James Bond kan numera njuta av vindrufset i sin nya tjänstevagn – Aston Martin DBS Volante. Med V12-motorn på 517 hk räcker kraften för 0-100 km/h på 4,3 sekunder och toppfarten anges till 307 km/h. Leveranserna börjar i höst – bilda kö!
Teknikerna hos Aston Martin har jobbat hårt för att få en vridstyv kaross, trots avsaknaden av tak. Bland annat använder man stora aluminiumplåtar i golvet för att styva upp konstruktionen. KLICKA FÖR STÖRRE
Om Aston Martin DBS Volante är världens vackraste cabrioletmodell någonsin vågar vi inte ta gift på. Men om håller oss till engelska skönheter måste det här vara något av det läckraste som byggts sedan Jaguar E-type på 60- och 70-talen.
Tygsuffletten går att manövrera i hastigheter upp till 30 mph (48 km/h) och den fälls ner på bara 14 sekunder. Suffletten döljs under en lucka bakom baksätet för att inte störa linjerna. Att man valde tygsufflet istället för ”plåtcab” var ingen tillfällighet, det ger lägre vikt och kompromissar inte med bilens utseende.
Suffletten fälls ner på bara 14 sekunder och döljs helt under sin lucka, vilket ger en snygg profil. KLICKA FÖR STÖRRE
Extra förstärkningar behövs dock och Volante är 90 kilo tyngre än sin takförsedda broder. Enligt Aston Martins tekniker har man jobbat hårt för att få till en bra vridstyvhet även utan tak. Bland annat är hjälpramen till bakvagnen monterad stumt i karossen istället för att vara gummiupphängd som på DB9 Volante
Drivlinan är oförändrad och det innebär att den 6,0 liter stora V12-motorn har en toppeffekt på 517 hk och 570 Nm. Toppfarten anges till 307 km/h och 0-100 km/h går på 4,3 sekunder. För viktfördelningens skull sitter den sexväxlade manuella lådan vid bakaxeln och det finns även en sexstegad ZF Touchtronic automatlåda att välja till.
Aston Martin erkänner öppet att baksätet inte är avsett för vuxna. Men barn eller extra bagage går att ta med sig. KLICKA FÖR STÖRRE
Namnet Volante betyder enligt Aston Martin att man färdas med en lätt snabbhet, fransmän och italienare skulle nog säga att ordet betyder ”flyga” medan spanjorer och portugiser använder ordet för ratten i en bil. Som en liten radanmärkning till de historiskt intresserade påminner Aston Martin också om det faktum att DBS Volante är den 16:e cabrioletmodellen i märkets 95-åriga historia.
Bakdäcken, Pirelli P Zero, mäter 295/30ZR20 och fram sitter det 245/35ZR20. På bilderna kan vi även se att bilen använder samma kompositbromsskivor med aluminiumcentrum som på den vanliga DBS. Ljudsystemet levereras av danska Bang & Olufsen och består av tretton högtalare. Anläggningen har finjusterats så att ljudbilden automatiskt ställs om för att ge korrekt upplevelse oavsett om suffletten är uppfälld eller nedfälld.
Suffletten ska vara rejält ljudisolerad, enligt Aston Martin. Men tittar man noga på sömmarna och sträckningen blir man lite betänksam – är det här verkligen godkänt för en bil som kostar över två miljoner kronor? KLICKA FÖR STÖRRE
Priset för DBS Volante ska vi få på Genève-salongen som öppnar i början på mars, men en gissning är att prislappen i Storbritannien hamnar kring 170.000 pund, det vill säga 2,2 miljoner kronor.
Då återstår förstås frågan om vi får se den här skapelsen i nästa James Bond film? Vår gissning är att Daniel Craig, som har kontrakt på ytterligare två Bond-filmer, även får köra den här skönheten. Men frågan är om det går att överträffa inledningsscenerna i ”Quantum of Solace”?



