• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Vi tycker till om årets bil:...

Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"

Efter två vinster för de eldrivna bilarna blev det Volkswagen Golf som tog hem titeln Årets Bil 2013. "Ett extremt förväntat val – Europas svar på Toyota Corolla", säger en ams-redaktör. Håller du med?

Klasskungen Volkswagen Golf tog – föga överraskande – hem segern i Årets Bil 2013.

Daniel Östlund.

På en välbesökt presskonferens i Genève kunde Årets Bil 2013 utses, och Volkswagen Golf vann överlägset. En skräll är dock att körglädjesbomben Toyota GT 86 och Subaru BRZ tog hem andraplatsen. Även Volvo V40 överraskade med en tredjeplats.

Efter två år med vinster för helt eller delvis eldrivna bilar (Nissan Leaf och Opel Ampera) blev det nu en mer konventionell bil som vann, något som inte imponerar på alla.

"Det var väl extremt förväntat och fantasilöst. Det absolut tråkigaste valet. En ny bil som är exakt som den gamla – Europas svar på Toyota Corolla. Volkswagen Golf är ett utmärkt val för den som är totalt ointresserad av allt annat än att transporteras", säger Daniel Östlund, redaktör på auto motor & sport Vintage.

Han tycker att Toyota GT 86 och Subaru BRZ tillför betydligt mer.

"Den är ju ett betydligt bättre val eftersom den försöker något med sin existens. Syftet är att försöka väcka något till liv och göra något utöver det vanliga. Och det gör inte Golfen", säger han.

Nils Svärd.

Även om Volkswagen Golf är en bra vinnare hade ams nyhetsredaktör Nils Svärd hellre hoppats på att Volvo V40 eller Ford B-Max tagit hem vinsten.

"De tillför något helt nytt, båda två. Däremot är det väldigt glädjande att Europas motorjournalister tagit till sig Toyota GT 86. Många tycker inte den passar in som Årets Bil, men jag säger tvärt om! Den har hög kvalitet och är mycket prisvärd – precis det som Årets Bil står för", säger han.

Ford B-Max med de smarta bakdörrarna hade varit en utmärkt Årets Bil-vinnare, enligt Nils Svärd.

Mikael Johnsson.

Också testchef Mikael Johnsson tycker Volkswagen Golf var ett väl förväntat val av Årets Bil-juryn.

"Golfen är en jättebra bil, men det är ett väldigt konventionellt och försiktigt val. Den är värd sin totala dominans om man pratar om att förfina ett koncept till det bästa som erbjuds idag. Men inte om man pratar om nya innovationer eller om att bjuda på något extra", säger han.

"Jag tycker inte juryn behöver skämmas med att de inte riktigt vågade sticka ut, som de gjorde de senaste två åren. Man kanske inte alltid måste premiera extrema idéer som inte är så bra för kunden. Detta är en bra bil som också är väldigt bra för konsumenterna", säger Mikael Johnsson.

Håller du med – vann rätt bil? Kommentarsfältet är öppet!

Läs alla nyheter från Genève

Jag tycker Volkswagen Golf förtjänar vinsten som Årets Bil 2013.
464
495

Det finns 48 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Trist Postat: 2013-03-04 17:39

    *Jäsp*
    Trist bil, inget specielt med "nya" Golfen..

  • #2 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    leifer Postat: 2013-03-04 18:12

    Även tveksamt med tanke på Golf och VWs alla kvalitesproblem. Garantierna är ju också dåliga. Om årets bil ska vara en bil för folket och för det med mindre plånböcker, så undrar jag då hur man tänker när man korar en "vinnare".

  • #3 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    ZR1 Postat: 2013-03-04 18:30

    Precis, fram med Vinkel slipen och såga av Golf på Mitten!

    Bygg som till högergstyrt, limma ihop bilen o skicka till ryssland där den kan krockas upp om 2 månader!

  • #4 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    timingbeltkiller Postat: 2013-03-04 18:46

    """Om årets bil ska vara en bil för folket och för det med mindre plånböcker, så undrar jag då hur man tänker när man korar en "vinnare"."""

    Whether an auto prefers to spend its time in a repair shop or out on the road should be taken into account. But never is!

