Hoppa till innehåll

Här är ersättaren till hans floppbil – blir det succé?

Laddhybriden Chevrolet Volt Lyckades aldrig utmana tuffaste konkurrenten Toyota Prius, men nu storsatsar General Motors med längre räckvidd och designinspiration från Corvette. Kan det lyckas?

Här är ersättaren till hans floppbil – blir det succé?
GM smygvisar nya Chevrolet Volt på CES-mässan, men de tekniska detaljerna får vi inte veta förrän på bilsalongen i Detroit.
Här är ersättaren till hans floppbil – blir det succé?
Bob Lutz fick inte till den hit han hoppats på med Chevrolet Volt. Kan andra generationen ändra på det? Foto: Ed Schipul/Creative Commons/Wikimedia

General Motors klarade sig ur koncerns värsta kris någonsin med hjälp av ekonomiskt stöd från staten. Ett av kraven för att få igenom affären var att GM skulle storsatsa på miljösmarta bilar och där blev laddhybriden Chevrolet Volt en viktig del.

Målet var förstås att utmana Toyota Prius men det lyckades inte särskilt bra. Både Chevrolet Volt och den europeiska kusinen Opel Ampera sålde relativt dåligt.

Läs också: Opel kan lägga ned Ampera – lyckades inte slå Prius

Enligt vissa uppgifter förlorade General Motors över 300.000 kronor på varje såld Volt, men då räknas hela utvecklingskostnaden plus investeringarna i fabriker in. Så kan man inte göra, enligt GM:s legendariske produktguru Bob Lutz.

Enligt honom är Chevrolet Volt en ”break-even-affär”, eller något bättre – men klart är att Volt i alla fall inte är någon vinstmaskin. Bob Lutz var en ivrig förespråkare av Chevrolet Volt men erkände i januari 2014 att den sålt bättre om den hade varit en suv.

”Vi startade i fel ände. Hela bilindustrin gjorde misstaget att tro att en elbil måste handla om maximal räckvidd, så vi började med småbilar som redan är ekonomiska”, sade han i en intervju med Seattle Times.

Läs också: Bob Lutz: ”Jag har alltid velat sälja Saab”
Läs också: ”Bob Lutz: Detroit föll samman därför att…”

När General Motors nu står i begrepp att visa upp nästa generation Volt blir den dock i samma storleksklass som den förra modellen: en liten sedanmodell. Bilen ska visas upp officiellt på Detroitsalongen nu i januari, men har redan smygvisats på pryl- och elektronikmässan CES i Las Vegas.

Designen är aggressivare och har enligt GM:s designchef Ed Wellburn inspirerats av Chevrolet Corvette. Nya Volt blir lättare än dagens modell och får ett bättre batteripaket, vilket ger längre räckvidd. Dessutom ska den bli billigare.

Läs också: Nej, GM ljuger inte om Volt
Läs också: Chevrolet Volt – flipp eller flopp?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.