Hoppa till innehåll

Audi A8 Hybrid blir både snål och stark

Kan en stor lyxsedan ha en ”liten” fyrcylindrig motor? Jodå, nu kommer Audi A8 Hybrid i produktion ett år efter att vi såg konceptet första gången. 2,0 TFSI-motorn ger tillsammans med elmotorn 245 hk och 480 Nm, förbrukningen anges till måttliga 6,4 l/100 km och CO2-utsläppet till 148 g/km.

Audi A8 Hybrid blir både snål och stark
Audi A8 Hybrid börjar byggas nästa år men modellen blir förmodligen ingen storsäljare i Europa. Det är huvudsakligen den nordamerikanska marknaden som är intressant och där finns kunderna som har råd att köpa en lyxig hybrid.

Har ditt företag en policy att inte erbjuda tjänstebilar med
ett CO2-utsläpp på över 150 g/km? Då är det dags att skicka en länk från den
här sidan till chefen och berätta att du bestämt dig – en Audi A8 Hybrid måste
det bli!

Med en angiven förbrukning på bara 6,4 l/100 km och ett
koldioxidutsläpp på 148 g/km erbjuder Audi A8 Hybrid en svårslagen kombination
av att både äta kakan och ha den kvar. Den fyrcylindriga 2-liters TFSI-motorn
ger på egen hand 211 hk och 350 Nm, men den stöttas dessutom av en elmotor på
40 kW (54 hk) och 210 Nm. Sammanlagda effekten anges till 245 hk och 480 Nm (jo, vi vet att siffrorna inte adderas rakt av, men Audi anger det så här).

Elmotorn ligger som en smal ”tallrik” mellan motor och
transmissionen, som standard åttastegad Tiptronic-automat. Elmotorn kan
frikopplas från förbränningsmotorn och kan på egen hand driva bilen i upp till
100 km/h. Litiumjonbatterierna är relativt små med en kapacitet på 1,3 kWh och
körsträckan på el begränsas till tre kilometer (i 60 km/h). Batteripaketet
ligger i bagageutrymmet och kyls med fläktar, alternativt luftkonditioneringen
om så behövs.

Audi A8 Hybrid blir både snål och stark
Här skulle man förmodligen inte ha några problem att trivas, eller hur? Bose-systemet i ljudanläggningen är standard i A8 Hybrid. Effekten räcker för 0-100 km/h på 7,7 sekunder och quattro är inte standard – A8 Hybrid är alltså framhjulsdriven.

För ett år sedan fick vi se Audi A8 Hybrid som konceptbil (klicka för att läsa mer) och
när produktionen startar i början på nästa år är seriemodellen i allt
väsentligt lik. De tuffa 20-tumsfälgarna på konceptbilen är dock utbytta mot
lättrullade 18-tummare, med 19-tumsfälgar som tillval. Modellen markeras med
hybrid-emblem och en unik lackkulör med namnet ”Artic Silver”. Metalliclack,
trezons AC, LED-strålkastare och Bose-anläggning är standard på A8 Hybrid.

Snålaste A8-alternativet hittills har varit den populära 3,0
TDI med 250 hk och 550 Nm som drar 6,6 l/100 km och har ett angivet CO2-utsläpp
på 174 g/km. De som vill åka snål lyxlimpa har förmodligen också tittat på
Mercedes S 250 CDI BlueEfficiency som har fyrcylindrig dieselmotor med 204 hk
och 500 Nm – även där trillar CO2-utsläppet ner under 150 g/km i snålaste
utförandet (149 g/km).

Varför har då inte Audi satsat på en snål dieselhybrid
istället, och sannolikt fått en ännu snålare modell? Siktet för Audi A8 Hybrid
är inställt på den amerikanska marknaden och där är det fortfarande bensin som
dominerar, även om Audi stegvis försöker vänja kunderna vid moderna
dieselmotorer. Något pris anges inte ännu, men kanske får vi reda på mer när
Frankfurtsalongen öppnar och Audi A8 Hybrid premiärvisas för publik. Bildgalleriet nedan når man via denna direktlänk, stora bilder går att se om man klickar på ”Bildinfo”.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.