Även mittmotorvagnarna Boxster och Cayman blir uppdaterade med direktinsprutade motorer och den nya dubbelkopplingslådan PDK. Det innebär motoreffekt på 255-320 hk, beroende på modell, samtidigt som bränsleförbrukningen sjunker till som lägst 8,9 l/100 km. Snabbast är Cayman S som med PDK-låda gör 0-100 km/h på kvicka 4,9 sekunder!
Några smärre förändringar på utsidan, men det är under motorluckan som det hänt saker. Snålaste versionerna av Cayman och Boxster är nu nere på förbrukningen 8,9 l/100 km. KLICKA FÖR STÖRRE
Porsche vågar inte riktigt ta steget fullt ut och ge mittmotorvagnarna Boxster och Cayman lika starka boxermotorer som 911-modellerna. Men man vill heller inte tacka nej till de fördelar som direktinsprutning ger och nya PDK-lådan – med snabbväxlande dubbelkoppling – är inte heller dumt. Så därför blir det en uppgradering av även Boxster och Cayman!
Samtidigt passar Porsche på och gör en försiktig, exteriör facelift av båda mittmotorvagnarna. Som vanligt krävs det nästan en kännare för att se de subtila skillnaderna. Strålkastarna med halogenljus har fått blinkersljusen integrerade och designen har hämtat inspiration från Carrera GT, påstår Porsche själva. Lysdiodljusen tjänar som "varselljus" och drar mindre ström (bensin) än konventionella glödlampor, dessutom bidrar de till ett nytt utseende på fronten.
Lite annorlunda bakljus på Boxster och Cayman, men som vanligt krävs det en kännare för att snabbt kunna se skillnaderna. KLICKA FÖR STÖRRE
Dimljus är standard på både Cayman och Boxster. Som tillbehör finns "Lights Package" som innehåller bi-xenon strålkastare, dynamiska kurvljus och lysdiodljus som ersätter dimljusen. På Boxster sitter de fyra lysdioderna i rad, på Cayman är de placerade som en rund ljuspunkt.
Mera intressant än det rent kosmetiska är förstås de uppgraderade boxermotorerna som får samma direktinsprutning som 911-modellerna redan fått. Det innebär att basmotorn på 2,9 liter ger 10 respektive 20 hk mer än föregångaren, på Boxster blir toppeffekten 255 hk och hos Cayman är siffran 265 hk. S-modellerna med 3,4-liters boxermotor ger med hjälp av direktinsprutningen 310 hk i Boxster och 320 hk i Cayman, det är en ökning med 15 respektive 25 hk jämfört med föregångarna.
Det syns inte för blotta ögat men fälgarna har blivit en halv tum bredare, runt om. Chassit har finjusterats för att ge bättre respons och servoverkan på rattväxeln har minskats för att ge bättre styrkänsla. KLICKA FÖR STÖRRE
Mer effekt innebär bättre prestanda och snabbast är Cayman S som med den snabba PDK-lådan pinnar iväg från noll till hundra på 4,9 sekunder, men då förutsätter det att ägaren kryssat i rutan med Sports Chrono Package och därmed fått funktionen "Launch Control" som hjälper föraren att göra perfekta starter. "Vanliga" Boxster med sexväxlad manuell låda är ingalunda långsam den heller, 0-100 km/h tar bara 5,9 sekunder.
Bränsletörsten har också stillats något, tack vare direktinsprutningens förmåga att kyla förbränningsförloppet och därmed ge möjlighet att öka på tändkurvan – om Porsche även tagit chansen att höja kompressionsförhållandet står inte i pressmeddelandet, men det är sannolikt att man gjort det. Tack vare PDK-lådan sju växlar blir de automatväxlade modellerna klart snålare, jämfört med Tiptroni-automaten. Som mest 16 procent snålare, enligt Porsche.
I det här numret testar vi bränsleförbrukning – i verkligheten! Beställ den digitala tidningen genom att klicka på bilden.
Basmodellerna med 2,9-liters motor och PDK-låda behöver inte mer än 8,9 l/100 km enligt körcykeln och det är första gången som både Boxster och Cayman kryper under 9-literstrecket. Med 3,4-liters motorerna ökar förbrukningssiffran till i sammanhanget modesta 9,2 l/100 km.
I auto motor & sport nr 24-2008 testar vi den verkliga bränsleförbrukningen på sex stycken mycket olika bilmodeller och just Porsche 911 var den som utmärkte sig mest som en "ärlig" bil. För flertalet av de andra var det mycket svårt att i praktiken nå den uppgivna snittförbrukningen. Tidningen ligger i kiosken från och med torsdag 19 november, eller så beställer du ditt digitala exemplar för 29 kronor genom att klicka på bilden till höger.
Både Boxster och Cayman kommer som standard med den nya CDR-30 CD-radion med enfärgad femtums-display och möjlighet att spela MP3-skivor. Nya PCM, ”Porsche Communication Management”, som är ett tillval och inkluderar navigation på hårddisk, fungerar som centralenhet för all ljud-, kommunikations- och navigationsfunktioner. Föraren kan nu välja speciella funktioner genom att helt enkelt trycka på rätt symbol på skärmen som vuxit från 5,8 tum till 6,5 tum. KLICKA FÖR STÖRRE
Chassisättningen har modifierats något för att – som Porsche påstår – både förbättra sportigheten och komforten. Fälgarna har fått en halv tum extra i bredd och bilarna som utrustats med PASM (elektroniska styrda stötdämpare) har fått två nya funktioner. Om föraren lyfter gaspedalen mycket snabbt, som är fallet vid en förestående hård inbromsning, lägger bromsarna en "förladdning" på bromsklossarna och flyttar dem närmare bromsskivan. Det ger en snabbare respons, kortare bromssträcka och dessutom hjälper bromsservot till att ge maximal kraft om föraren inte trycker fullt på pedalen.
De uppgraderade Cayman och Boxster börjar levereras i februari. Baspriset i EU-länderna är 38.600 euro för Boxster och 41.700 för Cayman. Boxster S kostar 46.700 och för Cayman S är priset 51.500 euro. Skatt och tillägg tillkommer, förstås. I exempelvis Tyskland blir priset för en Boxster S 55.781 euro.







