• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo optimistiskt trots...

Volvo optimistiskt trots sämre 2012

Volvo har släppt sin försäljningsstatistik för 2012 och det är intressant läsning; ett år med vd-byte samt lanseringen av V40 är över. Den stora överraskningen är dock hur dåligt V70 säljer!

Volvos nye vd, Håkan Samuelsson.

Volvos nye vd, Håkan Samuelsson.

Det var ett intensivt år för Volvo där försäljningen minskade med 6,1 procent globalt jämfört med 2011 och man bytte vd från Stefan Jacoby till Håkan Samuelsson. Främst beror detta, enligt Volvo, på att utfasningen av C30, S40 och V50 inleddes tidigt men att nya Volvo V40 lanserades först mot slutet av året. 

Till exempel ökade man försäljningen på sin största marknad, USA, med 1,2 procent medan man på den svenska marknaden tappade 11,3 procent. Men då står Volvo ändå för nära en femtedel av alla sålda bilar i Sverige! Mest intressant är att av 31.000 sålda V70 står Sverige för 22.000. Det betyder att V70 endast säljer 7.000 exemplar utanför Skandinavien. Det lär inte bli lätt för Volvos ledning att övertyga de kinesiska ägarna att utveckla en ny storkombi när XC60 säljer mer än tre gånger så bra. 

Noterbart är också att var tredje S80 är en S80 L för Kina och att C70 säljer nästan lika bra som vanliga S80.

Volvo fortsätter att utöka sin verksamhet i Kina och man har anställt nära 700 personer. Dessutom ska en ny fabrik i Chengdu stå klar under andra halvan av 2013. 

Volvo hoppas på nya V40 som inkomstbringare 2013.

Volvo hoppas på nya V40 som inkomstbringare 2013.

Volvos mångmiljardinvesteringar i SPA (Scalable Product Architecture) och VEA (Volvo Engine Architecture) ska ge lägre kostnader för utveckling av nya modeller och först ut är kommande generationen av XC90. Man investerar även i en ny karossfabrik i Torslanda som står klar under 2013, samt i karossfabriken i Olofström, motorfabriken i Skövde, samt fabriken i Gent i Belgien. 

Volvo sticker inte under stol med att 2013 kommer bli ett hårt år där man fortsätter rulla ut nya V40, samt förnya stora delar av sitt modellprogram. Men man är försiktigt optimistiska och tror att de nya motorerna som når marknaden 2013 och att den nya fabriken i Chengdu blir viktiga för tillväxtstrategin.

Klicka här för att läsa hela pressreleasen!

Volvos bästsäljare

Modell 2012 2011
S40 12.354 23.621
S60 64.476 68.330
S80 11.698 14.681
S80L 5.545 10.018
V40 22.202 0
V40 Cross Country 244 0
V50 30.246 45.970
V60 53.037 49.820
V70 31.522 36.842
XC60 106.203 97.183
XC70 25.579 26.156
XC90 31.290 39.631
C30 19.256 27.090
C70 8.029 9.913
Totalt 421.951 449.255

Viktigaste marknaderna

Land 2012 2011
USA 68.079 67.273
Sverige 51.832 58.463
Kina 41.989 47.140
Tyskland 32.070 33.167
Storbritannien 31.743 32.770
Ryssland 20.364 19.209
Nederländerna 16.338 15.981
Belgien 16.338 20.320
Italien 14.855 18.705
Japan 13.848 11.754
Volvo V70 är Volvos själ och oavsett hur dåligt den säljer i världen måste Volvo fortsätta tillverka den för Sverige!
416
122

Det finns 44 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Daniel Postat: 2013-01-07 14:17

    Varför köpa en dyr Volvo när du får samma eller rent av bättre bil om du köper en Kia?

  • #2 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Taxi Robert Postat: 2013-01-07 14:18

    Jag hoppas verkligen detta sätter lite press och fart på volvo på att hitta en värdig ersättare till V70n, Vi som kör den som taxi är ju väldigt nöjda men för det priset så kan man faktiskt förvänta sig en bil som inte är från 07 och med lite mer "high tech" Saker standard.

