Mercedes trimmarstuga AMG har skapat en ny högprestandamotor på 5,5 liter. Trots att biturbomotorn ger 46 hästar mer än nuvarande 6,2-liters V8:an lyckas den kapa en fjärdedel av bränsleförbrukningen. Äta kakan och ha den kvar!
AMG:s nya turbomotor debuterar i deras egenhändigt utvecklade SLS – Måsvingen. Men som vi ser på bilderna från Mercedes testbana i norra Sverige är det fler modeller på gång som får nya 5,5-liters V8:an. KLICKA FÖR STÖRRE
Till och med motortrimmare som AMG måste tänka på bränsleförbrukningen. Totalt sett borde de fåtaliga högprestandabilarna från Mercedes egen trimmarstuga inte spela någon väsentlig roll för växthuseffekten, men nu är det många bäckar små som gäller och då får även AMG rätta in sig i ledet.
Snålare motor behöver dock inte ge några avkall på prestanda, tvärtom. AMG bestämde sig för att använda andningshjälp från dubbla turboaggregat och därmed kunna utnyttja övertrycket för både bättre lågvarvsegenskaper och snålare förbrukning. Nuvarande sugmotorn på 6,2 liter (jo, den är på 6.208 cc men modellerna kallas för ”63”) skalades ner till 5,5 liter (5.461 cc) och samtidigt ritade man om hela konstruktionen.
Nya motorn är mycket kompakt och precis som hos BMW:s turbo-V8:a används laddluftkylare med luft/vatten. Mercedes har lagt kylpaketen mellan topplocken, ovanpå motorn. Mycket jobb har lagts på att få ner bränsleförbrukningen, oljepumpen har till exempel variabelt tryck beroende på effektuttag. KLICKA FÖR STÖRRE
Både toppeffekt och förbrukning gynnas av direktinsprutning, liksom en generator som återvinner energi vid inbromsning men inte ”släpar” efter motorn när toppeffekten behövs. Den nya sjustegs AMG Speedshift-lådan har ingen konventionell konverter utan ett lamellpaket som ger sportigare känsla och dessutom sparar lite bränsle genom att inte slira lika mycket. Speedshiftlådan har även inbyggd start-stopp-teknik, för första gången hos AMG, vilket är speciellt gynnsamt vid stadskörning.
Maxeffekten i nya biturbo-V8:an anges till 400 kW, 544 hk, och maxvridet är 800 Nm. Men med AMG:s eget ”Performance package” kan de siffrorna utökas till 420 kW, 571 hk, och 900 Nm. Effekthöjningen åstadkoms genom att öka turbotrycket från 1,0 till 1,3 bar.
Som vi ser har den nya sjustegade lådan ingen konventionell konverter, som vanliga automatlådor, utan ett lamellpaket. 670 Nm finns tillgängligt redan vid 1.500 rpm, vilket gör att automaten går upp på ”hög” växel väldigt tidigt för att spara bränsle. KLICKA FÖR STÖRRE
Jämfört med ”gamla” sugmotorn innebär det en ökad toppeffekt med som mest 19 respektive 46 hk, vridet ökar med 170/270 Nm. Trots effekthöjningen är nya turbo-V8:an rejält mycket försiktigare med bränslet och förbättringen ligger över 25 procent, lite beroende på vilken bilmodell som avses. I AMG S 63 kommer man till exempel ner i en förbrukning på 10,5 l/100 km och CO2-utsläppet begränsar sig till 246 g/km – allt som allt en förbättring på 28,5 procent jämfört med föregångaren.
Den nya V8-motorn har internbeteckningen M 157 och byggs i Affalterbach av en enda motortekniker, som sedan sätter sin signatur på en platta ovanpå motorn. Innan motorn hamnar i en bil genomgår den omfattande tester där funktion och effekt testas samt eventuella läckage upptäcks.
Nya motorn debuterar i måsvingemodellen SLS i mars men slussas sedan successivt ut i de olika, aktuella Mercedes-modellerna.








