Hoppa till innehåll

BMW M3 och M4 – 10 saker du inte visste

Snart börjar BMW sälja nya M3 – eller M4, som den heter i coupéform. Vi har letat upp 10 saker du kanske inte hade koll på.

BMW M3 och M4 – 10 saker du inte visste
BMW M4 Coupé dyker upp lagom till vårsolen 2014.

När BMW lanserar nya M3 och M4 görs det med oändligt långa pressmeddelanden. Dessutom dröjer det ytterligare några månader innan vi faktiskt får köra bilen. Men Thomas Berggren har ändå fått provåka nya M3 och M4 – och du kan läsa alla detaljer i nummer 22 av auto motor & sport.

Redan nu kan du dock fördjupa dig i tio fakta som du kanske inte hade full koll på, och som är gömda långt ned i pressmaterialet.

BMW M3 och M4 – 10 saker du inte visste
Jämfört med första generationen BMW M3 är nykomlingen ungefär dubbelt så stark, men lika törstig.
  • ”Fuskljud”. Enligt BMW Blog sitter samma Active Sound-system i nya M3 och M4 som i M5 och M6. Systemet hämtar data från motorstyrningen och förstärker ljudet i högtalarna.
  • Högvarvig turbomotor. BMW överger nu den högvarviga V8-motorn i förra M3 till förmån för en rak sexa med dubbla turbo. Men även den är relativt högvarvig – den varvar till 7.600 r/min. Effekten ökar med bara tio hästar (till 430), men vridmomentet ökar till omkring 500 Nm.
  • Sju kylare. För att klara en track day eller två har nya M3 och M4 hela sju kylare. En intercooler är monterad ovanpå motorn.
BMW M3 och M4 – 10 saker du inte visste
Motorn har ett smart system för att undvika turbofördröjning.
  • Ingen turbofördröjning. BMW lanserar ett smart system för att undvika turbolag. Även när föraren går av gasen fortsätter de båda turboaggregaten snurra, men bränsletillförseln stängs av. På så sätt kan turbon vara aktiv i flera minuter efter att föraren gått av gasen. Att sedan sätta igång bränsletillförseln igen går betydligt snabbare än att börja snurra igång turbon. Det här systemet aktiveras i Sport- och Sport+-läge.
  • Du får spaka själv. Tvärt emot många andra biltillverkare väljer BMW att lansera M3 och M4 med manuell låda som standard. Den 7-växlade dubbelkopplingslådan M-DCT blir dock tillval.
  • Bantningskur. Bilen är ännu inte helt färdigutvecklad, enligt BMW, men målet är att tjänstevikten ska hamna på under 1.500 kilo. Taket, drivaxeln och bakluckan tillverkas i kolfiber. Den nya motorn sparar omkring elva kilo och är mindre än V8:an, vilket gör att den kan monteras längre in i bilen.
BMW M3 och M4 – 10 saker du inte visste
Ibland går det lite för fort på Nürburgring. Testföraren klarade sig utan allvarliga skador. Foto: SB Medien
  • Den har redan kraschat. BMW sluttestar just nu bilen på Nürburgring, och en testförare råkade krascha bilen tio minuter innan körpassets slut. Olyckan skedde vid Metzgesfeld tappade kontrollen över bilen och kraschade i räcket. Föraren klarade sig utan allvarliga skador.
  • Motorn heter S55. 3,0-literssexan är kraftigt omarbetad jämfört med standardmotorn N55, bland annat med större cylindervolym (3.027 mot 2.979 cm3). Vevaxeln är smidd och bantad för att bli både lätt och stark.
  • Elektrisk styrning. För att spara bensin får M3 och M4 elektrisk styrservo, som utvecklats av ZF. Den är speciellt anpassad för M3 och M4 och kan ställas i tre lägen: Comfort, Sport och Sport+.
  • 50% nya delar. Ungefär hälften av delarna har uppdaterats och omarbetats i M3 och M4, jämfört med en vanlig modell ur 3-serien eller 4-serien.
     

Läs också: BMW i8 – 10 saker du inte visste
Läs också: BMW i3 – 12 saker du inte visste
Läs också: 9 fakta du inte visste om nya VW Golf
 

BMW testar M4 på Ringen – lyssna på motorljudet!

Film: SB Medien


Bildgalleri: BMW M3/M4 Tech Days

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.