• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • BMW 1-serie M Coupé – slutet...

BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig

Snart försvinner BMW:s roligaste modell ur modellprogrammet. Orderboken för 1-serie M Coupé stängs och ersättaren, som kan heta 2-serie, M2 eller M135i, dyker upp 2013. Vi tittar närmare på en modern klassiker.

Receptet är enkelt: 340 hästar och 450 Nm på bakhjulen kombinerat med en simpel, 6-växlad låda. Med overboostfunktion gav motorn 500 Nm! Bara tre färger fanns att välja på: Alpinvit, Safirsvart och Valenciaorange. Klicka för att se vår provkörning mot Aud

Receptet är enkelt: 340 hästar och 450 Nm på bakhjulen kombinerat med en simpel, 6-växlad låda. Med overboostfunktion gav motorn 500 Nm! Bara tre färger fanns att välja på: Alpinvit, Safirsvart och Valenciaorange. Klicka för att se vår provkörning mot Audi RS 3 Sportback!

Att förutse vilka bilar som kommer öka i värde och bli en framtida klassiker är förstås alltid svårt. Bland BMW:s M-bilar brukar E60-generationen av M5 klassas som en framtida samlarbil – framför allt M5 Touring, som bara tillverkades i 1.025 exemplar.

Men några snäpp ned i modellprogrammet finns också 1-serie M Coupé. Många på auto motor & sport-redaktionen ansåg att den lilla M-coupén var den absolut roligaste bilen 2011, kanske tack vare det enkla receptet med bakhjulsdrift, sexväxlad manuell låda och en rak sexa under huven.

1-serie M Coupé ansågs av många vara den andliga efterföljaren till klassiska M3 E30. BMW erkänner själva att bilen inspirerades av den legendariska modellen från 1980-talet.

1-serie M Coupé ansågs av många vara den andliga efterföljaren till klassiska M3 E30. BMW erkänner själva att bilen inspirerades av den legendariska modellen från 1980-talet.

Efterföljaren till 1-serie M Coupé kan bli nya M135i, som har visats i konceptform. Klicka för att läsa mer!

Efterföljaren till 1-serie M Coupé kan bli nya M135i, som har visats i konceptform. Klicka för att läsa mer!

Nu fortsätter tillverkningen på beställda bilar till sommaren, men därefter försvinner den oförskämt roliga modellen från BMW:s modellprogram. Hur många som ska tillverkas är inte känt, men från början skulle BMW strypa tillverkningen vid 2.700 exemplar. Efter den positiva responsen försvann produktionstaket, men det rör sig knappast om någon dussinmodell. Bara 740 exemplar ska finnas i USA.

BMW har flaggat för en ersättare vid namn M135i, som visats i konceptform. Eftersom BMW snart börjar döpa om alla coupé- och cabrioletmodeller till jämna siffror kan också en 2-serie M Coupé lanseras. Enligt Motor Authority finns också en liten chans att M-versionen av 2-serien få heta M2, till skillnad från 1-serien där namnet M1 skulle krocka med superbilen från 1970-talet.

Tråkigt! Jag kommer sakna BMW 1-serie M Coupé.
533
55

Det finns 13 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Uffe Postat: 2012-04-06 20:27

    Härlig motor, dock så körs "snikversionerna" och bilar överhuvudtaget inom detta designsegment gärna av gubbsnåla gubbar och/eller damfrisörer.

  • #2 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Beagle Postat: 2012-04-07 12:32

    Fantastisk bil!

  • #3 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Bmw 1 Coupe Postat: 2012-04-07 15:03

    ..är det någon som vet om Bmw 1 serie cope kommer att läggas ner eller få en facelift? Alla andra 1 seriemodeller har ju fått en facelift.. har sökt svaret överallt men inte hittat det.. ng hjälp av ng?

  • #4 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    SiggeN Postat: 2012-04-07 15:09

    1 coupe fick sin facelift i samband med att nya 1:an presenterades. Nya framljus med ögonbryn och baklyktor. Ytterligare facelift kommer säkert inte innan modellen ev. ersätts.

  • #5 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Zeus4 Postat: 2012-04-08 15:32

    Om de tar bort 1-serien finns det då en chans att M1 återuppstår?

  • #6 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Mikkel Postat: 2012-04-09 11:12

    Uffe.... Seriøst, 1M som frisörbil? Er du helt blåst?

  • #7 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Roger Skagerström Postat: 2012-04-09 14:46

    BMWs mest kortlivade modell någonsin?

  • #8 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Gott Postat: 2012-04-09 15:59

    Är den bättre än 116i? Kanske något snabbare fast knappast bättre, sketbil om ni frågar mig och modellserien hamnar väldigt långt ner på min lista: trång, dålig kvalite och ful.

  • #9 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    lycklig 1 m coupé ägare Postat: 2012-04-09 16:51

    Till Uffe, Gott och alla andra tvivlare: den här bilen är en riktig m-bil, visst den har inte över 400 hästar, MEN den har 500nm. Detta medför att jag taggar ifrån dom flesta vid rödlysena, har inte haft äran att få testa mot annat lite lite porschar, gamla o nya m3or, några mercor.. men dom hänger iaf inte med, varken på drag eller i kurvorna.
    Det innebär även att bilen är sjukt kul att leka med om man tycker om att köpa däck :)
    Den är helt vild, jag lovar, och kvalitén är det absolut inget fel på.
    MYCKET bil för pengarna, köp innan det är för sent!

  • #10 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Espen Postat: 2012-04-09 19:45

    @Gott.

    LOL LOL LOL

    Du er vel informert!

    Og, hvilken konkurrent i den klassen er ikke trang?

    Vel, Auto, Motor & Sport har fel, som de fleste andre motorjournalister i denne verden! Du har rett!

    He he he

  • #11 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Blomkrukan Postat: 2012-04-09 20:00

    Läste för ett par år sedan att BMW funderade göra ersättaren till 1-serie framhjulsdriven eftersom en kundundersökning hade visat att majoritet av de tillfrågade ägarna trodde dom körde en framhjulsdriven bil(!). Jag tvivlar starkt på att ägarna av M-modellen är av den åsikten. Visst kommer modellen saknas, men en ersättare kommer nog så säkert. BMW kommer knappast låta toppmodellerna av Audi A3 få härja fritt på marknaden.

  • #12 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    Butters Postat: 2012-04-09 22:14

    ja kul bil men den måste nog försvinna nu när nya ettan ute på marknaden.

    gällande själva ett serien, (den gamla då) så är det ingen bil för folk över 175 och 70kg. Jag har haft en med sportpaket inkl sportstolar, vanlig 120d och har ALDRIG varit med tidigare i ngn av mina gamla bilar om att hela vänsterbenet domnar bort och träningsverk liknande symptom i dagar i hela vänsterbenet efter en sträcka på 120 mil (12 h körning)i europa... mina mått: 187 och 94 kg (tränad, symmetriskt byggd:))

    så för min del kan de gärna lägga ner dam-racern :)

  • #13 Re: BMW 1-serie M Coupé – slutet närmar sig
    robbin Postat: 2012-05-03 18:08

    Tråkigt att de lägger ner 1m jag gillar desigen och det är lätt en av det roligaste bilar jag har kört! Så mkt tråkigt :( Den nya som ska ersätta 1m ser inte allt lika rolig ut!