedan V6 så presterar ju båda lika dåligt med tanke på den effekten de ger. Men har man kört Passat B7 sätter man sig inte gärna i en S60 gen I.

  • #51 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Daffodil Postat: 2011-10-19 20:24

    Skandal! I England kör man Volvo som polisbil! Eller hur var det nu? Skandal här eller där borta?

    Protektionism funkar dåligt. Konkurrens funkar bättre.

  • #52 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Svar Postat: 2011-10-19 20:45

    @K.N

    BMW och Mercedes special tillverkar bilar till säpo och andra säkerhetstjänster så att dom t.ex. är skottsäkra.
    det är därför säpo kör bmw och mercedes

  • #53 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Danni Postat: 2011-10-19 20:51

    PR: Ah, då är jag med. Jag läste lite hastigt och tänkte inte på det där med utrustningen. Kan faktiskt tänka mig att ett rejält bälte med hölster blir fantastiskt obehagligt även i de nya bredare sportstolarna. Som tur är finns det komfortstolar att välja till samtliga modeller av Passat nu, även toppmodellen :)

    Alla ni Volvo- och Saab-förare som vill köra ifrån polisen med era bilar borde ta en titt i faktabladen och se om ni kan hitta någon kombi från Volvo eller Saab som klarar 0-100 på 5,7 sek...

  • #54 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Olle Postat: 2011-10-19 22:07

    Tragiskt att det finns idioter som tror att VW har kass kvalitet. Kanske inte världens bästa, men inte fan är de sämre än medel i alla fall. Läs vettiga beg.rapporter där antalet fel och framför allt felens art redogörs. Ägarnas betyg på problemfriheten säger inte ett skit.

    Så, något minuskonto finns väl inte, och på pluskontot så kan nämnas att Passaten säkert har bättre väghållning än de Volvo som polisen vanligtvis nyttjar

  • #55 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Marcus L Postat: 2011-10-19 22:44

    VW Passat kan beställas med komfortstolar eller sportstolar. Vad som ska finnas i bilen väljer kunden. Trevliga bensinmotoralternativ i Passat är 2.0 TSI GT (211hk) och V6 GT (300hk). TSI Ecofuel-bilarna blir utmärkta som patrullbilar i stadsmiljö.

    FYI: Volvo ägs av kinesiska intressen och vissa av bilarna tillverkas i Sverige, men många Volvo-bilar som köps i Sverige är tillverkade i Belgien. Volkswagen har flera underleverantörer i Sverige. Tänk på det.

  • #56 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Molly Postat: 2011-10-19 23:17

    Tja, fler avunsjuka varför köp V70 själva och känn vad tåkiga åkturer man kan ha. Kört båda två sedan 2001 och kan konstatera att Passaten blir bara bätre och bätre men V70 nej den har aldrig varit bra. Passat med rätt motoralternativ JA istället för Volvo som är ägd av en DIKTATUR!!!

  • #57 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Rejo Postat: 2011-10-19 23:32

    En del riktigt töntiga inlägg på den här artikeln! Speciellt du som ropar skandal kl. 15:52 och påstår att alla andra länder köper egenproducerade polisbilar. Du har så FEL! :)

    En snabb googling visar att t.ex. Volvo levererar polisbilar till såväl Storbritannien som Italien. Och senast jag kollade hade dessa länder massor av inhemsk biltillverkning.

    http://www.automobilesreview.com/auto-news/volvo-
    launches-ultimate-factory-built-police-car/4338/


    http://www.allaguida.it/articolo/auto-della-poliz
    ia-solo-volvo-alle-autostrade-per-l-italia/17049/


    Som Daffodil mycket riktigt påpekar: protektionism är dåligt, konkurrens är bra. Enda sättet för Volvo att överleva är att tillverka bilar som marknaden vill ha. För Saabs del känns det som att det redan är för sent...