  • #3 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Rejo Postat: 2013-01-07 14:28

    @Daniel, jag antar att du bara vill provocera lite men sanningen är ju den att du inte får samma eller rent av bättre bil om du köper Kia. Om du verkligen tror det så kan du inte mycket om bilar. Men det var jätteroligt skrivet!

  • #4 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Rejo Postat: 2013-01-07 14:29

    Det var lite förvånande att V70 i stort sett enbart säljer bra i Sverige, men det är väl också en medveten strategi från Volvo. XC70 säljer nästan lika mycket som V70 och det är till stora delar samma bil. I USA erbjuder man inte V70 överhuvudtaget utan enbart XC70. Sedan har vi kombin V60 som säljer riktigt bra. V60 är förstås snyggare och modernare än V70 men jag trodde ändå att kunderna skulle föredra lite mer praktiska och rymligare V70.

    Mycket roligt att Volvo har lyckats så bra med sina XC-modeller - det är ju ditåt marknaden har rört sig de senaste 10-15 åren. Barnfamiljerna köper gärna SUV-kombis hellre än vanliga kombibilar. XC90 står sig också hyfast bra för att vara en i grunden tio år gammal bilmodell. Skall bli mycket spännande när den nya XC90 kommer - det blir en viktig bil för Volvo!

  • #5 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    @Rejo Postat: 2013-01-07 14:31

    Kan man få 7års garanti på en Volvo? Inte? Inte ens volvo själva tror på sina produkter.

  • #6 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Volvo Forever Postat: 2013-01-07 14:33

    V70 med R-design, snyggare,säkrare och mer praktisk bil går inte att få.

  • #7 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Tage Postat: 2013-01-07 14:34

    Vist fasen säljer V70 dåligt i sverige, är bara Nr:1.Men vad ska man säga om VW Passat gas med dubbelkopplings växellåda. Där kan man snacka om ras. Är man en tidning i Sverige skall man inte racka ned på Volvo, men vara lika kritisk som mot alla andra bilar. Tyska bilar kollas med silkeshanskar. Går sådant att köpas för pengar?

  • #8 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Rejo Postat: 2013-01-07 14:35

    @inlägg #5, vad skall man med 7 års garanti till?

  • #9 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Nattsvart Postat: 2013-01-07 14:46

    Garanti!?
    Tror ni seriöst att Kias sk. 7-åriga garanti är mycket att ha efter några år. Tror ni på bluffen är ni mer än lovligt blåögda. Den garantin är full med dolda krav och villkor som ska uppfyllas för att den ihåliga garantin kommer gälla på en 7 år gammal Kia.

    Garantier är bara bluff, det borde alla veta vid det här laget. Bättre att kolla att bilen är seriöst konstruerad från grunden, än låta sig luras av ihåliga garantier.

    Kommer ni ihåg Mercedes 30 åriga rostskyddsgaranti?
    En 30-årig garanti på märket som varit kantat av rostproblem sedan depressionen.
    Skulle inte tro att det finns någon som fått hjälp med sin sönderrostade MB efter trettio år.
    Det var ju nästan omöjligt att få hjälp med rosthärjade tvååringar från MB.

  • #10 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Taxiförare Postat: 2013-01-07 15:23

    Kör ett antal olika V70 som taxi, modellår 2012, bilarna har rullat mellan 8-12000 mil,
    Har inget större förtroende för bilarna, mycket elfel, fönsterhissar som hänger sig osv. Skrammel och knarrljud i inredning, ryckig aut-låda och riktigt irriterande är handhavandet av radio och klimatanläggning, här får man fumla runt på små och ologiska knappar, dessutom känns hela upplägget med knappar och displayer väldigt omodernt och med riktigt dålig upplösning/pixlar i text och symboler osv.
    En ny modell av V70 behövs omgående.

