Hoppa till innehåll

Corvette Z06 drämmer till med kompressor-V8

Fetast hos Chevrolet på Detroitsalongen är utan tvekan nya Corvette Z06. Den får V8-motor med kompressor – och en automatlåda som växlar snabbare än Porsches PDK-låda. Kan det stämma?

Corvette Z06 drämmer till med kompressor-V8
Z06-versionen ska vara valet för dig som vill köra Corvette på bana. Som tillval finns Z07 Performance Package, som innehåller Michelin Pilot Super Sport Cup-däck, keramiska bromsar från Brembo och små aerodynamiska uppgraderingar för bättre downforce.
Corvette Z06 drämmer till med kompressor-V8
”Nya Corvette Z06 levererar prestanda, teknik och design som utmanar världens mest exotiska superbilar”, säger Mark Reuss, chef för GM i Nordamerika.

Direkt när General Motors visade upp nya Corvette Stingray började det ryktas om en snabbare och starkare version – och här är den. På Detroitsalongen kan vi stifta bekantskap med nya Corvette Z06.

Trots downsizingtrenden har Z06-versionen av Corvette en V8-motor på 6,2 liter. Motorn heter LT4 och har  torrsump, cylinderavstängning och kompressor. Effekten ligger på 634 hästar och vridmomentet på 860 Nm. Det är 170 hästar och 250 Nm mer än i Corvette Stingray.

En annan skillnad är växellådan: Corvette Z06 går att beställa med en 8-stegad automatlåda som är nyutvecklad. Trots att tekniken i lådan är konventionell lovar GM att den växlar snabbare och bekvämare än Porsches PDK-låda. Dessutom är den fem procent snålare än den gamla 6-stegade automatlådan. En 7-växlad manuell låda är standard.

Corvette Z06 har förstås också launch control, adaptiva dämpare, elektronisk diffbroms med tre lägen och sportläge för antisladdsystemet. Allt detta sköts med Drive Mode-ratten.

Corvette Z06 drämmer till med kompressor-V8
Interiören är näst intill oförändrad jämfört med Corvette Stingray. Digital skärm och nytt mediasystem.

Precis som i Corvette Stingray får Z06-versionen en borttagbar taksektion som gör bilen till ett slags mellanting mellan coupé och cabriolet. Tack vare C7-generationens nya aluminiumkaross ska det inte göra någon skillnad för vridstyvheten.

Exteriört bjuder Corvette Z06 på en hel del förändringar jämfört med Corvette Stingray, bland annat de bredare hjulhusen, större luftintag, flera aerodynamiska uppgraderingar och en spoiler på bakluckan. Interiört är dock skillnaderna inte lika stora. GM:s nya Performance Data Recorder, som filmar och sparar din bilkörning, finns som tillval.

Fler uppgifter om Corvette Z06, som acceleration och toppfart, dyker upp senare när GM visat upp bilen officiellt på Detroitsalongen.
 


Snabbare automatlåda än i Porsche 911?

Så här skriver Chevrolet om den nya 8-stegade automatlådan i Corvette Z06.

The eight-speed automatic is tuned for world-class shift-response times, and smaller steps between gears keep the LT4 within the sweet spot of the rpm band, making the most of the output of the supercharged engine for exhilarating performance and greater efficiency.

For performance driving, the transmission offers full manual control via steering wheel paddles, and unique algorithms to deliver shift performance that rivals the dual-clutch/semi-automatic transmissions found in many supercars – but with the smoothness and refinement that comes with a conventional automatic fitted with a torque converter.

In fact, the 8L90’s controller analyzes and executes commands 160 times per second, and wide-open throttle upshifts are executed up to eight-hundredths of a second quicker than those of the dual-clutch transmission offered in the Porsche 911.

”There’s no trade-off in drivability with the new 8L90 eight-speed automatic transmission – it was designed to deliver performance on par with dual-clutch designs, but without sacrificing refinement,” said Bill Goodrich, assistant chief engineer for eight-speed automatic transmissions. ”It is also the highest-capacity automatic transmission ever offered in a Chevrolet car.”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.