Nu får vi tre nya bilder på Aston Martins minibil ”Cygnet”, baserad på Toyota iQ. Försäljningen startar i slutet på 2010 men redan nu finns det en glad nyhet för Aston-kunderna: Callisma har blivit svensk generalagent och öppnar en ny, stor försäljningsanläggning.
Skulle James Bond skämma ihjäl sig i en sån här? Eller tvärtom tycka att den är coolast i garaget? Kanske med dolda kulsprutor som går att fälla ut? Nåja, Aston Martin Cygnet beräknas vara färdig mot slutet av 2010. KLICKA FÖR STÖRRE
Det var många ögonbryn som höjdes när Aston Martin berättade i somras att man tänker bygga en egen version av Toyota iQ. Men arbetet fortsätter och Aston-teamet är fullständigt övertygade om att det går att sälja 1.000 – 2.000 "Cygnet" per år – vilket onekligen också skulle bidra till att dra ner varumärkets genomsnittliga koldioxidutsläpp.
Aston Martin Cygnet beräknas vara klar att rulla ut till Aston-handlarna i slutet på nästa år och som vi kan se på bilderna blir det med bland annat en helt ny front och kraftigt omarbetad interiör. Drivlinan och det tekniska utförandet i övrigt väntas dock bli oförändrat. Tanken är att de "nästan färdiga" iQ ska skeppas från Japan till Storbritannien och byggas klart på bandet av Aston Martin, i Gaydon. Produktionslinan är så flexibelt utformad att Cygnet kan byggas parallellt med Vantage V8/V12, DB9 och DBS samt snart också One-77. Rapide byggs av Magna i Österrike.
Lite mer Aston-känsla på inredningen, faktiskt. Räkna med att en Cygnet blir dubbelt så dyr som en Toyota iQ. KLICKA FÖR STÖRRE
Men redan under första kvartalet slår Callisma upp dörrarna till sin nya försäljningsanläggning i Danderyd, strax norr om Stockholm och belägen strategiskt strax intill vältrafikerade E18. Anledningen till storsatsningen från Callisma är att man blivit utnämnd till svensk generalagent och återförsäljare av Aston Martin. Någon officiell importör av Aston Martin har inte funnits på tio år i Sverige. Förutom Aston Martin representerar Callisma också Bentley och Koenigsegg.
