Hoppa till innehåll

Bentleys nya crossover blir hybriddriven

Om bara några veckor tar Bentley beslut om hur märkets första suv ska se ut. Den blir extremt viktig för att öka försäljningen i USA och Kina – och kan bli en pluginhybrid. ”Det blir ingen Hummer”, säger Bentleys vd.

Bentleys nya crossover blir hybriddriven
Den nya V8-motorn i Bentley Continental GT är relativt snål, men det räcker inte. Därför lanserar Bentley en pluginhybrid inom de närmaste åren. Först ut med tekniken blir antagligen den nya crossovermodellen.
Bentleys nya crossover blir hybriddriven
Wolfgang Dürheimer.

Traditionstyngda Bentley genomgår en hel del förändringar just nu. För att sänka märkets genomsnittliga koldioxidutsläpp förses Continental-serien med en ny V8-motor som komplement till den törstiga W12-varianten, och förra året bekräftade företagets vd Wolfgang Dürheimer både att Bentley utvecklar en suv-liknande crossover och att det dessutom jobbas på en pluginhybrid.

Nu kommer nya detaljer om den nya drivlinan. I en intervju med Car and Driver avslöjar Wolfgang Dürheimer att den nya crossovermodellen kan bli en pluginhybrid med teknik från Volkswagen. Bensinmotorn i hybridsystemet blir antagligen den nya 4,0 liter stora dubbelturbo-V8:an, men eftersom W12-motorn är relativt kort finns det plats för en elmotor i motorrummet även där.

Bentleys nya crossover blir hybriddriven
Bentleys nya suv ska konkurrera ett snäpp ovanför Porsche Cayenne. Nya Maserati Kubang blir tuffaste konkurrenten. Suven är viktig för att Bentley ska öka försäljningen i Kina och USA.

Så vad händer nu? Det slutgiltiga beslutet om Bentleys nya suv tas inom några veckor, enligt Wolfgang Dürheimer.

”Designprocessen har redan kommit ganska långt. Det blir ingen Hummer… men den blir åt det större hållet”, säger han.

Självklart ska Bentley erbjuda oändligt många möjligheter för kunden att personifiera sin nya crossover, bland annat genom färger och material. Köparen kan också välja fyr- eller femsitsigt baksäte.

”Vi tror att vi behöver gott om utrymme i baksätet. Vi måste ha en komfortzon med bra luftkonditionering och allt annat man behöver för att skjutsas i baksätet”, säger Wolfgang Dürheimer.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.