  • #59 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Findus Postat: 2011-10-20 00:15

    Frågan är inte vilken bil som är det bästa bilen (testvinnaren) utan vilket som är det bästa polisbilen. Väldigt få här har den kunskapen och än färre har provkört dessa bilar för att kunna ösa skit över antingen VW, Volvo eller SAAB.

    Passat köptes in i större antal för bl.a. fyra år sedan, då köptes också SAAB in.

    Gällande SÄPO har Volvo åtminstone tidigare inte kunnat leverera bilar med tillräckligt hög säkerhet.

  • #60 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Semper Postat: 2011-10-20 06:59

    Audi har mer än dubbelt så många TGW per 1000 bilar jmf med Volvo . Passarn är nog inte ett dugg bättre. 8 av 10 gånger får man dessutom fel del när man köper reservdelar.

  • #61 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Gäst Postat: 2011-10-20 07:58

    Signatur Molly sitter i sin Passat och gastar om att Volvo ägs av en diktatur.
    märket VW står ju för alla urtiders hemskaste diktatur genom tiderna. Alla någorlunda pålästa i bilhistoria vet att det var självaste Adolf som i stort sett såg till så att Wolkswagen startade upp.

    Och den känslan går ej att ta miste på när man sätter sig i en Volkschwaagen.
    I äldre bubblor gasade man ihjäl folk i framsätet, medan man frös ihjäl i baksätet.

    Bara en Vermacht ingenjör kan komma på tanken att dra in bilens avgaser i kupén med rostkänsliga rör för att sköta uppvärmningen.
    VW=NEJ TACK!!

  • #62 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Marcus J Postat: 2011-10-20 09:04

    Äntligen kan det bli kul att bli tagen av polisen. Jag ser verkligen fram till den dagen då jag får åka polis-VW. Allra helst då i en Passat V6 GT (300 hk).

  • #63 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Den sista patrioten Postat: 2011-10-20 09:34

    Ibland skäms jag för att vara Svensk!

    Förjävligt att inte stödja Svensk industri.

  • #64 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    JG Postat: 2011-10-20 09:57

    Väldigt mycket tyckande och förvånande lite fakta...

    SAAB 9-5 kombi har i polisens tester presterat det bästa resultatet någonsin! Dessutom klarar den prestandakraven trots miljöbil dvs BioPower. Polisen har ju som bekant ett krav på att halva vagnparken ska vara miljöbilar ( enligt den iofs väldigt löjliga definitionen av miljöbil). Tror inte att tex Passat med gasdrift är tillräckligt snabb? Sen att SAAB inte producerar några bilar är en annan sak.

    M-B E350CDI klarade nätt och jämt kraven. Godkänd men inte mer. Stor och flådig men inte bättre än andra, snarare tvärt om.

    Fördelen med XC70II är just markfrigången som faktiskt krävs om man letar sig utanför tullarna eller 50-skyltarna. Framför allt vintertid. Även en fördel på dåliga vägar då man kan köra fortare en med en lägre bil utan att slå i. Att man sedan sitter högre och ser lite bättre kan ju knappast vara en nackdel, speciellt inte vid trängande körning.

    Ryktet säger dock att en "XC-Passat" i polisutförande är på gång och då blir det svårt för Volvo.

    Att baksätet räcker till i en sedan för ett bus som någon skrev tidigare är dock ointresant! Titta in i en polisbil nästa gång du har möjlighet så ser du hur mycket grejer dom har med sig. Det går säkert att packa in grejerna i en sedan också men det blir väldigt bökigt att komma åt allt utan att slänga ut hälften på gatan först. Det klarar man i en kombi.

    Är positiv till konkurens trots att jag själv är anställd av ett "svenskt" märke.

