
Efter citybilen i3 och sporthybriden i8 ska BMW lansera ännu en i-modell – den här gången med namnet i5, och enligt uppgifter till Autocar blir det en bränslecellsbil.
Med tanke på samarbete med Toyota är det inte särskilt konstigt att BMW satsar på bränsleceller. Tanken är att BMW i5 får en modifierad version av bränslecellssystemet i nya Toyota FCV.
Både Toyota och Honda satsar nu stort på vätgas och bränsleceller. Även Hyundai har en bränslecellsversion av ix35. BMW var tidigt ute med Hydrogen 7, men sedan avstannade utvecklingen hos BMW – fram till nu.
Den nya vätgasdrivna modellen från BMW hamnar förmodligen i samma storleksklass som Mercedes B-klass eller strax ovanför.
Men trots att vätgas går betydligt snabbare att tanka än att ladda en elbil, och trots att det i många fall kan vara lättare att bygga ut en bensinmack med möjlighet att tanka vätgas än att bygga en snabbladdningsstation för elbilar, har tekniken också många kritiker. En av dem är Teslachefen Elon Musk.
”Herregud, bränsleceller är bara skitsnack. Och vätgas är ganska farligt. Det passar i den övre delen av raketer, men inte i bilar”, sade han vid ett framträdande i Tyskland förra året, och menade att elbilar med litiumjonbatterier är betydligt bättre, och framför allt billigare.
Läs också: Toyotas nya bränslecellsbil kostar 700.000 kronor
Läs också: Här dricker vi vattnet ur avgasröret på Hyundais vätgasbil
Läs också: Teslachefen: ”Bränsleceller är bara skitsnack”