Att BMW skulle presentera en taklös version av coupémodellen M4 är förstås ingen överraskning och här är den – BMW M4 Cabriolet. Det tredje syskonet kompletterar sedanmodellen M3 med fyra dörrar och tvådörrars M4 (som i förra generationen hette M3 Coupé).
Med en längd på 4.670 millimeter, bredden 1.870 millimeter och höjden 1.386 millimeter ser vi att nya BMW M4 Cabriolet vuxit en del i längd (+56 mm) och bredd (+65 mm) men är ungefär lika hög (-4 mm) som sin företrädare M3 Cabriolet. Även axelavståndet har vuxit (2.812 mm, + 52 mm), liksom spårvidden (+39 mm fram och 63 mm bak).
Med större mått skulle man kunna befara att nya BMW M4 Cabriolet också blivit tyngre än M3 Cabriolet men här har BMW varit duktiga och minskat vikten med 60 kilo till 1.750 kilo. Som vi redan kunnat se på spionbilderna är det ett tredelat plåttak på M4 Cabriolet och det går att manövrera i hastigheter upp till 18 km/h, processen tar 20 sekunder.
Som väntat är det samma motor i BMW M4 Cabriolet som i de två andra syskonen. Som ni alla vet är det en kraftigt omarbetad, treliters turbosexa med internkoden S55 som bara delar borrning/slaglängd med välbekanta N55-motorn (84,0 mm i borrning och 89,6 mm slaglängd). Modifieringarna är så omfattande på S55 att BMW betraktar motorblock, topplock, insug, avgas och de flesta invändiga komponenter som nya.
De dubbla turboaggregaten laddar 1,3 bar och har en luft/vatten-laddluftkylare placerad ovanpå motorn. Vikt har sparats överallt och motorpaketet väger 205 kilo, vilket är tio kilo mindre än V8:an i föregående M3 Cabriolet.
Toppeffekten anges till 431 hk mellan 5.390–7.000 rpm och maximala vridmomentet 550 Nm finns tillgängligt mellan 1.800–5.390 rpm. Turbomotorns vridmoment är ungefär 40 procent högre över det ”användbara området” jämfört med föregående V8-motor, enligt BMW.
Turbosexan ger alltså mer effekt men bränsleförbrukningen ungefär 25 procent lägre jämfört med V8:an. Enligt EU:s körcykel är förbrukningen med den sjustegade dubbelkopplingslåda (tillval) 8,7 l/100 km och med manuella, sexväxlade låda blir siffran 9,1 l/100 km. CO2-utsläppet anges till 203 respektive 213 g/km för M4 Cabriolet. Men som vi alla vet kan turbomotorer bli rätt törstiga när effekten används på allvar. Givetvis uppfyller turbosexan S55 EU6-normen för avgasutsläpp.
Sprinten 0–100 km/h anges för BMW M4 Cabriolet till 4,4 sekunder, detta med den sjustegade ”M Double Clutch” dubbelkopplingslådan (4,6 med manuell låda). Något långsammare än M3/M4 som båda går på 4,1 sekund. Toppfarten på M4 Cabriolet är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Jämfört med huvudkonkurrenten Audi RS 5 Cabriolet som lanserades hösten 2012 är alltså nya BMW M4 Cabriolet något kvickare. RS 5 Cabriolet har en V8-motor på 450 hk men dras med nästan 200 kilo högre vikt än M4 Cabriolet och behöver därför 4,9 sekunder för sprinten 0–100 km/h. Fler detaljer om BMW M4 Cabriolet går att läsa i pressreleasen (klicka på länken för att ladda hem pdf-dokumentet).