Hoppa till innehåll

Volvo ökar försäljningen – men inte i USA

Trots bilkrisen blev 2013 ett hyfsat bra år för Volvo. USA-marknaden är fortfarande trög, men Volvo fick en viktig försäljningsskjuts i Kina.

Volvo ökar försäljningen – men inte i USA
USA är fortfarande Volvos viktigaste marknad, men Kina kommer starkt. Totalt ökade försäljningen över hela världen med 1,4 procent för Volvo Cars.

XC60 säljer bäst

Det är fortfarande Volvo XC60 som säljer bäst globalt sett. Därefter följer V40, S60 och V60.

När Volvo summerar året visar det sig att försäljningen ökade med 1,4 procent jämfört med 2012. Däremot var ökningen hela 11,7 procent i december.

Volvo fortsätter backa i USA. Försäljningen minskade med 10,1 procent under 2013, men Volvo storsatsar just nu på USA-marknaden, bland annat med flera nya chefer. I höst lanseras också nya XC90, som Volvo hoppas blir populär på den nordamerikanska marknaden.

Då ser siffrorna betydligt bättre ut i Kina, där försäljningen ökar med hela 45,6 procent. Här i Sverige har Volvo fortfarande en marknadsandel på 20 procent och fyra modeller på topp-tio-listan över landets mest sålda modeller.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.