• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • De första riktiga bilderna på...

De första riktiga bilderna på nya Volvo V40

Äntligen är det dags – Volvos viktigaste bil på mycket länge heter V40 och kommer redan i vår. auto motor & sport har de första riktiga bilderna och detaljerna!

Många bilder och fakta om nya Volvo V40 läser du i auto motor & sport, nr 4. Klicka på bilden om du vill köpa nr 4 till din surfplatta.

Nr 4 finns i butik 9 februari.

Bilsalongen i Genève närmar sig snabbt och där planerar Volvo att visa upp helt nya V40 som ska ta upp kampen mot storsäljarna Volkswagen Golf och BMW 1-serie.

Men redan nu publicerar auto motor & sport de första detaljerna om Volvo V40 – tillsammans med riktiga bilder på nykomlingen.

Den nya "lill-Volvon" är bara början. V40 följs av sedanmodellen S40 och fyrhjulsdrivna XC40 som lär bli högintressant för Sverige. Förutom V40 väljer Volvo också att skrota V70, och ersätta med nya storkombin V90. I nummer 4/2011 finns alla detaljer om Volvos framtid.

Mer om innehållet i nummer 4.
• Åtta härliga fyrhjulsdrivna bilar på snö. Vi testar Audi A6, BMW 535i, Dacia Duster, Ferrari FF, Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML, Skoda Yeti och Lamborghini Aventador i fyra tuffa dueller. Testchefen utvärderar.
• Spännande reportage om Lotus. Därför ska Porsche, Ferrari och Aston Martin se upp!
• Vi testar Porsche 911x2: Ny 991 Carrera S går en match mot gamla 997 GTS.
• Test av BMW 328i. En rak sexa har blivit turbofyra.
• Ägarananlys av Renault Mégane. Hur bra är den att äga?
• Provkörningar av BMW ActiveHybrid 5, Suzuki Swift 1,6 Sport och Lancia Voyager 3,6 V6.
• 10 saker vi hatar med bilar. Tidigare har vi presenterat listan med saker ni läsare älskar med bilar och bilism. Här är listan över saker ni hatar.
• Bilkommunikation; Framtidens teknik gör färden säkrare.
• Pärs bilägarskola del 3: Däckförvaring.
• Som vanligt krönikor, nybilsprislistan, vagnpark, begagnatannonser och mycket annat.

• Tidningen finns i butik den 9 februari.
Köp till surfplatta (iPad eller Android) här!
Köp och läs direkt i din dator - eMag här!

Volvo V40 kan bli intressant för mig!
368
271

Det finns 55 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Bilköpare Postat: 2012-02-09 08:09

    Är den lika rolig eller roligare att köra som V50
    så blir det affär.

    Är det ytterligare en förminskad V70 med distanserad styrning och sladdrig oprecis växellåda så skippar jag den och går till annat märke.

    V60 gjorde man jobbet rätt till 80% men orkade inte ända fram. På BMW gör man jobbet klart till 100% varför gör man inte det på Volvo?

  • #2 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Bilofil Postat: 2012-02-09 08:26

    Oj, ännu en ny tråkig Volvokombi som nån Volvonörd kommer att trimma skiten ur och hävda att den är bättre än allt annat.

  • #3 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Marcus Postat: 2012-02-09 08:42

    Den ser VÄLDIGT hög ut på översta bilden, nästan som en Scenic eller nåt sånt fjolligt.

  • #4 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Bilköpare Postat: 2012-02-09 09:47

    Föreställ dig en Alfa Romeo i allt vad köregenskaper heter. Tillsätt kvalitet, rostskydd och bättre säkerhet.

    Så vill jag att nästa lilla Volvo ska vara.

  • #5 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Reg? Postat: 2012-02-09 10:11

    V40 regnummret gäller för en 2008 Toyota Avensis...

  • #6 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    JG Postat: 2012-02-09 10:33

    Re: Marcus.

