
Vilken bilmodell är bäst? Det är den eviga frågan som vi brottas med här på auto motor & sport och som ni nog noterat försöker vi besvara spörsmålet var fjortonde dag, i det senaste numret av tidningen.
Men vi är förstås inte ensamma om detta och den här gången uppmärksammar vi amerikanska Strategic Vision från San Diego och deras konsumentundersökning ”Best 2013 Total Quality Vehicles”. För artonde gången har Strategic Vision frågat nyblivna bilägare vad det tycker om sin vagn och det har mynnat ut i listan ”Total Quality Index, TQI” (se listan längst ner).
Till skillnad mot en del andra företag räknar inte Strategic Vision antalet fel och reparationer, utan tar ett brett grepp om hela upplevelsen hos den nya bilen. Varje egenskap hos bilen värdesätts med en femgradig skala från ”I Love It” (5) till ett totalt misslyckande (”Failure”, 1).
Inte mindre än 17.568 bilägare tillfrågades för att skapa TQI-listan och den omfattar den här gången bilmodeller som levererats mellan september och november 2012 (alltså årsmodell 2013).
Ägarbetygen i ”Total Quality Index, TQI” går att bryta ner till enskilda bilmodeller i sina respektive segment, men det går också att utläsa hur de olika varumärkena lyckats i USA – och inte minst hur man presterat jämfört med förut.
Som vi berättat flera gånger tidigare har de inhemska, amerikanska varumärkena förbättrat sin kvalité väsentligt och det syns nu tydligt i årets ”Best 2013 Total Quality Vehicles”. I tolv av de 21 segmentet är det en amerikansk bilmodell som är bäst. Fast då ska vi veta att Ford Fusion (Mondeo) räknas som amerikansk, liksom Dodge Dart (samma plattform som Alfa Giulietta).
Den dominans som japanska varumärken brukar ha när man mäter kvalité är inte alls framträdande. Men visst får Lexus LS höga TQI-poäng, liksom Toyota Tacoma och Toyota FJ. Vi noterar också att Hyundais påkostade sedanmodell Genesis ligger på samma nivå som Audi A4, enligt ”Best 2013 Total Quality Vehicles” (klicka på länken för att läsa mer).
Högst TQI-poäng av alla får Chevrolet Corvette, och då ska vi hålla i åtanke att det är ”gamla” C6 som betygsatts. De europeiska bilmodeller som lyckats bra i sina segment är VW Tiguan och CC (Passat), Mini Cooper, Porsche Cayenne och Boxster samt tidigare nämnda Audi A4.
Vad tycker ni läsare – stämmer den här listan mer er egen uppfattning och erfarenhet?

-
Segment/Kategori Vinnare TQI-poäng Small Car Dodge Dart 884 Small multi-function Car Kia Soul 868 Medium Car Ford Fusion/Chevrolet Volt 908/907 Medium multi-function Car Honda Accord Crosstour 877 Large Car Volkswagen CC 920 Near-luxury Car Hyundai Genesis/Audi A4 922/921 Luxury Car Lexus LS 955 Specialty Coupe Mini Cooper Hardtop 913 Premium Coupe Chevrolet Corvette coupe 931 Convertible Chrysler 200 convertible 917 Premium Convertible Chevrolet Corvette/Porsche Boxster 959/957 Minivan Chrysler Town & Country 850 Small SUV Volkswagen Tiguan/Toyota FJ 885/883 Medium SUV Dodge Durango 881 Medium Crossover Chevrolet Traverse 900 Large SUV GMC Yukon 893 Near-luxury SUV Buick Enclave 928 Luxury SUV Porsche Cayenne 948 Standard Pickup Toyota Tacoma 847 Full-sized Pickup Chevrolet Avalanche 896 Heavy duty Pickup Ford F250/350 892