  • #11 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Calle Postat: 2013-01-07 15:42

    Ibland förstår man inte riktigt hur redaktionen tänker...

    Varför skulle V70 vara i fara när V70 + XC70 säljer tre ggr bättre än S80 + S80 L?

    Det är väl snarare S80 som ligger risigt till då eller? Det vore ju konstigt om man inte tar fram en en kombi när nästa generation S80 utvecklas, alla andra gör ju det...

  • #12 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Tage Postat: 2013-01-07 16:08

    Taxiföraer som inte lärt sig klimat inställning låter lite konstigt. Ställ in temperaturen(grader) båda sidorna sedan automat. På gubben kan du själv fördela friskluft- värme. Blir det underkylt regn trycker du bara på defroster.Sedan har du själl för sidorutorna och centrum av instrumentbrädan. Dessa har jag på fullt vid sidoruterna och halv på instumentbrädan året om. Bstålparnas inställning justerar kunderna.

  • #13 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Helg taxichaffisen Postat: 2013-01-07 16:21

    Det börjar helt klart bli dags att ta fram en ny v70. har rattat flera generationer och den fortsätter att växa på alla håll och kanter men invändigt har utrymmet minskat och det praktiska har försvunnit till förmån för en massa lyxfunktioner. med nya miljöregler har v70 också hakat efter som taxi och åkare väljer istället små prius hybrider och merca sedaner. Nej vetja, tänk volvo 740 och ta fram en praktisk v70 kombi med bra invändiga utrymmen, bra pris, bränslesnål motor och en bra automatlåda så blir det nog fart på försäljningen igen.

  • #14 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    PAH Postat: 2013-01-07 16:28

    @Helg taxichaffisen

    Hur menar du? Nuvarande V70 är ju den rymligaste hittills. Latutrymmet är avsevärt större än första generationen V70. Även bredden i kupén är större.

    Hursomheslt måste det vara de fula baklysena som skrämt iväg en del kunder! Synd på en i övrigt fin bil

  • #15 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    TurboLover Postat: 2013-01-07 16:35

    Som tidigare talare redan sagt: Ni måste räkna i hop V70 och XC 70 för att göra det hela relevant. Sen MÅSTE ju bara Volvo ha en riktig familjefraktare i programmet med rak bakstam, det är ju märkets själ som ligger i detta

  • #16 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Christian S Postat: 2013-01-07 16:36

    Ja dom fula baklysena skrämmer bort en hel del kunder och att V70 börjar bli omodernt omodern. Dags för en helt nya V70 snarast enligt mig. Glädjer mig dock stort över XC60:ins framgångar och försäljning. Sen måste ju FAN Volvo bli klara med XC90 snart. Det är ju helvete att det ska ta sån tid, det tjänar dom absolut inte på även om det är bra och vara nogranna och ta tid på sig.

  • #17 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Bamse Postat: 2013-01-07 16:39

    V70 är ungefär fem centimeter åt varje håll från att inte få plats i ett normalstort garage. V70 har trots större yttermått och framhjulsdrift mindre lastutrymme än sina bakhjulsdrivna föregångare 245 och 745/945. V70 med mindre hjul än 17" gungar och kränger som en gammal jänkare och är direkt obehaglig att köra. Instrumentering och reglage har sannolikt designats av någon som aldrig kört bil - svåravlästa och svåra att hitta. Och trots att den är mindre än sina föregångare invändigt så känns det oftast som att köra runt med en jäkla massa plåt helt i onödan.

    Hade en V70 som jag nu har sålt för att istället köpa en V60, som genomgående är en väsentligt bättre bil. Kanske den bästa bil jag har haft, tätt följd av gamla V40 och Saab 9-5.

    V70 är bra på två saker. Den är stor, och den är bekväm. När det gäller bekvämlighet är det möjligen Mercedes som kommer i närheten. Audi, BMW och Volkswagen är långt efter.

