
Att BMW planerade för en tredörrarsversion av sin andra generation 1-serie var förstås ingen hemlighet. Men nu är det slutspekulerat och vi kan grotta ner oss i detaljerna kring”F21″ som nya tredörrars BMW 1-serie kallas (gamla tredörrars heter E81).
Precis som femdörrars F20 drar nya tredörrars BMW 1-serie nytta av 85 extra millimeter i längd, tre centimeter längre axelavstånd samt bredare spårvidd (jämfört med gamla E81). Dörrarna är förlängda för att ge rätt harmoni i sidoprofilen som också blir annorlunda med den obrutna sidobakrutan och de mera markerade hjulhusen på bakskärmarna.
BMW tar tillfället att skapa en ny ”inropare” i form av 114i med 1,6-liters turbomotor som ger 102 hk och 180 Nm. Totalt finns det sju motoralternativ, tre bensin och fyra dieslar. Med undantag av 114i och 116d EfficientDynamics Edition kan alla utrustas med åttastegad automatlåda, start/stopp-system är standard på både manuell och automatisk transmission. I höst tillkommer xDrive (fyrhjulsdrift) som tillval till M135i och 120d.

Liksom femdörrars 1-serie ska tredörrars säljas som Sport Line (svartlackerade exteriördetaljer) och Urban Line (kromdetaljer utvändigt) med M-sportpaket som tredje alternativet.
Längst upp i näringskedjan hittar vi nya M135i, som alltså inte är en renodlad M-modell (som till exempel M3 och M5) utan en medlem i nya ”BMW M Performance gruppen” där M135i blir den första med bensinmotor. Tidigare har BMW lanserat M550d xDrive, X5 xDrive50d och X6 xDrive50d. Senare i höst kommer M650d och M750d och som vi vet är originaltillbehören ”BMW M Performance accessory program” snart ute hos handlarna.
BMW M135i är utrustad med raka sexan på 3,0 liter och twinscroll singelturbo, det vill säga N55, med toppeffekten 320 hk. Vridmomentet har ingen tillfällig ökning (”boost”) utan anges till 450 Nm – från imponerande låga 1.300 rpm och hela vägen upp till 4.500 rpm.
Med så mycket effekt är det inga problem att slå i toppfartsspärren vid 250 km/h och 0-100 km/h går på 5,1 sekund med manuell låda och 4,9 sekunder med den åttastegade automaten. Förbrukningen är 8,0 respektive 7,5 (automat) l/100 km.
BMW M135i levereras med ”M Sport Brake System”, vilket innebär blålackerade fyrkolvsok fram och tvåkolvsok bak. Standard på M135i är också 18-tumshjul med 225/40R18 fram och 245/35R18 bak. Mer detaljer går att få genom att ladda hem BMW:s pressrelease om tredörrars 1-serien (klicka på länken för att få hem pdf-dokumentet).

Modelvarianter BMW 1-serie, tredörrars:
BMW M135i:
Rak sexcylindrig bensinmotor med M Performance TwinPower Turbo teknik medTwin Scroll turboaggregat, direktinsprutningssystem, med mera.
Motorvolym: 2.979 cc
Maxeffekt: 235 kW/320 hk vid 5.800 rpm
Maximalt vridmoment: 450 Nm vid 1.300 – 4.500 rpm,
Acceleration [0 – 100 km/h]: 5,1 sekunder (4,9 sekunder)
Topphastighet: 250 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel: 8,0 lit (7,5 lit)/100 km,
CO2 utsläpp: 188 g/km (175 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 125i:
Rak fyrcylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med TwinScroll turboaggregat, direktinsprutningssystem, med mera.
Motorvolym: 1.995 cc
Maxeffekt: 160 kW/218 hk vid 5.000 rpm
Maximalt vridmoment: 310 Nm vid 1.350 – 4.800 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 6,4 sekunder (automat: 6,2 sekunder)
Topphastighet: 245 km/h (243 km/h)
Bränsleförbrukning, EU-cykel: 6,6 lit (6,4 lit)/100 km
CO2 utsläpp: 154 g/km (149 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 116i:
Rak fyrcylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med TwinScroll turboaggregat, direktinsprutningssystem, med mera
Motorvolym: 1.598 cc
Maxeffekt: 100 kW/136 hk vid 4.350 rpm
Maximalt vridmoment: 220 Nm vid 1.350 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 8.5 sekunder (automat: 8,7 sekunder)
Topphastighet: 210 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel*: 5,5 – 5,7 lit (5,6 – 5,8 lit)/100 km
CO2 utsläpp*: 129 – 132 g/km (131 – 134 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 114i:
Rak fyrcylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med Twin Scroll turboaggregat, direktinsprutningssystem, med mera
Motorvolym: 1.598 cc
Maxeffekt: 75 kW/102 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 180 Nm vid 1.100 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 11,2 sekunder
Topphastighet: 195 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel*: 5,5 – 5,7 lit/100 km
CO2 utsläpp*: 129 – 132 g/km, utsläppsnorm: EU5.
BMW 125d:
Rak fyrcylindrig dieselmotor med turbo
Motorvolym: 1.995 cc
Maxeffekt: 160 kW/218 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 450 Nm mellan 1.500 och 2.500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 6.5 sekunder (automat: 6,3 sekunder)
Topphastighet: 240 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel: 4.9 lit (4.8 lit)/100 km
CO2 utsläpp: 129 g/km (126 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 118d:
Rak fyrcylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med turboaggregat (max. insprutningstryck: 1.600 bar)
Motorvolym: 1.995 cc
Maxeffekt 105 kW/143 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 320 Nm mellan 1.750 och 2.500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 8,9 sekunder (automat: 8,6 sekunder)
Topphastighet: 212 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel*: 4,4 – 4,5 lit (4,4 – 4,5 lit)/100 km, CO2 utsläpp*: 115 – 118 g/km (116 – 119 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 116d:
Rak fyrcylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med turboaggregat (max. insprutningstryck: 1.600 bar)
Motorvolym: 1.995 cc
Maxeffekt: 85 kW/116 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 260 Nm mellan 1.750 och 2.500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 10,3 sekunder
Topphastighet: 200 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel*: 4,3 – 4,5 lit (automat: 4,4 – 4,5 lit)/100 km
CO2 utsläpp*: 114 – 117 g/km (115 – 119 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 116d EfficientDynamics Edition:
Rak fyrcylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo teknik, turboaggregat
Motorvolym: 1.598 cc
Maxeffekt: 85 kW/116 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 260 Nm mellan 1.750 – 2.500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 10,5 sekunder
Topphastighet: 195 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel: 3,8 lit/100 km
CO2 utsläpp: 99 g/km, utsläppsnorm: EU5
* Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp beror på vilken däckdimension som används.