
Chefen för Geely har tidigare kritiserat Volvos skandinaviska design. På bilsalongen i Genève sågade Li Shufu sitt eget bilmärke, och nu tvivlar han återigen på företagets strategi.
Källor i Volvo PV:s styrelse uppger för nyhetsbyrån Reuters att Li Shufu inte är överens med Håkan Samuelsson om hur Volvo ska nischa sig. Frågan är om Volvo ska fokusera på avslakad design och säkerhet, eller på att locka kinesiska kunder, som uppskattar lyxiga bilar.
”Volvos ledning verkar inte veta vem som är chef på Volvo Cars, säger en källa, och tillägger att det är möjligt att Li tillsätter nya personer på ledande poster som delar hans vision.
Men chefen för Volvo PV:s mediarelationer avfärdar uppgifterna som rykten. Han poängterar att Volvo fungerar bra under Geely och att försäljningen ökar.
Uppdatering 17.45: Li Shufu har nu tillbakavisat ryktena i ett uttalande till TT, skriver Göteborgs-Posten.
”Vår styrelse och verkställande ledning är enade kring Volvos strategiska riktning. Vi är fast inställda på att leverera ambitiösa produktplaner och tillväxt med mitt fulla stöd, som kommer att säkra Volvos fortsatta framgång i den globala fordonsindustrin”, säger Li Shufu.