Hoppa till innehåll

Här är Porsche Macan – så känns den

Nu har vi äntligen alla bilder och fakta på Porsches nya suvmodell Macan, lillebror till Cayenne. Tre modeller erbjuds vid lanseringen: Macan S med V6-turbo och 340 hk, Macan S Diesel med V6 och 258 hk samt Macan Turbo med 3,6-liters V6-turbo som ger 400 hk.

 

Porsche Cayenne är en fantastisk försäljningssuccé och står ensam för mer än hälften av alla sålda bilar. När Porsche nu lanserar ”lillebror” Macan är det ingen djärv gissning att också den blir en storsäljare och ett viktig kliv på vägen mot försäljningsmålet 200.000 bilar per år.

Under flera år har vi sett otaliga spionbilder av Porsche Macan och utseendemässigt är det inga överraskningar när vi nu ser de första officiella bilderna. Designen är medvetet mycket nära knuten till storebror Cayenne och på lite håll är det faktiskt svårt att se skillnad, trots att det skiljer 15 centimeter i längd och åtta centimeter i höjd mellan de två.

Porsche Macan är 4.699 millimeter lång, 1.923 bred och höjden är 1.624 millimeter. Plattformen delas med koncernbrodern Audi Q5 men Porsche Macan har 35 millimeter bredare spårvidd fram, samt 36 extra millimeter bak. Fjädringskomponenterna är unika för Porsche med stålfjädrar som standard och luftfjädring som tillval. Macan byggs i Porsches egen fabrik i Leipzig, tillsammans med Panamera och Cayenne.

Här är Porsche Macan – så känns den
Interiören känns igen från resten av modellprogrammet. Den treekrade ratten ger lite 918 Spyder-vibbar.

Nya Porsche Macan lanseras med tre motorer. Macan S får en 3,0-liters V6-motor med dubbla turbo på 340 hästar och 460 Nm. Den fixar 0–100 km/h på 5,2 sekunder (5,0 med Sport Chrono-paket).

Macan Turbo får en 3,6-liters biturbo-V6 på 400 hästar och 550 Nm. Den klarar 0–100 på 4,6 sekunder (eller 4,4 med Sport Chrono).

Macanköparna kan också välja en dieselmodell: Macan Diesel S har en 3,0-liters V6-motor på 258 hästar och 580 Nm. 0–100 går på 6,3 sekunder (6,1 med Sport Chrono).

Samtliga Macan-modeller får 7-stegad dubbelkopplingslåda (PDK) och permanent fyrhjulsdrift som standard. För att spara vikt får Porsche Macan inte samma torsensystem som sitter i Audi Q5, utan ett elektroniskt styrt fyrhjulsdriftssystem som ska kännas ”mer bakhjulsdrivet”.

Porsche planerar förstås fler modellvarianter av Macan, bland annat två nya instegsversioner med fyrcylindriga motorer, både bensin och diesel.

Enligt Autocar ska Macan Turbo ha tagit sig runt Nürburgring på strax över åtta minuter, vilket gör den lika snabb som den utgående versionen av BMW M3, men detta är ännu inte bekräftat.

Här är Porsche Macan – så känns den
Nils Svärd bekantar sig med nya Macan i Tokyo.

Live från Tokyo:
Så känns nya Macan

Nils Svärd är på plats på bilsalongen i Tokyo för att titta närmare på nya Porsche Macan. Du kan följa honom på Japanbloggen.

”Macan blev exakt som vi kunde visa på nyheterna i ams-tidningen redan förra veckan. Inga överraskningar här inte. Framifrån känner man tydligt igen ansiktet från Cayenne, men Macan är betydligt hungrigare. Vilket passar en kaxig lillebror. Dock hyser jag tveksamheter över aktern. Avrundad och onödigt tam.”

”Proportionerna med liten bakruta och bullig baklucka tycker jag inte harmoniserar i verkligheten.
Inuti är det Porsche för hela slanten, som vi känner till det från Panamera och 911. I baksätet är taklinjen låg, men så länge man bara är 175 cm – som jag är – är det inget man lider av trots glastak på mässbilen.”

   

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.