    V70 behöver en efterträdare snarast möjligt. Med något mindre yttermått, dramatiskt bättre innermått, körbarheten från V60, bibehållen komfort, förbättrad förarergonomi och ett pris med AMS-utrustning och en juste etanolspis under 7,5 basbelopp.

  • #18 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    SiggeN Postat: 2013-01-07 16:43

    Ännu en dåligt underbyggd artikel som redan påpekats. Volvo säljer hellre XC70 med högre marginal än V70 som i princip är samma bil.

    Ni tappar mer och mer i trovärdighet med er sensationsjounalistik.

  • #19 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    SiggeN Postat: 2013-01-07 16:44

    ...och så en gas/bromsa på det också...Grattis AMS!

  • #20 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    svenne Postat: 2013-01-07 16:50

    Jag tycker att Volvo har övergett alla sina särskiljande basvärden sedan 940 slutade tillverkas, den är som vilken bil som helst. Det finns ingen annan anledning att köpa Volvo idag än att man vill stötta produktion i Sverige. Och hur kommer den nya basmotorn i V70 att hålla i längden, 180 hästar ur 1,6 liter jämfört med tidigare 140 hästar ur 2,4 liter ?

  • #21 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    helg chaffis Postat: 2013-01-07 17:00

    Hej PAH,

    jag kör oftast afv som är gas modellen och den har tyvärr inte lika stort lastutrymme. v70 är dock min favoritbil att köra och bredden bak är helt ok. MEN benutrymmet bak kan bli mycket, mycket bättre med tanke på hur stor bilen är utvändigt. Får tyvärr många gånger dra fram min stol och trycka ihop mig för att längre passagerare ska sitta bra bak. Det behövde jag sällan göra på tidigare generationer så nog har det minskat lite.

  • #22 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Tage Postat: 2013-01-07 17:53

    Svenne du kan köpa en BMW 5 serie eller 7 serie då får du de vägegenskaper och framkommlighet du suktar efter och mellan 500-700 tusen fattigare.

  • #23 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Mange Postat: 2013-01-07 17:57

    har man bott utomlands så förstår man allas dröm inte är en jätte kombi och ska man få folk i södra europa att köra v70 så måste den vara lite tuffare, jag bodde i frankrike nära gränsen till italien, xc70 funkade bra och de andra suvarna, c30 såg man en del, måste ju gå att få v70 lite mer cool och praktisk samtidigt, är ett måste om man vill sälja utanför sveriges gränser, vet inte vem som ritade v70ns bakljus men de så omoderna ut redan från början, men jag tror volvo kan få fram en sexigare v70

  • #24 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    PG Postat: 2013-01-07 19:25

    Journalisten kan inte ens räkna hela tusental...ojdå.

    Kan bara säga att den som väntar på nya något gott kommer snart att bli glad. Glöm inte att Sverige är ett kombiland. Kolla vad ex en Audi A6 säljer i sedan i Sverige kontra andra länder. Hur är ex fördelningen på kombi/sedan på en BMW 5 serie i USA. Ni blir förvånade av resultatet.

    Volvo V70 är Sveriges mest sålda bil sedan 14 år och så kommer det att förbli mina vänner. Däremot är jag helt övertygad om att nya XC90 kommer att gå förbi XC60 i volym när den kommer.

    Kan även bara gratulera Volvo till en grymt bra reklamkampanj. " Volvo får Sverige att rulla"

    Mvh
    PG

  • #25 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    SiggeN Postat: 2013-01-07 20:03

    PG..Hur är ex fördelningen på kombi/sedan på en BMW 5 serie i USA. Ni blir förvånade av resultatet."

    ,,,tror du blir mest förvånad efter som 5-serie kombi inte säljs i USA....

  • #26 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    tom Postat: 2013-01-07 21:03

    Jo, V70 är känns verkligen gammal när man titter på andra biler på marknaden.
    Sverige har altid varit et kombi land, så V70 kommer att överleva mycket väl här.
    Fast i många länder prioriterer man design över funktionalitet, och där är det Coupe och sedan modeller som gäller.

