Porsches nya GT-kryssare Panamera sattes i händerna på forne rallystjärnan Walter Röhrl som körde ett par varv på Nürburgring. Varvtiden förvånade alla: 7:56! Därmed har Panamera snott titeln från Cadillac CTS-V som världens snabbaste fyrdörrars sedan.
”Den stora vita valen” Porsche Panamera Turbo, dessutom försedd med keramiska bromsar för att få stopp på två ton bil. Horst von Saurma i baksätet, det händer inte ofta.
Ni som händelsevis missat informationen blir kanske förvånade, men det är faktiskt en Cadillac-modell som kan skryta med titeln "världens snabbaste fyrdörrars sedan runt Nürburgring". Det var i maj förra året som GM-chefen John Heinricy tog en CTS-V runt Ringen på imponerande 7:59,32! Det finns en video på den här länken som visar det snabba varvet.
Nu är ju inte Cadillac CTS-V vilken piffig familjetransportör som helst. GM:s trimmarverkstad har roat sig med att stoppa ner en lätt nedtrimmad version av samma kompressor-V8 som sitter i Corvette ZR1, vilket i CTS-V innebär hela 550 hk och 745 Nm.
Att komma ner under åtta minuter på Nürburgring stavas dock inte bara motoreffekt, GM ska ha all heder av att lyckas få till CTS-V så pass bra. Som jämförelse har våra kolleger på Sport Auto klockat en BMW M5 på tiden 8:13 och en Audi RS4 på 8:09.
Nu har våra tyska kolleger gjort ett nytt rekordförsök i kategorin "fyrdörrars sedan" och som ni nog förstår från rubriken har man använt sig av nya Porsche Panamera Turbo för att klå Cadillac-tiden. Även hos Panamera pratar vi om rejält med effekt, Porsche uppger själva 500 hk jämnt men brukar vara rätt försiktiga i sina angivelser. Det maximala vridet i turbomotorn är 700 Nm, men lägger man till Sport Chrono paketet får föraren en tillfällig "overboost" som ökar den siffran till 770 Nm.
Sport Autos chefredaktör och ringenräv Horst von Saurma är den som brukar sätta varvtiderna på Nürburgring. Det finns väl bara en handfull förare som kanske skulle kunna åstadkomma snabbare tider på Ringen än Horst von Saurma men den här gången har Sport Auto överlåtit Panameran till en om möjligt ännu namnkunnigare förare: Walter Röhrl! Som alla vet har Walter ett förflutet hos bland annat Audi med otaliga VM-segrar i rally och två VM-titlar, men han har även kört racing, satt rekord uppför Pikes Peak och ägnat åren efter rallykarriären åt att jobba som testförare åt Porsche.
Panamera Turbo stannar vågen strax under strecket för två tons vikt. Att transportera alla dessa kilo runt Nurburgring under 8 minuter är imponerande! KLICKA FÖR STÖRRE
Walter Röhrl levererade som alltid ett bra resultat och körde Panameran på fantastiska 7:56, tre sekunder snabbare än GM:s eget rekord för Cadillac CTS-V på 7:59. Panamera är därmed den snabbaste fyrdörrarsbilen runt Nürburgring. Några officiella siffror från Porsche har inte publicerats ännu, men de lär väl använda samma kombination av bil och förare.
Varvtiden 7:56 för Panamera – som trots allt väger in på nästan två ton – blir ännu mer imponerande om man jämför med andra modeller som Sport Auto kört runt Ringen. För två år sedan satte man tiden 7:54 med en Porsche 911 Turbo, förra generationen 911 GT3 körde man på 7:48 (nya på 7:40) och en av de riktiga värstingarna – Porsche 911 GT2 – klockades för 7:33. Varvtiderna finns på den här länken hos Sport Auto.
Vad kan vi då säga till Cadillac CTS-V försvar? Mycket, den kostar bland annat bara hälften så mycket som Porsche Panamera Turbo. Kan det vara värt tre sekunder? Ni läsare får besvara frågan i fältet för kommentarer nedan.
