Allt fler elbolag börjar med effekttariffer eftersom de blir obligatoriska 2027. Tidigare behövde elkonsumenter bara hålla reda på när elen var dyr eller billig. Nu gäller det också att ha koll på när det straffar sig att göra av med mycket el.
Syftet med effekttarifferna är att balansera elnätet så att förbrukningen blir mer jämnt fördelad över dygnet med mindre höga toppar.
För konsumenten blir det dock krångligare med fler faktorer att hålla reda på.
– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är elnätsföretagens effekttariffer uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström på Konsumenternas Elmarknadsbyrå till DN.
Att komma till fritidshuset och sätta på luftvärmepump, varmvattenberedare, elradiatorer och sätta bilen på laddning på en gång kan resultera i fler hundra kronor i straffavgift.
En topp på 15 kW kan kosta så mycket 1 200 kronor, enligt DN.
– Kunder har investerat i elbil, batteri, värmepump – för att göra en klimatinsats och minska kostnader. Nu riskerar de att få skyhöga effekttoppar när allt startar samtidigt. Det går inte längre att skydda sig manuellt. Man måste ha avancerad teknik som styr elen i realtid, säger Daniel Lindén som grundat Tibber, till DN.
Tvingas ladda långsammare
Elbilsägaren Roland Müller-Suur berättar för DN att han tvingas sätta ner laddningen av sin elbil från 11 kW till 5 kW.
– Varför ska jag ha en elbil som kan laddas med 11kW och i stället ladda med 5 kW? Det är ologiskt med hög avgift när det är överskott på el. Det känns märkligt och går emot allt utveckling där bilarna ska laddas snabbt, säger han.
Läs även: Test: Energiförlust vid snabbladdning – temp och modell spelar in