    Betänk vilken höjd kameran varit placerad när bilden tagits. Under "dörrhandtagshöjd". Då ser alla bilar höga ut.

  • #7 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    P.A Postat: 2012-02-09 11:06

    Varför fortsätter ni att tjata om en ny S40? Det är ingen ersättare på gång. Först V40 och sen XC40. Därefter en ny XC90. Har ni inte bättre källor än så?

  • #8 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Bosse Postat: 2012-02-09 11:29

    @P.A: Vad har du för källor?

  • #9 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Nisse Postat: 2012-02-09 11:46

    Hur rolig att köra frågar "bilköpare"?
    Precis lika rolig som en s40/v50 idag då den baseras på exakt samma chassi/plattform. :)
    Den blir inte som en tråkig V70 mao

  • #10 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Henrik Postat: 2012-02-09 11:47

    Re: Bilköpare

    Det låter som du jämför en Alfa Sud från 70-talet med Volvo. Gör inte det. Det blir fortfarande pinsamt för volvo.

  • #11 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Henrik Postat: 2012-02-09 11:49

    Re Bilköpare igen

    "Lika rolig som en Volvo V50", herregud, vidga dina vyer Svensson!

  • #12 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    christoffer Postat: 2012-02-09 11:50

    Men den är photoshop:ad!!!
    Lätt grundlurade många är...

  • #13 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Volvo Killer ;) Postat: 2012-02-09 12:23

    Blir det någon T5 till Nya v40? eller är T3 maxad? :)

  • #14 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Mattias Postat: 2012-02-09 12:38

    Storkombin kommer att heta V80 inte V90.

  • #15 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    ZR1 Postat: 2012-02-09 13:16

    woohooooooo....ännu en cola burk på hjul.... allt under XCV70 D5 är bara slöseri med pengar....en lagom-bil i lagom-landet....

  • #16 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    k Postat: 2012-02-09 16:07

    Kommer en T5...

  • #17 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    M Postat: 2012-02-09 17:07

    V40 blir säkert en bra bil men varför så extremt kilformad design? Snygg framifrån, ful bakifrån och mittemellan från sidan.

    Avgörande blir nog om den får ett tillräckligt snålt och hyfsat starkt motoralternativ. Och att den får en låg totalvikt med tillåten dragvikt på minst 1500 kg = Då skulle den funka för min vardag.

  • #18 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    CHN Postat: 2012-02-09 17:25

    Synd att så få över 15 år kommenterar bilen

  • #19 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Marcus (den förste) Postat: 2012-02-09 17:50

    Re: CHN
    +1
    Vi är helt överens!!

  • #20 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Marcus (den förste) Postat: 2012-02-09 18:37

    Re: christoffer
    Du skriver "är photoshopad". Tittade i dag i AMS. Där fanns flera bilder som AMS kallade "riktiga kort". Vet inte om du sett dom. Anser du att samtliga bilder med en silvermetallic V40 är photoshoppade?

  • #21 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Mr. T Postat: 2012-02-09 20:01

    "Precis lika rolig som en s40/v50 idag då den baseras på exakt samma chassi/plattform. "

    Är du säker på det? Finner det väldigt svårt att tro att man använder den gamla P1 plattformen till denna bilen, då man har betydligt modernare alternativ, t.ex EUCD som S/V60 bygger på.

  • #22 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    P.A Postat: 2012-02-09 20:42

    Det är inte någon av dem.

  • #23 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Roger Skagerström Postat: 2012-02-09 20:50

    Jättenos och inget överhäng bak. Bil efter bil börjar se ut som rumphuggna mumintroll.

    Ser ju dock ut som att man fått till lite normala framlampor, till skillnad från snorloskorna som sitter i hörnen på 60-bilarna.

    Rätt illa att den bil med mest "sport appeal" i Volvos program idag är V70 R-design. Ser både spänstig och lyxig ut, och har from årsmodell -12 riktigt snygg interiör.