  • #65 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Gäst Postat: 2011-10-20 11:27

    Det är tur att tyska autobahn polizei
    har den goda smaken att rata Kubelwagen Passat
    för en bättre bil :-)


    http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.aut
    o-motor.at/Auto/Neuwagen/Automarken-Automodelle-N
    euigkeiten/Volvo-News/Volvo-V70-R-Polizei/Volvo-V
    70-R-Polizei.jpg%3F1157702897&imgrefurl=http://www
    .auto-motor.at/Auto/Neuwagen/Automarken-Automodel
    le-Neuigkeiten/Volvo-News/Volvo-V70-R-Polizei.html&
    ;usg=__AamBMBGRfK5B-BFvpOAaoCS9UPU=&h=158&w=300&sz=11&
    ;hl=sv&start=2&zoom=1&tbnid=vYGuaMXmgs1VwM:&tbnh=61&tb
    nw=116&ei=yOifTqmZIYKG4gTdhcneBA&prev=/search%3Fq%3
    Dvolvo%2Bpolizei%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26tb
    m%3Disch&um=1&itbs=1

  • #66 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Kalle2 Postat: 2011-10-20 11:40

    Polisen borde köpa in Huyndai Atos i stället, mycket billigare och bränslesnåla och miljövänliga

  • #67 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Mikael Postat: 2011-10-20 12:10

    Tycker det är pinsamt att de inte köper bilar som är tillverkade i Sverige. Våra skattepengar ska vi vara rädda om.

  • #68 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Micke Postat: 2011-10-20 12:23

    Det är skandalöst att våra skattepengar som finansierar svensk Polis investeras i utlandet.
    Jag har aldrig sett någon polisbil i Tyskland som varit av annat än tyska bilmärken, samma förhållande gäller i Frankrike.

  • #69 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Rejo Postat: 2011-10-20 12:33

    Haha, ni ger er alltså inte med ert skandalsnack!

    Micke, som jag tidigare påpekat använder engelska och italienska polisen bl.a. Volvo som polisbil. Se länkar i mitt inlägg #57.

    Här hittade jag även en fransk polisbuss av fabrikat Ford Transit, som jag är ganska säker på inte tillverkas i Frankrike:

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ford_Transit_Po
    lice_Nationale_%C3%A0_Strasbourg.jpg


    I Tyskland har jag dock inte hittat några utländska polisbilar ännu, men det är klart - det är svårt att hitta bättre bilar än de tyska. ;)

  • #70 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Pontus Postat: 2011-10-20 12:53

    Gäst... Skulle du läst artikeln och kollat in bilden på den gamla V70n skulle du sett att det handlade om autobahn i Österrike... :)

  • #71 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Bubbel_Tompa Postat: 2011-10-20 13:02

    Grattis farbror blå,det var på tiden ni böt ut den där skiten Trollhättan!

  • #72 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Re:JG Postat: 2011-10-20 15:03

    En E 350 lär väl också gå att höja med Airmatic så Volvon är inte unik. Mercan är överlägset starkast med 4 MATIC och nya motorn på 620 NM. Läs även vintertestet där den enligt AMS tom nästan slår S4, men det är ju AMS vi pratar om..

  • #73 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Gudbrand Postat: 2011-10-20 15:05

    Som sagt; hur många här ser själva till att stödja inhemsk industri? Bil, telefon, kläder, möbler osv osv.

  • #74 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Edis Postat: 2011-10-20 16:56

    @K.N.

    Lagen om effentlig upphandling i sin nuvarande tappning trädde i kraft 2008, så det är en relativt ny lag även om det funnit liknande lagar tidigare.

    Polisen har heller inte enbart köpt Saab och Volvo tidigare, även om det förstås var det vanligaste. Men för att polisen ska köpa något annat så krävs det ju också att det finns någon annan konkurrent som erbjuder ett alternativ som klarar de krav som ställs.

    En normal polisbil kostar runt 700-800 kkr, så anpassning och specialutrustning står för en stor del av priset. Priser och utrustningspaket skiljer sig i regel från det som privatpersoner kan köpa. Prisskillnaderna mellan ex. VW, Volvo och Mercedes ska inte vara så stora.

