Årets bil är avgjord och då menar vi ”World Car of the Year” – som detta år vanns av Mazda 2. Volvo C30 var nominerad i designkategorin, men där blev det Audi R8 som vann och den fick dessutom en delseger i kategorin ”sportbil”. BMW 118d utnämndes till årets miljöbil. Bakom resultatet står 47 jurymedlemmar från 24 länder.
Mazda 2 blev årets bil, i hela världen! Utnämnd av 47 jurymedlemmar från 24 länder. Dessutom finns den numera i 3-dörrars version, som på bilden. KLICKA FÖR STÖRRE
Från början fanns det 39 bilmodeller nominerade till ”World Car of the Year 2008”. Efter en utslagningsrunda återstod tio finalister för huvudtiteln och de tre underkategorierna ”World Car Design”, ”World Perfomance Car” och ”World Green Car”.
I huvudkategorin årets bil stod det mellan Mercedes C-klass, Ford Mondeo och Mazda 2. Eftersom Lexus LS 460 vann fjolårets utnämning kände nog de flesta att vinden blåste bort från Japan och mest sannolikt borde det vara att Ford Mondeo skulle bli utnämnd som till ”World Car of the Year 2008”. Men konspirationsteoretikerna fick fel och titeln gick för andra året till en japansk bil – Mazda 2.
Utnämningen till ”World Car of the Year 2008” skedde på bilsalongen i New York. En triumf för Mazda, givetvis. KLICKA FÖR STÖRRE
I juryns motivering kan vi bland annat läsa att nya Mazda 2 är en komplett ny bil som snabbt gör att man glömmer föregångaren. Man berömmer framför allt designen och den välutrustade standardmodellen.
”World Green Car 2008” blev BMW 118d och totalt fanns det tio ”miljöbilar” att välja på, vilket vaskades ner till tre finalister. Juryn motiverar sitt val med att BMW lyckats sänka förbrukningen radikalt genom en rad åtgärder, utan att kompromissa med det som man förväntar sig från en BMW-modell.
Audi R8 segrade dubbelt i kategorierna ”World Car Design” och ”World Perfomance Car”. Därmed lyckades Audi upprepa fjolårets bedrift med dubbelvinst, då man den gången vann sportvagnstiteln 2007 med RS4 och dessutom designtiteln med nya TT. Audi R8 fick mycket beröm för sin design, som juryn beskriver som nydanande och kraftfull. Det vertikala ”bladet” som skär genom karossidan är djärvt men ger bilen mycket av sin karaktär, tillsammans med de Audi-typiska huvudstrålkastarna med sina rader av lysdioder.
Med svenska ögon hade vi förstås hoppats lite extra på Volvo C30, som var nominerad som en av tre finalister i ”World Car Design”. Men konkurrensen var allt för tuff för en vanlig bil när det står en supersportbil i samma kategori.
Precis som med ”Årets Bil” i Europa är det en jury av motorjournalister, i det här fallet 47 stycken, som gemensamt röstar fram sina kandidater. Den enda svenska jurymedlemmen är Robert Collin, från Aftonbladet. Från den stora ”auto motor & sport familjen” kommer Xia Dong från kinesiska Auto, Motor & Sport (som bland annat skrivit en myckt läst och uppskattad krönika om kinesisk bilindustri, se länken nedan). Som kuriosa kan nämnas att bara en kvinna finns med från juryn, Samantha Stevens från Australien.
Tidigare vinnare har varit Lexus LS 460 (2006), BMW 3-serien (2005) och Audi A6 (2004). Årets utnämning är alltså den femte, vilket är betydligt mindre än andra organisationer som gjort liknande arbeten.
Reglerna för World Car of the Year är ganska hårda mot amerikanska bilmodeller då det bland annat ställs krav på att modellen måste ha funnits ute på marknaden i minst fem länder och på mer än en kontinent. Eftersom en hel del amerikanska modeller bara säljs i Nordamerika blir de automatiskt uteslutna från tävlingen.