  • #24 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Mr. T Postat: 2012-02-09 21:41

    P.A, jag misstänker att det är samma som plattform som nya Ford Fiesta bygger på?

  • #25 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Nisse Postat: 2012-02-09 21:47

    Re: Mr T
    Man använder den modifierade C1'an som då heter C1MCA.

  • #26 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Saab Forever Postat: 2012-02-09 22:01

    "Ja, jag säger då det". Min Saab 9-3 sportcombi 2006 kommer jag aldrig att göra mig av med. Inget annat märke kommer upp i Saabstandard, när det gäller snygg design. Och absolut inte Volvo. Den ena bilen ser tråkigare ut än den andra. Dessutom ligger/låg Volvo ca 6 år efter Saab i design. Beviset? Ställ en 9-3 sc framför en V60, så får ni se. 9-3an ritades som konceptbil ca 2003, medan Volvon ritades för några enstaka år sedan.

  • #27 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Beee Postat: 2012-02-09 22:14

    Håller med dig om att Saab 9-3 ser bättre ut en Volvo på utsidan iaf, dom skulle samarbetat med varandra istället, Men att inget annat märke kommer upp i Saab standard eller vad du kallade det var ju mest komiskt och menat som ett skämt får man hoppas, annars har du aldrig kört eller suttit i en "riktigt" bil som t.ex BMW MB eller Audi

  • #28 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Edison Postat: 2012-02-09 22:19

    Det är många här som borde köpa och läsa tidningen istället för att bara tro en massa...

  • #29 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Saab Forever Postat: 2012-02-09 22:20

    Nu måste det vara du som skämtar hoppas jag?!
    BMW, MB och Audi riktiga bilar....hahahahahahahaaaaa

  • #30 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Bilköpare Postat: 2012-02-09 22:55

    Saab är en konkursbil och har väl alltid legat efter andra biltillverkare. Den enda riktigt lyckade Saabdesignen jag sett är/var mugghållaren i 9-5.
    Tycker du "Skogaholmslimpan" är lyckad design med sin Toalettringsgrill och små pansargluggar till fönster. Dessutom världens längsta överhäng på karossen fram och bak som svallrar om att hjulbasen inte riktigt är mogen för en sådan stor kaross.

    Ett skämt är vad det är.
    Ett skämt som har gått i KONKURS!!

  • #31 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Olle Postat: 2012-02-10 03:10

    Saab Forever ja för det är designen man kollar på först när man köper bil...Utvändigt så är 9-3 (sedan! kombin ser ut som skit) och 95 riktigt stiliga men på insidan...förra S60 var sämre än Saab men dom nya får 9-5an att flytta tillbaka till början på millennieskiftet.

  • #32 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    bee Postat: 2012-02-10 06:12

    Tur du gillar din Saab konkurs 9-3 så mycket för du lär nog inte bli av med den så lätt rätt om du hade velat, de som åker Saab får nog behålla skräpet, bilhandlarna vill inte ha dom och de flesta vettiga människor väljer andra märken som känns mer "safe"

  • #33 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Hej Postat: 2012-02-10 13:47

    Den där höga bakdelen med "läppen" som pricken över i:et gör att de nya modellerna ser så fula ut.

  • #34 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    VW Postat: 2012-02-10 14:29

    Kommer Volvos V40 att kunna matcha nya Golfen, när den kommer nästa år, som enligt rykten får ärva EcoFuel-konceptet från Passat - och blir då sannolikt bästa miljöalternativet för privatköpare.

  • #35 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Johan Postat: 2012-02-10 16:46

    Jag vill bara säga att Volvo aldrig kommer att lyckas som dom Tyska premiummärkena.

    Volvo är nog den fulaste bilen efter Ssang Yong.

    Hur kan man ha samma linjer samma kanter fula lyktor på alla sina modeller år efter år??

    Den enda Volvobilen som såg bra ut var c70 gamla generationen och den var ju ritad av pinnifarina!

    Sparka den designansvarige genast.

