Hoppa till innehåll

BMW: ”CO2-kraven kostar oss miljarder euro”

BMW och andra biltillverkare är hårt pressade av kraven på allt lägre CO2-utsläpp. Att komma ännu lägre ner blir mycket kostsamt, både för bilindustrin och för konsumenterna. ”Vi pratar miljarder euro,” säger BMW-chefen Norbert Reithofer som också berättar en del om samarbetet med Toyota.

Biltillverkarna pressas nu av EU och måste sänka utsläppen ordentligt senast 2021. Kravet ligger på 100 gram koldioxid per kilometer – om biltillverkarnas snittsiffra ligger högre än så väntar höga bötesbelopp.

Enligt BMW-chefen Norbert Reithofer är den nya motorfamiljen, som vi bland annat sett i Mini och BMW i3, en bra start för att sänka utsläppen på lång sikt. Men han säger också att utsläppskraven kommer stå BMW dyrt.

”Det kommer kosta oss mycket pengar att uppfylla utsläppskraven världen över. Sedan 1995 har vi minskat vårt koldioxidutsläpp med mer än 30 procent och vi ligger nu på 133 gram per kilometer.”

”Men de sista 33 grammen kommer bli de dyraste. Siffran 100 gram per kilometer motsvarar en genomsnittlig förbrukning för alla våra modeller på 4 l/100 km. Vi pratar inte om hundratals miljoner euro, utan miljarder”, säger Norbert Reithofer i en intervju med Automotive News.

Han talar också om BMW:s samarbete med Toyota, där den japanska biljätten förser BMW med nya kunskaper om bränslecellsteknik. Åt andra hållet bidrar BMW med lättviktsteknik och dieselmotorer till Toyota.

När det gäller lättviktsteknik kan vi också förvänta oss att det dyker upp i fler modeller än i3 och i8.

”Men prisnivåerna kommer bestämma hur mycket kolfiber vi kan använda. I mindre bilar måste vi tänka annorlunda än med 5- och 7-serien.

Läs också: Steve Mattin utser årets bästa bildesign: ”BMW i3 vågar utmana”
Läs också: BMW M-chefen: Ingen hybridteknik i M-modellerna

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.