  • #27 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Viktor Postat: 2013-01-07 21:07

    Kändes som när "faceliften" kom för något år sedan så hade de inte gjort mycket mer än att bytt instrumentpanel.
    Jag tror många av de kunderna som har en tidig V70 II är glada för att deras bilar fortfarande ser moderna ut, men de nya kunderna suktar precis som tidigare talare efter både en ny front, men definitivt ny akter med den fula bakluckan och baklysen.
    Men sen alla kritiker, har ni hittat något nytt att spotta på nu när Saab inte är igång? Eller är det ett gäng bistra "Saabare" som passar på att spy galla i ren hämd?

    Vet att när Volvo beslutade att bara bygga V70 i Sverige dimensionerades karossflödet för att tillverka 180 000 S80/V70/XC70 på tre skift per år. Missade målet ganska kraftigt med tanke på hur många förra generationen av V70 sålde.
    Visst kanabaliserar V60 och XC60 på V70/XC70, men hur strategiskt var det att bygga de modellerna kan man fråga i så fall???

  • #28 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Matte Postat: 2013-01-07 21:12

    Ni har ofta fel på siffrorna i era artiklar, kanske borde fundera på en kurs i matematik.

    31.000 - 22.000 = 9.000
    ...inte 7.000;)

    I övrigt längtar jag efter bilder och information på nya XC90!

  • #29 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Fredrik Postat: 2013-01-07 21:33

    Förstår inte hur V40 ska vara instegsmodellen efter det att C30/S40/V50 läggs ner. Priset för den billigaste Volvon kommer att ha ökat med många tusen. Tror inte heller att V40 själv kommer att stå för den volym som de tre föregångarna gjorde tillsammans.

    Volvo behöver en billigare instegsbil, kanske en ny S40 som börjar på 195.000

  • #30 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Jan Andersson Postat: 2013-01-07 21:42

    Efter att ha kört två BMW 5-serie i 10 år och betalt 1000 kr i månaden för otaliga fel utöver service hela tiden, så har jag nu kört en V70 i tre år utan något fel alls. Den ser fortfarande ut som ny efter en tvätt. Inte ens vindrutan är sliten, på BMW bytte man vartannat år. V70 är den perfekta bilen för mig.

  • #31 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Oslo Postat: 2013-01-07 21:58

    Jag hoppas Volvo kommer med en praktisk modell som de säljer för ca 200 000 kronor. För detta pris fick man en V50 i grundutförande. En vettig bil för många till en vettig peng. Om man sedan köper till diesel eller extrautrustning så har ju Volvo i alla fall erbjudit det billigare alternativet.

    Om sedan det blir B-segment kombi, C-segment kombi eller någon typ av crossover tror jag spelar mindre roll. Det behövs utrymme och flexibilitet för pengarna.

    Idag kostar billigaste Volvo som faktiskt lastar lite nästan 250 000 kronor, dyrt tycker många.

  • #32 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Emil Postat: 2013-01-07 22:27

    V70 är den perfekta familje bil, men problemet är att de kostar för mycket. Man kan inte jämfora Volvo med Skoda eller Kia, med pris skillnaden är för stor.

    Numera bor jag i Serbien ock en Volvo V70 erbjuds inte av Volvo handlaren för att priset började runt 340 000 Svenska kronor - vilken menade alldeles för dålig försaljning. S80 kan man köpa, men priserna är i samma nivå som V70, bas modellen kostar 350000 kronor......

  • #33 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Calle Postat: 2013-01-08 03:57

    "Mest intressant är att av 31.000 sålda V70 står Sverige för 22.000. Det betyder att V70 endast säljer 7.000 exemplar utanför Skandinavien."

    Får inte detta til at hänga i hop när det i Norge 2012 såldes 3860 V70, en total på ca 26000 dvs för Sverige og Norge.