    Ta faceliften tex på v70 var f-n ser man att den är faceliftad??

  • #36 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Box Postat: 2012-02-10 18:17

    Den silverfärgade bilen här ovanför med reg.nummer XZX är definitivt inte någon "riktig bild" som AMS påstår. Möjligt att den påminner om nya V40, det vet jag inget om, men någon "riktig bild" är det inte. Det är en Photoshop-bild. Med en "riktig bild" menar åtminstone jag ett fotografi. Detta är INTE ett fotografi.

  • #37 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Nisse Postat: 2012-02-10 18:59

    re: Johan
    vem har sagt att V70 är faceliftad?

  • #38 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Nisse Postat: 2012-02-10 18:59

    re: Johan
    vem har sagt att V70 är faceliftad?

  • #39 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Saab Forever Postat: 2012-02-10 23:08

    Ett tag innan Saab gick i konkurs, så kunde man rösta på vilken kombi man tyckte var snyggast, i någon av biltidningarna. Däribland fanns nya Saab 9-5 sportcombi, och nya combi från bl a Volvo, BMW och Audi. Saaben vann som förväntat riktigt stort.
    Ja, trots sin längd så är nya 9-5orna riktigt snygg, både in och utvändigt. Precis som alla äldre Saabar. Dessutom så var nya 9-5an knappast unik när det gäller skottgluggar till fönster. Mercedes CL är en modell som sticker ut med sina groteskt små fönster. Även Chrysler 300 C ser grotesk ut. Även många andra märken har små sidofönster nu för tiden, och det är väl bara ett bevis på att Saab hängde med i utvecklingen! Och appropå längden på nya 9-5orna, så bevisar väl det att det var GM, och inte Saab som bestämde. Så alla Saabhatare, klandra GM och inte Saab!!

  • #40 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Gustaf Postat: 2012-02-10 23:08

    Hoppas de inte ska sälja den med argumentet "sportig" eller "premium" blir tramsigt.
    Ingen bra bild men ser ut som v60.

  • #41 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    nja Postat: 2012-02-11 11:23

    Blir den lika bakful som V60?

    Njäe tacka vet jag V70 som har en egen identitet i bilvärlden och faktiskt även är snygg på sitt "funkissätt" (förutom att den är en extremt bra/praktisk bil).

    V40-bilderna känns som en Renault Megan kopia med Volvo emblem på och en fulare baklucka....

  • #42 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Avundsjuka Postat: 2012-02-11 11:59

    V60...jobbet till 80%??? När man läser alla dessa gnällkommentarer och negativa vinklar på allt tänker jag bara på avundsjuka. V60 har blivit sveriges 3:e mest sålda bil på bara något år, trots priset på bilen. XC60 är sveriges 8:e mest sålda pris med ett snittpris på 370.000;-, att jämföra med A&, BMW X3 Audi Q5 osv...Vad är det med er, jag vill inte kalla V60, S60 o XC60 tråkiga bilar, tycker inte denna ser så tråkig ut heller. Så sluta gnäll bara för ni själva glider runt i Toyota, Skoda, Passat o sånna fantastiskt roliga bilar.

  • #43 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Henke Postat: 2012-02-11 15:48

    Priset?? någon som vet?

  • #44 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    japp80% Postat: 2012-02-12 09:31

    tyskarna har bättre autlådor och även manuella, volvos aut är seg jämfört med iaf BMW som troligen har en sjukt fin autlåda 8 steg (troligen marknaden bästa) och har fått mycket beröm för den med, volvos manuella lådor än slappa och har inte alls den känsla som te.x BMW, Volvo får inte till det till 100% när man börjar syna detaljer och personligen tycker jag inte dom bygger bilar som är fina att titta på alls, v60 ser ju ut som en myrslok, den både ser framtung ut och är det med.. Volvo är nära sig tyskarna i pris men efter annars, finns mycket bättre val för inte mycket mer pengar.
    Saab 9-5 kombi var inte snygg den heller, kombidelen såg ju ut att vara klistrad rakt på en sedan, påbyggt och fult tyckte jag det såg ut att vara iaf!

