
Volvo har flera modellanseringar på gång och närmast – kanske på Parissalongen i höst – förväntar vi oss att få se XC40, eller ”V40 Cross Country”. Som vi berättade i förra veckan finns det bilder från Volvos reklamfotografering av nya XC40 från Norge. Det som talar för att den förhöjda V40:an kanske inte får modellnamnet XC är de relativt små förändringarna, vilka syns tydligt på bilderna från Norge.
Men ännu mera efterlängtat – för både Volvo och kunderna – är att ”gamlingen” XC90 ska förnyas. Enligt våra engelska kollegor på Autocar är denna lansering av nya Volvo XC90 utlovad till årsmodell 2014, sannolikt nästa höst (vilket får oss att gissa på premiärvisning i Frankfurt). Förra året visade man upp lyxsedanen ”Volvo Concept Universe” i Shanghai och senare på hösten varianten ”Volvo Concept You” i Frankfurt.
De två koncepten baserades på Volvos nya och egenutvecklade SPA-plattform (”Scalable Platform Architecture”), vilket ledde tankarna till att en lyxig sedanmodell nog skulle bli först med den nya tekniken. Men det är alltså XC90 som är först ut på SPA-plattformen och den ska – förutom att vara en väldigt flexibel bygglåda – även sänka vikten med upp till 100 kilo, jämfört med föregående modell.

SPA-plattformen är, liksom VW Groups plattform MQB, förberedd för hybriddrift och därför kan vi förvänta oss minst en version av Volvo XC90 med hybriddrivlina, förmodligen inte helt olikt konceptbilen Volvo XC60 Plug-in Hybrid som visades i Detroit i vintras (klicka för att läsa mer). Med XC60 Plug-in Hybrid visade Volvo den fyrcylindriga framtiden där både miljötänk (2,3 l/100 km enligt hybridcykeln) och prestanda (350 hk) samsas i samma bil. ”Vi måste sluta räkna cylindrar” som Volvo uttryckt det förut. Några sexor eller V8:or blir det inte i nästa generation XC90.
Nya Volvo V40 är den sista gemensamma plattformen som delas med förra ägaren Ford. Volvos nya SPA-plattform går förmodligen att använda även till nästa generation XC60, men sen är det stopp nedåt i storlek. Mindre modeller kräver alltså annan plattform och den orkar inte Volvo utveckla på egen hand utan behöver en ny samarbetspartner.
De källor som Autocar åberopar hävdar att Volvo Personvagnar ”dagligen” förhandlar med olika partners för att nå de strategiska beslut som behövs för framtidens modeller. Som vi berättat förut har Volvo värvat Mats Fägerhag, Saabs tidigare utvecklingschef, och skräddarsytt ett jobb åt honom där han ska leda arbetet med externa samarbeten, ”Alliance Office”.
Om Volvo hittar en allianspartner inom ett år kan arbetet med en ny, mindre suvmodell starta och kanske vara färdig runt 2016-2017. Ska vi gissa att den i så fall får heta XC50?
