Nyheter

Ford Focus får ett lyft – nya motorer, och snart RS!

Nu kan vi äntligen berätta alla fakta om ansiktslyfta Ford Focus. Nya fronten känner vi igen från andra Ford-modeller och på insidan blir det också ett lyft med pekskärm och färre knappar. Focus får flera nya, snåla motorer, förbättrade hjälpsystem och nästa år är det dags för efterlängtade Focus RS – med Mustang-motor!

Genèvesalongen närmar sig och där ska nya, ansiktslyfta Ford Focus premiärvisas. De första bilderna läckte ut på nätet i lördags och som vi kunde gissa från spionbilderna av Focus blir det en välbekant grill (med viss igenkänningsfaktor från en brittisk sportbilstillverkare – och det är inte Jaguar), nya strålkastare, mer krom och en uppfräschad interiör.

Inledningsvis hade vi inga officiella uppgifter men de sändes ut under natten till måndagen och nu kan vi presentera alla fakta och bilder. Nuvarande generation Focus lanserades 2010 och enligt Ford är det "lyft" som man nu genomför det största och mest genomgripande som man någonsin genomfört på en av sina mdoeller.

Enligt Ford har man lyssnat på sina kunder som de senaste åren vant sig vid smarta telefoner och läsplattor där man styr det mesta via menyer på skärmen och har få fysiska knappar. Designen runt mittkonsollen är "renare" med färre knappar. Ford Focus blir först i Europa med "Sync 2" där en åttatums pekskärm och röststyrning används för att reglera ljud, navigation, klimatkontroll och dit man även kan ansluta mobiltelefoner.

 

 

Ford Focus blir först i Europa med den nya 1,5-liters Ecoboost-bensinmotorn som kommer i två utföranden, 150 och 180 hk. De kompletteras av 1,5-liters TDCi-dieselmotorn som även den får två effektnivåer, 95 och 120 hk. Som förut kan Ford Focus också levereras med den mindre 1,0-liters EcoBoost-motorn med 100 eller 125 hk. Den lilla trepipen kommer dessutom i ett nytt utförande som ge ett CO2-utsläpp på endast 99 g/km, vilket blir första gången under 100-gränsen för en "icke-hybrid". Alla motoralternativen finns i tabellen längst ner på sidan.

Den ansiktslyfta Ford Focus får flera nya system som hjälper föraren och ökar säkerheten. Ett av dessa är parkeringshjälpen som nu blivit ännu bättre på att hitta lediga utrymmen och fickparkera på egen hand. Ett speciellt radarsystem med en räckvidd på 40 meter kan upptäcka fordon bakom bilen vid backning och varnar föraren.

"Active City Stop" har förbättrats och bromsystemet upptäcker hinder samt bromsar in bilen i hastigheter upp till 50 km/h, tidigare gräns var 30 km/h. Till detta system kommer att autonomt nödbromssystem liknande Active City Stop men som jobbar i högre hastighet och med längre räckvidd. Adaptiv farthållare finns också som tillval och i detta system kan man även ställa in en avståndsgräns till framförvarande fordon som varnar när man kommer för nära.

Ford har alltid varit stolta över väghållningen i sina modeller och vill gärna framstå som det körglada alternativet, oavsett segment. För Focus del var det väldigt irriterande att nya VW Golf VII fick så fina recensioner för sina vägegenskaper, därför har Ford gjort en genomgripande revidering av alla chassikomponenter på Focus.

Den ansiktslyfta Focus får därför hårdare bussningar, mera påkostade stötdämpare, ett omarbetat styrservo och även ett nytt program för hur antisladdsystemet ska gripa in. Enligt Ford har man nu "tagit tillbaka kungakronan" men vi väntar med att skriva under på det tills vi får tillfälle att provköra nya Focus.

Alla uppgifter och fakta om ansiktslyfta Ford Focus går att läsa i den svenska pressreleasen, klicka på länken för att ladda ner som pdf-dokument.

Några uppgifter om förändringarna på Focus ST får vi inte i skrivande stund, men de lär bli av samma karaktär som hos vanliga Focus. Inom en snar framtid kan det även bli aktuellt med en sportig laddhybrid till Ford Focus, inte helt olik Volkswagens Golf GTE som visades nyligen.

Nya Ford Focus RS lär vi inte få se i Genève och kanske inte på Parissalongen heller i höst. Men till 2015 ska Ford visa upp nya generationen Focus RS och den ryktas få samma 2,3-liters turbofyra som sitter i den europeiska versionen av Ford Mustang. Dock höjs effekten i Ford Focus RS till cirka 330 hk.

Motor Effekt Växellåda
1,0 EcoBoost bensin 100 hk 5-växlad manuell
1,0 EcoBoost bensin 125 hk 6-växlad manuell
1,0 EcoBoost bensin 125 hk 6-stegad automat (2015)
1,5 EcoBoost bensin 150 hk 6-växlad manuell
1,5 EcoBoost bensin 150 hk 6-stegad automat (2015)
1,5 EcoBoost bensin 180 hk 6-växlad manuell
1,5 EcoBoost bensin 180 hk 6-stegad automat (2015)
1,6 TI-VCT bensin 85 hk 5-växlad manuell
1,6 TI-VCT bensin 105 hk 5-växlad manuell
1,6 TI-VCT bensin 125 hk 5-växlad manuell
1,6 TI-VCT bensin 125 hk 6-stegad PowerShift-automat
1,5 TDCi diesel 95 hk 6-växlad manuell
1,5 TDCi diesel 120 hk 6-växlad manuell
1,5 Econetic diesel 105 hk 6-växlad manuell
1,5 TDCi diesel 120 hk 6-stegad PowerShift-automat (2015)
1,6 TDCi diesel 95 hk 6-växlad manuell
1,6 TDCi diesel 115 hk 6-växlad manuell
2,0 TDCi diesel 150 hk 6-växlad manuell
2,0 TDCi diesel 150 hk 6-stegad PowerShift-automat
2,0 TDCi diesel 180 hk 6-växlad manuell

Snyggt lyft, nu ser Ford Focus riktigt trevlig ut!
375
106