  • #45 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    svempa Postat: 2012-02-13 10:14

    Tänk er en V60, bara litet tillplattad, litet kortare och smalare med en snyggare näsa = V40. Och rätt kul att köra, säkert på en Saab 9-3 nivå

  • #46 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    D2 Postat: 2012-02-14 01:41

    Mycket spekulationer.
    Väldigt mycket gnäll & tråkig attityd.
    (Det är väl jättebra att vi tycker om olika saker i en bil, annars hade ju alla bilar varit likadana)
    En enda person som vet hur det ligger till.
    För att sno en kommentar från en annons från en annan biltillverkare:
    "Provkör, så förstår du"
    (Gäller minst lika mycket er som gnäller på v60 men uppenbarligen inte har kört den)
    Tills dess: Lär av varandras erfarenhet.
    Dela med er av positiva erfarenheter o tipsa varandra, istället för att ilskna till på de som inte tycker likadant.
    Mina 5 cent...

  • #47 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Anonym Postat: 2012-02-14 02:25

    Kul att folk (t.ex. BOX) är helt säkra på att AMS bilder är fejk...

    kan ni gissa vad som är EXTRA kul?

    Jo, att jag VET att de är äkta bilen på bilderna...

    Hur kan jag veta det då undrar ni?

    Vart kan deras bilder tänkas komma ifrån svarar jag er då ;)....

  • #48 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Anonym Postat: 2012-02-14 02:30

    Sen skrev nån att nya stora kombin kommer heta V80... det kommer den INTE.

    det serierna som kommer finnas kvar är 40, 60 och 90-serierna. Alla andra rykten ni hört kan ni stryka redan nu.

    Hur vet jag detta då? Jo jag jobbar på Design på volvo i torslanda...

  • #49 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    John Postat: 2012-02-16 14:12

    Någon som vet ifall 2 liters turbo kommer? (ecoboost 2.0)

    Har tänkt ersätta min S40 2.0t -03 någon gång...

  • #50 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    jag Postat: 2012-02-17 17:23

    @Anonym: Tror inte du jobbar på design, du är säkert inhyrd som hantverkare, städare eller nåt annat. Och en dag råkade du få se en (plast)bil som du fotade med mobilen, har jag rätt?

  • #51 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Volvo Postat: 2012-02-18 15:46

    Du som jobber på Volvo PV hvorfor kan ikke Volvo V 70 finns enda det blir feil og døpe den over til V 90 for da må den konkurere mot bmw 5,6og 7 serie.og jeg har hørt at det kommer en Volvo V80 også av interne kollor på Volvo PV
    jeg har hørt at Volvo V 80 er på gang er det riktig?
    og hva skal V 80 konkurere mot det må bli 6 Serie til Bmw.
    så gjør om igjen la Volvo V 70 hete V 70.

    Volvo skulle ha tatt frem fire serier istenfor tre det er 60, 70, 80 og 90 det er mere logisk.

  • #52 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Anonym Postat: 2012-02-20 23:04

    Jag låg och körde en hel eftermiddag med både v40 och nya Bmw 118. Tycker helt klart att V40:n känns som den bättre bilen! Snygg är den också!

  • #53 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    Volvo Postat: 2012-02-21 23:26

    Er det noen fra Volvo her som kan fortelle meg at Volvo V 70 kommer og hette V 70 ikke V 90?

  • #54 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    svarar anonym Postat: 2012-02-22 13:26

    Bmw 1-serie 120d slog Lexus i vi bilägare, tror inte Volvon når upp till den nivån, har nog aldrig läst ett test där Volvo vunnit över BMW...

  • #55 Re: De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
    4wd Postat: 2012-02-22 15:22

    När kommer den.....?

    Och när kommer det en Bi-Fuel?