  • #34 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    elpapo Postat: 2013-01-08 08:34

    Tycka vad man vill om V70 och Volvo, men det är tyvärr inte många andra biltillverkare som satsar på komfort (mjuk fjädring, sköna stolar och tyst kupé). Att de har möjligheter att anpassa bilen efter våra skitvägar är även det ett stort + för oss svenskar.

    Vi har alla olika behov, mina absolut krav som ej går att tumma på är: Skön/mjuk fjädring, sköna lagomhårda elstol med minne, tyst kupé även i grov asfalt, gärna en kombi, hög säkerhet, gärna snygg att se på. Numera bränslesnåla dieslar.

    Att då ens lägga kommentaren att Kia Ceed är bättre som någon gjorde, varför!? För mig är den förkastlig på alla punkterna ovan, så smaken är som baken och behoven olika.

  • #35 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Nattsvart Postat: 2013-01-08 13:10

    Det finns inget som V70 kan, som inte en VW Passat gör bättre.

    Samma med V60. Golf variant är helt överlägsen på alla punkter.

    XC-70:s bättre och mer kvalitativa konkurrent heter Passat Alltrack.

  • #36 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Lance Postat: 2013-01-08 13:17

    Sverige är en för liten marknaden för att skräddarsy bilar till. Satsa på det som går att sälja istället, gör inte som saab och håll fast vid det gamla tills det är för sent.

  • #37 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Tage Postat: 2013-01-08 15:40

    Nattsvart det du kan om bilar låtbli att sprida det. 27 år som VAG mekaniker säger mig att dina kunskaper i ämnet saknas.

  • #38 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    svensson Postat: 2013-01-08 17:19

    V70 är en underbart vettig bil som dock är lite för överviktig (tung) för att kännas riktigt modern. En smakfull ansiktslyftning, lättare bantning och ny snål egentillverkad motor = min nästa bil:-)

  • #39 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Roy på Macken Postat: 2013-01-08 19:31

    Att V50 sålde så pass bra 2012, trots att den lades ner i juni (var det väl..)! Volvo behöver en ny V50! En liten, praktisk och billigare kombi än dom som nu finns!
    Förövrigt gillar jag V70, även om den blivit lite väl stor. Bekvämare bil är svår att hitta. (Ja, jag har provat många!) Men blir nästa ännu större tror jag Volvo gör bort sig.

  • #40 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    volvokungen Postat: 2013-01-09 00:07

    Daniel du högst upp i listan! Jag skäms att säga att jag också heter Daniel när jag märker hur sjukt jävla dålig du är på bilar!!!!

  • #41 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Surfaren Postat: 2013-01-09 09:58

    Släktingen XC70 säljer betydligt bättre i värden! Där är andelen svensksålda tvärtemot siffrorna för V70. Så det verkar ju inte helt orimligt att en ny XC och V70 kommer att utvecklas...@

  • #42 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Thomas Postat: 2013-01-10 09:35

    Volvo satt med handfängsel av Ford när den nuvarande generationen V70 kom och det blev endast en makeover av V70N. Nästa modell lär bli ngt helt annat. XC60, S/V60 och V40 tillhör det absoluta toppskiktet i sina klasser och de bilarna visar att Volvo är på rätt väg. Så med nya karosser och egna motorer ser det mkt bra ut inför kommande modeller - om bara de nya ägarna har tålamod.

  • #43 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    Roy på Macken Postat: 2013-01-10 19:28

    @Thomas
    .."nuvarande generationen V70 kom och det blev endast en makeover av V70N."
    Hur menar du då? Möjligen en makeover av Ford Mondeo, för där är ju grunden till dagens V70! Den har ju inte mycket gemensamt med V70N.

    För övrigt håller jag med dig!

  • #44 Re: Volvo optimistiskt trots sämre 2012
    M Postat: 2013-01-12 12:13

    Viktigt med V70:n, nu när Volvo lagt ned V50:n. De behöver ha åtminstone någon riktigt seriös kombi i programmet.