  • #5 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    NU Postat: 2013-03-04 18:50

    ...ere himla många VW-hatare igen som trycker på den där röda bromsaknappen ju! AMS gör nåt!!
    Buhuuu.... CC å ja blir ju alldeles alldeles lessna!!!

  • #6 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    muppen Postat: 2013-03-04 19:19

    Jag är väldigt nyfiken på vad det helt nya är som Nils Svärd anser att Volvo V40 tillför. B-Max har väl sina bakdörrar men jag kan inte komma på något liknande på Volvon.

  • #7 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Peter Postat: 2013-03-04 19:30

    Rätt bil vann! Punkt.

  • #8 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Göran Postat: 2013-03-04 19:37

    Skulle man ta en hundskit o sätta fyra däck runt om den samt trycka dit en VW eller Audi logga , så skulle den sälja som smör och få "Bäst i test" i Sverige.. Vi älskar att köpa ovettigt bara det är generellt accepterad produkt. Tom VW slogan går hem i Sverige.... "Das auto" ... Dassbilen ;)

  • #9 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    peve Postat: 2013-03-04 19:49

    Undrar hur många som provkört nya Golf. Jag har, den är kanon. Men..skulle absolut välja BRZ om jag inte behövde baxa in folk i baksätet, och två bilar har jag inte plats för.

  • #10 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Peter Postat: 2013-03-04 19:53

    Golf inte bara utklassade sina motståndare, den krossade dem! Klart värdig vinnare.

  • #11 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    CC -12 Postat: 2013-03-04 19:58

    Visst, det är otroligt fantasilöst. Men om det ska vara med fantasi, välj en Spyker nästa år. Det är den mest fantasifulla bilen genom tiderna.

    Och som vanligt är det alltid lika roligt att se inläggen från alla som är drabbade av mindervärdeskomplex. Särskilt från Volvo-folket, de tror fortfarande att de är bäst i världen trots att deras gulle-märke säljer lika många bilar totalt i hela världen som VW säljer Golf i Europa. Vad är det med verkligheten som är så otroligt svårt att ta in? Springer den för fort ifrån er?

    V40 tillför världens minsta kombi. Det är otroligt innovativt. Ingen annan har ens tänkt tanken att ta en helt vanligt kombikupé och att kalla den för kombi. Jag bugar mig djupt inför marknadsföringsavdelningen.

    Men pricken över i satte ändå en totalt bil-ointresserad kollega som inte ens kollat på VW eftersom de inte är tillräckligt unika. Istället åkte han till Toyota och provsatte en Auris, jag begriper dock inte resonemanget här. Klev direkt ur och åkte vidare. Hans kommentar: "vilket plastskit". Så nej AMS, vi vet att ni ogillar VW. Men den är inte att svar på Corolla (som för övrigt heter Auris sedan många år tillbaka) på den europeiska marknaden. På den amerikanska ja, men de har helt andra krav än vad vi har...

    Köparna och journalisterna har sagt sitt. Och vi ska inte heller glömma bort att Golfen fick mer än dubbelt så många poäng som världens långsammaste sportbil. En skrevspark på övriga deltagare.

  • #12 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Peter Postat: 2013-03-04 20:39

    Göran...den där hundskiten med fyra däck runt om finns redan...heter visst Volvo..

  • #13 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    oj Postat: 2013-03-04 20:47

    tur det inte var en kvalitetsundersökning för då hade vag bajskorven med fyra hjul legat sist i fältet!!!

    gt86/brz är iaf nytänkande och tar bilkörningen till en ny nivå utan man behöver offra 4 årslöner för att ha kul bakom ratten!!

  • #14 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Förtryckare Postat: 2013-03-04 20:49

    Vi ska inte heller glömma att de som är många, vilket är de som har makten också kan tvinga på andra sin historieskrivning.

    Eftersom VW har en stor mängd anhängare kan dessa genom sitt antal bestämma vad som är sant.

    Och det är naturligtvis positivt prat om VW.

    Historieförfalskning och sanningsförtryck.

  • #15 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Roland Postat: 2013-03-04 20:54

    VW vinner allt så det är klart de skall vinna detta också. Det är ju ett tvunget ifall man ska komma förbi GM och Toyota.

    Hur fan kunde man låta gt86 bli tvåa?