    SÄPO gör även dem inköp i enlighet med lagen om offentlig upphandling där då BMW vunnit. När det gäller SÄPO så är bilarna ofta bepansrade och ex. BMW har här färdiga produkter något som inte Saab har, och Volvo i alla fall tidigare inte hade.

    En annan punkt gäller vilka finansieringsalternativ som erbjuds och där är tydligen tyskarna bättre. Här kan det också finnas olika möjlighet att inkludera servicekostnader.

  • #75 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Adrian Postat: 2011-10-20 17:45

    Kör alltid ifrån polisen när jag vet att det är försent för att få behålla lörkortet. Blir mer ansträngande med en Passat efter sig än en saab.

  • #76 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    John Postat: 2011-10-20 17:49

    Hemskt. Som när en Volkswagen taxi kommer för att hämta en. Då vet man att man kommer få en otroligt hård och otrevlig åktur för ryggen.

  • #77 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Fredde Postat: 2011-10-20 18:09

    Skönt att polisen äntligen börjat använda hjärnan och inte hjärtat när man köper utryckningsfordon.....

  • #78 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    nickal Postat: 2011-10-20 18:13

    Hoppas VW informerat vårt polisväsende att leveranstiden för en Passat med 4m är runt 8 mån..

  • #79 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Janne (den riktiga) Postat: 2011-10-20 18:29

    Janne, i går, 23:53: GE FAN I MITT ANVÄNDARNAMN!!! Skaffa dig ett eget namn din förbannade cirkus-clown!

  • #80 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Janne Postat: 2011-10-20 18:35

    Re: Danni
    "Alla ni Volvo- och Saab-förare som vill köra ifrån polisen med era bilar borde ta en titt i faktabladen och se om ni kan hitta någon kombi från Volvo eller Saab som klarar 0-100 på 5,7 sek..."

    En snutbil väger som en bil med en familj som varit i Ullared! Glöm din siffra!

  • #81 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    K.N. Postat: 2011-10-20 18:43

    För er som påstår något annat….

    Det finns visst skottsäkra Volvo S80:

    http://www.svd.se/naringsliv/vada-krocksaker-skot
    tsakert-ska-det-vara_72279.svd



    Fanns tydligen redan på Göran Perssons tid:

    http://www.anbetrading.com/na_artikel.php


    Annars kan vi hoppas att nedanstående bil finns på marknaden i Sverige snart. Billigare för oss skattebetalare! Dessutom passar det ju bra nu när polisen gått över till VW, att även SÄPO gör det. Men den duger väl förstås vare sig åt Reinfeldt eller SÄPO-gubbarna.

    http://www.expressen.se/motor/1.2403421/skottsake
    r-vw-till-budgetpris



    Fördelen med en skottsäker Volvo eller VW är ju att de inte väcker lika mycket uppmärksamhet som en fet BMW 7-serie.

  • #82 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    K.N. Postat: 2011-10-20 18:45

    Men det kan ju hända att ni har rätt i att BMW var billigast. Även om jag har svårt att tänka mig att en bepansrad 7-serie skulle vara billigare än en S80. Fast det är ju inte omöjligt med tanke på att BMW kan erbjuda dessa bilar direkt från fabrik.

  • #83 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    tobbe Postat: 2011-10-20 21:55

    Klockrent! Synd (eller bra) att polisen valde att köpa på sig problem med att köpa bilar med DSG.

