Hoppa till innehåll

SPION: Audi TT-RS avslöjad utan maskering

Audi väljer att fördröja RS3 och satsar istället på att snabbt bli klara med TT-RS – som vi nu kan visa nästan omaskerad. Under huven finns den nya, femcylindriga turbomotor med 350 hk. Som vi kan se på de här färska spionbilderna får TT-RS drag av R8 med stora luftintag vid sidan av den centrala […]

Audi väljer att fördröja RS3 och satsar istället på att snabbt bli klara med TT-RS – som vi nu kan visa nästan omaskerad. Under huven finns den nya, femcylindriga turbomotor med 350 hk.

SPION: Audi TT-RS avslöjad utan maskering

Som vi kan se på de här färska spionbilderna får TT-RS drag av R8 med stora luftintag vid sidan av den centrala grillen, i samma stil som hos TT-S fast med ett grövre rutmönster. Även den horisontella ribborna är ett ”lån” från R8. FOTO: AUTOMEDIA KLICKA FÖR STÖRRE

Ryktena har varit många kring Audis uppföljare till S3, den ännu sportigare ”RS3”. Audi är missnöjda med den klena försäljningen av S3 – som man menar är en av de bästa modeller som byggts i S-familjen – och vill skapa mer uppmärksamhet genom att erbjuda en ännu starkare version.
Storbrorsorna RS4 och RS6 har blivit legendariska modellnamn och i höst var det dags att lära sig en ny beteckning: RS3. Den nya modellen bygger förstås på S3 men ska få en ännu sportigare framtoning och dessutom en helt ny Audi-motor.

SPION: Audi TT-RS avslöjad utan maskering

Större bromsar, lite bredare däck och i övrigt är det bara mindre detaljer som skiljer TT-RS från TT-S, sett så här från sidan. FOTO: AUTOMEDIA KLICKA FÖR STÖRRE

Under flera år har Audi jobbat med att försöka trycka in fem cylindrar på tvären. Den gamla VR6-motorn på 3,2 och 3,6 liter var aldrig avsedd att turbomatas (temperaturproblemen i det kompakta topplocket blir gigantiska) och den gamla trotjänaren närmar sig pensionsålder. Men en VR5-motor skulle bli utrymmessnål och redan från början förberedas för turbomatning, ett spår som man jobbade på i flera år. VR5-idéerna är dock skrotade sedan någon kom på en teknisk snilleblixt: svängningsdämparen skulle kunna byggas in inuti motorn och integreras med vevaxeln – utan att stjäla något axiellt utrymme.
Tack vare den nya svängningsdämparen gick det att bygga en rak, femcylindrig motor som bara är sex centimeter längre (bredare) än den nuvarande fyrcylindriga 2,0 TFSI. Därmed gick det att trycka ner den nya femcylindriga motorn på tvären i de befintliga Audi-modellerna med tvärställd motor. För att spara utrymme är motorn långslagig och har relativt liten cylinderdiameter, 92 mm i slag och 82,5 mm i borr, vilket ger en volym på nästan 2,5 liter (2,44). Motorblocket är gjort i gjutjärn med en ny lättviktsmetod, sannolikt kompaktgrafitjärn.

SPION: Audi TT-RS avslöjad utan maskering

Även bakifrån går det att känna igen det mesta från TT-S. Men de dubbla, ovala slutrören avslöjar att det här rör sig om toppmodellen av TT. FOTO: AUTOMEDIA KLICKA FÖR STÖRRE

Precis som hos BMW använder sig Audi av en tvåstegs turboladdning med ett litet och ett stort turboaggregat som samarbetar. Det ger snabb gasrespons även på låga varvtal och den stora turbon har kapacitet för mycket effekt på höga varvtal. Gjutjärnsblocket är förberett för hög effekt och inledningsvis ska motorn ge 350 hk, med möjlighet att direkt erbjuda en version som ger 390 hk. Potentialen är dock större än så, ryktena från Ingolstadt hävdar att Audi testkört motorn med 600 hk och inte upptäckt några svaga punkter…
Den nya superfemman – som säkert får ett minst lika intressant avgasljud som de gamla quattromodellerna – var alltså tänkt att debutera i RS3 i slutet av hösten. Internt käbbel utbröt dock och marknadsavdelningen vann, RS3 får vänta och istället ska motorn få debutera i den mest prestigfyllda modellen – TT-RS. Presentationen av TT-RS ska ske i slutet av våren 2009 och strax därefter lanseras även RS3. Produktionen av den nya motorn börjar redan i höst och därför kan vi förvänta oss fler spionbilder under vintern på de två kommande Audi-modellerna.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.