  • #16 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Hilding Postat: 2013-03-04 21:19

    Hej på er smutskastare,det är bara att inse att hela VAG koncernen kommer ta över hela bilindustrin,dåm gör helt enkelt bäst bilar

  • #17 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    VW Polo 2012 Postat: 2013-03-04 21:45

    Att någon sportbil är med överhuvudtaget kan inte jag begripa. För mig känns det som en "Svenssonbil" av något slag alltid ska vinna Årets bil.
    För det flesta är ju en "Svensson".

  • #18 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Hans Postat: 2013-03-04 22:01

    "Golfen är en jättebra bil, men det är ett väldigt konventionellt och försiktigt val. Den är värd sin totala dominans om man pratar om att förfina ett koncept till det bästa som erbjuds idag"

    Jag tycker den delen av texten säger allt!

    Sedan hur man kan tycka att V40 och B-Max var mer värda De bygger ju på Ford Focus!!!

  • #19 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Urban Turban Postat: 2013-03-04 22:05

    Tänk vilken komplimang de fick, VAG-folket ändå... Europas svar på Toyota Corolla!

    Sträck på er, plattyskar! :)

  • #20 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    wimhall Postat: 2013-03-04 22:28

    I och med att de stora teknologiska språngens tid är förbi finns det ingen ny bil som uppfyller grundtanken med Årets bil-utmärkelsen, då handlar utmärkelsen allt mer om att utse den nya bilmodell som är mest komplett. Att det skulle vara Golfen är ingen högoddsare, även AMS testlag har redan konstaterat att den uppfyller. Den bästa nya bilen för alla, helt enkelt.

  • #21 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Tråkig Postat: 2013-03-04 22:30

    Ja vill man ha bilar med växel lådor som rasar och dålig garanti åtagande från återförsäljare (=VW koncern) ja då ska man givetvis välja VW och AUDI eller vad tycker ni?

  • #23 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    997GTS Postat: 2013-03-05 07:04

    Re: Nils Svärd AMS

    Toyota GT 86 prisvärd? Du måste skämta, den är alldeles för dyr i förhållande till vad man får för pengarna. Någon större försäljningsframgång att tala om har den heller inte blivit varken här eller i UK. För inte så många kronor till så får du en M135...

  • #24 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Patrik S Postat: 2013-03-05 08:17

    Det är otrolig vilken sandlådenivå det blir i detta forum när "fel" bil blir omnämnd. Om man inte tycker om vad som koras till "årets bil". Lyssna på andra medier som premierar andra egenskaper. Otroligt vad folk skall gnälla.Golf har förfinats sedan 1974, inte undra på att den är förfinad nu.

  • #25 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    z Postat: 2013-03-05 08:28

    http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rets_bil

    ohh ja ! ! ! !!!

    Åhhh, vad spännande, nu får vi då lägga till dagens VW Golf till vinnare som...
    Lancia Delta, Simca 1307, FIAT 124, 128, FIAT Uno, Tipo, Bravo, Panda, Maffia, Renault 9, clio I, clio III, clio XIV , Peugeot 504, 405, 307, Ford Scorpio, Mondeo, Nissan Micra, Leaf?..osv.

    Ja och så Opel Kadett 1985 ! ! ! ett sehr bra val 1985, verkligen....

    Ärligt, åretsbil är så totalt genompolitiserad och fullständigt ointressant.


    over and out

  • #26 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Tage Postat: 2013-03-05 08:57

    AMS tidningen läses mest av bilintresserade personer som gillar ny teknik, snabba bilar med egen stil som sticker ut med sportig look och goda vägegenskaper. Få familjebuss läsare med andra ord. Skulle aldrig själv köpa en ny bil som ser ut som den gamla som jag har. När man ser tidigare års bilval så framstår det tydligt att val gruppen bör avgå eller bli sparkade.

  • #27 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Tom Eng Postat: 2013-03-05 09:06

    VOLVO is best
    - Fuck the rest.

    När det gäller krocksäkerhet så är det Volvo som går först / leder utvecklingen, ALLA andra bilmärken kopierar dom.

    "Bilar körs av människor. Grundprincipen bakom allt vi gör på Volvo är därför - och måste alltid vara - säkerhet."

    Assar Gabrielssson och Gustaf Larson, Volvos grundare.

  • #28 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    sh Postat: 2013-03-05 09:12

    Helt rätt val. Det är en bil som går hem hos folket, alltså dom som är tvungna att köpa en prisvärd bil för egna surt skattade kronor. Att vissa motorjournalister hellre vill se Toyota/Subaru BRZ som vinnare är förståeligt, de är säkert roligare att sladda runt med på någon motorbana. Även om bilarna är välbyggda så förstår jag inte vad dom tillför även om de råkar vara prisvärda i sitt segment. Nya Golfen tillför en hel del nya saker säkerhetsmässigt och det måste väl betyda mer än en trång, "rolig" sportbil?

  • #29 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    ABT Postat: 2013-03-05 09:12

    Jag tror att Daniel Östlund har missförstått tävlingen Årets Bil i Europa alternativt att han är avundsjuk för att han inte fick vara med och välja... För väldigt många människor i Europa är VW Golf årets absolut bästa bil. Komplett, prisvärd, snygg. Den finns i många olika versioner med flera olika drivmedel. Det är teknik till folket! Vilken annan tillverkare kan erbjuda ett urval som nedan i denna klass?

    - Fyrhjulsdrift tillsammans med bensinmotor
    - Fyrhjulsdrift tillsammans med dieselmotor
    - Dubbelkopplingslåda
    - Biogasmotor
    - Etanolmotor
    - Kommande hybrid och el alternativ
    - Power-diesel
    - GTI
    - 270hk+ tillsammans med fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda

  • #30 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Stefano Postat: 2013-03-05 09:22

    Osar läggmatch!!

  • #31 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Stefano Postat: 2013-03-05 09:24

    En liten detaj till...
    Hur kan en bil med ett intetsägande yttre och ockerproslapp väljas till årets bil???

  • #32 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Leffe H Postat: 2013-03-05 09:37

    I alla fall den snyggaste Golfen hittills.
    Men tänk stt det har tagit 39 år att göra en snygg Golf som inte antingen ser ut som en pappkartong (Golf I), ritad med fetkrita (Golf II) eller helt utan inspiration (modellerna innan denna). Nya Golfen är ju faktiskt elegant. Den håller ihop formspråket.

  • #33 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Stoffe Postat: 2013-03-05 10:00

    Svenska avundsjukan säger jag bara! haha. VW Koncernen har flest anställda inom bilindustrin, säger väl mer än allt. Var glada att dom sysselsätter folk över HELA världen, många dessutom. Inte nog med det ligger dom lååångt före alla andra B-märken som ford, volvo osv... :) O domhär på Automotorsport som kallar sig journalister.. njaaa.

  • #34 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Tage Postat: 2013-03-05 10:04

    Efter Vi Bilägares val av Golf så tänker jag säga upp medlemsskapet som jag haft länge.Pesionera personer som tappat stinget. Har själv 3 bilar och en tung Mc och väntar på provkörning av nya BMW R 1000 SS och är 67 år och pensionär.

  • #35 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Daniel Östlund Postat: 2013-03-05 10:16

    Först av allt vill jag klargöra en sak: ja, jag ÄR avundsjuk på att jag inte fick vara med och välja årets bil.
    Och – hade jag fått vara med och välja hade jag självklart valt någonting i Vintagestil. Minns 1976, när Simca 1308 (var det väl) vann. Vilket kvalitetsval! Eller 1990, Citroën XM. Om man skulle lyckas se en oskrotad i dag skulle den nästan se modern ut, fortfarande.
    Mitt val då? VW Golf, men anno 1975. En verkligt revolutionerande bil på alla sätt, dessutom med en riktig handbromsspak! ;)

  • #36 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    sebbe Postat: 2013-03-05 11:30

    Daniel Östlund, du kan något om bilar, haha. Klart värdig vinnare...

  • #37 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    sebbe Postat: 2013-03-05 11:30

    Daniel Östlund, du kan något om bilar, haha. Klart värdig vinnare...

  • #38 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Pelle Popnit Postat: 2013-03-05 12:20

    Daniel Östlund:
    Starkt att krypa till korset om avundsjukan! Men en sak till, hur kan du som redaktör säga att Golf är "En ny bil som är exakt som den gamla.."??
    Dags att läsa på riktigt ordentligt tror jag, i din position trodde jag att du var påläst om vad som skett mellan Golf VI och VII.
    Nä, det var riktigt lågt faktiskt!

    Vissa kopplingar görs till äldre bilar, att man saknar dem...hur hade de sett ut idag, sex generationer senare?? Helt likt eller aningen förändrade?
    Golfen fyller snart 40 och har en stark design man inte vill ändra för mycket på mellan gångerna, men kolla gärna Golf V mot Golf VII...det har hänt en del!

    Jo just det, vilka andra bilar finns kvar som ledande modeller både 1975 och 2013, med samma namn dessutom? Jag kommer på Passat och Golf om nån känner till dem :-)

  • #39 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Nattsvart Postat: 2013-03-05 13:18

    Nu är det så att tyska VW tillverkar världen absolut bästa bilar. I varje klass har man en modell som är bättre än alla andra i klassen.

    Att Golfen vann förvånar mig inte alls.
    Den är byggd som ett kassaskåp, klassens bästa rostskydd, oöverträffad driftsäkerhet, praktisk snygg genomtänkt design. Dessutom körgladast i klassen.
    Den förra generationens Golf slår sina konkurrenters bilar som ligger på ritbordet just nu.

    Då förstår ni hur långt avstånden är till Kungen av kompakter nu med den nya model.
    Jag upptäckte VW:s enormt fina kvalitet för några år sedan och jag kommer ALDRIG byta märke igen.
    Min Alltrack är byggd som Rolls Royce med en human prislapp. Och DSG:n växlar fint som en viskning. :-). / mycket nöjd VW ägare.

    Och ni som kör konkursvolvo kan gå och lägga er.
    En VW UP! är dugligare och bättre än V40.
    Dass Auto! På er!!!

  • #40 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Jack Daniel Postat: 2013-03-05 13:24

    Tycker rätt bil vann. Det gäller ju att göra en bil som folk har råd att köpa och hålla också, inte bara som är kul för någon gimmick eller en j-l på racerbana. Nya Golf är grymt fin, tyst, bekväm, säker - och kostar från 170 papp. Det är ett bra erbjudande!

  • #41 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    cd.. Postat: 2013-03-05 13:53

    Hel ok bil, men ett trist val av juryn, den för inte bilindustrin framåt på särkskilt många sätt. Har provkört både golf och dess konkurrenter. Visst är golfen en bra bil, men den är ju inte utstickande bra på något(tycker den får oförtjänt mycket beröm av journalister). Samtidigt är det inget som är utstickande dåilgt heller, en corolla mao :). Kittlar inte direkt köpnerven..

  • #42 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Erik Postat: 2013-03-05 13:58

    Det är väl som att utse vita tubsockor som årets plagg.

  • #43 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Rakahanga Postat: 2013-03-05 15:41

    Inget större fel på Golf, men journalisterna som väljer verkar ha dålig kunskap.

  • #44 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Jonas Postat: 2013-03-05 15:42

    Golfen är ruskigt tråkig och inte bäst på något. Visst är det en bil som är väldigt lagom i många hänseenden och fungerar på många plan, men det gör även en Dacia.
    En bil som tilltalar den stora okunniga massan är på sätt och vis berättigad vinsten "Årets Bil", för något måste man ändå ha åstadkommit.

  • #45 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Viggo Postat: 2013-03-05 16:32

    Golf? Gäsp. Så ointressant.

  • #46 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Peter Postat: 2013-03-05 17:06

    Viggo...tillräckligt intressant för att du skulle kommentera iallafall.

  • #47 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Bella M. Postat: 2013-03-05 17:13

    "fungerar på många plan... det gör även en Dacia".
    Är du säker på det?

    Här pratas det om "bajskorvar med hjul". Jag är tveksam till att barn får använda Internet obehindrat.

  • #48 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Ainisse Postat: 2013-03-06 07:19

    Ställde Volvo upp med sin V60 Hybrid? Om inte, varför inte? Den borde ha kunnat vunnit!

  • #49 Re: Vi tycker till om årets bil: "Tråkigaste valet"
    Maximalt tråk Postat: 2013-03-13 00:41

    Golf blir bara tråkigare och tråkigare för varje ny modell. Modellen borde ha lagts ned när den låg på topp.