    Nu ska Volvo bort och Audi köpas in tycker jag.
    Bli jagad av en A6 Avant 3,0 BiTDI på 300 kusar vore något!
    Tyvärr så kommer det aldrig att hända för Audi är för dyra att köpa in kan jag tänka mig

  • #84 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Sigge Postat: 2011-10-20 22:11

    XC70 är en väldigt bra tjänstebil. Stabil, robust men D5:orna levererar inte vad de ska = sega. Baksätet är ett skämt: nästan ingen plats för benen. Tyvärr har man gigantiska prolem med cylinderfoder och något knas med toppen på dieslarna

  • #85 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Marcus L Postat: 2011-10-20 22:50

    Leveranserna av VW Passat till Polisen pågår för fullt och beräknas vara klara till årsskiftet.

  • #86 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    tobbe Postat: 2011-10-20 23:54

    Jag tycker Polisen skall köra Volvo enbart, när nu SAAB inte levererar och inte heller kommer att bygga fler bilar i framtiden. Volvo ger arbetstillfällen i Sverige, där de utvecklas och byggs. Våra skattepengar ska helst ge arbete åt svenska bilbyggare.
    Detta skall även gälla civilpolisbilarna/videobilar/trafipaxbilar, så man har lättare att identifiera dem och hålla undan för dem när man är ute och inte håller fartgränserna på våra svenska vägar... :)

  • #87 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Danni Postat: 2011-10-21 07:25

    Re: Janne 18:35

    Jo, jag vet att snutbilen kommer vara långsammare än så. Det är inte min poäng. Folk verkade tro att bara för att polisen köper in VW så kommer de ha långsamma bilar, medan det i själva verket är så att VW tillverkar flera modeller som är snabbare än någon bil i hela Volvos och Saabs modellutbud, och att polisen även köper in en hel del av dessa snabbare bilar.

  • #88 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    J-O Postat: 2011-10-21 08:05

    det behover inte vara den starkaste motorn i en polisbil, nagon namde att polisen borde kora runt i en atos (antagligen ironi) men i sydkorea kor man bl.a runt i en daewoo matiz eller chevrolet spark som polisbil, ratt roligt att beskada.
    samt ang sapo, dom kor aven "vanliga" personbilar utan bepansring eller skottsakra rutor, vet att dom aven kor franskt bl.a.

  • #89 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    J-O Postat: 2011-10-21 08:07

    samt som flera skriver sa ar konkurrens bra.

  • #90 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    J-O Postat: 2011-10-21 08:07

    samt som flera skriver sa ar konkurrens bra.

  • #91 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Pär G Postat: 2011-10-21 08:46

    vad som helst är bättre än saab. Eller rättare sagt bättre jaga bus på eu-moped än i en imaginär polissaab.

    Dags att vakna och inse sanningen - saab no more.

  • #92 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Pär G Postat: 2011-10-21 08:50

    Re Tobbe.

    Och vad tror du priset på en volvobil blir om det inte finns någon annan tillåten konkurrent?

    Lokaltrafiken i göteborg har ett antal MAN bussar bara för att priset på volvobussarna inte skall åka i taket.

  • #93 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Patrik Postat: 2011-10-21 13:08

    Man kan tycka vad man vill, men LOU måste följas! Om det kan man tycka vad man vill, men det garanterar ju för det mesta att det blir bra ur synvinkeln "money-spending"

  • #94 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Mangan Postat: 2011-10-21 19:09

    Jag undrar just om detta händer i tex Tyskland, någon som vet om man kör icke-tyska polisbilar där? Typiskt Jantelags-Severige. Många svenskar fattar nog inte heller att vi kanske behöver en basindustri i detta land...

  • #95 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    John Postat: 2011-10-22 03:34

    Måste myndigheter vara tvingade att välja svenska produkter först och främst för att de är svenska? Hallå, vakna vi lever i en global värld!

  • #96 Re: Polisen beställer 50 stycken VW Passat
    Stephan735i Postat: 2011-10-24 23:43

    Franska polisen kör Subaru och Tyska Peugeot och Fiat, Italienska även dem Subaru. Inget konstigt med det. På 60-talet var det Opel och Valiant som gällde här i Sverige. Alltså inget nytt under solen.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter